עיריית רחובות (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)
עיריית רחובות (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

היטל השצ"פ ברחובות שוב מגיע לבית המשפט

יו"ר האופוזיציה עו"ד מתן דיל וחברת סיעתו עו"ד קארין ברגינסקי הגישו לבית המשפט עתירה מנהלית כנגד עיריית רחובות ורחמים מלול בניסיון לאסור על העירייה להטיל ולגבות היטל שצ"פ בגין בנייה קיימת בשכונות מפותחות. העירייה בתגובה: "עיריית רחובות פועלת אך ורק על פי החוק. יש להתפלא על כך שחברי המועצה פועלים באופן שיטתי לפגיעה קשה עד מאוד בהכנסות העירייה"

פורסם בתאריך: 3.4.19 12:02

-->

היטל השצ"פ ברחובות שוב מגיע לפתחו של בית המשפט. הבוקר (רביעי) יו"ר האופוזיציה עו"ד מתן דיל וחברת סיעתו עו"ד קארין ברגינסקי הגישו לבית המשפט המחוזי מרכז עתירה מנהלית כנגד עיריית רחובות, ראש העירייה רחמים מלול, הממונה על מחוז המרכז במשרד הפנים ומשרד הפנים.

בעתירה, שמתפרסת על פני 274 עמודים, מבקשים העותרים לאסור על העירייה להטיל ולגבות היטל שצ"פ, כביכול מכוח חוק עזר לרחובות, בגין בנייה קיימת בשכונות מפותחות, היינו בששת הרובעים עליהם הכריזה מהנדסת העיר רחובות כאזורי שצ"פ.

עו"ד מתן דיל: "אנו מכריזים בזאת על פתיחתה של המערכה המשפטית והמשך המסע המשותף שלנו לביטול היטל השצ"פ. הבוקר הגשנו עתירה נגד מלול ובעד הרחובותים לבית המשפט לעניינים מנהליים. 274 עמודים למען תושבי רחובות. יחד עם חברת סיעתי עו"ד קארין ברגינסקי אנו ממשיכים את המאבק בעושק הציבור. די למס מלול. הבטחתי לכם שאלך עם זה עד הסוף וזה בדיוק מה שאני עושה. אמשיך לפעול ללא פשרות כדי לבטל את הגזרה הלא חוקית".

עוד מוסיף דיל: "אנו אומרים לך מלול, דע לך שישנה דרך אחרת. אפשר לחייב את הגופים הגדולים וגם לא לעשוק את התושבים. תרצה עצה טובה – תקבל, או שפשוט תקרא את העתירה. הכל שם. אותי לא תלמד על חשיבות ההכנסות העירוניות ובטח שמגופים עסקיים גדולים. הציבור זוכר ולא שוכח שאני זה שהובלתי וקידמתי חוק בנושא נגד מכון ויצמן וצמצום הפטור שלו מהיטל השבחה, למרות ועל אף חוסר שיתוף הפעולה מצדך. חייבים להבין, אין אף רשות שמחייבת את התושבים בהיטל שצ"פ כפי שעושה עירית רחובות. שיאים שליליים זאת לא דרכנו. מלול, אני קורא לך לעצור ולחשב מסלול מחדש".

עו"ד קארין ברגינסקי: "במדינת ישראל יש חוק ויש לפעול לפיו, כי אף אחד לא מעליו. המאבק שלנו ראוי כי אנו סבורים כי גביית שצ"פ כפי שהיא היום בעירנו, עומדת בניגוד לחוק וגורמת נזק ממשי, כבד ואף בלתי הפיך לתושבים. אני מאמינה במאבק שלנו".

מתן דיל וקארין ברגינסקי

מתן דיל וקארין ברגינסקי

 

מעיריית רחובות נמסר בתגובה: "טרם התקבל בעירייה עותק מהעתירה הנטענת. לכשיתקבל, נלמד אותה ונגיב בהתאם בבית המשפט. לגופו של עניין, עיריית רחובות פועלת אך ורק על פי החוק, הנחיות היועצים המשפטיים ופסיקת בתי המשפט בנושא. יש להתפלא על כך שחברי המועצה פועלים באופן שיטתי לפגיעה קשה עד מאוד בהכנסות העירייה, המגיעות לכעשרות מיליוני שקלים, ובמיוחד מגופים גדולים כמו מכון ויצמן, תנובה וקופ"ח, אשר כנגד גופים אלו יש פסקי דין ברורים המחייבים אותם בתשלום מלוא היטל השצ"פ".

יש לציין כבר בחודש ינואר האחרון הגיש מתן דיל הצעה לסדר בנוגע להיטלי שטחים ציבוריים פתוחים וטען כי "עיריית רחובות גבתה מס / היטל מתושבים באופן לא חוקי".

בעירייה הסבירו כי "ההיטל נגבה על פי חוק עזר עירוני שחוקק כדין ואושר על ידי משרד הפנים ומשרד המשפטים" וכי "בשנים האחרונות גם בתי המשפט אישרו שוב ושוב את חוקיות גביית היטל השצ"פ בכלל, ובעיר רחובות בפרט. בתי המשפט קבעו כי פעולות העירייה נעשות כדין, באופן סביר וראוי. עוד קבעה הפסיקה כי החוק אינו מאפשר הבחנה בין בנייה חדשה לבנייה קיימת, וכי על העירייה מוטלת החובה לחייב בעלי נכסים בתשלום ההיטל כאשר מקימים ברובע שלהם שצ"פים חדשים".

בחודש פברואר בית המשפט המחוזי דחה את בקשת עיריית רחובות להיטל שצ"פ על מועדון רחובות לספורט תרבות ונופש. השופט אחיקם סטולר פירט כי: "חיוב בהיטל שצ"פ חל על בנייה חדשה ועל תוספות בנייה בלבד, ולא על בנייה שהייתה קיימת בעיר טרם כניסתו לתוקף של חוק עזר שצ"פ 2009".

על כך הגיבו בעירייה כי "מדובר בפסק דין בודד שסותר שלושה פסקי דין של בית המשפט המחוזי. מקריאה ראשונה ברור כי הוא מכיל בתוכו קביעות משפטיות שגויות לחלוטין, בניגוד להנחיות משרד המשפטים ומשרד הפנים. זאת ועוד: פסק הדין מתבסס על הנאמר בעבר בישיבת המועצה, שההיטל אינו חל על בנייה ישנה, אך מכיוון שהשבוע התקיימה ישיבת מועצה בה הובהר על דעת רוב חברי המועצה כי ההיטל חל גם על בנייה ישנה – כל הבסיס של פסק הדין הבודד נופל. העירייה לומדת את פסק הדין וככל הנראה תערער עליו לבית המשפט העליון".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר