שחמט צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

כך הפכה רחובות למעצמה בינלאומית בשחמט

בשקט בשקט, מתחת לרדאר, הפכה העיר רחובות בשנים האחרונות לאימפריית שחמט עולמית עם מאמנים בדרגה הגבוהה ביותר, סטנדרטים בינלאומיים והישגים באליפויות בכל רחבי הגלובוס. שחקני המועדון והוריהם נהנים מכל רגע ובעירייה, שתומכת במועדון כספית, מתמוגגים ומעודדים את המשך ההצלחה דרך לימוד המשחק בכל כיתות א' בעיר. כל הפרטים על המהלכים המנצחים

פורסם בתאריך: 16.8.18 07:44

-->

בית הספר לשחמט ברחובות, או בשמו הרשמי – "מועדון השחמט צפריר הובר רחובות", המשויך למחלקת הקליטה בעירייה, פועל בעיר מאז שנת 2002. מעבר לתמיכת העירייה, בית הספר נתמך גם על ידי עמותה לזכרו של צפריר הובר ז"ל, שחקן במועדון שנפל בעת שירותו הצבאי, ומכאן גם שמו. בבית הספר מאמנים אלכס פרדקין, אלכסנדר מיכלבסקי ומיכאל קליינבור, כאשר מיכלבסקי וקליינבור מחזיקים בדרגת רב אומן בין לאומי – הדרגה הגבוהה ביותר שמעניק איגוד השחמט הבינלאומי למאמנים. כדי להבין את סדר הגודל, נציין כי בנוסף לשני רבי אמנים אלו ישנו בארץ רק עוד מאמן אחד בדרגה זו. בכך, מועדון השחמט הרחובותי מונה קרוב ל-100 שחקנים שזוכים לאימון הטוב ביותר, בסטנדרטים בינלאומיים, מה שמאפשר להם לגרוף זכיות באליפויות ארציות ובינלאומיות יוקרתיות.

רשימה קצרה וחלקית בלבד של הישגי המועדון בעת האחרונה: קבוצת הילדים של בית הספר העירוני לשחמט גברה על 18 קבוצות מכל רחבי הארץ בתחרות השחמט הארצית שנערכה באלקנה. זו הפעם הראשונה שבה ילדי בית הספר לשחמט ברחובות זוכים באליפות לילדים עד גיל 8. הם העפילו לגמר הארצי וזכו בשלושה משחקים ברצף. מישל קטקוב, בת 15, היא אלופת אירופה לשנת 2017, אלופת הארץ עד גיל 16 והגיעה למקום השביעי באליפות העולם באלבניה. דוד גורודצקי, בן 17, השיג ציון של רב אמן בליגה הלאומית לבוגרים. יאיר פרחוב, בן 15, השיג ציון של אמן בינלאומי וגרף את המקום השלישי באליפות הארץ עד גיל 16 בשנת 2018. אלכס זלטין, בן ה-16 ומתן גורודצקי בן ה-14, זכו באליפות הארץ לקבוצות עד גיל 18 בפעם השנייה ברציפות. יגור סטלארסקי זכה במקום השני באליפות הארץ עד גיל 14 לשנת 2018. כמו כן זכה במקום השביעי באליפות העולם באלבניה.

אלופי השחמט הצעירים מרחובות. מימין: דביר גלייזר, אורי שפר, אורי רוטמן ומתן יפרמנקו

אלופי השחמט הצעירים מרחובות. מימין: דביר גלייזר, אורי שפר, אורי רוטמן ומתן יפרמנקו

 

כל אלה הם כאמור רק חלק מההישגים, שמציבים את רחובות גבוה על מפת השח העולמית.

המאמן אלכס מיכלבסקי: "בליגה הלאומית הישראלית ישנם כמה מבין השחקנים הטובים בארץ ובעולם כולו. הליגה הישראלית הנה מהמובילות העולם. זה שקבוצת הילדים שלנו עלתה לשם זה בגדר הישג מטורף. לא חשבו שנצליח. אנחנו מחזיקים שם מעמד כבר שנתיים עם ארבעה שחקנים. כשהם עלו לליגה הלאומית חלקם היו ממש צעירים, רק בני 14 ו-18. הילדים שהגיעו לרמה הזו משחקים טוב ממני. אני יכול להתמודד עמם ולתרום להכשרה שלהם, אבל כשחקנים הם כבר עולים עלי".

העפילו לליגה הלאומית.למטה: נמרוד וינברג, יאן גלבורד והמאמן אלכסנדר מיכלבסקי. למעלה: אלכסנדר פרדקין, דוד גורודצקי, אלכסנדר זלטין ויאיר פרחוב

העפילו לליגה הלאומית.למטה: נמרוד וינברג, יאן גלבורד והמאמן אלכסנדר מיכלבסקי. למעלה: אלכסנדר פרדקין, דוד גורודצקי, אלכסנדר זלטין ויאיר פרחוב

 

אלכס פרדקין מסביר את הסוד להצלחה: "האמת היא שבלעדי העירייה לא היינו כלום, לא היינו יכולים להתקיים. העירייה אף מעודדת את השחמט ברחובות דרך לימודי קרן קרב בכל כיתות א' בעיר. רחובות היא הרי בסך הכל עיר קטנה, ובטח שהיא קטנה ביחס לנבחרות שמתוקצבות ומגובות על יד מדינות שלמות, כמו: גרמניה, שווייץ, רוסיה ועוד. ובכל זאת, רחובות הפכה בזכות בית הספר לשחמט לאימפריה בין לאומית. כשאנחנו מגיעים לתחרויות בין לאומיות, מכריזים על הנבחרות מכל המדינות: גרמניה, רוסיה וגם REHOVOT COUNTREY, כלומר מדינת רחובות".

אז איך קורה הפלא הזה?

"שניים מטובי המאמנים בארץ ובעולם מלמדים אצלנו, מיכלבסקי וקליינבור. גם אני, שמחזיק בתואר אמן, עושה כמיטב יכולתי כמאמן, למרות שאני בדרגה נמוכה משלהם".

המדהים הוא שלמרות ההצלחה הבינלאומית, מעטים בעיר רחובות יודעים על בית הספר ועל הישגיו המרשימים, שמביאים כבוד למדינה כולה. אחת הסיבות לכך היא צניעותם של המאמנים והשחקנים, שכלל לא ששים להתראיין ולהתרברב בהישגיהם. הם עסוקים בעיקר בשחמט ובשיפור היכולות שלהם.

כך למשל מישל קטקוב, תלמידת דה שליט ואלופת אירופה עד גיל 15, הייתה עסוקה במהלך ימי הכנת הכתבה בהכנות לתחרות באירופה, בניסיון להמשיך ולהחזיק בתואר אלופת אירופה עד גילאי 18. לשאלה האם התחרות מלחיצה אותה, עונה קטקוב כמקצוענית: "ישנה התרגשות ועלייה בפוקוס ובהיקף האימונים, אבל אין ממש לחץ. אני מצפה לכך בהתרגשות של שמחה, כמו לקראת משהו שכבר רוצים שיקרה".

איך האווירה בתחרות כמו אליפות אירופה בשחמט?

"מדהימה. מכירים בני נוער מכל העולם ולרוב שומרים על קשר. למרות התחרות יש אחווה וידידות. גם המשחקים עצמם הם ברמה הכי מאתגרת וכיפית שיש".

מישל קטקוב

מישל קטקוב

 

קטקוב, חבריה למועדון השחמט וההורים, אומרים כולם פה אחד: "פרדקין הוא הלב של המועדון. המאמנים בעלי יכולות מדהימות, הם יודעים איך ליצור ביטחון אצל השחקנים, ללמד ולאתגר אותם. אלו יכולות מופלאות".

דביר גלייזר בן ה-8, אחד השחקנים שזכו השנה באליפות ישראל, אומר: "מיכלבסקי ואלכס הם המורים הכי גדולים שפגשתי בחיים שלי. יש לי מזל שפגשתי אותם ולא מישהו אחר. קודם כל הם סולחים לך על טעויות, גם על טעויות גדולות שמאמנים אחרים אולי לא יסלחו לך עליהם ויזכרו אותם לנצח. במקום להאשים הם מסבירים איך אפשר לפתור כל טעות ולנצח במשחק. ככה הם הופכים טעות לדבר מועיל. אנחנו, הילדים, מקבלים מהם השראה ויוצאים בזכותם שחקנים הרבה יותר טובים".

מישל קטקוב: "המועדון מאוד תומך ומהוה גם מסגרת חברתית וגם מעין משפחה. למאמנים ממש אכפת מכל ילד וילדה, לא רק מאלו שכבר הגיעו להישגים. הם מצליחים לזהות איזו בעיה מעכבת את הילד ומנסים לעזור לו או לה להתגבר. יש להם הרבה ניסיון, במיוחד עם ילדים קטנים והם מבינים למה הילד זקוק. במקרה שלי הם פשוט הבינו אותי ואת הדרך הכי טובה ללמד אותי. זה דורש מצדם הרבה השקעה, יצירתיות, אכפתיות גמישות מחשבתית ופתיחות. הם התאימו את עצמם אליי ולא אני הייתי צריכה להתאים עצמי אליהם".

מישל קטקוב

מישל קטקוב

מיכלבסקי, רב אומן כזכור, מסביר את הצלחת המועדון מנקודת מבטו: "אנחנו מועדון קטן ולא מסחרי, שנשען במידה לא מועטה על תקציב העירייה והעמותה, כך שאנחנו פחות תלויים בהכנסות שמגיעות מההורים. מועדונים גדולים ועצמאיים, שאין להם תמיכה, צריכים להתקיים איכשהו. בשל כך, מה שקורה זה שבסופו של דבר הם מרוויחים יותר דווקא מילד שפחות מתקדם, כי הוא משלם את אותו הסכום למועדון אבל דורש פחות השקעה. לכאורה אין להם אינטרס שהילד יתמקצע. אנחנו שואפים לאתר את הילדים המוכשרים ולהעניק להם כמה שיותר שעות של הכוונה ומחשבה, ללא שיקול כלכלי. רק שיקול מקצועי".

כל ילד יכול להגיע לבית הספר לשחמט?

פרדקין: "שחמט זה לכולם ולא רק לאלופים. מי שיכול ליהנות מאליפות עולם ייהנה מאליפות עולם, מי שמעדיף לשחק על ספסל בפארק ייהנה שם, וגם אלו שישחקו סתם באינטרנט ייהנו לא פחות. זה משחק שתורם לך ככל שתשקיע בו, וגם אם לא תשקיע את כל כולך הוא יחזיר לך המון".

מישל קטקוב: "אני בעיקר נהנית. יש לי מרץ וחשק לזה".

רבקה, אמו של מתן יפרנקו שמשחק כשנתיים במועדון, מספרת על השינוי שהשחמט עשה בחייו: "למתן היו מעט קשיים של הסתגלות למסגרת והתאמה לחוקים וכללים שקיימים בכל תחומי החיים. אימוני השחמט עזרו לו להתמודד עם מסגרות, להתאים את עצמו לכללים ולדרישות והעלו מאוד את כושר ההסתגלות שלו. מתן מאוד אוהב ללכת למועדון ולהתאמן בבית, המשחק מאוד פיתח אצלו את החשיבה הלוגית והזיכרון".

אורי שפר בן ה-8, שנמנה על קבוצת הילדים שזכו באליפות הארץ, מוסיף: "השחמט משפר במיוחד את החשיבה. צריך להתאמץ בשביל לעשות את המהלכים הנכונים. אם נניח הפסדתי, אני חושב בבית איך אני יוכל לתקן את הטעות ולנצח בפעם הבא. אני גם חולם בלילה על המשחקים ועל המהלכים".

ראובן, אביו של אורי, מוסיף: "לאורי היה קשה להתמודד עם הפסדים. האימונים לימדו אותו לקחת מהם את מה שיכול לקדם אותו ולהמשיך הלאה ולהתחזק".

מיכלבסקי, שממש השנה חוגג 40 שנים כמאמן, מסביר מה תורמים האימונים לגיבוש האישיות: "שחמט מייצר אופי חזק וספורטיבי. זהו באמת ספורט קשה. השחקן נמצא לבד מול המתחרה ולעיתים המשחק אורך מעל לארבעה שעות. השחקן אינו חלק מקבוצה ואין מי שיחליף אותו או יתמוך בו. אם הוא נקלע לקשיים ואם הדברים לא מסתדרים לו הוא צריך לדעת לאסוף כוחות מתוך עצמו ולהתגבר. שחמט זה כמו בחיים. לכן ילדים שמתאמנים בשחמט משפרים את ההישגים גם בשאר תחומי החיים – בלימודים ובענפי ספורט אחרים".

אורן קרת, נער שלומד ומתחרה כבר 10 שנים בבית הספר, מספק הצצה לתחושות של מי שגדל והתפתח על ברכי השחמט, וצבר ניסיון רב: "השחמט תורם לי רבות בתכנון לוח הזמנים שלי, בחשיבה קדימה ובחשיבה בצורה יצירתית. בנוסף לזאת, במהלך הלימודים במועדון פגשתי ילדים רבים שעמם אני שומר על קשר. אני נהנה להשקיע זמן בלשחק ובללמוד שחמט, מפני שהדבר דורש ממני לחשוב בצורה יצירתית ואסטרטגית ולאמץ את מוחי. כמו כן, באמצעות השחמט אני פוגש אנשים רבים מרחבי הארץ שעמם אני נהנה לדבר ולשחק".

אורן קרת

אורן קרת

 

אחיו של אורן, מאור (23), שיחק אף הוא במועדון ושרית ויפית קרת, הוריהם של שני השחקנים, אומרים: "כהורים נפלה בחלקינו הזכות לכך שילדינו יקבלו הדרכה מהטובים ביותר: מיכלבסקי ופרדקין – אנשי שחמט מעולים, אבל בעיקר אנשי חינוך שיודעים להפוך ילדים קטנים לאנשים טובים וחכמים יותר. אנו אסירי תודה למועדון צפריר רחובות".

מאור קרת בילדותו

מאור קרת בילדותו

 

עתיד השחמט ברחובות – ורוד

כפי שפרדקין ציין, עיריית רחובות מעודדת את השחמט ברחובות דרך לימודי קרן קרב בכל כיתות א' בעיר. באחרונה אף נערכה אליפות השחמט העירונית הראשונה, כאשר תלמידי כיתות א' מ-19 בתי ספר יסודיים מכל העיר השתתפו בה. בסיום התחרות בית הספר ניצני המדע זכה במקום הראשון, בית הספר הדרים גרף את המקום השני ובית הספר בן גוריון זכה במקום השלישי.

התחרות נערכה באולם הספורט קציר, שכבר ראה מיני אליפויות ומדליות, אך המעמד של 120 תלמידי כיתות א' – מצטייני תכנית השחמט העירונית אשר ייצגו את נבחרות בתי ספריהם באליפות רחובות הראשונה לבתי הספר בשחמט – היה מרגש במיוחד.

האליפות נערכה בחסות עיריית רחובות, החברה העירונית, בשיתוף עם תכנית קרב, כחלק משיאה של תכנית "שחמטק" הייחודית המועברת בכיתות א' בכל בתי הספר בעיר (זו הייתה השנה הראשונה שבה כל תלמידי כיתות א' בעיר רחובות השתתפו בשיעור שחמט במהלך הלימודים בבית הספר, במסגרת פעילות קרן קרב).

קבלת הפנים לאלופי השחמט בלשכת ראש העיר

קבלת הפנים לאלופי השחמט בלשכת ראש העיר

 

לקראת התחרות, מכל בית ספר נבחר הרכב של חמישה תלמידים. בתום התחרות הוכרזו הזוכים: במקום הראשון זכתה נבחרת בית הספר "ניצני המדע", שבה השתתפו התלמידים רן גופן, יואב גלבוע, אופק ברוש, עופר בויים ויובל להימן. מנהלת בית הספר, דורית נדלר, אמרה: "אני גאה בתלמידים שלנו ובהישגים אליהם אנו מגיעים בתחומים שונים".

בהפרש של חצי נקודה בלבד מהמקום הראשון, זכתה במקום השני נבחרת השחמט של בית הספר הדרים, שבה השתתפו התלמידים מיכל חיים, אדר אילן, אריאל קטלן, נועם אפשטיין, איתן תדהר וליאן אברג'יל. מירב בכר, מנהלת בית הספר הדרים, אמרה: "בשבילנו התלמידים הם המנצחים. הצוות החינוכי ואני גאים בהם מאוד".

במקום השלישי זכתה נבחרת בית הספר בן גוריון. כל המשתתפים קיבלו מדליות הצטיינות ושלושת בתי הספר הראשונים קיבלו גביעים.

לובה אלתרמן, מנהלת התכנית "שחמטק" מבית שחמט אלתרמן: "הילדים אשר לוקחים אחריות על 16 כלים משלהם ומתחשבים ב-16 כלי היריב, מתכננים ומקבלים החלטות אמיצות, מפתחים מיומנויות חשיבה, ריכוז וניהול שישרתו אותם היטב בחיים".

מנהלת מחלקת החינוך היסודי בעיריית רחובות, שרה והב, אשר נכחה בתחרות, אמרה: "תכנית השחמט המועברת בכל כיתות א' בעיר במסגרת תכנית קרב תורמת רבות לפיתוח מיומנויות החשיבה היצירתית של הילדים הצעירים, נותנת להם תחושת מסוגלות וביטחון עצמי. התוכנית תמשיך גם בשנה הבאה".

ראש העיר רחמים מלול מסכם: "בית הספר לשחמט מביא גאווה וכבוד לעיר רחובות ואני קורא לילדים ובני נוער נוספים להצטרף להצלחה. אנחנו מאמינים בכם. תמשיכו לעשות חיל ואנו נמשיך לתמוך בכל דרך אפשרית".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


תגובות

3 תגובות
  1. המממן

    חוגי קרן קרב הינם במימון של ההורים ואינם כוללים תקציבי עירייה

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר