עורך הדין יקי אריאב על רקע חלקת שנהב
עורך הדין יקי אריאב על רקע חלקת שנהב

"נעביר נפטרים לקבורה מחוץ לעיר"

שלושה חודשים לאחר שפורסם בעיתון "ערים" כי רזרבות הקבורה בראשון לציון מספיקות לחודשים ספורים בלבד, מדגישים השבוע בחברה קדישא כי התחזיות הקודרות יגיעו לכדי מימוש בזמן הקרוב מאוד. יו"ר החברה עו"ד יקי אריאב: "הגענו לנקודת אל חזור, לא יהיה גורם שיוכל לומר שלא התרענו מבעוד מועד"

פורסם בתאריך: 4.6.17 10:08

-->

לפני שלושה חודשים פורסם בעיתון "ערים" כי בחברה קדישא ראשון לציון מתריעים על כך שהזרבות הקבורה הקיימות בבתי העלמין בעיר מספיקות לתקופת זמן של חודשים ספורים בלבד. עוד הדגישו בחברה כי במידה ולא יימצאו פתרונות חלופיים באופן מיידי, הם ייאלצו למצוא חלופות לקבורה בבתי עלמין שמחוץ לעיר – אפשרות שתיאלץ את משפחות הנפטרים לשלם סכומי עתק על קבורה בניגוד לזכאות לקבורה חינמית בעיר שבה הם זכאים להיקבר כתושבים.
עתה מדגישים בחברה כי תחזיות הקבורה הקודרות מגיעות לכדי מימוש בימים אלה. "מצב הקבורה בעיר הגיע אל נקודת אל חזור", מציין השבוע בכאב יו"ר חברה קדישא בעיר עו"ד יקי אריאב. "רזרבות הקבורה נגמרו וחלון הזמן הקצרצר שהיה נגמר כמעט סופית. בעוד זמן קצר מאוד נצטרך לשלוח משפחות לשירותי קבורה אל מחוץ לעיר".
עו"ד אריאב מסביר כי כרגע החלקה היחידה שניתן לקבור בה היא חלקת "שנהב" ההולכת ונבנית סמוך מאד לבית העלמין גני אסתר, כאשר נכון לכתיבת שורות אלו נותרו בה כ-150 מקומות קבורה בלבד. "כרגע אנשים נקברים בחלקת 'שנהב' החדשה, שנמצאת בעיצומם של תהליכי בנייה והכנת תשתיות, כאשר נכון לעכשיו קצב הקבורה מקדים את קצב עבודות התשתית והחפירות שמתבצעות מסביב לשעון".
עו"ד אריאב מגדיר את המציאות כפי שהיא היום כ"הזויה": "מציאות שבה אבלים עומדים שבורים אל מול קברי יקיריהם, כששני מטר מהם מתבצעות עבודות בנייה ותשתית אינטנסיביות מלוות ברעש של כלים כבדים. מעבר לרעש הבלתי נסבל והפגיעה בכבוד המת, הרי שקיים גם סיכון תמידי לביטחונם של האבלים שעומדים מטרים ספורים מן עבודות התשתית ומבורות החפירה. העובדה שעד עכשיו לא קרה אסון היא בבחינת נס".
עו"ד אריאב מדגיש כי בחברה קדישא תרים אחר כל פתרון שיאפשר דחייה של המצב הקשה, אף ברמה של פתרונות שיתנו אוויר לחודש-חודשיים הקרובים: "על פי המצב החוקי 90 אחוז משטחי הקבורה הקיימים בבתי העלמין הנם שטחי קבורה חינמית, כאשר 10 אחוז מהשטחים הנותרים באותם בתי עלמין הם שטחי קבורה שמותר למכרם מראש לתושבים שמבקשים לרכוש בחייהם את הזכות להיקבר לצד יקיריהם. למעשה, מטרתם של אותם 10 אחוזים משטחי הקבורה, שעל פי חוק אנו זכאים למכור בתשלום מלא, הנה לאפשר לנו לממן את ההוצאה העצומה הכרוכה ברכישת שטחי קבורה חדשים, בנייתם והכשרתם לקבורה. צריך לדעת ולהבין כי החברה קדישא אינה נהנית מכל תקציב עירוני או ממשלתי, וכל הנעשה על ידי החברה נעשה רק מכספיה שלה. לצורך הדוגמה: חלקת 'שנהב' החדשה ההולכת ונבנית נרכשה ונבנית אך ורק מכספי החברה קדישא ובעלות כוללת של למעלה מ-150 מיליון שקל".
עוד מדגיש עו"ד אריאב כי בשני בתי העלמין הישנים בעיר – גורדון וגני אסתר – נוצלו כבר כל שטחי הקבורה החינמיים הכוללים 90 אחוז מסך השטח לקבורה, ומתוך אותם 10 אחוז משטחי הקבורה שהם רשאים למכור נותרו בשני בתי העלמין האלו יחדיו כ- 150 קברים. "בחודשים האחרונים בלבד עומד קצב הנפטרים בעיר בממוצע על כ-150 נפטרים בחודש. נכון כי לחלק מאותם הנפטרים ישנם מקומות קבורה שנרכשו על ידם עוד בחייהם, וחלק נוסף של הנפטרים ייקברו על פי רצון משפחותיהם 'בקבורת על' (קבורה מעל קבר קיים של בן משפחה קרוב), אך יחד עם זאת אני מדגיש כי המלאי המצוי לא יחזיק מעמד יותר מאשר חודש-חודשיים נוספים", אומר אריאב בדאגה.
בעקבות חומרת המצב בימים אלה הוא מנהל משא ומתן אינטנסיבי מול משרד הדתות והביטוח הלאומי, על מנת להגיע להסכם מוסדר שיאפשר להשתמש באותם שטחי הקבורה שנועדו על פי החוק למכירה בלבד. "אני מנהל משא ומתן לצורך שימוש בקברים שנותרו פזורים רנדומלית בבתי העלמין גורדון וגני אסתר לצורך קבורה חינמית, תוך התחשבנות כספית עם גורמים ממשלתיים אלו וקבלת הסכמתם לשטחי קבורה בתשלום באחוזים גבוהים יותר בחלקת 'שנהב' החדשה. כמו כן אני מנהל משא ומתן עם גופי הקבורה בערים הסמוכות לנו, על מנת למצוא מקומות קבורה אצלם ולאפשר הפניית הנפטרים בעיר למקומות אלו. לצערי אני לא אופטימי. המערכות הציבוריות בכלל והממשלתיות בפרט פשוט אינן זזות ואני צריך לתת מדי יום פתרונות ל- 5-8 תושבי העיר הנפטרים בכל יום".
"אף על פי שעל פי ההלכה היהודית מותר לקבור, ואולי אף רצוי לקבור בקברי מכפלה (קבר מעל קבר) ובקבורת סנהדרין (קבורה בכוכים הצמודים לקירות) שניתנים ללא עלות, הרי שבגלל דעות אחרות שאנו נדרשים לכבד גם אותם, ישנן משפחות שעדיין מתעקשות בכל תוקף לקבור בקבורת שדה שאינה מתאפשרת עוד ומפעילות בשל כך לחצים על כל גורם אפשרי בעיר, כאשר אותם 'פעילים' הבאים בשמם אינם מבינים כי אין קרקעות לקבורה – פשוטו כמשמעו".
עו"ד אריאב מדגיש כי אותו היום שבו יצטרך להפנות את תושבי העיר ללכת ולהיקבר בעיר אחרת אורב מעבר לפינה ונמצא במרחק של חודש עד חודשיים לכל היותר מהיום. "כדאי שקברניטי העיר, פעיליה, וכל מי שכבוד האדם יקר לליבם יתעוררו ויבינו את צורך השעה. לא יהיה גורם שיוכל לומר בדיעבד שלא זעקנו מבעוד מועד. אני מקווה מאוד שקולי נשמע, חייבים למצוא פתרונות כאן ועכשיו".

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר