תלמידי תיכון ויצו ברחובות עם דיירי מעון נווה אדיר
תלמידי תיכון ויצו ברחובות עם דיירי מעון נווה אדיר

"יש תלמידים שמהתרגשות בכו או צחקו, בקרב תלמידים אחרים הביקור חלחל ויצא החוצה רק אחרי כמה ימים"

תלמידי תיכון ויצו ברחובות בילו במסיבת חנוכה עם דיירי מעון נווה אדיר. גלית גרמנסקי, רכזת המעורבות החברתית: "יש פה איזה משהו ערכי מגבש, מרגש, של קבלת האחר ללא שום תנאי"

פורסם בתאריך: 31.12.19 07:26

-->

תלמידי כיתות י"א בבית הספר התיכון ויצו ברחובות הגיעו לחגוג את חג החנוכה ביחד עם דיירי מעון נווה אדיר, בית אקשטיין מקבוצת דנאל. באירוע עבדו התלמידים והדיירים על עבודות יצירה לחנוכה, הדליקו חנוכיה, שרו שירים וחילקו סופגניות ומתנות.

גלית גרמנסקי, רכזת המעורבות החברתית והכח המניע מאחורי שיתוף הפעולה שכולל שכבות נוספות מבית הספר, מסבירה: "בחרתי בפעילות זו פעמיים. פעם אחת משום שלתפיסתנו בית הספר צריך להיות הלב הפועם של הקהילה בה הוא שוכן, ואם אנו ממוקמים בלב שכונת מרמורק חשוב לנו להכיר את השכנים, לייצר קשרים במרחב הקהילתי שקרוב אלינו, ובמובן זה דיירי נווה אדיר מתגוררים חמש דקות מבית הספר ואין טבעי יותר משיתוף הפעולה איתם.

"פעם שנייה בחרתי בשיתוף הפעולה הזה משום שהוא אינו מובן מאליו. זה לא פשוט להיתקל לראשונה באוכלוסייה בעלת מוגבלות קשה ואני עדה לכך שהמפגש הראשוני עם התלמידים מלווה בביישנות ולפעמים בחששות. היכולת למפגש מצריך לעתים תהליך של כמה מפגשים על מנת לייצר דיאלוג אמיתי, קליל וחם עם דיירי המקום, תוך שיתוף פעולה ונתינה ממקום לא שיפוטי. הנתינה הזו אינה נחלתם של התלמידים, אלא של הדיירים והתלמידים כאחד והיא מצריכה פיתוחם של סנסורים אחרים. יש לציין ששכבת י"ב שלקחו חלק בחגי תשרי שחגגנו במעון, ביקשו לבוא איתנו השבוע למסיבה וחלקם אף ליוו אותנו עד השער מתוך רצון לקחת חלק בפעילות זו שהיא בהחלט לא שגרתית באוסף הפעילויות החברתיות שלנו השנה.

"יש פה איזה משהו ערכי מגבש, מרגש, של קבלת האחר ללא שום תנאי וזה חזק מאוד במפגש של התלמידים עם הדיירים וכל אחד מגיב לזה אחרת. יש תלמידים שמהתרגשות בכו, או צחקו, בקרב תלמידים אחרים הביקור חלחל ויצא החוצה רק אחרי כמה ימים או יותר ואני מניחה שהפעילות החברתית הזו, כמו כל פעילות אחרת, גורמת לכולנו להעריך את היכולת להיות במקום שבו אנו יכולים לתת, להסתכל על החיים שלנו בפרספקטיבה אחרת, ואם יש משהו שחשוב לנו להנחיל לתלמידים שלנו שנתינה זו קבלה קודם כל של עצמנו ושל האחרים ושהעשייה במרקם הקהילתי היא לא חובה, היא זכות מיוחדת. אני מאחלת לכולנו לקחת חלק בפעילות חברתית במהלך כל ימיי חיינו".

שירה ציטרון, רכזת החינוך של מעון נווה אדיר, בית אקשטיין, מובילה את תחום קשרי הקהילה של המעון מזה שנה וחצי. ציטרון מרחיבה על שיתוף הפעולה מנקודת מבטה וכן מהפריזמה של הדיירים: ״הרעיון הוא לחבר את הדיירים לקהילה בשכונה הסובבת אותנו. חשוב לנו מאוד לחבר את הדיירים לקהילה ואת הקהילה לדיירים. בעיניי המטרה בפעילות זו היא הקשר הבלתי אמצעי עם בני הנוער וכן שבירת שגרה מבחינת הדיירים. כבר אנו רואים את הצלחת הפעילות כאשר הדיירים שלנו מחכים למפגשים עם התלמידים. אפשר להגיד שהשאלה שנשאלה השבוע הכי הרבה במעון היא – האם יש מסיבת חנוכה משותפת? הם מחכים לביקורים מבחוץ הם אוהבים את ההתרגשות, את המפגש עם התלמידים ושיש סיבה למסיבה".

על המפגש עם התלמידים ציטרון מתבוננת באמפטיה: "כמובן שהמפגשים הראשונים מלווים גם בקשיים, אולי גם בגלל שמדובר בפעם ראשונה שהתלמידים נחשפים לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. מדובר בקושי שהוא לגמרי מובן ואנו דואגים ללוות אותם בתהליך ולייצר את החיבורים בין כולם. כל אדם חדש ייתקל בקושי הזה וצריך לקבל את זה באהבה והבנה. אין ספק שאחרי כמה מפגשים נוצר דיאלוג אמיתי. יש לנו קבוצות שחוזרות ומבקרות אצלנו, גם ילדים וגם חיילים".

מימין: גלית גרמנסקי ושירה ציטרון

מימין: גלית גרמנסקי ושירה ציטרון

מעון נווה אדיר, בית אקשטיין מקבוצת דנאל, הוא מסגרת דיור בפיקוח ומימון מנהל המוגבלויות במשרד הרווחה, לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. במעון ובשלוחת המעון מתגוררים 103 דיירים בוגרים בגילים 25 עד 89, רובם ברמות תפקוד נמוכות. כמחצית מהדיירים עם קשיי ניידות ומרותקים לכיסאות גלגלים. המעון מהווה בית לחיים ונותן מענה לדיירים בכל תחומי החיים: טיפול רפואי, תעסוקה, פעילות פנאי, פיזיותרפיה ותרפיות מסוגים שונים.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר