תמונת אילוסטרציה ממאגר Shutterstock
תמונת אילוסטרציה ממאגר Shutterstock

מחקרים מוכיחים: אנשים נשואים מאושרים ובריאים יותר מרווקים

ד"ר רונית שרון עם הטיפים כיצד לשפר (או להציל...) את מערכת היחסים שלכם

פורסם בתאריך: 2.11.20 09:30

-->

 "זוגיות עונה על אחד הצרכים הבסיסיים ביותר של האדם, להיות נאהבים", כך אומרת ד"ר רונית שרון, יועצת ומטפלת זוגית, ומי שפיתחה את 'השיטה האינטגרטיבית המוגבלת בזמן'. "לכן, מאוד חשוב להתמיד בשיפור ושימור הזוגיות ובמיוחד להיות ערניים ולזהות קשיים לפני שהם הופכים ל"שריפה" שקשה לכבות אותה".

"מעבר לכך, לחיים בזוגיות יש יתרונות משמעותיים ועל כך מעידים מחקרים רבים המוכיחים כי אנשים נשואים מאושרים ובריאים יותר לעומת רווקים, הפער מתרחב עם הגיל".

יש נתונים על כך?

"בהחלט. בגילאים 30-39 כמחצית מהנשואים מרוצים מאד מחייהם, לעומת פחות משליש מהרווקים; בגילאים 50-59 שיעור הנשואים המרוצים מאוד מחייהם גדול פי שניים משל רווקים; ומעל גיל 75, הפער מתרחב ושיעור המאושרים מאוד אצל הרווקים צונח ל- 15%, כאשר הבדידות הופכת לבעיה ממשית. כמו כן, נמצא שאנשים נשואים גם חולים פחות וגם חיים יותר מרווקים".

במקביל, אנשים שאינם נשואים סובלים יותר מבדידות. בגילאים 20-49 כרבע מהלא נשואים מדווחים כי הם חשים בדידות לעיתים קרובות או מדי פעם (לעומת 13% בלבד אצל הנשואים). ובגיל 50 ומעלה 41% מהלא נשואים מדווחים כי הם חשים בדידות, שיעור כפול מאצל הנשואים.

אם זוגיות טובה לאושר ולבריאותלמה שיעורי הגירושים והרווקות כל כך גבוהים?

"נראה שאם בעבר שמירה על הזוגיות הייתה 'טאבו', בעידן המודרני גירושין הפכו לפתרון מהיר והרבה בני הזוג לא נותנים 'צ'אנס' אמיתי לתקן ולהמשיך ליהנות מהזוגיות". זה מאוד טבעי שכל זוג עובר בחייו משברים, לחצים, ויכוחים, רגעי שעמום ומתחים סביב יחסי מין. אך מבלי להעמיק ולבדוק מה הוביל לכך, הדרך לבית הדין הרבני ולבית המשפט תהיה קצרה. וכפי שראינו מהמחקרים, פרידה כנראה לא תהפוך אותנו למאושרים יותר".

אז איך משפרים זוגיות או יוצאים ממשבר?

"זוגיות היא כמו עסק. אם לא נשקיע בו הוא יחדל להתקיים. גם בזוגיות יש צורך להשקיע ולעצור מדי פעם לחשיבה מעמיקה, אסטרטגית. יש לבדוק מה ניתן לשפר, לרענן, לתאם ציפיות ובעיקר להתאים את עצמנו לשלב ההתפתחותי בחיים בו אנו נמצאים. צריך להבין שבחלוף השנים, בני הזוג עוברים שינויים והם אינם אותם אנשים שהיו בתחילת הקשר".

ב'שיטה האינטגרטיבית המוגבלת בזמן' שפיתחה ד"ר שרון, מגדירים את מטרות הייעוץ ומנתחים את הקונפליקטים ואת הדפוסים האוטומטיים שמאפיינים כל אחד מבני הזוג. הם לומדים להכיר את עצמם, את הכוחות והיכולות שלהם ואת החוקיות במעגל הזוגי שלהם. השיטה מקנה גם כלים אופרטיביים שעוזרים ביומיום להגיע לבחירות הנכונות, כפרטים וכבני זוג. לדבריה, אמנם זוגיות לא צריכה להישמר בכל מחיר, אך למרות הפגיעה והכאב, עדיין יש כל-כך הרבה מה לעשות לפני שמסיימים את ברית הזוגיות ומחפשים את האושר במקומות אחרים.

פותחים יום, ערוץ 13

את יכולה לספר על מקרה שימחיש זאת?

"אישה כבת 35, נשואה 4 שנים ואם לפעוטה, סיפרה שבעלה בגד חד-פעמית. תיארה תחושות עלבון והשפלה והחברים והמשפחה דחפו לפרידה. עקב פגיעות אחרות שחוותה בעבר, שקלה לוותר על זוגיות לתמיד. הבנתי שמולי יושבת אישה שחוותה טראומה, אבל ככל שהפגישה נמשכה שמעתי גם את הקול הפנימי שלה שאמר שעדיין יש ביניהם אהבה ויש חלק שמבקש לסלוח ולתת הזדמנות שנייה.

"בהמשך הגיע גם הבעל, מלא ברגשות אשם, ביקש סליחה וסיפר על חברות טובה. בתהליך של 18 מפגשים הם הצליחו לשקם את הקשר ביניהם, מבלי לתת לגיטימציה לבגידה. הם לא ויתרו והיה ברור להם שבונים משהו חדש. מאז עברו 3 שנים, נולד עוד בן והזוג מאושר. בגידה היא מקרה קיצוני אבל יש הרבה מה לעשות בזוגיות, לפני שמגיעים לקונפליקט משברי".

מה החסמים להגיע לייעוץ?

"על אף שהעידן המודרני מאופיין בפתיחות, אצל זוגות רבים ישנם עדיין חסמים שמונעים מהם להגיע לפגישות ייעוץ: בושה, פחד מחשיפה, חוסר מודעות, אמונה ש"יהיה בסדר", שמדובר במותרות".

במקביל מזהה ד"ר שרון מגמה חשובה של זוגות צעירים לפני נישואים שמגיעים לייעוץ כדי להגיע מוכנים יותר לקשר.

האם ייעוץ זוגי רלוונטי גם לרווקים?

"בהחלט. רווקים שמתקשים למצוא זוגיות מגיעים לייעוץ כדי להעמיק וללמוד על עצמם  ולזהות את החסמים הפנימיים שלהם, את מוקדי הקושי ואת ההתנהגויות המעכבות שהם נוקטים.

"במפגשים אנחנו מנתחים ביחד את המחשבות והתגובות האוטומטיות שלהם, ולומדים לייצר מחשבות והתנהגויות חלופיות שיקדמו אותם למטרה, זאת מבלי שיוותרו על 'העצמי' שלהם. אנחנו בודקים יחד מה הם מחפשים, מהם הגבולות האדומים ואילו תכונות אפשר לרכך, ונעשה סימולציות ונתרגל דייטים כדי שהם יוכלו להמשיך לבד בעולם האמיתי. כל אלו משפרים משמעותית את הסיכויים למצוא זוגיות ולהצליח בה".

כמה מילות סיכום

"הטבע, האבולוציה והמחקרים מוכיחים שזוגיות היא דרך חיים המשפרת את האושר, את הבריאות ואת תוחלת החיים, להבדיל מסיכון של בדידות באלטרנטיבה. באמצעות עבודה עצמית וייעוץ זוגי אפשר ללמוד להיות מודעים לעצמנו יותר וכך להצליח לבחור נכון ולהתמודד עם משברים בזוגיות".

ד"ר רונית שרון – מכון קשרים
טלפון: 050-6866442

מעבר לאתר
לעמוד הפייסבוק >>
לעמוד היוטיוב >>

דר רונית שרון. קרדיט צילום: נתנאל תבל

דר רונית שרון. קרדיט צילום: נתנאל תבל

סימוכין

נשואים מאושרים יותר מרווקים – משרד המדע

נשואים מאושרים יותר מרווקים – למ"ס


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. יואב

    הכול שקר שגבר לבד הוא יותר מאושר מאשר לחיות עם אישה

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר