תחפושת ליצן פורים (צילום אילוסטרציה)
תחפושת ליצן פורים (צילום אילוסטרציה)

פורים מגיע והילד הרך מסרב להתחפש? כך תעשו זאת נכון

כרמית זיו, פסיכולוגית בשרות הפסיכולוגי החינוכי התפתחותי בעיריית רחובות, מסבירה את משמעות ההתחפשות בגיל הרך ואת הדרכים לעבור את החג בצורה האידיאלית: "ביום אחד סביבת הילד המוכרת משתנה שינוי מהותי במראות, קולות וצורות, שינוי שעלול לגרום לבהלה אצל הילד הצעיר ומקור למצוקה". אז מה כדאי לעשות כדי לסייע לילד להתחפש? על כך בכתבה

פורסם בתאריך: 14.3.19 08:24

-->

ימי הפורים הקרבים ובאים מלאים בהתרגשות. אנו ההורים משקיעים זמן רב בחיפוש אחר תחפושת שתשמח את ילדינו, מקדישים זמן, מחשבה וגם כסף על מנת שהילד יהיה מחופש כראוי. עם זאת, פעמים רבות כשמגיע רגע האמת בו הילד אמור לעטות את התחפושת וללכת עמה לגן, אנו נתקלים בסירוב עיקש מצד ילדנו להתחפש, לעיתים על אף שהוא היה שותף לבחירה מלכתחילה. אז מה קורה פה בעצם? כדי שנבין את הרתיעה מהתחפשות בגיל הרך ננסה להיכנס לעומק עניין ההתחפשות.

התחפשות משמעה שינוי דמות, שינוי צורה, שינוי זהות. בימי השגרה אנו משדרים לילדנו יציבות, דואגים לדמויות מוכרות וחושפים אותו בהדרגה לכל דבר חדש שאינו מוכר. והנה באים ימי הפורים, סביבת הילד הופכת צבעונית ורועשת, הגן מקושט בדמויות חדשות שאינן מוכרות, ברחובות מתנוססים מוקיוני ענק בצבעים ססגוניים, מוזיקה מנוגנת בקול חזק, כולם הופכים את עורם ומשתטים, מסיכות ופרצופים מוזרים, ולעיתים רבות אף מפחידים, ניבטים מכל עבר. לפתע פתאום ביום אחד סביבת הילד המוכרת משתנה שינוי מהותי. שינוי כה מהותי במראות, קולות, צורות, אין ספק כי עלול הוא לגרום לבהלה אצל הילד הצעיר. עבור הילד, זהו מהפך מהמוכר ללא מוכר, מהגלוי לנסתר, מההדרגתי לפתאומי, מהרגוע לרועש. זוהי חוויה שעלולה להוות מקור למצוקה.

תחפושת פורים צילום אילוסטרציה

צילום אילוסטרציה

 

אין ספק שחג הפורים במהותו הינו חג של "ההפך" מאחר, אולם עניין זה אינו נתפס על ידי הילד הצעיר. משכך נדרשת ערנות ורגישות מוגברים מצד המבוגר ביחס לתחושות והרגשות אצל הילד בעקבות כל השינויים המביא עמו חג הפורים.

עניין הרגישות וההתחשבות מקבל משנה תוקף כאשר אנו לוקחים בחשבון כי הילד הצעיר אינו מגובש עדיין בעניין הזהות העצמית שלו. עיצוב ה"אני" אצל ילדים צעירים נמצא בראשית דרכו. קשה להיות "דמות" אחרת או להבין את משמעות הרעיון של ההנאה מהתחפושת. עדיין אין יכולת להבדיל בין דמיון למציאות (גרזן או מפלצות אינן מצחיקות עבורו). חשוב לציין כי כאשר היכולת הסימבולית והמשחק הסוציודרמטי מתפתח, ילדים יוכלו ליהנות מחוויית ההתחפשות כי הבנתם גדלה.

בנוסף, יש מרכזיות לחוויה התחושתית (עומס גריה, מסכה או תחפושת לא נוחים) שעשויים להפריע לילד לשהות בלבוש לא נוח מגרד וכדומה לאורך זמן.

יום ההתחפשות עשוי לעורר גם פחדים טבעיים. למשל, פחד מדמויות דמיוניות. מגיל שלוש לערך הדמיון המתפתח מקבל "מעוף". הילד, שעדיין לא מבחין בין מציאות לדמיון, מגיב למחשבה שלילית במצוקה ממשית. מחשבות על מכשפות, גנבים, מחבלים ומפלצות עשויות לרדוף את הילד בזמן ערות ולשוב ולהפחיד בשעות הלילה, כשהוא מרגיש מבודד ופגיע במיוחד. מאמצי השכנוע שאין סכנה נשקפת או שאין מפלצת לא יעזרו, מאחר ובגיל זה אין לילד את היכולת להבין את ההבדל בין תחושותיו ומחשבותיו. המבוגרים יצליחו להרגיע את הילד במתן דוגמאות מוחשיות ליכולת שלהם להגן עליו, תוך הבטחה שיהיו לצדו וישמרו עליו מכל רע. לעתים יכולים המבוגרים "להשתמש" בדמיון הילד לטובת פתרון דמיוני שירצה את הילד.

אוריה ודניאל מבית הספר בן צבי

אוריה ודניאל מבית הספר בן צבי בפורים 2018

 

אז מה כדאי לעשות כדי לסייע לילד להתחפש "ולשנות צורה"?

אם התחפושת שנבחרה (בהסכמת הפעוט / ילד או ביוזמתו) כוללת צביעת הפנים, כמו ליצן או שוטר עם שפם, כדאי להקפיד על כמה כללים: עימדו מול המראה וצבעו בשלבים. אחרי כל קטע תנו לילד זמן להתבונן ולהתרגל לדמות המשתקפת.

תחפושות פשוטות, נוחות ומינימליסטיות, די בהן כדי שהילד ירגיש את חווית ההתחפשות. תחפושת נוחה מאפשרת לילד חופש תנועה כמו גם יכולת לפשוט את הבגד.

מומלץ לתת לילד את האופציה להתחפש, למדוד ולשחק בתחפושת כשבוע לפני "הרגע" המכריע. כך תוכלו למנוע משברים או התנגדויות של הרגע האחרון. מה שמוכר ונוח עשוי להיות חביב ופחות מאיים.

תנו לילד לשנות ולהתחרט גם לגבי תחפושת שהוא "רצה בה". זהו חגו של הילד. נחשוב שגם התנהגותו היא חלק מאווירת ה"נהפוך הוא".

חג פורים שמח!

(הכתיבה הינה בלשון זכר, אך מיועדת לשני המינים).

כרמית זיו הינה פסיכולוגית התפתחותית חינוכית בתכנית מעג"ן קשת של השרות הפסיכולוגי החינוכי התפתחותי בעיריית רחובות.

השירות הפסיכולוגי באגף החינוך של עיריית רחובות מספק שירות במערכת החינוך בעיר, החל מהגיל הרך ועד לסיום התיכון, הן לחינוך הרגיל והן לחינוך המיוחד. ייעודו של השירות הפסיכולוגי הוא לקדם את רווחתם ואת בריאותם הנפשית של כלל התלמידים במערכת החינוך. ייעוד זה מתממש בעבודתם של כ-65 פסיכולוגים במערכת החינוך והקהילה, הפרט והמשפחה, בעתות שגרה ובחירום.

השירות ניתן באמצעות מסגרות החינוך בעיר: הערכות פסיכולוגיות, שיחות הדרכה ותמיכה לצוותים החינוכיים בעיר, טיפולים פרטניים וקבוצתיים, הדרכות הורים, הרצאות ועוד. כל זאת כאמור גם בחינוך במיוחד וגם בחינוך הרגיל.

העבודה בטווח גילאים רחב ברחובות מתאפשרת בזכות התמחות והתמקצעות בתחומי הפסיכולוגיה החינוכית וההתפתחותית של עובדי השירות הפסיכולוגי החינוכי.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר