גלעד מזרחי
גלעד מזרחי

גלעד מזרחי: "עיני התקשורת צרה בעולי תימן"

הפעיל החברתי הרחובותי על הכתבה שפורסמה בערוץ 10: "ארבעה תימנים מקבלים הנחה ועל זה עושים תוכנית טלוויזיה שקרית. זו פשוט שערורייה"

פורסם בתאריך: 12.9.17 15:01

-->

השבוע פורסמה בתכנית "הכל כלול" בערוץ 10 כתבה על כך שבעיריית רחובות ישנן הנחות מיוחדות, לכאורה, לתימנים בלבד. בתכנית הציגו זאת כך: "אנחנו עם הסיפור שנשמע כמו בדיחה אבל לצערנו זו המציאות. תושבים רבים נדהמו לגלות שבישראל שנת 2017 יש עיריות שמעניקות הנחות מיוחדות לתימנים בלבד".

תושבים רבים בעיר נזעקו לשמע הדברים, טענו לאפליה ולחוסר שקיפות, אלא שהאמת רחוקה מאוד ממה שהוצג בכתבה. עיריית רחובות הגיבה לדברים וציינה: "בניגוד לנטען, אין מדובר בהנחה שעיריית רחובות החליטה לתת על דעת עצמה. מדובר בהנחה שניתנת לאוכלוסיות שונות במסגרת תכנית מיל"ת (מסגרות יום לימודיות תוספתיות), תכנית ממשלתית כלל ארצית לקידום תלמידים בתחום הלימודי והחברתי, בדגש על אוכלוסיות הזקוקות לתמיכה נוספת כגון ילדי עולים. במקרה זה, מדובר בסבסוד שניתן במסגרת התכנית למספר מועט מאד של משפחות מרובות ילדים ודלות אמצעים של עולים מתימן שהוברחו למדינה רק בעשור האחרון וגרים במרכז קליטה בעיר. נציין כי בנוסף על הסבסוד הממשלתי הניתן לאוכלוסיית העולים, עיריית רחובות מעניקה סבסוד על סך של מאות שקלים מדי חודש מעלות הצהרונים לכלל ילדי רחובות זכאי מיל"ת. אנו פועלים בשוויון מלא בכל מחלקות העירייה וכל ניסיון לצייר את עיריית רחובות כמי שדואגת לאינטרסים בלעדיים של אוכלוסייה כזאת או אחרת בעיר רחובות הוא לא יותר מבדיחה לא מצחיקה".

הפעיל החברתי גלעד מזרחי, שמעורה בקהילת העולים מתימן, מאוד לא אהב את רוח הדברים שעלתה בכתבה ובתגובות התושבים. לעיתון "ערים" הוא אמר: "ארבעה תימנים מקבלים הנחה ועל זה עושים תוכנית טלוויזיה שקרית. זו פשוט שערורייה. יש תקשורת שתפקידה לקשר ויש תקשורת שתפקידה לשקר. חצי אמת גרועה משקר. תוכנית 'הכל כלול' הייתה צריכה לבדק את האפליה נגד עולי תימן ולא את ההטבה של עולי תימן. חשוב לעזור לכל תושבי ועדות ישראל באשר הם, אך יוצאי תימן מופלים לרעה וחולמים לקבל את אותם זכויות שמקבלים עולי רוסיה ועולי אתיופיה. עולי רוסיה ואתיופיה מקבלים עזרה בחינוך, בדיור, בחונכות, בשיעורי עזר, בחוגים ובמתנ"סים, בעוד עולי תימן הרחובותיים שעליהם מדובר לא זכו לשום כלום. זאת למרות שהם עלו שנים אחרי האתיופים והרוסים שמקבלים עזרה – ואני מדגיש שהם מקבלים אותה בצדק רב. באקדמיה זו שיא החוצפה. עולי חבר העמים ואתיופיה משלמים 12 אלף שקלים עבור לימודים, בעוד עולי תימן שעלו 15-20 שנה אחריהם משלמים 25 אלף שקלים. על זה צריך ועדת חקירה. סטודנט יוצא אתיופיה או חבר העמים שעושה פסיכומטרי מקבל מימון מלא, בעוד עולה מתימן לא מקבל כלום. עולה מתימן משלם  2,850 שקלים לגן בחודש, בעוד עולה מאתיופיה משלם 650-1,000 שקלים. חובה לדאוג לכולם, אבל עיני התקשורת צרה בעולי תימן והם משקרים את הציבור כשאמרו שתימנים שעלו לפני 30-40-50 שנה מקבלים הנחה. שקר וכזב. מדובר רק בעולי תימן האחרונים, שגרים במרכז קליטה ונרדפו על ידי מוסלמים קיצוניים".

גלעד מזרחי (צילום: ניר שמול)

גלעד מזרחי (צילום: ניר שמול)

 

עוד ממשיך מזרחי: "בקרית משה יש בית כנסת במיליון דולר. לחרדים אשכנזים יש בתי כנסת במיליון דולר, לגרעין התורני יש את כל המקלטים באושיות, בעוד התימנים מתפללים בתוך מבנה שנראה כמו שירותים. התקשורת רק מנסה לזרוע הרס וחורבן ולפי תגובות הנאצה בינתיים מצליחה. עצם העובדה שהם שואלים למה עולי תימן מקבלים הנחה, אך מקבלים כמובן מאליו הנחה שיש לעולים אחרים, אומרת דרשני.

"אחד העולים מתימן, שעלה בשנת 99, גר שני מטר מיוצא אתיופיה שעלה בשנת 83. התימני משלם לגן 2,850 שקלים והאתיופי משלם 600 שקלים. גם משרד הבינוי עוזר בצדק רב ליוצאי אתיופיה במשכנתה, אך חשוב שידאג גם לשאר העולים שבאו מרקע ומארץ מוצא דומה. עולה מתימן שעלה מתימן ב-96 עם 12 נפשות בבית הולך לפנימייה ביחד עם עולה מאתיופיה עם 10 נפשות בבית שנולד בארץ והוריו עלו ב-83. האתיופי מקבל מלגה חודשית והתימני שגר מטר ממנו לא מקבל כלום. הגיע הזמן לשוויון ולאפליה מתקנת. זה צדק חברתי. אך במי התקשורת בחרה להתעלל? בחלש ובנזקק, ולעורר שנאת חינם בשביל רייטינג. שיהיה ברור לערוץ 10 ולכל המנאצים: הם באו לקלל ויצאו מברכים. אנחנו עכשיו נילחם עוד יותר לשוויון לעולי תימן, בדיוק כמו עולי רוסיה ואתיופיה. אנחנו נוציא מכתב גם לראש הממשלה. כמו שהתקשורת רודפת אותו, כך היא מעלילה על התימנים במקרה הזה.

"בנוסף, בכתבה המתלוננת אומרת בפירוש שרוב העירייה הם תימנים שדואגים אחד לשני. הרי אם מישהו היה אומר שרוב הרופאים הם עולים שדואגים אחד לשני היינו משתיקים אותו בצדק בשל גזענות".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר