גן הבנים ברחובות (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)
גן הבנים ברחובות (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

"בשנה שעברה הצבנו מאבטחים בעשרה גנים, אבל השיטור המשולב הרבה יותר אפקטיבי"

בעיריית רחובות טוענים כי ישנה ירידה של עשרות אחוזים בהיקפי הפרעות המנוחה בלילות הקיץ ביחס לשנים קודמות, בעיקר בזכות הקמתה של יחידת השיטור המשולב. לעומת זאת, תושבים ברחבי העיר עדיין נתקלים בתופעות המרגיזות שמביאה איתה העונה החמה. האם אתם מרגישים שיפור בנושא? השיבו בסקר המצורף

פורסם בתאריך: 9.8.17 07:00

-->

כבכל קיץ, לא מעט תושבים בשכונות שונות ברחובות מתלוננים על מהומה ורעש הבוקעים בלילות מהגנים הציבוריים מצד בני נוער, שחלקם אף שותים אלכוהול לשוכרה ומשאירים אחריהם בקבוקי זכוכית שבורים. יחד עם זאת, בעירייה מדווחים על ירידה של עד 70 אחוזים בהיקפי התופעה לעומת שנים קודמות, בעיקר בזכות הקמתה של יחידת השיטור המשולב.

האם התושבים באמת מרגישים בשטח את הירידה הדראסטית הזו בהפרעות הרעש והמנוחה? יצאנו לבדוק.

בשיחות עם תושבים מכל רחבי העיר, דבר אחד בולט די מהר: רוב הטענות מתרכזות בימי חמישי ושישי בלילה, אז הפרעות המנוחה עולות מדרגה ונמשכות עד השעות הקטנות של הלילה. החומרה של התלונות נעה בין הפרעות רעש ומוזיקה, דרך שתיית אלכוהול ועישון, ועד לקטטות וצעקות שמעוררות תחושת אי ביטחון ואיום. לא פעם, כך לדברי התושבים, בני הנוער גם משאירים אחריהם בקבוקי אלכוהול שבורים ולכלוך.

מאיר, תושב מרכז העיר: "יש המון ילדים בלילות בגן הפלסטיק ובגן המייסדים. הם ממש רבים תוך כדי שתייה של אלכוהול שהם קונים בקיוסקים. הם שוברים בקבוקים מתחת לשולחנות ולפעמים כשאני עובר שם מבקשים ממני סיגריות. הם גם מכינים באנגים ולצערי הגיל שלהם יורד משנה לשנה. יש שם לדעתי גם ילדים בני 12. יותר ממה שזה מפריע לי, כואב לי עליהם".

גן המייסדים ברחובות (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

גן המייסדים ברחובות (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

 

בשכונת קרית דויד, שהנה בעלת צביון דתי, נתקלים התושבים באותן בעיות בגן חרוב, אלא שלדברי התושבים מצטרפים לכך קשיים נוספים – התושבים לא יכולים להתלונן בשישי ובשבת מחשש לחילול השבת, ובכך הם סובלים מאי הנעימות לאורך הלילה ובשעות הבוקר, כשהם נתקלים בלכלוך בדרכם לבית הכנסת.

תחיה, תושבת קרית דויד: "מי שקרוב לגן סובל. לא מזמן נשמעו במקום גם צעקות ואיומים. בבוקר שבת ילדים רבים והוריהם רוצים ליהנות מהמתקנים בגינה, אבל יש לכלוך ובקבוקי בירה שבורים שזרוקים בה וברחוב הסמוך. אנחנו לא יכולים להתקשר כדי שיוציאו סיור בשישי או בשבת, כי אנחנו לא רוצים לגרום לחילול השבת. לדעתי זה יכול להיגמר באסון".

בגן השעשועים בקרית ההגנה סבלו בעבר מבעיה דומה. לדברי התושבים באזור, מאז שהזמינו למקום את השיטור העירוני הבעיה לא חזרה על עצמה.

רינה, תושבת קרית ההגנה: "עד לפני זמן לא רב הילדים היו מתאספים בגן, מחבלים בנדנדות ובמגלשות, שותים וצועקים. זה היה פשוט בלתי נסבל. לפני כמה שבועות השכנים הזמינו שיטור ומאז שקט. אני מקווה שהתופעה לא תחזור".

בשכונת רחובות החדשה מדווחים השכנים על רעש הבוקע בלילות מכיוון מתנ"ס חוויות, שהמדרגות שלו הפכו למשכן קבע של רוכבי אופניים וסקייטבורדים. אלה צועקים, משמיעים מוזיקה בקולי קולות ואף גורמים להפעלת האזעקה שבמתנ"ס.

עידן, תושב רחובות החדשה: "הריטואל הזה חוזר בכל לילה כמעט. חבורת נערים מתיישבת על מדרגות המתנ"ס, הבנים משמיעים מוזיקה רועשת והבנות צורחות. כשמתקשרים למוקד העירוני בדרך כלל מגיעה ניידת, אבל זה לא מספיק כדי להרתיע את הנערים לאורך זמן".

כך או כך, בעירייה מדווחים על ירידה גדולה בפניות על הפרעה למנוחה. לדבריהם, זאת הודות לשיטור העירוני המשולב. היחידה החדשה כוללת שוטרים ופקחים, מה שמקנה לפקחי העירייה סמכויות נרחבות מבעבר, ומאפשר אכיפה מגוונת, גם באמצעות מתן דו"חות.

מנכ"ל העירייה דורון מילברג: "יש ירידה של 70 אחוז בכמות ההפרעה בהשוואה לשנתיים שעברו. אני רואה את זה לפי הירידה בנתוני הפניות למוקד של השיטור העירוני".

איך אתה מסביר את הנתונים הללו?

"הקמנו את השיטור העירוני המשולב, של הפיקוח והמשטרה, וכך בכל ערב יש שש ניידות של שוטרים ופקחים שמסיירות בשוטף ומגיבות לפניות למוקד. בשנה שעברה הצבנו מאבטחים ב-10 גנים, אבל השיטור המשולב הרבה יותר אפקטיבי. הוא זריז וסמכותי יותר. אם יש בעיה של בני נוער שעושים רעש, השיטור המשולב מבקש מהם להתפזר. במידה ויש פעילות הרבה יותר חמורה, כמו עימותים עם תושבים או התחצפות, אז מביאים את הנער או הנערה הביתה ונותנים דו"ח, אבל זה חריג שבחריג".

ועדיין, תושבים טוענים שיש מקומות שבהם הרעש לא נפסק. איך אפשר לפתור את הבעיה לחלוטין?

"אי אפשר לפתור את זה לחלוטין. החבר'ה הצעירים בחופש הגדול הופכים את הלילה ליום ואת היום ללילה וזה קיים בכל הרשויות בארץ. אני לא יכול להגיד להם תהיו פעילים ביום ותשנו בלילה. בני הנוער ברחובות הם חבר'ה טובים, אלו לא עבריינים, הם לא רוצים להרע ולא מודעים לרעש שהם מקימים. הם רוצים לצאת, להיפגש, לשוחח, לדבר, לבלות קצת. אין עם זה בעיה, אלא אם הם עושים רעש, ואת זה הניידות של השיטור העירוני פותרות".

ומה עם הבעיה של שתיית אלכוהול, ניפוץ בקבוקים ועישון באנגים שתושבים אומרים שהם ראו במו עיניהם?

"אנחנו לא לוקחים דוגמה קיצונית כמייצגת. רוב רובם של בני הנוער הם נורמטיביים לחלוטין. על באנגים לא שמעתי בכלל. זה במסגרת האגדות האורבניות".

דורון מילברג

דורון מילברג

 

גם לימור סואן, רכזת בסיירת ההורים ברחובות, רואה שיפור השנה במהלך הסיורים שהיא וחבריה לסיירת עורכים בלילות חמישי ושישי. "אנחנו מסיירים בין הפארקים ורואים הרבה פחות בני נוער והרבה פחות אלכוהול מאשר בעבר", היא אומרת.

לימור סואן

לימור סואן

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר