נימרוד פפרני, תומר שרמן ואסיף בן שדה, הזוכים בתחרות הסייבר הגיאוגרפי
נימרוד פפרני, תומר שרמן ואסיף בן שדה, הזוכים בתחרות הסייבר הגיאוגרפי

תלמידי דה שליט במקום הראשון בארץ בתחרות הסייבר הגיאוגרפי

תלמידי דה שליט שזכו במקום הראשון על עבודת החקר בנושא ניקיון הרחובות ברחובות ושיפור פני העיר, אומרים: "אנחנו מקווים ליצור קשר מעמיק עם עיריית רחובות בנוגע לעבודה ולהמשיך בשיתופי הפעולה"

פורסם בתאריך: 7.5.19 07:33

-->

השבוע התקיימה תחרות "סייבר גאוגרפי "ארצית במסגרת מגמת "גיאוגרפיה – אדם וסביבה". בתחרות, המהווה סיכום עשייה לימודית, תלמידי המגמה מבית הספר דה שליט – נימרוד פפרני, תומר שרמן ואסיף בן שדה, בהובלת המורה רבקה חזן, זכו במקום הראשון על עבודת החקר בנושא: ניקיון הרחובות ברחובות ושיפור פני העיר. כמו כן, הם זכו במקום השלישי והמכובד על עיצוב הכרזה הלימודית שתיארה את מהלך העבודה.

זו השנה הראשונה בה נלמד בקרית החינוך "דה שליט" ברחובות מסלול הסייבר הגאוגרפי לבגרות, במגמת "גאוגרפיה – אדם וסביבה". המסלול נפתח בשיתוף עם מערך השטח בחיל המודיעין, במסגרת החממה הפדגוגית במזכירות הפדגוגית במשרד החינוך. לפיתוח מסלול זה השלכה ארוכת טווח על חינוך דור בוגרים מקצועי ואיכותי לתפקידי מפתח בצבא ובחברה.

לצורך הכנת העבודה נרקמו שיתופי פעולה עם אגף ההנדסה ואגף שפ"ע בעיריית רחובות. במסגרת התחרות הציגו התלמידים פוסטר המתאר את עבודת הפרויקט והציגו את תוצאות עבודת המחקר בפני מפקחים, מנכ"לי חברות עסקיות, יזמים, בכירי צבא ועוד. נושא העבודה הוא ניקיון הרחובות ברחובות ושיפור פני העיר, בסימן של "רחובות – עיר ירוקה".

בשנים האחרונות עלה בתודעה הציבורית ברחובות חוסר שביעות רצון של התושבים משירותי הניקיון שהעירייה מספקת. ייעול שיטת הניקיון ברחובות היא בין הנושאים נושאים "הבוערים" בעיר. לכן, התלמידים החליטו לבצע את החקר במגמת סייבר גאוגרפי בנושא ניקיון הרחובות ברחובות ושיפור פני העיר, בסימן של "רחובות – עיר ירוקה", באמצעות שימוש בכלי ה-GIS שנלמדו.

במהלך העבודה התלמידים מיפו את העיר על פי 3 קטגוריות: תדירות טיאטוא הרחובות, הגדרת המע"ר (מרכז עסקים ראשי) ברחובות, ושביעות רצון התושבים. התלמידים למדו את תדירויות השבועיות לטאטוא הרחובות בעיר על פי מידע שקיבלו באגף שפ"ע ומיפו אותו עם עזרה מאגף GIS העירוני. בשכבה השנייה תוחם אזור המע"ר, המשמש מרכז פיננסי ומרכז שירותים ומסחר, והוא "המנוע" של הפעילות הכלכלית, חברתית של העיר. בשביל לתחום את המע"ר נבדקו מהם הרחובות המרכזיים, צפיפות העסקים בעיר וכמות האנשים. שילוב קריטריונים אלה עזר לתחום באופן גאוגרפי את המע"ר על גבי מפה.

על מנת לאשש את השערות המחקר ולקבל איזשהו פידבק לעבודת החקר, נבדק רצון התושבים. בשכבה זו מופו תוצאות השאלון שבדק את שביעות רצון התושבים באזורים שונים בעיר. לבסוף, בעזרת ניתוח גאוגרפי, יצרו התלמידים שכבה המרכזת בתוכה את תוצאות המשאל, ובעזרתם איששו את השערות המחקר.

שימוש בטכנולוגיית ה-GIS הינו שימוש חדשני בארץ, שמומחים בתחום מעריכים שבשנים הקרובות יהפוך לברירת מחדל בקרב הרשויות המקומיות, גופים פרטיים ובאגפי הממשלה השונים. מערכת ה-GIS לוקחת רשימות, טבלאות ונתונים רבים, שלחוד לא אומרים דבר, ושמה אותם בייחד על מפת מידע בצורה של שכבות מידע או "ישויות". אותה מפת מידע מציגה לעוסקים בתחום את כל המידע בצורה נוחה וויזואלית שמאפשרת לאותם גופים להגיע למסקנות חדשות שייעלו את אופן סיפוק שירותיהם ויפתרו בעיות קיימות בדרכים חדשות, שלא היה אפשר להגיע אליהן לולא שימוש במערכת ה-GIS.

היות שתחום ה-GIS הוא חדש ביותר בארץ, יש כאלה שעדיין סקפטיים לגבי יעילותו ואופן הצלחתו. תלמידי דה שליט אומרים: "במהלך עבודת החקר שלנו גילינו והבנו שתחום ה-GIS כבר שינה מקצה לקצה את אופן ההתנהלות של הרשויות המקומיות והגופים שכבר השכילו להשתמש בו. אנחנו מקווים ליצור קשר מעמיק עם עיריית רחובות בנוגע לעבודה ולהמשיך בשיתופי הפעולה. בעבודת החקר שלנו הציון זה לא המטרה, אנחנו לא רוצים לעשות פרויקט שלם שלא יועיל לדבר. אם כבר קיבלנו את האפשרות, או את הזכות יותר נכון להגיד, לפתח מערכת GIS פועלת, אנחנו רוצים לנצל את הזכות הזו על מנת להכין מערכת שימושית ואקטואלית שתוכל לעזור לקהילה – מערכת ירוקה שתשמש לניטור וייעול מערכות הניקיון בעיר, דבר שאכפת לנו ממנו מאוד, לשפר את פני העיר.

תודה רבה למגמת הסייבר הגאוגרפי ולבית הספר דה שליט".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר