הטרדה מינית (צילום אילוסטרציה: ASAP/INGIMAGE)
צילום אילוסטרציה: ASAP/INGIMAGE

"בנינו תכנית שמטרתה לשבור את קשר השתיקה הכפול של נפגעות ונפגעי תקיפה מינית שהם גם נפגעי נפש"

שיתוף פעולה בין מרכז תאיר לסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה והטרדה מינית לבין עמותת אנוש, עמותה לבריאות הנפש, הביא לבניית מודל חדשני שזכה בפרס בינלאומי יוקרתי באו"ם. סאלי רוס-ביהרי מעמותת אנוש ברחובות: "למעלה מ-85 אחוז מהנשים שמאובחנות עם מחלת נפש כרונית עברו בחייהן תקיפה מינית"

פורסם בתאריך: 28.6.19 06:30

-->

מרכז תאיר לסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה והטרדה מינית, פועל 24 שעות ביממה במהלך כל השנה ומאויש בכל רגע נתון באנשי צוות ומתנדבים שעברו הכשרות מקצועיות, כאשר הכל נעשה מחוץ לאור הזרקורים ובסודיות מלאה, מתוך התחשבות ברגישות הנושא. מכיוון שהמרכז הרחובותי פועל בחשאיות, לא רבים יודעים כי המקום, שפעיל כבר 20 שנה, נחשב לפורץ דרך בתחומו ברמה הארצית והבינלאומית.

בשנים האחרונות נוצר שיתוף פעולה בין מרכז תאיר לעמותת אנוש, עמותה לבריאות הנפש, באמצעות מודל סידס (SEEDS), המאפשר לסייע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית שהם גם נפגעי נפש, תוך התחשבות באתגרים ובמצוקות של אוכלוסייה זו. המודל, שנבחר להיות מיוצא לעולם, זיכה את עמותת אנוש בפרס היוקרתי "פרויקט זירו" באו"ם (Zero Project).

בעמותת אנוש מתארים את הייחוד והצורך בבניית מודל סידס: "לעתים קרובות אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש לא מכירים בטראומה המינית שעברו מתמודדי נפש כפגיעה בפני עצמה, ובמקרים רבים מוביל חוסר המודעות לנושא לאבחנות שגויות ולמתן טיפול ושיקום שאיננו מותאם לצרכיהן של נשים נפגעות. באנוש זיהו את הצורך בפיתוח הכשרות לצוותים מקצועיים בנושא, ולפני ארבע שנים התחילה באנוש עבודה על קשר השתיקה הכפול בין טראומה מינית למוגבלות נפשית. יחד עם מרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית תאיר ברחובות, ובשיתוף איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית בישראל, התבסס גוף ידע משותף שמבקש להתייחס לשילוב בין פגיעה נפשית לטראומה מינית וליכולת לשיקום והחלמה משמעותיים".

על הצלחת התוכנית אומרים בעמותת אנוש: "התוכנית כבר הטביעה את חותמה בארץ כשהספיקה להכשיר כ-300 אנשי צוות בעמותה בתחום המיניות והטראומה המינית. בנוסף, הוכשרו עוד כ-100 אנשי מקצוע מכל הארץ. כחלק מהתכנית הוכשרו 20 מובילות תחום שפועלות לפיתוח פעילויות בתחום ולהכשרת אנשי צוות נוספים. כתוצאה מכך, הוקם פרויקט הדיור של SEEDS כחלק מההשפעה של הבנת חשיבות פיתוח שירותים מוכווני טראומה".

ד"ר הלה הדס, מנכ"לית עמותת "אנוש", השיאה משואה בטקס יום העצמאות האחרון על תרומתה לטיפול והגברת המודעות לנפגעי נפש. המודל זוכה הפרס נמנה על שלל הישגיה ובנימוקי הוועדה הציבורית לבחירת משיאי המשואות נכתב: "עמותת 'אנוש' תחת הנהגתה של הדס הצליחה לקדם מהפכה בתחום זה בישראל בתחומי החקיקה, התעסוקה והדימוי הציבורי. פעולתה מייצגת את היכולת לצמוח מתוך אובדן ואת יכולתם של יחידים וקבוצות לקדם שינויים חברתיים בישראל".

דורית פרידמן, תושבת רחובות ורכזת סיוע וקבוצות תמיכה במרכז תאיר, סיפרה ל"ערים" על העבודה החשובה ומצילת החיים שנעשית במרכז ועל הייחוד בשיתוף הפעולה בינם לבין מרכז תאיר.

פרידמן: "פגיעה מינית היא אירוע קשה הן לאישה והן לגבר העוברים אותו. הפגיעה היא לא רק פיזית, אלא גם רגשית ויכולה לכלול תחושות חוסר אונים, אשמה, בושה ותחושות שלא פשוט להתמודד איתן. מרכז הסיוע מעניק תמיכה וסיוע לנפגעות ולנפגעים, כמו גם למעגלים הסובבים אותם: הורים לילדים שנפגעו, בני זוג שלהם, וזאת ללא שיפוטיות ובאנונימיות מוחלטת על פי הרצון שמבטאת כל נפגעת. חשוב לנו ליידע את הנפגעים שהם אינם צריכים להישאר לבד עם הפגיעה.

"לרשות הנפגעות, הנפגעים ומשפחותיהם אנו מציעות מספר אפשרויות להיעזר בנו. ישנו קו סיוע טלפוני הפעיל 24 שעות ביממה. הפנייה יכולה כמובן להיות אנונימית. בהמשך ישנה אפשרות לפגישות אישיות לטובת בירור צרכים, חיזוק ותמיכה, וכן קבוצות תמיכה טיפוליות. בנוסף, אנו מגישים תיאום וליווי לבדיקות וטיפולים רפואיים, ליווי בהליכים משפטיים שכוללים מתן מידע, ליווי בהגשת התלונה, לרבות ליווי במתן עדות, ליווי בהגשת תביעת נזיקין אזרחית, הגשת ערעורים והוצאת צווי הרחקה. אנו עוסקות גם בחינוך והסברה, כלומר העלאת המודעות לנושא הטרדה ואלימות מינית, והיכרות עם מרכזי הסיוע ושירותיו. הכל דרך סדנאות בקרב בני נוער, הרצאות לצוותים חינוכיים ולהורים, הרצאות במקום עבודה והכשרות לממונות על החוק למניעת הטרדה מינית במקומות עבודה".

דורית מבצעת את תפקידה מתוך תחושת שליחות ומקדישה לכך את כל זמנה. היא מספרת עד כמה התפקיד משמעותי עבורה: "יש לי הזכות להיות חלק מצוות מקצועי המוביל שינוי חברתי שכל כך נחוץ לנו. הפריבילגיה לפגוש נשים מתנדבות מוכשרות ומחויבות למשימה הזו, האמון שניתן בי על ידי הנפגעות והציפייה שלהן ממני להיות עבורן, הופכת אותי לאדם טוב יותר בעיני עצמי וממלאת אותי בתחושת משמעות".

סאלי רוס-ביהרי, עובדת סוציאלית בהכשרתה, עובדת בתחום בריאת הנפש למעלה מ-20 שנה. כיום סאלי מנהלת את מרכז המצוינות המקצועית והחדשנות של עמותת אנוש והיא זו שהובילה בעמותה את פרויקט סידס.

סאלי: "שמנו על המפה את קשר השתיקה הכפול של נפגעות פגיעה מינית ונפשית. תמיד נשים שהיו מאובחנות עם פגיעה נפשית ושהייתה להן גם פגיעה מינית התקשרו למרכזי הסיוע לנפגעי נפש של אנוש בכדי לקבל שירותים, ולא היה לנו מספיק מה להציע להן. מאוד פחדנו מהשבריריות של נפגעות הטראומה המינית. במקביל, כל השנים קרה מצב דומה במרכזים לסיוע לטראומה מינית. מרכז תאיר ואיגוד מרכזי הסיוע יצרו איתנו קשר ודיברו על פונות שלהן שמקבלות שירותי בריאות נפש ושיש קושי גדול לתת להן שירות במרכזי הסיוע. הם אמרו שפגיעה שלהן מאוד קשה ומופיע קושי להחזיק אותן בקווי הסיוע. כך, לאט לאט, התגלתה המורכבת של אוכלוסייה שמודרת פעמיים, פעם כנפגעות תקיפה מינית ופעם שניה כמאובחנות פסיכיאטרית או כמאובחנות פגיעה נפשית, כשאז הן שוב מודרות מהחברה. ביחד בנינו תכנית שמטרתה לשבור את קשר השתיקה הכפול הזה".

איך עובד בעצם שיתוף הפעולה בין הגופים?

"במרכז תאיר הצוות מאוד מקצועי ובעל ידע נרחב בתחום הטראומה המינית. לנו באנוש יש ידע נרחב בתחום הטראומה הנפשית. הדבר החשוב שקרה הוא שייצרנו איתם גוף ידע שלישי, הן של בריאות הנפש והן של תקיפה מינית. ביחד איתם הבנו מה שמתרחש כשקורה גם וגם. ההובלה של התוכנית הייתה של איגוד מרכזי הסיוע והביצוע היה של תאיר. בתאיר ביצענו את ההכשרה והצוות המקצועי של תאיר היה אמון על התהליך ההדרכתי".

סאלי רוס-ביהרי לאחר קבלת הפרס באו"ם על מודל סידס

סאלי רוס-ביהרי לאחר קבלת הפרס באו"ם על מודל סידס

 

מה היקף התופעה של נפגעי תקיפה מינית שחוו גם טראומה נפשית?

"למעלה מ-85 אחוז מהנשים שמאובחנות עם מחלת נפש כרונית עברו בחייהן תקיפה מינית. יכול להיות שהן הותקפו מינית כשהיו מאושפזות או כשכבר אובחנו כנפגעות נפש, ויכול להיות שהפגיעה המינית היא שהובילה לכך. בכל מקרה השילוב של השניים מאוד מסובך".

עד כמה המודל החדש הצליח לשנות ולהשפיע על המודעות לנפגעות 'כפולות', נפשית ומינית?

"בתוך עמותת אנוש ישנה קבוצת נשים שמובילות את התחום של הכשרה לסיוע נפגעות נפש ומינית. בשלוש השנים האחרונות למעלה מ-80 אחוז מכל הצוותים שלנו עברו את ההכשרה. חשוב מאוד להדגיש שאנחנו לא ארגון שמטפל במקרים מסוג זה, אלא ארגון מודע טראומה. זאת אומרת שהצוותים שלנו מבינים כיצד לשמוע על הטראומה המינית ושצריך להתייחס אליה לא פחות מאשר לאבחנה הנפשית, ובעקבות כך להפנות למערכת טיפולית מתאימה".

על הטראומה המינית אומרת סאלי: "אין מזור לגילוי אריות ולפגיעה מינית. פגיעה מינית משאירה צלקת שאי אפשר לרפא וצריך להבין שאי אפשר לקחת בחזרה את מה שנגזל, אבל מהניסיון הרב שלי אני יודעת שאפשר לנסות להתחזק, או כמו במילות השיר 'היי שקטה' ששרה ריקי גל, 'כאילו הפגיעות עצמה היא סוג של כוח'".

קווי החירום לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית: 1202 נשים | 1203 גברים | 046566813 נשים ערביות | 026730002 נשים דתיות | 025328000: גברים דתיים.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר