עיריית רחובות (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)
עיריית רחובות (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

דירוג היציבות הפיננסית של העיריות על פי CofaceBdi: נס ציונה במקום ה-5, רחובות במקום ה-26

דירוג הרשויות שערכה חברת המידע העסקי CofaceBdi לשנת 2020, חושף כי בחמישייה הראשונה ממוקמות רמת השרון, חולון, ראש העין, הרצליה ונס ציונה. ראשון לציון במקום ה-7, רחובות במקום ה-26

פורסם בתאריך: 19.2.20 10:24

-->

דירוג היציבות הפיננסית של העיריות והמועצות המקומיות והאזוריות בישראל מתבצע זו השנה ה-14 ברציפות. כלכלני CofaceBdi בונים את המדד על פי שקלול המדדים האינדיבידואלים של הרשויות, לרבות מדדים פיננסיים, מדד יעילות, היכולת לגבות תשלומים שוטפים וחובות עבר מתושבים ועסקים, ועוד.

על פי הדירוג, רמת השרון היא הרשות בעלת היציבות הפיננסית הטובה בישראל מבין הערים הגדולות. במקום השני מדורגת העיר חולון, שדורגה אשתקד במקום השלישי. במקום השלישי מדורגת ראש העין שנכנסה לראשונה לחמישייה הראשונה, לאחר שבשנה שעברה דורגה במקום השביעי. במקום הרביעי מדורגת הרצליה שירדה מהמקום הראשון, ובמקום החמישי מדורגת נס ציונה שירדה מהמקום הרביעי אשתקד.

בחמישייה השנייה מדורגות לוד שירדה מהמקום החמישי, ראשון לציון, רמת גן, מודיעין מכבים רעות, ופתח תקווה. בעשירייה השנייה מדורגות כפר סבא, תל אביב-יפו, אשדוד, גבעתיים, כרמיאל, אשקלון, יבנה, הוד השרון, קרית מוצקין ורעננה. רחובות, אגב, שמחזיקה בדירוג סוציואקונומי 7, ממוקמת רק במקום ה-26 (לעומת המקום ה-25 בשנת 2019).

אייל ינאי, מנכ״ל משותף בחברת CofaceBdi: "במסגרת הדירוג השנה בדקנו את היחס בין ה דירוג הסוציואקונומי של תושבי העיר לבין היציבות הפיננסית של העיר. רמת השרון המדורגת ראשונה היא העיר שבה ה דירוג הסוציואקונומי של התושבים הוא הגבוה ביותר (9), ובכל העשירייה הראשונה הדירוג הסוציואקונומי אינו יורד מהציון 7, למעט העיר לוד שיוצאת דופן ומתברגת במקום השישי עם דירוג סוציואקונומי של 3 בלבד. בעשירייה האחרונה בדירוג (מקומות 30-40) הדירוג הסוציואקונומי אינו עולה מעל 6. כלומר יש התאמה מסוימת בין מצבם הסוציואקונומי של התושבים לבין דירוג היציבות של הרשות, אולם הדוגמא של לוד מראה כי ניהול נכון יכול לשפר את יציבות העירייה למרות הדירוג הסוציואקונומי".

איך בוצע המחקר ?

המחקר של CofaceBdi בחן את כל אוכלוסיית העיריות והמועצות בישראל והתבסס על שימוש ב-3 מקורות מידע: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, דוחות כספיים של העיריות והמועצות (דוחות מבוקרים לסיכום נתוני שנת 2018) ומאגרי המידע של חברת CofaceBdi.

על מנת לבחון חוסן פיננסי נבחרו מספר מדדים פיננסים המשקפים את יכולתן של עיריות ומועצות לעמוד בהחזר חובות. כמו כן, נבנה מדד של יעילות פעילות שמשקף את יעילות התנהלות של עירייה או מועצה. מטרת העבודה הייתה לאתר את המועצות והעיריות בעלות פרופיל של סיכון עסקי, חוסן פיננסי מוסר תשלומים ויעילות הטוב ביותר.

בדירוג נכללו רשויות בדירוג סוציו אקונומי הנע בין 4 ל-10. הדירוג הסוציואקונומי מבדיל בין אוכלוסיות חזקות לבין חלשות על פי נתוני הלמ"ס, ובוחן בין היתר ההכנסה הממוצעת לנפש, רמת המינוע (סה"כ כלי רכב פרטים מחולק במספר התושבים), אחוז זכאים לתעודת בגרות, אחוז הסטודנטים, אחוז דורשי עבודה, יחס תלות ואחוז מקבלי גמלה להבטחת הכנסה. יצוין שדירוג היציבות הפיננסית לא תמיד קשור לדירוג הסוציואקונומי ויתכנו רשויות השייכות לאשכול נמוך אך דירוג היציבות שלהן יחסית גבוהה ולהיפך.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר