כלב

הכלב מתעטש ומתגרד? אולי הוא אלרגי

ד"ר דיויד רוזנבלט, רופא וטרינר בחברת "ביופט", מסביר כי אלרגיה לא תוקפת רק בני אדם

פורסם בתאריך: 18.6.17 13:55

-->

 

רַגֶּשֶׁת (אלרגיה) אינה תופעה ייחודית לאנשים, אלא נפוצה גם בקרב כלבים וחתולים. הרקע המדעי זהה. כלומר, תגובה מטרידה ומיותרת של מערכת החיסון כנגד חומר שלא יכול להזיק לכשעצמו. מערכת החיסון המבולבלת, שתפקידה להפעיל אמצעי הגנה כלפי פולשים מאיימים, תוקפת חומרים ידידותיים. המחיר שהגוף משלם על הפעלת השווא הזו יכול לבוא לידי ביטוי במגוון תופעות הכוללות גירוד במקומות שונים בגוף, דלקות עור, התנפחות רקמות ותופעות הקשורות למערכת העיכול, בעיקר שלשול.

עוצמת התגובה יכולה לנוע מתגובה קלה ועד לתגובה חריפה ובמקרים נדירים אפילו מוות. במקרה של גרד, התחושה היא עזה והחיה לעתים תפצע את עצמה במהלך ההתגרדות. זה יכול לגרום לדלקת עור חריפה עם מעורבות של זיהום חיידקי. הפצע המזוהם מגרד עוד יותר והחיה מתגרדת עוד, מחמירה את המצב והדלקת יוצאת משליטה.

כמו בבני אדם, החומרים מעוררי הרַגֶּשֶׁת יכולים ליצור תגובה דרך מספר מסלולי חשיפה:

  1. זריקות – לעתים רחוקות כלבים וחתולים מפתחים תגובה חריפה בתגובה לחיסון או להזרקת חומר אחר. לכן חשוב שרק וטרינר/ית יבצע חיסונים וטיפולים הכוללים הזרקה.
  2. נשיכות, הכשות ועקיצות – האלרגיה הנפוצה ביותר היא לפרעושים, אך יכולה להיות תגובה אלרגית חריפה להכשת נחש, עקיצת דבורה או עקרב, נשיכת עכביש ועוד. במקרה של פגיעה מנחש או עקרב כדאי להגיע ללא דיחוי למרפאה וטרינרית. ובאשר לפרעושים? מאתגר מאד להדיר אותם לחלוטין מפרוותם של ידידינו ההולכים על ארבע, אך טיפול עקבי עם תכשירים מתאימים מאפשר שליטה סבירה.
  3. חשיפה נשימתית – יש חיות שמפתחות אלרגיה נשימתית, בעיקר לאבקנים של צמחים. וטרינר/ית מומחה/ית למחלות עור יכול/ה לעתים לאבחן מצבים אלה ולהורות על דרכי הימנעות מחשיפה ואם לא ניתן, על טיפול תרופתי.
  4. אלרגיה למזון – אחת האלרגיות המאתגרות ביותר לאבחון, אך קלות יחסית לטיפול. כששוללים גורמים אלרגיים אחרים וחושדים במזון, ניתן לבצע האכלה עם מזונות מיוחדים המכילים מקורות מוגבלים של חלבונים ופחמימות. בשיטת "ניסוי וטעיה" מנסים לגלות את מרכיב המזון אליו החיה אלרגית ולתת מזון שלא מכיל כלל מרכיב זה. מכיוון שלעתים קרובות ישנה אלרגיה למרכיב החלבוני, במזון היפו-אלרגני החלבון בד"כ מפורק כדי להקשות על המערכת החיסונית לזהות אותו. ישנם מזונות מיוחדים לבעלי חיים אלרגיים המבוססים על מרכיבים נדירים, שבדרך כלל לא מעוררים אלרגיה, כגון ארנבת, צבי ואפילו חרקים.

לסיכום, אלרגיה בחיות מחמד היא תופעה מתסכלת לחיה ולבעלים, אך לרופאים ולתזונאים יש פתרונות חדשניים ומגוונים יותר מאי פעם.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר