זהר בלום (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)
זהר בלום (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

זהר בלום: "אני מתכוון להמשיך להוביל את מערכת החינוך של רחובות להישגים משמעותיים אף יותר בשנים הבאות"

סגן ראש עיריית רחובות ומחזיק תיק החינוך, זהר בלום, מספר בריאיון ל"ערים" על הגאווה במערכת החינוך העירונית, על ההכנות האחרונות לקראת פתיחת שנת הלימודים תשע"ט, על הפרויקטים שאותם הוא שואף להגשים בקדנציה הבאה ועל הבחירות שנדחקו בינתיים הצידה: "נכון להיום לא קיימתי חוג בית אחד או כל פעילות פוליטית אחרת, אלא רק התארגנות מנהלית. פתיחת שנה הלימודים זה הדבר הכי חשוב"

פורסם בתאריך: 30.8.18 07:40

-->

סגן ראש עיריית רחובות ומחזיק תיק החינוך, זהר בלום (52), עמל בימים אלה על ההכנות האחרונות לקראת פתיחת שנת הלימודים תשע"ט, שתצא לדרך ביום ראשון הקרוב. כ-40 אלף ילדי העיר יפקדו את ספסלי הלימודים, ואלפי אנשי חינוך ועובדי מערכת החינוך כבר מוכנים לקבל את פניהם.

בלום, שהתחיל לשמש כסגן ראש העיר וכמחזיק תיק החינוך לפני 13 שנים, עוד בתקופתו של שוקי פורר, מספר כי בזמנו היו ברחובות 87 גני ילדים, לעומת 364 גני ילדים כיום, כאשר גם כמות בתי הספר בעיר גדלה וצמחה, ומוסדות חינוך שהיו על סף סגירה מובילים היום בתחומים רבים בחינוך.

בלום: "המסר המרכזי שאני מעביר בכל מקום ובעל עת, הוא שלכל ילד אנחנו חייבים לתפור את החליפה המתאימה לו ולפתח את המצוינות שלו. העירייה משקיעה בתחום הזה עשרות מיליוני שקלים בפתיחת מגמות ייחודיות, כמו למשל מגמת הסייבר בבית הספר דה שליט. אנחנו מובילים בתחום הזה ברמה הארצית. בנוסף אנחנו פותחים מגמות ספורט בבתי ספר, והשנה נפתחת לראשונה בעיר מזה 15 שנה מגמת שחייה בבית הספר קציר. הקמנו את תחנת הרדיו המקומית 'קול השפלה' לפני חמש שנים, והיום היא אחת המגמות המבוקשות ביותר בתיכון דה שליט. לאור הצלת פרויקט תחנת הרדיו והביקוש הרב, בשנה הקרובה נפתח אולפן רדיו נוסף כדי לרצות את כולם. בימים אלה יצאנו למכרז מחשוב לבתי הספר ומיד לאחר החגים ישודרג מערך המחשוב בעלות של כשלושה מיליון שקלים. ראש העיר התחייב שבמהלך השנה יוגדל תקציב המחשוב לעוד כיתות. המטרה היא שבמהלך השנה כל בתי הספר ישודרגו במחשבים ומקרנים בכל הכיתות ברחבי העיר.

זוהר בלום (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

זוהר בלום (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

 

"בעצם אנחנו מדברים על השקעה של מאות מיליונים. תקציב החינוך בשוטף הוא כ-400 מיליון שקלים, ובבינוי מוסדות חינוך מושקעים כ-200 מיליון שקלים. אני מאמין שהאופי של עיר נקבע על פי אופי החינוך שלה. לפני כ-15 שנה רוב חבריי עזבו את העיר. היום אנחנו רואים מגמה הפוכה כשאלפי זוגות צעירים מחפשים לרכוש כאן דירה, בעיקר בגלל המהפכה שעשינו בתחום החינוך.

"התקציב והמשאבים הרבים שאנו משקיעים הוכיחו את עצמם והובילו לשורה של הישגים בולטים ומשמעותיים. ביניהם, עלייה בשיעור הזכאות לבגרות עד 100% בחלק מבתי הספר, עלייה משמעותית מאוד במספר התלמידים הלומדים 5 יחידות לימוד מתמטיקה, עלייה בשיעור הזכאים לבגרות בהצטיינות וכמובן הישגים יוצאי דופן כדוגמת: בית הספר "בכור לוי" אשר נבחר על פי מדד מדל"ן לבית הספר היסודי הטוב ביותר במדינת ישראל והשיג 100% הצלחה בתוצאות המיצ"ב , קריית החינוך למדעים שהגיעה להישג של 100 אחוזי זכאות לבגרות, תלמידי המרכז למחוננים שזכו במקום הראשון באירופה ועוד הישגים רבים מאד שהם פרי השקעה עצומה בתחום החינוך, המהווה בעיני את פסגת ההצלחה של פעילותי הציבורית למען העיר בכל התחומים. ידוע שחינוך טוב מושך אוכלוסייה טובה, מעלה את מחירי הנדל"ן בעיר ומשפר את איכות החיים הכוללת של תושבי העיר בכל התחומים".

מה גולת הכותרת שלך ב-13 השנים כמחזיק תיק החינוך?

"הבייבי שלי והדבר הכי חשוב מבחינתי הוא החינוך המיוחד. כשנכנסתי לתפקיד לא היה בעיר אף בית ספר לחינוך מיוחד. בית הספר הראשון שהקמנו כאן היה בית ספר לוטם והעברנו אותו מקיבוץ חולדה אלינו לפני כעשור. היום הוא מבוקש בכל המחוז וכל הרשויות פונות אלינו שנקבל אליו את התלמידים שלהם. השנה בנינו בית ספר מיוחד נוסף, בית ספר עידוד. הוא שכן בשכונת קרית משה והעברנו אותו למשכנו החדש בשכונת רחובות החדשה. בשבוע הבא הוא ייפתח אחרי השקעה גבוהה מאוד של הרשות המקומית. בכל בית ספר מהסוג הזה יש על כל תלמיד לפחות איש צוות אחד, ובסך הכל יש כ-80 אנשי צוות חינוך בכל בית ספר לחינוך מיוחד.

"גם לגני הילדים בתחום החינוך המיוחד יש פתרון. בשבוע הבא ייפתח מרכז של עשרה גני ילדים לחינוך המיוחד, שהשקענו בו כ-12 מיליון שקלים. גם הוא נמצא בשכונת רחובות החדשה והוא ייתן מענה לכל האזור, ובעיקר לעיר רחובות".

אנחנו נמצאים בתקופת בחירות. עד כמה זה משפיע על ההכנות לפתיחת שנה הלימודים?

"למרות שיש בחירות נכון להיום לא קיימתי חוג בית אחד או כל פעילות פוליטית אחרת, אלא רק התארגנות מנהלית. פתיחת שנה הלימודים זה הדבר הכי חשוב".

מערכת היחסים שלך עם ראש העיר נחשבת לאחר היציבות במערכת הפוליטית ברחובות. מה הסוד?

"אני חושב שרחמים מלול הוא איש חרוץ ואני מאוד מעריך אותו. מאחר והוא צמח בתוך מערכת החינוך, הוא מבין עד כמה חשוב להשקיע במערכת. לאחר תשע שנים של עבודה משותפת, נבנתה מערכת אמון הדדית. זה לא מובן מאליו שראש העיר מקצה לנושא החינוך משאבים חסרי תקדים. כל בקשה שלי אליו בנושא נשקלת במלוא כובד הראש ומקבלת מענה. בזכות שיתוף הפעולה והאמון ההדדי, רחמים אפשר לי לקדם הקמת אולמות ספורט ובימים אלה מסתיימת בניית אולם הספורט בבית הספר מדעים בעלות של כעשרה מיליון שקלים. בנוסף אנחנו מתחילים בבניית אולם ספורט בבית הספר בגין בשכונת אבן גבירול. מעבר לכך רחמים בעצמו מגיע אל בתי הספר וגני הילדים ומעניק ביחד איתי תעודות הוקרה והצטיינות לילדים השונים שזכו במגוון תחומים. כל סיור שכזה מלווה בשבחים לראש העיר ולמערכת החינוך המצוינת שלנו. יש לעתים גם מפגשים יוצאי דופן. אחת לחודש רחמים ואני מסיירים בגני ילדים ובאחד המקרים הגענו לגן במרכז העיר שבו הילדים הכינו הפתעה לראש העיר. הם הכינו הצגה וראש העיר היה חלק ממנה. רחמים יודע להשתלב בכל תפקיד וזה היה מאוד מרגש".

רחמים מלול וזוהר בלום בחנוכת המבנה החדש של בית הספר סיני

רחמים מלול וזוהר בלום בחנוכת המבנה החדש של בית הספר סיני

 

תאר לנו את סדר היום שלך בימים שלפני פתיחת השנה.

"אני קם בכל יום בחמש בבוקר ובשש כבר מתייצב במשרד, כשרק השומר נמצא שם. אני פותח מיילים, עובר על נושאי היום ומשעה שבע אני מקבל קהל ומתחיל בפגישות העבודה השוטפות. במקרים רבים היום מסתיים בשעת לילה מאוחרת. אני חושב שדוגמה אישית היא הדבר הכי חשוב. עבודה לא יכולה להתנהל מעל דפי העיתון או הפייסבוק, אלא בשטח. אני נפגש עם מנהלי הפרויקטים, הקבלנים, עוקב אחר כל הפרויקטים – שיתנהלו בצורה אחראית ומסודרת עד שהם מסתיימים, כי כשיש על כתפיי אחריות אז אני מבצע את העבודה כמו שלמדתי לעשות".

אילו פרויקטים משמעותיים יש כיום בתחום החינוך ברחובות שאנשים אולי פחות מכירים?

"אחד הפרויקטים החשובים מבחינתי הוא לקיחת אחריות על ילדי העיר מלידה ועד גיל הגיוס, כלומר טיפול מעונות היום, הכנסת פיקוח, תכניות חינוכיות ייחודיות ועוד. אני מוביל היום שלוש תכניות מרכזיות: האחת היא תכנית 360 לילדים ונוער בסיכון. השנייה היא צוות מקצועי שהוקם במרכז לגיל הרך, שיושב בשכונת קרית משה ותפקידו לאתר ילדים עם קשיים על מנת שיצטרפו לגנים העירוניים כשיגיעו לגיל שלוש ויוכלו להשתבץ בחינוך הרגיל בעיר. המטרה היא לקחת את כל צוותי מעונות היום ולהעביר להם הכשרה, כך שמנהלת הגיל הרך בעיר תהיה אחראית על כל הילדים מגיל לידה ועד גיל שלוש. התוכנת השלישית היא עיר ללא אלימות בשיתוף הרשות למלחמה בסמים".

אילו פרויקטים עוד לא הספקת ליישם במהלך שנות כהונתך בתפקיד?

"יש עוד הרבה דברים שלא הספקתי. אני חולם ואוהב להגשים את החלומות באופן מיידי, אבל לא תמיד אתה יכול לעשות את זה בגלל מגבלות תקציביות. אין לי ספק שבקדנציה הקרובה אעשה הכל כדי להגשים את החלומות המשותפים לי וללא מעט מהתושבים: הקמת מרכז עירוני למחוננים וטיפול בכל בתי הספר הוותיקים על ידי בינוי ומתיחת פנים. בנושא הזה אנחנו כבר נמצאים בתהליך.

"אני לא נוהג להעיד על עצמי, אך מפני שהדברים כבר נאמרו מעל לכל במה אפשרית אז אני כן אומר זאת בגאווה, שהצלחתי לגייס עשרות מיליוני שקלים לבניית מתנ"סים, גינות ציבוריות, מתקני כושר בשכונות, הובלתי את תכנית פאקט בעשור האחרון, שהסתיימה ביוני האחרון לאחר 13 שנה של תרומה. התכנית השקיעה משאבים רבים ביוצאי הקהילה האתיופית ברחבי העיר, בקידום, ברווחה, עם שני מיליון דולר בשנה והכל בסיוע פדרציית ניו יורק. מעט מאוד אנשים יודעים שהייתי יו"ר הוועדה, כי בניגוד לאחרים באתי לעשות ולא לפרסם מה אני עושה וכמה. אצלי השטח מדבר".

זוהר בלום עם ילדי גן לולב

זוהר בלום עם ילדי גן לולב

 

יש משהו שאתה מתחרט עליו?

"אני לא מתחרט, אבל אני חייב המון למשפחה שלי, לאשתי חני ולשתי בנותיי עמר וטל, שהרבה מההשקעות שלי בתחום החינוך העירוני באות על חשבונן ועל זמן האיכות היקר שלנו. במקרים רבים אני איתן פיזית, אבל עוסק בעזרה לאחרים בטלפון, כלומר לא ממש איתן. אני רוצה להודות להן על התמיכה האין סופית וחסרת הפשרות בכל החלטה ודרך שאני בוחר זה. אני זוכה לאהדה ועזרה אין סופית מצדן והרי זה לא מובן מאליו. כנבחר ציבור אני מגיע כמעט מדי ערב לאירועים פרטיים של מכרים או חברים, החל מימי הולדת, בר מצוות, חתונות ואירועים משפחתיים אחרים. בסופו של כל אירוע כזה אני מגיע הביתה כשכולן כבר ישנות ומשכים לעבודה כשעדיין כולן ישנות. אפילו כשהייתי איתן בחו"ל בטיול משפחתי, טיפלתי בבעיות של רישומים או פניות של הורים. אנשים מתקשרים אלי הביתה גם בשעות לא שגרתיות, ואני מכבד את כולם ומסייע ככל שאפשר. העיקר שכולם יהיו מרוצים ושמערכת החינוך תיפתח בצורה התקינה והיעילה ביותר. לשמחתי המשפחה שלי מבינה את אופי העבודה התובעני. החינוך שאשתי ואני העברנו לבנות הוא סיוע ונתינה.

"אני מתכוון להמשיך להוביל את מערכת החינוך המדהימה והמוצלחת של העיר רחובות להישגים משמעותיים אף יותר בשנים הבאות, עם דגש על לימודים אקדמאיים גבוהים שיובילו את רחובות למקום שהיא ראויה להיות בו. עיר המדע והתרבות המובילה במקום ה-1 בישראל במדדי איכות החיים. אין לי ספק כי באמצעות שיתוף הפעולה המצוין שיש לי עם ראש העיר, אנשי אגף החינוך, הצוותים החינוכיים, ההורים, התלמידים והתלמידות היקרים, השיא עוד לפנינו. שתהיה שנה טובה ומתוקה".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. יצחק בר-לב.

    תבורך ובהצלחה, זוהר בלום היקר על עבודתך הסיזיפית למען חינוך ברחובות.

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר