מתוך התערוכה 'המבוגר האחראי'

מ"אבא פיל" ל"אבא עושה בושות": תערוכה חדשה בבית מיכל תציג יצירות מספרי ילדים בכל הזמנים

ביום שישי תתקיים בבית מיכל ברחובות פתיחה חגיגית של תערוכת 'המבוגר האחראי', עם יצירות של גדולי המאיירים בספרות הילדים בישראל. האוצרת מיכל פז-קלפ, עורכת ספרי ילדים, מספרת מה צפוי בתערוכה

פורסם בתאריך: 17.7.19 07:41

-->

ביום שישי בשעה 11:00, תיערך בבית מיכל ברחובות פתיחה חגיגית של התערוכה 'המבוגר האחראי', בה יוצגו היצירות של גדולי המאיירים של ספרי הילדים בישראל בכל הזמנים. את הפתיחה ילווה הזמר והשחקן רן זמיר במפגש מוזיקלי.

אוצרת התערוכה היא מיכל פז-קלפ, עורכת ספרות ילדים מהשפיעות בארץ, שמכירה לעומק רבים מהמאיירים שעבודותיהם יוצגו בתערוכה. אחרי שנים של עבודה משותפת עם המאיירים על ספרי ילדים שבהם היא שימשה כעורכת, פז-קלפ מסבירה במה התערוכה עוסקת: "התערוכה 'המבוגר האחראי' מבקשת לפתוח צוהר לערכים, למוסכמות ולתפישת מקומו של המבוגר בחיי הילד כפי שבאו לידי ביטוי בספרות הילדים הישראלית בעשורים השונים. מוצגים בה איורים של מיטב המאיירים הישראלים, ולצדם מוצגים גם הספרים שמהם הם לקוחים. מדובר במאיירים מדור המייסדים שפעל בשנות קום המדינה ועד הדור הצעיר של האיור הישראלי בן זמננו".

עוד אומרת פז-קלפ על התערוכה: "זה יותר מ-70 שנה פועלת בישראל זירה ספרותית פורייה ומגוונת המוקדשת לקהל הצעיר. מרבית גיבוריה הם צעירים החווים סיפורים מופלאים, משעשעים ומרגשים ומעוררים הזדהות בקרב הקוראים והשומעים הצעירים. ואולם לא כל הדמויות המשמעותיות בספרות הילדים הישראלית הן ילדים. לאורך השנים צצות ומופיעות עוד ועוד דמויות של אנשים מבוגרים, אשר כובשות את לבבות הקוראים ומותירות את חותמן בזיכרונות ילדותם.

"תפקידם של המבוגרים בספרות הילדים הישראלית עבר שינויים ותהפוכות עם השנים. בתחילת דרכה ועד סוף שנות ה-60 של המאה ה-20 הציגה ספרות הילדים הישראלית את המבוגרים בהדרת כבוד. תפקיד ההורים היה לפרנס את ילדיהם, לחנכם וערכי המשפחה עמדו בראש סולם העדיפויות שלהם. את המשפחה הוביל האב, שסימל חוזק, עוצמה והגמוניה. הורים, מורים ושאר מבוגרים הוצגו כדמויות אמינות, חרוצות ואחראיות, המשתמשות בסמכות הבלעדית שניתנה להן כדי להדריך את הילד ולגונן עליו. הם שימשו מקור בלתי נדלה לפתרונות של בעיות שהילד לא מסוגל להתמודד איתן בכוחות עצמו, והוצגו כבעלי חכמת חיים וניסיון, שהעניקו לדעותיהם ולהחלטותיהם משנה תוקף ועדיפות על פני אלה של הדור הצעיר.

מתוך התערוכה 'המבוגר האחראי'

מתוך התערוכה 'המבוגר האחראי'

 

"מחד גיסא, מרבית דמויות המבוגרים "השמרניות" בספרות הילדים של תקופה זו לא הותירו את חותמן על הקוראים הצעירים. יוצאות מן הכלל שתיים: אבא פיל ודוד ירח. שתי דמויות לא אנושיות אלו ייצגו סטריאוטיפ של שני תפקידים מרכזיים במשפחה: אבא – גדול, חזק, אמין, נושא את כולם על כתפיו, והדוד – מביט מהצד, מגיב כשמפרים את החוקים אך יודע גם לסלוח בנשיקה אוהבת.

"מאידך גיסא, בשנות ה-40 וה-60 כן הופיעו בספרות הילדים הישראלית שני גיבורי ענק שהפכו לסמל איתן לישראליות – המפוזר מכפר אז"ר ודודי שמחה. שתי הדמויות הללו חרגו מהכללים המוסכמים באותה התקופה. מבולבלים, מצחיקים, טועים ותועים – השניים התנהגו כמו ילדים יותר מאשר כמבוגרים. הם כבשו את לבבות הקוראים לא בעליונותם כי אם בשל תחושת ההזדהות שעוררו. דמות מיוחדת נוספת שהופיעה באותן שנים היה נחום גוטמן המספר. אותו מבוגר עם נשמה של ילד, הרפתקן, סקרן ומשעשע, שסיפר את הסיפורים אך גם היה חלק בלתי נפרד מהם.

"המהפך הגדול בדמות המבוגר בספרות הילדים החל בשנות ה-70. כמו פעוט שמתבגר ומחליף את ההערצה להוריו בביקורת עליהם, כך גם ספרות הילדים החלה למרוד. דמויות המבוגרים חדלו להיות מושא הערצה. לפתע פתאום החלו להופיע מבוגרים מצחיקים, לא מושלמים ובעיקר – שווים לילדים. באופן לא מפתיע, רבים מהמבוגרים הללו היו אבות, כתגובת נגד לדמות האב המושלמת שהוצגה עד אז. אבא שעושה בושות, אבא שבורח עם הקרקס, דודה שהולכת לאיבוד בין כל ילדיה, מורה מבולבל ומצחיק, גמדים מבוגרים שהופכים לחברים הכי טובים, דוד שמתיידד עם טרקטור או סבא שלא מצליח להשתלט על ירק אחד. בסיפורים אלה וברבים אחרים מוצגים מבוגרים חדשים הקרובים יותר לקורא, הילד, והופכים למושא שיפוטו, אך בעיקר למושא אהבתו. מסורת זו של גיבורים מבוגרים-ילדים ממשיכה עד היום ומוסיפה לשגשג. מבוגרים כמו הדוד אריה או חנן הגנן כובשים את לבבות הקוראים הצעירים ומספקים להם חוויה של הזדהות כנה.

מתוך התערוכה 'המבוגר האחראי'

מתוך התערוכה 'המבוגר האחראי'

"דמויות ספרותיות אלו, שנוכחות בעולמנו התרבותי בראש ובראשונה הודות לסופרים שבראו אותן, קרמו עור וגידים תחת מכחוליהם של מאיירים רבים ומגוונים. אחדים מהאיורים נעלמו עם השנים, אחרים הפכו סמלים אייקוניים של הדמות הספרותית. מקצת הדמויות אף זכו ליותר מפרשנות חזותית אחת. יצירות אלו פורשות בפנינו לא רק את העושר החברתי והתרבותי שהדמויות הספרותיות מייצגות, אלא גם את שלל גווניו וסגנונותיו של האיור הישראלי, את עושרו ואת אנושיותו מכמירת הלב. לצד החוויה האסתטית והספרותית שהמפגש עם גיבורים אלו מזמן, הוא בראש ובראשונה מייצג את פני המבוגר שהחברה הישראלית ביקשה ומבקשת להכיר לילדיה.

מתוך התערוכה 'המבוגר האחראי'

מתוך התערוכה 'המבוגר האחראי'

 

"השוני בגישות כלפי דמות המבוגר ניכר מאוד באיורים: בספרי הילדים המוקדמים מופיעים מבוגרים גדולים, מרשימים ורציניים, המשדרים סמכות, כוח ושליטה במצב. גם חזותן של דמויות המבוגרים משנות ה-70, כמו גם של דמויות פורצות דרך משנות ה-40 וה-60, היא לרוב בוגרת אך תמיד שזורה בה קריצת עין הומוריסטית המדגישה את נקודת החיבור של הדמות עם הילד. מבט תמים, לבוש מרושל, תסרוקת משעשעת, גזרת גוף שמנמנה ולא מהוקצעת – כל אלה ועוד מאפשרים למאיירים לשוות לדמות מראה אנושי וחמים, לנפץ את הילת ה"כול-יכול" ובמקומה להעניק למבוגר מראה מזמין ושובה לב.

מתוך התערוכה 'המבוגר האחראי'

מתוך התערוכה 'המבוגר האחראי'

 

"התערוכה המבוגר האחראי מבקשת לפתוח צוהר לערכים, למוסכמות ולתפישת מקומו של המבוגר בחיי הילד, כפי שבאו לידי ביטוי בספרות הילדים הישראלית בעשורים השונים. מוצגים בה 18 איורים של מיטב המאיירים הישראלים – מדור המייסדים שפעל בשנות קום המדינה ועד הדור הצעיר של האיור הישראלי בן זמננו. הקשת הרחבה של הטכניקות, הגישות, הדגשים והפרשנויות מזמינה את הצופים – ילדים ומבוגרים גם יחד – לביקור חוזר בילדות הנשכחת ובילדות העכשווית, תחת עיניהם הפקוחות של כל אותם גיבורים מבוגרים שליוו ומלווים את ילדי ישראל עד עצם היום הזה".

מתוך התערוכה 'המבוגר האחראי'

מתוך התערוכה 'המבוגר האחראי'


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר