בית הספר הפתוח השיטה (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)
בית הספר הפתוח השיטה (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

"בית ספר פתוח זה לא בית ספר פרוץ"

הורים לתלמידי בית הספר היסודי הפתוח "השיטה" ברחובות, טוענים לטיפול לוקה בחסר בכל הקשור למשמעת התלמידים ואומרים: "זה שמדובר בבית ספר פתוח לא אומר שלא צריכים להציב גבולות ברמת האינטראקציה הבין אישית והחברתית". משרד החינוך: "הצוות החינוכי במקום עובד בשיתוף פעולה ובאחריות משותפת עם הורי הילדים ​וגורמי הפיקוח. כל אירוע חריג בשטחי בית הספר מטופל על ידי כל הגורמים המקצועיים הרלוונטיים"

פורסם בתאריך: 8.2.18 06:41

-->

הורים לתלמידי בית הספר היסודי הפתוח "השיטה" ברחובות, טוענים לטיפול לוקה בחסר בכל הקשור למשמעת התלמידים. בית הספר היסודי הפתוח, שמנוהל כיום על ידי אילן שתם, מאפשר לתלמידים לבחור האם להיכנס לכיתות או להישאר בחצר. זאת מתוך אמונה בשיטת חינוך המאפשרת לילדים להתפתח באמצעות חופש בחירה. בית הספר מתנהל במתכונת הזו מאז ומתמיד אלא שלדברי הורים, בשנתיים וחצי האחרונות משהו במשמעת התרופף.

רוית (שם בדוי), אם לתלמידה בבית הספר: "אנחנו מרגישים שהילדים לא מטופלים, שיש שם ריק ואין גבולות. זה שמדובר בבית ספר פתוח לא אומר שלא צריכים להציב גבולות ברמת האינטראקציה הבין אישית והחברתית. כל הרעיון בפתוח הוא שהילדים לומדים איך להסתדר אחד עם השני בלי להיכנס לאלימות".

ערן (שם בדוי), אב לתלמיד בבית הספר: "רוב הילדים נמצאים בחצר וזקוקים למבוגר שיטפל במה שקורה ומתרחש ביניהם. הבעיה היא שאין מבוגר אחראי שיתווך את האינטראקציות ביניהם, מה שנגרר גם למקרים של אלימות. בית ספר פתוח זה לא בית ספר פרוץ".

עוד מוסיף האב: "אני חושב שאילן שתם הוא אדם טוב ומורה טוב, אבל לתחושתי אין לו הבנה מספקת על איך מנהלים את בית הספר הפתוח. זה נראה כאילו הוא לא דואג להכשרה של הצוות על פי השיטה, והוא בעצמו לא יודע איך לפעול לפי השיטה. הוא כנראה גם לא מקבל את ההכוונה שהוא זקוק לה מהמפקחת של משרד החינוך".

בית הספר הפתוח השיטה (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

בית הספר הפתוח השיטה (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

 

כאשר ההורים מדברים על היעדר גבולות, הם מתייחסים בעיקר לכמה מקרי אלימות שהתרחשו, לדבריהם, בבית הספר.

בלה (שם בדוי): "הבן שלי בכיתה א’. ילד מהכיתה נהג להתערטל בפניו, כולל הורדה של התחתונים ומרדף אחריו בניסיון לחבק אותו מאחור. לצערי החלטנו לעזוב את בית הספר באמצע השנה".

איך הבן שלך מסתדר בבית הספר החדש?

"ממש טוב. אני מצטערת שלא העברתי אותו לפני כן. המצב כיום בפתוח גרוע".

הדס (שם בדוי): "לא מזמן הבן שלי התקשר אלי היסטרי ובוכה. התברר שילד אחר נעל אותו בכיתה במשך רבע שעה ולא נתן לו לצאת. לא הייתה בכיתה או בסביבה מורה ששמעה את המצוקה שלו וסייעה לו. כנראה שיש ילדים שמסתובבים משועממים בחצר ונגררים לאלימות. במקום לטפל בבעיות שיש בבית הספר הפכו את הבן שלי לכבשה השחורה של הכיתה, כאילו הוא הבעיה. אמנם בנו עבורו תכנית אישית להעצמה, אבל עד היום לא טרחו להוציא אותה לפועל".

אם אתם מרגישים לא טוב בשיטה מדוע הבן שלך עדיין בבית הספר?

"אני מאמינה בשיטה. אם מישהו צריך לעזוב זה לא הבן שלי".

בניגוד להדס שלא מוכנה לוותר על השיטה, הוריו של ד’ בן ה־9 החליטו לעזוב את בית הספר. האב מסביר: "היום הבן שלי בכיתה ג’. לפני שנתיים, כשהוא היה בכיתה א’, הוא היה מעורב בקטטות עם ילדים אחרים ולא היה מי שטיפל בכך. פעם אחת הורידו לבן שלי את המכנסיים ויותר מפעם אחת עצרו אותו במסדרון והלכו מכות. במקום לטפל בבעיות החוזרת ונשנות, נתנו לבן שלי עונש לצאת מהכיתה בשעתיים הראשונות. הטיפול בבית הספר לא מספיק מקצועי. לי הייתה בזמנו שנה מאוד קשה, שנה טראומטית מול כל המערכת. חטפנו סטירה".

איך הילד מסתדר בבית הספר החדש?

"הוא כבר שנתיים בבית ספר אחר והוא פורח. אנחנו כל הזמן מקבלים מהצוות פידבקים חיוביים. מה שהיה בבית ספר הפתוח הוא פצע שנרפא".

רוית (שם בדוי): "ראיתי ילדים עושים דברים מסוכנים פיזית, כמו לזרוק כיסאות אחד על השני ולטרוק דלתות. אלו לא ילדים עם קשיים, אלא סתם ילדים שובבים שמשתוללים כי אין להם הכוונה. ולא מדובר רק בבנים שמתקוטטים, אלא גם בנות שמעורבות בזה לא פחות".

נורית (שם בדוי): "ילד מבוגר נטפל לבת שלי, קילל אותה והשפיל אותה מילולית. היא חזרה ממש בוכה הביתה".

ייתכן שהבעיה נעוצה בשיטה? יכול להיות שילדים לא אמורים להיות חופשיים לבחור האם להיכנס לכיתה?

חנית (שם בדוי): "בעבר לא היו בעיות של אלימות בבית הספר. מה שהכי אהבנו בשיטה ומה שהיינו הכי גאים בו זה שלא הייתה שם אלימות. הילדים שלי בבית הספר כבר תשע שנים ורק בשנתיים וחצי האחרונות החלו בעיות בסדר גודל כזה. זו גם התקופה שבה אילן התחיל לנהל את היסודי ואולי יש קשר בין הדברים. למזלי הבנים שלי כבר עברו את גיל היסודי".

אלה( שם בדוי): "האלימות היא לא כזו שכיחה והיא רק סימפטום קיצוני לבעיה האמיתית, שלדעתי ולדעת הורים אחרים נובעת מחוסר הבנה של המנהל ושל המפקחת את החינוך הפתוח".

נמרוד (שם בדוי): "בנוסף לכך שהניהול לא טוב, לדעתי, גם המפקחת לא מסייעת. הורים שלחו לה מיילים ופניות ועושה רושם שהיא מסרבת להכיר בבעיות. בשטח רואים שהבעיות לא מטופלות. אם זה ימשיך ככה בית הספר היסודי פשוט יקרוס".

בדומה לנמרוד, הורים מספרים שבשנתיים האחרונות הם שלחו למפקחת משרד החינוך ברחובות, ויקי עזיאל, ולממונה עליה – מנהלת מחוז המרכז במשרד החינוך, עמליה חיימוביץ’, מיילים המציגים את הבעיות המובאות כאן. לדבריהם, חלק מהמיילים נשלחו מטעם ועד ההורים וחלקם נשלחו מטעם ההורים עצמם, שדיווחו על הבעיות הספציפיות של ילדיהם. עוד הם מוסיפים כי לפני מינויו של אילן שתם כמנהל במכרז האחרון, נשלח מייל מטעם הוועד המבקש שלא למנותו לתפקיד.

גדי (שם בדוי), אב לתלמיד בבית הספר: "הבעיות לא טופלו ועושה רושם שהמפקחת אטומה למה שמספרים לה, ולא משנה כמה הדברים קשים. אני רואה בכך כשל מערכתי, ולא רק כשל של אילן כמנהל".

יש לציין כי בניגוד לאכזבה מגורמי משרד החינוך, של חלק מההורים, הורים רבים משבחים את שרה והב, האחראית על החינוך היסודי בעיריית רחובות.

עירית (שם בדוי), אחת האמהות, אומרת: "דלתה של שרה תמיד פתוחה בפני כל מקרה פרטי של ילד. היא תמיד מנסה לסייע בכל ומגלה הבנה, אכפתיות והתחשבות. אין מה לומר, מגיע לה כל הקרדיט שבעולם".

תגובת וועד הורי בית הספר השיטה: "אין תגובה. הוועד פועל אל מול משרד החינוך, העירייה ומול בית הספר בשיתוף היועץ שנשכר".

תגובת דוברות מחוז מרכז במשרד החינוך: "צוות בית הספר, המצמיח בוגרים למופת, רואה לנגד עיניו רק את טובת הילדים ומוגנותם, וימשיך לפעול לטובת מתן מענה לכל ילד וילדה הלומדים במסגרתו. הצוות החינוכי במקום עובד בשיתוף פעולה ובאחריות משותפת עם הורי הילדים ​וגורמי הפיקוח לקידום מלא של הילדים ולהוראה ברוח שיטת הלימוד הייחודית הנהוגה בו. כל אירוע חריג בשטחי בית הספר מטופל על ידי כל הגורמים המקצועיים הרלוונטיים בתוכו ומחוצה לו. מפאת צנעת הפרט, איננו יכולים להתייחס לאף אחד מן המקרים שהוצגו בפנינו. עם זאת, נציין שרובם לא מוכרים לנו וחלקם האחר רצוף אי דיוקים".

גילוי נאות: הכתבת היא אם לתלמיד בבית הספר "השיטה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

9 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    איזו כתבה מקצועית. אין אפילו אזכור לתגובה מהנהלת בית הספר. שאפו!

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לא ראוי גם להוסיף גילוי נאות על הקשר של הכתבת ובית הספר???

  3. עיתונאי

    איך נותנים לאמא בבית הספר לכתוב כתבה כל כך מגמתית שמטרתה להיפטר ממנהל בית הספר של ילדיה?

  4. דליה

    כמה פעמים בשבוע אני מגיעה להוציא את נכדיי מהפתוח ותמיד מזועזעת מהקללות והמכות בין הילדים שאני רואה בחצר עד לרגע הצלצול. מחזה מחריד!!! ברגע הצלצול כולם רצים לשער ורומסים את הקטנים. אין מבוגר אחראי??

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    דליה, אין בכלל צילצולים הפתוח.היצמדי לאמת.

    ביהס מעולה עם צוות. הבת שלי חוזרת מאושרת, מחויכת ולומדת.

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    תגובה לתגובת הדוברות: אם רוב המקרים לא ידועים כנראה המצב באמת חמור.

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הילדים שלי למדו בפתוח בתקופת עינת זל
    אז ההורים רשמו את ילדיהם מטעמים אידיאולוגים והצוות היה צוות פתוח באמת. היום מגיעים לבית הספר הורים שלא מוכנים להכניס את הילדים לחינוך מיוחד ופותרים את ה"בעיה" ברישום לפתוח. הצוות לא צוות של חנ"מ וגם לא באמת "פתוח"
    השנים האחרונות בבית הספר היו מחרידות עבור הבן שלי הצעיר אבל הדבר הכי טוב שהוא זוכר משם זה את אילן .
    אילן אדם ערכי, איש חכם, מורה מרתק ומסקרן, נתן לילד המון בטחון בשעת משבר.
    הפסדתם אותו בגדול!

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הגעתי היום לשיטה עם הבת שלי
    נכנסתי למקום מלא חיים עם חיוכים מלאי אושר מכל כיוון
    לא ראיתי רמיסות ולא אלימות ראיתי ילדים ביסודי עד נוער בכיתות גבוהות מאושרים באווירה טובה ממש כייף היה להיכנס לבית הספר
    מאחלת לכל בית ספר להיות דומה לשיטה

  9. אלמוני

    הגעתי היום לשיטה עם הבת שלי
    נכנסתי למקום מלא חיים עם חיוכים מלאי אושר מכל כיוון
    לא ראיתי רמיסות ולא אלימות ראיתי ילדים ביסודי עד נוער בכיתות גבוהות מאושרים באווירה טובה ממש כייף היה להיכנס לבית הספר
    מאחלת לכל בית ספר להיות דומה לשיטה

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר