נחש שהכיש נער ברחובות
נחש שהכיש נער ברחובות

"להתעסק עם נחש זה כמו להתעסק עם חומר נפץ"

מנשה פיקל, לוכד נחשים כבר למעלה מ-40 שנה, מספר ל"ערים" על ההתנהגות הנכונה במקרה של מפגש עם הזוחל המפחיד ומנפץ כמה מיתוסים, כמו זה שגורם לאנשים לחשוב שמדובר בחיה שפעילה רק בקיץ

פורסם בתאריך: 4.4.19 08:24

-->

להיתקל בנחש זה תמיד מפחיד ובחודשים החמים אנו שומעים עליהם לא פעם משכנים ומחברים, ולעתים אף נתקלים בהם בעצמנו. רק בשבוע שעבר ילד בן 4 הוכש על ידי נחש צפע בבית של קרובי משפחתו והובהל לקפלן לקבלת טיפול רפואי.

כאשר הנחשים מופיעים בסביבה הקרובה והשגרתית שלנו, זו שנראית לנו הכי מוגנת – בחצר הבית, במחסן, או אפילו בתוך הבית, זה עשוי, באופן טבעי, להדאיג.

מנשה פיקל, לוכד נחשים כבר למעלה מ-40 שנה, הגיע גם למרפאה בכפר ביל"ו, שם התגלה נחש קטן. ניצלנו את ההזדמנות כדי לברר כמה שאלות שמטרידות את כולנו בנושא.

מנשה, השאלה הראשונה שנשאלת היא כמובן האם כל מפגש עם נחש הוא מסוכן, ועד כמה?

"כשנחש מכיש אפשר למות ולהתעסק עם נחש זה כמו להתעסק עם חומר נפץ. תנועה לא נכונה שנעשית בטעות יכולה לגרום למוות. כמובן שלא כל הנחשים ארסיים ומהווים סכנת חיים, אבל רבים מהם כן. הנחש הארסי באזור המרכז הוא הצפע הארץ ישראלי, או הצפע המצוי. יש באזור שלנו סוג אחד בלבד של נחש ארסי, אבל הוא נפוץ מאוד ומבין תשעה מינים של נחשים ארסיים שיש בארץ הוא גם הכי ארסי".

איפה נמצאים הנחשים באזורים מיושבים?

"נחשים נמצאים בכל מקום. בכל יישוב או עיר שאנשים גרים בהם יש גם נחשים. רוב הנחשים הם חיות אורבניות, אתה יכול לא לראות נחש 30 שנה, אבל בכל זאת הוא היה כאן כל הזמן. אנשים נוטים לחשוב שנחשים נמצאים רק במדבר, אבל זה לא נכון. קורה שבן אדם שמזמין אותי ללכוד נחש שואל אותי בהפתעה 'אבל מה הוא עושה פה?!, איך הוא הגיע לפה?!' אנשים מדחיקים ומסרבים לקבל שנחשים הם חלק מהסביבה היום יומית שלנו.".

אגב, מחקרים אקולוגיים מראים כי באזורים מיושבים יש פי שלושה נחשים ארסיים מאשר באזורים לא מיושבים, כמו במדבר או בחיק הטבע. אולי בגלל זה מנשה מוצא נחשים שצצו לאנשים מתוך מקומות שנראים כמו לקוחים מסרט אימה.

"היו לי כמה מקרים של נחש ששכב במנוע של הרכב ויצא באמצע הנסיעה מהחור של הווישרים", הוא אומר. "בן אדם נוסע ופתאום זוחל לו איזה יצור על הזכוכית הקדמית. קרה גם שמישהו שנסע לטיול אופנועים עם חברים הרגיש משהו במהלך הרכיבה, וגילה שנחש ארסי שהתחבא באופנוע טיפס עליו. הייתה אישה אחת שישנה עם זעמן שחור באורך 2 מטר במשך 3 ימים בחדר השינה ולא שמה לב. כשהיא ראתה זנב שחור היא קראה לי. כשהיא ראתה מה תפסתי היא הייתה היסטרית".

מנשה פיקל

מנשה פיקל ונחש קטן שהוא לכד במרפאה בכפר ביל"ו

 

מה מושך את הנחשים לאזורים שבהם נמצאים בני אדם?

"איפה שיש עכברים וחולדות, באופן אוטומטי יהיו גם נחשים ובכל מקום יש עכברים וחולדות. אנחנו בני האדם מייצרים עבור העכברים והחולדות מזון, שהוא האשפה האורגנית".

איך להקטין את הסיכון למפגש עם נחש?

"בגלל שנחשים נמצאים בכל מקום, חשוב לדעת איך להתנהג. כמו שהורה מלמד את הילד שלו איך להתנהג בכביש בצורה בטיחותית, באותה מידה הוא צריך ללמד אותו איך להיזהר ביום יום מנחשים. אסור להכניס יד למקום שבו העין לא רואה את האצבעות, לא ללכת בחושך, אלא רק עם פנס, לא להשאיר דלת פתוחה ולתת לנחש הזדמנות להיכנס לארון הבגדים. כשישנים בחוץ אז לשון בתוך אוהל עם ריצ'רץ' ורצפה ולא לתת לנחש הזדמנות להיכנס לתוך שק השינה".

מה לעשות אם נתקלים בנחש ואיך נדע אם הוא ארסי או לא מזיק?

"התשובה היא חד משמעית – לא להתעסק איתו ולקרוא ללוכד מוסמך. מי שאינו לוכד מוסמך לא יכול לדעת האם הנחש ארסי או לא. ההתייחסות של כל אדם לנחש צריכה להיות כאילו הוא ארסי, כמו שההתייחסות לכל נשיכה צריכה להיחשב כהכשה, גם אם היא בסוף מתבררת כנשיכה".

צבעי הנחש יכולים להעיד על המסוכנות שלו?

"הצבע של הנחש לא קובע אם הוא ארסי, ובכלל בין נחשים יש הבדלים כמו שיש הבדלים בין אנשים. כמו שיש אנשים נורבגיים בלונדיים ושחומים, ככה יש הבדלים בין הנחשים. נחש יכול להיראות מסיבות אבולוציוניות של הישרדות כמו נחש ארסי, אבל הוא לא, ומצד שני בן אדם יכול להסיק שנחש הוא לא ארסי כי הוא לא מבין בזה, ולשים יד על נחש צפע. מי שנתקל בנחש לא תמיד קולט מה הוא רואה, כי זה לא כמו הבחנה בין אגס לתפוח, כשאתה רגוע ויודע מה ניצב מולך. יש אנשים ששילמו מחירים כבדים מאוד על הטעויות הללו.

"אגב, נחש יכול להכיש גם אחרי שהוא נראה לנו מת לגמרי וצפע יכול להכיש גם אחרי שמרוצצים לו את הראש או עוקרים לו את הראש. אנשים חושבים שאם הם ריטשו נחש צפע הוא כבר לא יכול לעשות כלום והם טועים. 20 דקות אחרי שכרתו ראש של נחש צפע הוא עוד יכול להכיש. לנחשים יש מערכת עצבים אוטונומית שונה משל בני אדם והם יכולים להכיש גם אם הראש שלהם כרות".

אולי פשוט כדאי לברוח ולשכוח?

"זו לא התגובה האידיאלית, כי נחשים לא נעלמים סתם. נחש זו חיה טריטוריאלית. אם הוא ביקר אצלך בחצר, אז החצר שלך היא חלק מהשטח שלו. יכול להיות שאתה לא רואה אותו כי הוא מתחבא או הסתלק לחצר השכנה, אבל הוא יחזור. יכול להיות שאתה חושב שיש לך בחצר נחש אחד, אבל ישנם עוד שניים שאתה לא רואה. לכן אם אתה רואה נחש בחצר שלך, שמור איתו מרחוק על קשר עין והזמן לוכד. המון פעמים הגעתי לחצר בגלל שראו נחש אחד ויצאתי עם שלושה".

נחש צפע שנמצא ברחובות רגע לפני הלכידה

נחש צפע שנמצא ברחובות רגע לפני הלכידה

 

מה קורה למי שמכיש אותו נחש ארסי?

"יש אנשים אלרגיים ואם נחש ארסי מכיש אותם הם מתים תוך 5 עד 7 דקות. הגוף נכנס למצב של שוק אנפילקטי, שזו תגובה של המערכת החיסונית, שבו הגוף מתנפח ואז עלולים להיווצר כל מיני מצבי דחק שבהם האדם עלול למות מחנק או מהתקף לב. מי שלא אלרגי יגיב אחרי 20 עד 30 דקות. אם יש עילפון, הקאות רבות והאיבר שהוכש מתנפח, אז כבר צריך אשפוז בטיפול נמרץ תחת השגחה רפואית צמודה".

איך נדע אם אנחנו אלרגיים לארס?

"אף אחד לא יודע מראש האם הוא אלרגי, כי בבדיקה של אלרגיה מזריקים אחוזון מהארס ואסור לעשות את זה, כי מי שאלרגי יכול למות רק מהאחוזון הזה. גם אפשר לדעת רק בדיעבד האם זו נשיכת נחש, שבה הנחש לא ארסי, או הכשה שבה הנחש ארסי. אם עברה חצי שעה עד שלוש שעות ולא התרחשו התופעות של עילפון, הקאות וכו', אפשר להסיק שהנחש לא ארסי. יחד עם זאת, נחש לא ארסי אמנם לא מחדיר ארס, אבל הוא יכול להחדיר זיהום אם הוא אכל עכבר מזוהם. אז צריך לתת אנטי טטנוס או אנטיביוטיקה, אבל אין סכנת מוות".

מה עושים אם נחש הכיש אותנו?

"כדאי לנסות להישאר כמה שיותר רגועים ולהזעיק מיד אמבולנס. אם אין אמבולנס, אז לפנות לחדר מיון. לא לקשור את האיבר, אלא רק לקבע אותו ולדאוג שהוא לא יזוז, ובכלל להימנע כמה שאפשר מלטלטל את מי שננשך או הוכש.

"התרופה להכשת נחש היא נסיוב שניתן בבית החולים. מתוך תשעת מיני הנחשים הארסיים שיש בארץ, קיים נסיוב רק לשניים: הצפע, שהוא אורבני, והאפעה המדברי. הפקת נסיוב עולה המון כסף והמדינה משקיעה בכך לפי השכיחות של סוג הנחש".

האם הכשה של נחש ארסי גורמת לנזקים לאורך זמן?

"הכשה עלולה להיות דבר איום ונורא שיש לה השלכות על הגוף שאי אפשר להיפטר מהן. היא עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך וזה תלוי לאן הארס מגיע ומה הוא הספיק לעשות. בארס יש חלבונים שמלווים באנזימים שעוזרים בפירוק. אם הארס מגיע לכף היד האנזימים עלולים לאכול את הוורידים או את מערכת העצבים. אם הארס הספיק להגיע ללב או לאיברי מטרה חשובים אחרים, הוא יכול להמיס אותו".

בחורף אפשר להסיר דאגה מלבנו?

"הנחש פעיל 24 שעות ביממה וגם בחורף יש נחשים. נחשים לא ישנים שנת חורף כמו דב. הם אמנם פחות פעילים כי קר להם, אבל הם מסתתרים במחסן או במקומות אחרים שבהם הם יכולים להתגונן מפני הקור או הרטיבות. רק בינואר בשנה שעברה לכדתי ליד אשקלון שישה צפעים ענקיים. בכל מקרה צריך לזכור שנחש אף פעם לא יתקוף אדם מיוזמתו. הוא יברח, כי הוא מפחד מאתנו. אנחנו האויב הכי נורא ומסוכן שלו. אם הוא נושך או מכיש זה בגלל שהוא מתגונן וחושב שאין לו ברירה".

בטח יש אנשים ששואלים בשביל מה בכלל צריך את החיה המפחידה הזאת ולמה שלא נדאג להיפטר מכל הנחשים?

"קודם כל, הנחש היא חיה מוגנת על פי חוק והרג שלה זו עבירה פלילית. מעבר לזה, הנחש הנו חיה מאוד מועילה ולכן הוא גם מוגן בחוק. התפקיד מספר אחד של נחשים במערכת האקולוגית הוא חיסול מכרסמים. מבחינתנו הם אלו שדואגים שלא נהיה מוצפים בחולדות ובעכברים. חוץ מזה, ישנם נחשים לא ארסיים כמו זעמן שחור, שחלק מהתפריט שלהם הוא נחשים, ככה שחלק מהנחשים דואגים לסלק ממרחב המחיה שלנו צפעים".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר