ירון אילן (צילום: רמי זרנגר)
ירון אילן (צילום: רמי זרנגר)

מחשבים סלסול מחדש

בנס ציונה ייערך בסוף השבוע פסטיבל מוזיקה מזרחית. ירון אילן, שינחה את האירוע המרכזי: "המהפכה הצליחה לגמרי. זה לא ז'אנר שיכול לטעון לקיפוח או התעלמות, היום כבר אין הדרה"

פורסם בתאריך: 13.9.17 17:00

-->

מה האסוציאציות העולות בראשכם לשמע המילים 'מוזיקה מזרחית'? זהר ארגוב, אייל גולן בקיסריה, חתונה מרוקאית עם רקדנית בטן? או אולי חשבתם על התזמורת האנדלוסית, פאריד אל אטרש, עבדלווהאב, פיירוז ואום כלת'ום? פסטיבל נס המזרח, שיתקיים בסוף השבוע (14-16.9) בנס ציונה, הוא הפסטיבל הראשון בישראל המציג תמהיל מרתק של מכלול המוזיקה הים תיכונית על כל גווניה, ובמקביל יוצר הרכבים ושילובים ייחודיים בין הישן והחדש, הקלאסי והמודרני. מעבר לממד המוזיקלי, יחשוף הפסטיבל את משתתפיו למגוון התרבויות הים תיכוניות ולמנהגי המסורת השונים, דרך ביקור במתחמים מתרבויות שונות (אוהל בדואי, מתחם מרוקאי ומתחם יווני), שלל פעילויות לכל המשפחה, ודוכני מכירת אוכל מגוונים.

לדברי המארגנים, אחת ממטרותיו המרכזיות של הפסטיבל היא חינוך הילדים ובני הנוער וחשיפתם למוזיקה ולתרבות הים תיכונית, דרך השתתפות כל בתי הספר היסודיים (כיתות ד'-ה') בנס ציונה בשני סבבי מופעים אשר יציגו את פניני המוזיקה הערבית על כל גווניה ההיסטוריים והקלאסיים, המהווים את הבסיס למוזיקה המזרחית העכשווית.

הפסטיבל יפתח ביום חמישי (14.9) בשעה 20:30 באירוע מרכזי בפארק המחול בהנחיית ירון אילן. האירוע יחל במופע 'חלון לים התיכון', בו יוצגו שירים ולחנים מהזמר הים תיכוני, משירי זוהר ארגוב ועד לשירים ים תיכוניים מהשנים האחרונות. התזמורת האנדלוסית ירושלים, הכוללת 28 נגנים ומנצח, תארח את יהודה סעדו, יוני רועה וגלעד יחיא (בית הספר למוזיקה), לשילוב מוסיקלי מרתק בין הישן לחדש. בשעה 22:00 יחל המופע המרכזי של דודו טסה בליווי נגנים.

 

דודו טסה (צילום: דודו בכר)

דודו טסה (צילום: דודו בכר)

 

זהבה בן (צילום: רון קדמי)

זהבה בן (צילום: רון קדמי)

 

יהודה סעדו (צילום אוליבייה פיטוסי)

יהודה סעדו (צילום אוליבייה פיטוסי)

 

יומו השני של הפסטיבל (15.9) יורכב משלושה חלקים. בחלקו הראשון יתקיים בוקר מוזיקלי לכיתות ד'-ה' מבתי הספר היסודיים בנס ציונה, בו יתקיימו שני סבבי מופעים (8:45, 10:30) בפארק המחול של המופע 'יא גמיל – מפניני המוזיקה הערבית', שיכלול יצירות של פאריד אל אטרש, עבדלווהאב, פיירוז ואום כלת'ום, בהשתתפות התזמורת האנדלוסית ירושלים בניצוחה של  קרין בן יוסף ובהשתתפות סופי צדקה ואמל שאהין. חלקו השני של היום (11:00-15:00) יוקדש לפעילות לכל המשפחה ברחבת קריית התרבות. ברחבה יפוזרו מתחמים מתרבויות שונות: אוהל בדואי, מתחם מרוקאי ומתחם יווני, שיציעו לקהל לחוות את מנהגי המסורת. במאהלים ובסביבתם יוכל הקהל ליהנות משלל פעילויות לכל המשפחה ומדוכני מכירת אוכל מגוונים. במקום יוצב האולפן החי של ירון אילן וישדר את תוכניתו בערוץ 24 "שישי שמח" הישר מהאירוע. בחלקו השלישי (16:00) של היום יתקיים בהיכל התרבות נס ציונה מופע 'קבלת שבת' בהשתתפות אביהו מדינה, שיכלול את מיטב הזמר הים תיכוני (המופע בתשלום סמלי של 20 שקלים – כל שאר אירועי הפסטיבל פתוחים כאמור לקהל הרחב).

אביהו מדינה (צילום מוטי מילרוד)

אביהו מדינה (צילום מוטי מילרוד)

 

יומו השלישי של הפסטיבל (16.9) יפתח ב-20:30 באירוע מרכזי בפארק המחול, בהנחיית ירון אילן, ויכלול מופע חימום עירוני של שחר חסקי (יוצר מקומי), מופע פריצה של זהבה בן, ושני מופעים מרכזיים של קובי אפללו וליאור נרקיס, כולל שילוב ייחודי וחד פעמי ביניהם על במה אחת.

קובי אפללו (צילום: אלדד רפאלי)

קובי אפללו (צילום: אלדד רפאלי)

 

ליאור נרקיס (צילום: משה נחמוביץ)

ליאור נרקיס (צילום: משה נחמוביץ)

 

"נס ציונה היא עיר המזוהה מאז הקמתה לפני 135 שנה ועד ימינו, כעיר שוחרת תרבות ומוזיקה", אומר אלכס פיאלקו, מנכ"ל קריית התרבות והממונה על הפסטיבל. "מטרתו של הפסטיבל לחשוף את תושבי העיר והסביבה, יחד עם כל תושבי המדינה, לתרבות הים תיכונית והמזרחית, ולכן יצרנו פסטיבל עשיר ומגוון בעל תכנים הטרוגניים המתאימים לכולם. בראייה עתידית, אנו מעוניינים להפוך את הפסטיבל למסורת ולפלטפורמה חדשנית ומקורית, שתהווה במה ליוצרים ים תיכוניים מוכרים לצד יוצרים בתחילת דרכם, וכאבן דרך משמעותית בהרחבת המודעות בחברה הישראלית, בנוגע למוזיקה המזרחית והים תיכונית".

ירון אילן (צילום: רמי זרנגר)

ירון אילן (צילום: רמי זרנגר)

 

ירון אילן, שינחה את האירוע המרכזי בפסטיבל, אומר: "בעבר אנשים שהיו אוהבים מזרחית היו מסתתרים. היום ילדים מגיל שנתיים שרים את 'כרמלה', 'כוס יין', ועוד. היום גם להורים הרבה יותר קל, פעם הדור של ההורים שלי היה מחביא את המוזיקה המזרחית והיום הדור הזה מנפנף בה".

של מי הייתה היוזמה להקים פסטיבל כזה?

"של עיריית נס ציונה. פנו אלינו, דיברו אתנו ואנחנו ביחד איתם טיפחנו את הרעיון".

כמה זמן לוקח לארגן כזה דבר?

"עובדים על זה כבר כמעט ארבעה חודשים. מי שעושים את עיקר העבודה הם המנהל שלי, אודי, ועדי מהיכל התרבות. בהתחלה פנה אלינו אלכס פיאלקו, מנכ"ל קרית התרבות, וממנו נולד כל הרעיון. משם זה התגלגל ביחד עם עיריית נס ציונה. הם אלו שעובדים ואני עוזר. אני מתעסק עם ההנחיה והתוכנית שלי שתשודר מהפסטיבל".

על פי מה בחרתם את האמנים?

"המנהל שלי בחר אותם לפי ההמלצות שלי, ועדי היא זו שסגרה מולם ועבדה מולם. כל מי שבחרנו בו הסכים להגיע".

מאיפה המימון לפסטיבל כזה גדול?

"המימון הוא של עיריית נס ציונה בשיתוף עם היכל התרבות".

זה יהפוך לפסטיבל מסורתי שיתקיים בכל שנה?

"זו שנה ראשונה ואנחנו בציפייה לעשות את זה עוד פעמים. נס ציונה זו עיר מתפתחת שגדלה ויש בה הרבה אנשים שאוהבים את המוזיקה הים תיכונית. כל האזור מסביב גם כן נמצא בפיתוח".

מופיעים בפסטיבל זמרים שכבר עשו לעצמם שם. מה עם לתת במה לאמנים פחות מוכרים?

"המהות של התוכנית שלי היא באמת לתת במה לאמנים מוכשרים. לתת להם להיחשף ולתת לקהל להחליט. יהיו בפסטיבל אמנים מתחילים שיקבלו במה, כי אני דוגל בזה בכל 20 שנות הקריירה שלי. לתת במה והזדמנות לאלה שיותר קשה להם. יש זמרים מתחילים היום שיותר קשה להם להיחשף. לא כולם מצליחים ישר להתברג לתוך התקשורת, לרדיו ולטלוויזיה".

יכול להיות שהפסטיבל הזה ינדוד בהמשך גם לערים נוספות?

"אנחנו פתוחים להופיע בכל מקום. בעיקרון שילוב הפסטיבל עם הערבים שאנחנו עושים שם ועם שידור התוכנית שלי זה משהו שאנחנו עושים לאורך השנה. אין לי בעיה להיות בכל עיר שרוצה לעשות פסטיבל, ומבחינתי זה מבורך. במיוחד היום כשיש לנו את התמיכה של משרד התרבות בנושא".

יש מספיק היענות סביב הפסטיבל?

"היום המוזיקה הים תיכונית היא בטופ של המיינסטרים הישראלי. הקהל אוהב ונהנה מזה וכל פסטיבל כזה הוא סיבה למסיבה. אנשים מגיעים".

מה יש במוזיקה הזו שמושך אותך?

"מהיום שאני משדר ברדיו ובטלוויזיה בחרתי במוזיקה המזרחית. זה שהתעסקתי בכל סגנונות המוזיקה זה לא קשור, זה המקור שלי. המוזיקה המזרחית מגיעה מאזור קיפוח ולא הייתה מושמעות או מנוגנת".

הזמרים של היום רוכבים על גלי ההצלחה של הזמרים הראשונים מהז'אנר?

"היום המוזיקה נהייתה יותר פופ, פחות סלסולים מפעם, פחות כלים אותנטיים, אבל זה חלק מהמהות של שינוי המוזיקה. ברור שאלו שהיו פעם, כמו דקלון, חיים משה, זוהר ארגוב ואהובה עוזרי, ברור שהטעם שלהם כבר לא רלבנטי כל כך להיום, למרות שבמקום שאני נמצא בו אני יודע כמה אנשים אוהבים ומתגעגעים לצבע האותנטי של המוזיקה המזרחית. מבחינת המוזיקה של היום זה משהו אחר, למשל בן אל תבורי ביחס למה שעשה אבא שלו שימי, זה צליל אחר לגמרי".

אפשר להגיד שהמהפכה הצליחה והמוזיקה המזרחית היום היא המובילה בישראל?

"מספיק לראות את רשימת השירים הכי מושמעים ברדיו. מתוך הרשימה הזו כמעט כולם מז'אנר הים תיכוני. גם סטטיק ובן אל נוגעים בזה. הזמר הכי מושמע זה אייל גולן על פי הנתונים של השנה האחרונה, ואחריו אם אינני טועה זה משה פרץ ושרית חדד, כך שהמהפכה הצליחה לגמרי. זה לא ז'אנר שיכול לטעון לקיפוח או התעלמות, היום כבר אין הדרה".

זה בטח לא מזיק ששרת התרבות מכריחה תחנות גדולות להשמיע גם ים תיכוני.

"היא לא מכריחה, ממש לא. אני הייתי חלק מאלה שהיו בכנסת בדיון המדובר. בתחנות מסוימות הייתה הדרה גדולה של המוזיקה המזרחית ביחס לתחנות רדיו אחרות, ומירי רגב העלתה זאת בסך הכל לדיון. אני גם מאלה שטענו שגלגלצ לא נותנת במה למוזיקה הכי פופולארית בארץ".

היית חלק מצוות שיפוט בתוכניות ריאליטי. מה אתה חשוב על קיצורי הדרך האלה, האם הם פוגעים בסוף בתעשייה או עוזרים לה?

"אני לא רואה בזה פגיעה. אני חושב שכל מקום שנותן במה לעוד זמרים צעירים ועוד מקומות להתגלות זה דבר טוב. למשל עדן בן זקן, יוסי שטרית, נסרין, כולם בוגרי תכניות ריאליטי ואני חושב שזה כן מצליח".

הרבה לא יודעים שאתה תושב מזכרת בתיה. איך זה שאתה לא כמו רבים בתעשייה שעוברים לתל אביב?

"בתל אביב בעבור שום הון שבעולם אני לא רוצה לגור. אני לא אוהב וזה לא מדבר אלי. אני אוהב את מזכרת בתיה. זה אזור שקט לגור בו וכבר שלוש שנים שאני גר פה".

הילדים שלך גם בעניין של מוזיקה? הם מתחברים לתעשייה?

"לא, הילדים שלי עוד לא בגיל הזה ועוד אין להם ממש דעה לאן הם רוצים להגיע".

היית רוצה שהם יכנסו לזה?

"שיעשו מה שטוב להם, מה שירגיש להם טוב".

 

פסטיבל 'נס המזרח – מסלסלים מסלול מחדש' יתקיים בנס ציונה בין התאריכים 14-16.9.17. הכניסה חופשית עבור הקהל הרחב (למעט המופע 'קבלת שבת' עם אביהו מדינה). חניה בשפע וללא תשלום בפארק המחול בכניסה לרחוב ה-101, וביום שישי ברחבת חניית ה'קניותר' וסביב קרית התרבות.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר