מחשב צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

השפעות הטכנולוגיה על ילדים ונוער: כך תגבילו את השימוש במסכים

ד"ר נורית אל-בר, פסיכיאטרית ילדים ונוער במכבי שירותי בריאות ומנהלת מכון בריאות הנפש לילדים ונוער במרכז המכונים ברחובות, עם המלצות להורים לשימוש מבוקר באינטרנט על ידי הילדים, בייחוד בימי החופש הגדול

פורסם בתאריך: 13.8.19 07:11

-->

בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה הולכת וגוברת של שימוש רב באינטרנט (טלפון סלולרי, מחשב, טלוויזיה, משחקי וידאו). כולנו משתמשים באינטרנט יותר ויותר לצרכים שונים – תקשורת, צריכת ידע, משחקים, תשלומים ועוד. לאחרונה מצטברות עדויות לכך ששימוש גובר באינטרנט נמצא במתאם להעצמת קשיים נפשיים כגון חרדה, דיכאון, אובדנות, הסתגרות חברתית והתקפי זעם. אז מה עושים? ליקטנו בעבורכם/ן כמה עקרונות חשובים מהמלצות איגוד רופאי הילדים האמריקאי וממחקרים אחרונים בתחום.

כמה שעות ניתן לצפות?

עד גיל שנה וחצי: יש להימנע מצפיה במסכים.

בין גיל שנתיים לחמש שנים: מומלץ להגביל את הצפייה במדיה לעד שעה ביום. מומלץ לנתב את הילדים לצפות בתוכנית איכותית ולצפות ביחד ועם תיווך של מבוגר.

מעל גיל שש שנים: מומלץ לקבוע גבולות ברורים ועקביים לגבי כמות הזמן המותרת לצפייה במדיה ולסוגי המדיה בהם צופים, כאשר כמות הזמן וסוגי המדיה גדלים הדרגתית עם הגיל, ובכל מקרה ארבע שעות ביום לכל היותר בכל סוגי המדיה.

תנו דוגמא אישית: ילדים נוטים לצפות בהתנהגות הוריהם על מנת לקלוט כיצד להתנהג, מה רצוי ומה פחות. צמצמו גם אתם את זמן המסכים, במיוחד כאשר אתם באינטראקציה משפחתית. קבעו כללים משפחתיים המגבילים את השימוש בזמן ארוחות משפחתיות, פעילות משפחתית או חברתית.

שמרו על שעות השינה: שימוש במדיה וצפיה במסכים בלילה עלולה לפגוע באיכות השינה. יש לשמור על זמן נטול מסכים כשעה לפני השינה. מומלץ מאוד להיפטר מהרגלים כמו לישון עם טלוויזיה פתוחה בחדר. במקום זאת הציעו לילדכם האזנה למוזיקה מרגיעה, קריאת ספר או שיח עם בני משפחה.

עודדו חברויות שלא ברשת: חלק מהילדים מתקשים ליצור חברויות ומוצאים ב'חברים ברשת' תחליף לכך ולכן מבלים זמן פנאי רב במדיה החברתית. למדו את הילדים להבחין בין חברויות דיגיטליות למציאותיות והדגישו כי הן אינן תחליף מספק. עזרו לילדכם לפתח מיומנויות חברתיות ועודדו אותם לחברויות.

עודדו פעילויות שלא ברשת: אם לא נשחק במחשב אז מה כן?! עודדו את הילדים לפתח תחביבים אחרים, להשתתף בחוגים, ליצור, לעשות פעילות גופנית, להיפגש עם חברים ולבלות עם בני המשפחה.

השתדלו לא לנקוט בתגובת יתר: הטכנולוגיה המתפתחת הנה חלק חשוב מהעולם המודרני שכדאי וחשוב שהילד יכיר וישלוט בו. חשוב לשים לב שלא לשים גבולות חדים ונוקשים מדי על מנת לא להעביר לילד מסר שהטכנולוגיה היא דבר שהנו רק מסוכן ויש לפחד ממנו. במקום זאת, הקפידו ללמד על הרגלי צריכה נכונה שיישארו עם הילד לאורך החיים.

למדו את הילד על השימוש בטכנולוגיה מגיל צעיר: שוחחו עם הילדים על היתרונות והחסרונות של השימוש באינטרנט, שוחחו על החשיבות הרבה של שמירה על הפרטיות ושמירה על מידע אישי בדרך מותאמת. שיח זה צריך להיות מתמשך ומפורט יותר ככל שהילד מתבגר.

השתמשו בשיקול דעת לפי הסיטואציה: שימת גבולות לזמן מסך הנו לרוב רעיון טוב. יחד עם זאת, חשוב מאוד להישאר גמישים בנוגע לחוקים בהתאם לנסיבות המשתנות. למשל, שיחת וידאו עם הסבים שונה ממשחק במשחק וידאו. כך גם אינטראקציה עם חבר מול המחשב שונה בתכלית מזמן פעילות לבד מול המחשב. שימוש לזמן נוסף באופן חד פעמי בסיטואציה כמו טיסה במטוס לא תגרום לנזק. לא נכון להתייחס לשימוש במחשב להכנת שיעורי בית כחלק ממכסת זמן המדיה היומית.

ד"ר נורית אל-בר

ד"ר נורית אל-בר

 

שימרו על שיח פתוח לגבי טיב האתרים: כשהילדים קטנים קל יחסית לראות מהי פעילותם ברשת. כשהם מתבגרים קשה יותר להורים לדעת מה מתרחש. מומלץ לקיים עם הילדים דיאלוג פתוח על האתרים והתכנים שמבחינתכם לא מומלצים ואף אסורים. מומלץ לנסות ולברר באיזה אתרים הילד גולש בשיח פתוח אתו ובמידת הצורך על ידי בדיקת ההיסטוריה של הדפדפן. מומלץ להתקין תוכנות המגבילות את אפשרויות הגלישה לפי תוכן.

למדו את הילדים על גלישה בטוחה: אנשים נוטים להגיד דברים ברשת שלא היו מעיזים להגיד פנים מול פנים. כ-90% מהילדים עדים לבריונות ברשת. דברו עם הילדים כמה חשוב לנהוג 'בדרך ארץ' גם בתקשורת דיגיטלית. עודדו אותם לפנות אליכם אם הם עדים לבריונות ברשת או למידע בעייתי אחר שהם נתקלים בו ברשת.

שוחחו על קבלת החלטות דיגיטלית: כמות המידע ברשת היא גדולה. הרבה פעמים ישנו קושי להבחין האם המידע הניתן לנו אמין או לא. דברו עם הילדים על קושי זה. כדאי לתת להם טיפים מניסיונכם כיצד להבחין האם המידע הוא מדויק ואמין. הסבירו על הסכנות ברשת, מדוע יכול להיות מסוכן להוריד תוכנות לא מוכרות, ללחוץ על לינקים חשודים או לחלוק אינפורמציה אישית באתר או אפליקציה לא מוכרת. הנחו את הילדים שלא לענות להודעות מזרים וליידע אתכם באם מופיעה הודעה כזו.

למדו עוד: הטכנולוגיה משתנה במהירות ולא פעם לנו ההורים יש קושי להדביק את הקצב של הילדים בתחום זה. יחד עם זאת, גם בתחום זה הילדים זקוקים לתיווך, הגנה ואין תחליף לניסיון וההנחיה של ההורים. הכנסו לאתרים, למדו את התחום והישארו מעורבים בכך על מנת לספק להם את ההדרכה לה הם זקוקים.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר