השטח המיועד לדיור מוגן בגבול שבין שכונת רחובות החדשה לשכונת גבעתי
השטח המיועד לדיור מוגן בגבול שבין שכונת רחובות החדשה לשכונת גבעתי

פרויקט הדיור המוגן ברחובות החדשה ממשיך לעורר מחלוקת

בין שכונת גבעתי לשכונת רחובות החדשה צפוי לקום פרויקט דיור מוגן לעולים חדשים, ובו כ-200 יחידות דיור. נציגי השכונות טוענים: "השטח לא מתאים לבניה מאסיבית בסדר גודל שכזה". בינתיים הבנייה תקועה כבר ארבע שנים בגלל התנגדויות התושבים, אך מנהל התכנון מבהיר: "העירייה קבלה אישור מהוועדה המחוזית להמשיך בהקמת הדיור המוגן"

פורסם בתאריך: 3.12.17 08:58

-->

בדיוק על הגבול שבין שכונת רחובות החדשה לשכונת גבעתי, בין הרחובות פנחס בן דויד כפרה ויגאל ידין, ייעדה עיריית רחובות שטח לבניית דיור מוגן לעולים חדשים. על פי התכנית העדכנית של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, הפרויקט השאפתני אמור להכיל כ-200 יחידות דיור מוגן על שטח של קרוב ל-12 אלף מ"ר, כאשר המבנה אמור להתנשא לגובה של 15 קומות.

התכנית להקמת הבניין למודת מכשולים רבים, וכבר ארבע שנים שהפרויקט המדובר אינו מצליח להתרומם. זאת בעיקר בשל התנגדויות התושבים. נציגי שכונת גבעתי ורחובות החדשה מסבירים: "השטח נמצא כחיץ בין שתי השכונות ודומה יותר לאי תנועה. הוא לא מתאים למבנה הגדול המתוכנן לדיור מוגן".

לדברי נציגי השכונות, הם אינם מתנגדים להקמת דיור מוגן ברמה העקרונית, נהפוך הוא: "אנו לא מתנגדים להקמת בניין לדיור מוגן, זוהי מטרה חשובה וראויה. אנחנו רק טוענים שהשטח לא מתאים לכך. למה להקים את הפרויקט הזה דווקא בשטח הספציפי הזה ולא במקום אחר שמאפשר יותר מרחב? מקום שמתאים גם לדיירים וגם מתאים יותר לנוף העירוני?".

לפני ארבע שנים, כשהתכנית הוצעה לראשונה על יד העירייה, נציגי השכונות הגישו ערער לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, והצביעו על נהלים לא הולמים של הגשת התכנית. הוועדה קיבלה את הערער ושלחה את העירייה להגיש מחדש תכנית מסודרת ותואמת לנהלים".

כעת נציגי השכונות החליטו לסגת מהרעיון להילחם בוועדה המקומית בניסיון לבטל את הקמת הדיור המוגן כליל, מתוך הבנה שהפרויקט ככל הנראה יקום. "עדיף להתפשר", הם מודים. "ראש העיר נחוש בדעתו לבנות וכנראה שלא נוכל לשנות את החלטתו. עדיף שנמזער נזקים".

אחת הסיבות לניסיון להגיע לפשרה היא העלויות הגבוהות של המאבקים המשפטיים. נציגי השכונות גבעתי ורחובות החדשה אמנם מצוידים בעורכי דין, אלא שהם נתמכים בתרומות של תושבים. "אנחנו לא מיליונרים וקשה לנו למממן עורך דין או מאבק משפטי לאורך זמן", הם אומרים. "אנחנו בסך הכל מסתמכים על תרומות למען המאבק מצד תושבי השכונות".

באוגוסט השנה קיימה העירייה פגישת גישור עם נציגי התושבים במטרה להגיע לפשרה שתהיה מקובלת על כל הצדדים. המתנגדים טענו בפגישה כי יסכימו לבנייה באם היא לא תתפוס את כל השטח המדובר – קרי בניין של כשש קומות שייבנה לרוחב השטח. לדבריהם, מתווה שכזה הינו "מפלצת באמצע השכונות".

השטח המיועד לדיור מוגן בגבול שבין שכונת רחובות החדשה לשכונת גבעתי

השטח המיועד לדיור מוגן בגבול שבין שכונת רחובות החדשה לשכונת גבעתי

 

העירייה קיבלה את טענות המתנגדים והציעה מבנה שיוקם לגובה ויתנשא לכ-15 קומות, אלא שבכך לא הסתיימה המחלוקות בין העירייה לתושבים. התושבים גילו שבתשריט, כלומר בתכנית הבנייה הרשמית של הוועדה המקומית לדיור המוגן, אין התחייבות מצד העירייה לעמוד בתנאים שהוסכמו, לכאורה.

"זה יותר גרוע", אומר אחד המתנגדים. "לא רק שהעירייה לא מתחייבת להקים מבנה לגובה במקום מבנה מפלצתי לרוחב, העירייה כלל לא מוכנה להתחייב בכתב בתשריט שבמקום יוקם בניין לדיור מוגן ולא למטרה אחרת".

מה זה משנה לכם אם הבניין יהיה בסופו של דבר למטרה אחרת?

"אם הבניין יהיה למטרה של בניית מרכז מסחרי, למשל, התנועה תייצר עומס תחבורתי על הציר הראשי של שכונת רחובות החדשה. השכונה לא מסוגלת לעמוד בכך ותיווצר אווירה של סלמס, של שכונות עוני ושל פקקי תנועה".

בינתיים צצה בעיה נוספת. בעוד חלק מהמתנגדים לבנייה היו מוכנים לפשרה לפיה בנוסף לכך שהמבנה יוקם לגובה הכניסה אליו תהיה מהרחוב הראשי של שכונת רחובות החדשה, ולא מהרחוב הצדדי הקטנטן של שכונת גבעתי, לישיבה האחרונה בין העירייה לתושבים הגיעו מתנגדים חדשים.

מה טענתם של המתנגדים החדשים?

"הם דווקא מעדיפים שהבניין ייבנה לרוחב ולא לאורך, כי הפרויקט יחסום את שכונת גבעתי שיש בה בניינים נמוכים. יש להם עוד דרישות שלא כולן עולות בקנה אחד עם מה שכבר ניסנו להשיג מול ראש העיר".

אז איפה עומדים הדברים כעת?

"העירייה תקועה. אם הם יתמידו בתכנית הבנייה לגובה, המתנגדים החדשים יגישו ערער לוועדה המחוזית והם עשויים להצליח לעצור את הבנייה או להסיט אותה לכיוון של בניה לרוחב השטח, מה שלא מקובל לחלוטין עלינו. אם התכנית לבניה לרוחב תוצע על ידי העירייה, המתנגדים הוותיקים יגישו ערער לוועדה המחוזית ועשויים לעצור את הבניה".

תגובת העירייה: "בוועדת משנה שהתקיימה בתאריך 30.8.17 הוחלט כי תתקיים פגישת עבודה נוספת בין המתנגדים לבין המתכנן והעירייה, על מנת למצוא פתרון תכנוני לשביעות רצון כל הצדדים. אכן, ייבנה במקום שטח מסחרי שייתן מענה לדיור המוגן. באשר להחלטה לגבי מספר הקומות ומספר יחידות הדיור, היא תתקבל לאחר קיום פגישת העבודה. שטח היחידה הממוצעת במקום נקבע בהתאם להנחיות של משרד הקליטה. הבנייה במקום צפויה להתחיל לאחר אישור התכנית והיתר הבניה".

תגובת מנהל התכנון: "עיריית רחובות קבלה אישור מהוועדה המחוזית להמשיך בהקמת הדיור המוגן. במידה והעירייה מתכוונת להקים במקום גם מרכז מסחרי, היא תידרש להגיש שוב את התכנית לאישור הועדה המחוזית".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר