פרויקט מערב רחובות - 431
פרויקט מערב רחובות - 431

סיכום שנה בנדל"ן היוקרה והשפעותיו על המשק הישראלי

"החשש הכבד שלנו כיום, כתוצאה ממיעוט המשקיעים ומיעוט העסקאות, היא ששוק הדיור כולו וגם הצמיחה בכלכלה הישראלית בכלל ייכנסו כבר בשנה הקרובה להאטה רבתי"

פורסם בתאריך: 28.9.17 07:12

-->

"יש חשש כבד מפני היגררות שוק הנדל"ן כולו למיתון". כך אומר מאיר מנחם, מבעלי "נאות שירן" המתמחים בנדל"ן יוקרה. "בשנתיים האחרונות לבדן הייתה ירידה תלולה בשיעור של כ-60 אחוזים בשיעור המשקיעים בנדל"ן יוקרה, הן ישראלים והן משקיעים מחו"ל. ירידה זו הייתה פועל יוצא של פעולות חקיקה בנושאים דוגמת מס שבח, הכפלת מס הרכישה והכוונה להטיל מס על דירה שלישית, כמו גם התחזקותו הניכרת של השקל לעומת הדולר והאירו. רק לסבר את האוזן: אם אחוז המשקיעים עמד ב-2015 על כ-30-32 אחוזים, כיום הוא בקושי מגרד את ה-13-14 אחוזים. רובם הגדול משקיעים קטנים המחפשים מציאות בערי פריפריה, ורק מיעוטם משקיעים כבדים, כאלה שהיוו מאז ומתמיד את הקטר המוביל של שוק הדיור ונשאו אותו על כתפיהם. מדובר במשגה כלכלי אסטרטגי, ובמיוחד למדינה דוגמת ישראל שהשכילה בשנות ה-80 וה-90 של המאה שעברה להפריט את המשק הניאו-סוציאליסטי ולהפוך לנדבך חשוב ביותר בין מדינות ה-OECD המובילות בעולם. יש לציין גם כי קיים קשר ישיר בין מה שמכונה נדל"ן יוקרה לבין התחזקות שוק הדיור כולו (עד 2015), כל זאת תוצאה של התחזקות הכלכלה הישראלית וגם כחלק משינוי הרגלי הצריכה של העולם המערבי בתחום היוקרה ובכלל.
"העובדה שהמשק הישראלי נפתח לכלכלה הגלובאלית, וזה כולל חברות בינלאומיות שקבעו את מקום מושבן או פתחו סניפים בישראל, הכניסה הרבה מאוד מטבע זר למדינת ישראל ותרמה רבות לסקטור העסקי. הם משכו כלפי מעלה את שוק הדיור בפרט ואת הכלכלה הישראלית בכלל. נכון, הייתה להם השפעה כזו או אחרת על עליות המחירים שפקדו את שוק הדיור במהלך העשור האחרון, אולם הסיבות העיקריות לעליות המחירים באו כידוע כתוצאה ישירה מהמחסור בהיצע בכלל, ובשוק בתי היוקרה בפרט, כמו גם ממדיניות הריבית המופחתת והולכת של בנק ישראל במהלך העשור שעבר.

מאיר מנחם (צילום: אורית אלוש)

מאיר מנחם (צילום: אורית אלוש)

 

"החשש הכבד שלנו כיום, כתוצאה ממיעוט המשקיעים ומיעוט העסקאות, היא ששוק הדיור כולו וגם הצמיחה בכלכלה הישראלית בכלל ייכנסו כבר בשנה הקרובה להאטה רבתי. על מנת למנוע תרחיש זה ברצוננו להציע לממשלת ישראל שינוי דיסקט וזה אומר לשקול מחדש את מדיניות המיסוי. להעניק הטבות והקלות למשקיעי חו"ל, כפי שזה קורה בלא מעט מדינות. להצהיר לא רק על עזרה לחלשים, אלא גם לפנות אל קהל המשקיעים האמיד. אין זו מילה גסה.

אמיר רוזנבלום, מומחה לניהול בנייני יוקרה, אומר: "שוק היוקרה כולו נמצא לא רק בקיפאון כמעט מוחלט, אלא גם באנרגיה שלילית מובהקת. אם עד לפני שנתיים-שלוש היה זה שוק חי, נושם ובועט, כשבמהלך כל השנה, ולא רק בעונות השיא של הקיץ וחגי תשרי, הייתה פעילות בלתי פוסקת של רכישת דירות יוקרה, השכרה, ביקורי משפחה, כולל חברים, צאצאים ועוד, וזה בא לידי ביטוי גם בעלייה מוגברת ממדינות דוגמת צרפת, הרי שבמהלך השנה האחרונה הכל התדרדר. המשקיעים, 60-70 אחוזים מהם, ברחו לחלוטין מהשוק, ויתר ה-30 אחוזים 'יושבים על המזוודות'. אני מקבל מהם כמעט מדי יום טלפונים של ייאוש ותלונות על הממשלה ש'חודרת להם עמוק לתוך הכיס' או על מדיניות בולשביקית של מיסוי. זה בא לידי ביטוי, ככה בלי להרגיש, בירידה הדרגתית אבל תלולה במספר העולים, שרק לפני שנה חצה שיא של 30 אלף, והשנה אפילו לא גירד את ה-20 אלף, והמספר עוד הולך ויורד. חשוב לזכור שקיים בהחלט קשר גורדי ישיר בין המשקיעים העשירים ובין המעמד הבינוני המהווה את הגרעין הקשה של העולים. ומדובר לא רק בצרפת, אלא גם בארצות צפון אמריקה, בריטניה, בלגיה, ספרד, איטליה ועוד.

אמיר רוזנבלום

אמיר רוזנבלום

 

המעצב הרב תחומי גיא בוכהלטר: "המיתון בשוק היוקרה מתבטא גם בהשקעה נמוכה יותר משמעותית בשדרוג נכסי יוקרה יד שנייה, או בהשקעה פחותה בנכסים חדשים. אם עד לפני שנתיים משקיעים היו מוסיפים עשרות רבות של אחוזים למחיר הנכס, בשדרוגו, כעת השיפוץ והשדרוג הפך במקרים רבים ל'רע הכרחי' והתמקדות בעיקר בדברים הפרקטיים ולא ב- show off של הנכס כפי שהיה עד לא מכבר. זה מתבטא בדברים רגילים דוגמת צנרת, חיווט, תאורה, צביעה, הזזת קירות והגדלת חדרים, התקנת בריכה (שבניגוד למה רבים חושבים, מדובר בעלות צנועה יחסית), צמחייה, פרקט, ריצוף וכו'. פינוקים דוגמת חדרי קולנוע מרהיבים, סאונות, מספר סוויטות מלכותיות בכל דירה וכו' עדיין קיימים, אולם במשורה.

גיא בוכהלטר (צילום: ישראל שוורצברג)

גיא בוכהלטר (צילום: ישראל שוורצברג)

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר