הסימנים הכחולים על הפעוטה מרחובות
הסימנים הכחולים על הפעוטה מרחובות

חשד להתעללות במעון ברחובות. האם: "בת שבעה חודשים חזרה עם סימנים כחולים הביתה"

ביום שני בשבוע שעבר נחרדה אם מרחובות לגלות כי בתה בת השבעה חודשים חזרה הביתה מהמעון הפרטי עם סימנים כחולים בידיים. ל"ערים" אומרת האם: "אני לא מרגישה שאני יכולה לחזור ולהאמין במישהו אי פעם". תלונה הוגשה במשטרה

פורסם בתאריך: 26.12.18 07:55

-->

ביום שני בשבוע שעבר נחרדה אם מרחובות לגלות כי בתה, בת פחות משנה, חזרה הביתה מהמעון הפרטי עם סימנים כחולים בזרועות. האם, שמאז האירוע נמצאת בבית עם שתי בנותיה, מספרת ל"ערים": "אנחנו עדיין מנסים להחזיר את החיים למסלול. אני נמצאת כבר שבוע עם שתי הבנות בבית, כי שתיהן היו במעון הפרטי הזה. אחת בת שנתיים ועשרה חודשים והשנייה בת שבעה חודשים".

הצלחת להבין מה בדיוק קרה שם?

"לא ממש. ביום שני בשבוע שעבר חזרתי עם הילדה הביתה והכל היה נראה כרגיל. בשעות הערב, כשעשיתי לה אמבטיה, גיליתי פתאום סימנים כחולים בידיים. היה לי כל כך קשה להאמין וקיוויתי כל כך שזה לא מה שאני חושבת, שלקח לי יומיים להגיש תלונה במשטרה. העניין הוא שלהבנתי אם לא הייתה תלונה קודמת ואם אין מצלמות או ראיות חותכות לכך שהילדה עברה התעללות, יש סיכוי מאוד גבוה שזה ייסגר בלי כלום".

דיברת עם צוות המעון על מה שגילית?

"ברור. מיידית. בהתחלה הן היו בהלם, אחרי זה הן אמרו שהיא היתה בסדר גמור כל היום חוץ מרגע שהיא נפלה כששיחקה בקוביות, אבל שזה לא הגיוני שמשם הסימנים כי היא לא בכתה בכלל. אחר כך הן אמרו שהיא הייתה רגועה כל היום ורק בחצר התחילה לבכות, כשהם העבירו אותה למחליפה. הם אמרו 'נברר מה קרה עם המחליפה׳, חזרו אליי וסיפרו ש׳נפלה מבימבה בחצר'. דיברתי גם עם המחליפה והיא אמרה שהיא לא נפלה מהבימבה נפילה רצינית, כי הגנה עליה בגופה. בקיצור, אני לא יודעת מה קרה שם והכל נשמע לי מוזר".

הסימנים הכחולים על הפעוטה מרחובות

הסימנים הכחולים על הפעוטה מרחובות

 

לפני המקרה הזה שמת לב למשהו חריג במעון?

"אתה אף פעם לא שם את הילד שלך במקום שאתה חושד בו. עברנו לרחובות לפני שלושה חודשים והכנסתי את הקטנה רק החודש למעון. אני עצמאית, ועכשיו הלקוחות והעסק ייאלצו לחכות, כי עם שתי ילדות בבית קשה מאוד גם לעבוד. נאלץ לחפש מקום חדש לגדולה מביניהן, את הקטנה אני כבר בכל מקרה לא אכניס לשום מסגרת עד שהיא תתחיל לדבר".

למה?

"כי אני לא מרגישה שאני יכולה לחזור ולהאמין במישהו אי פעם. כל כך סמכתי עליהן ועדיין קשה לי להאמין, אבל עובדתית הבת שלי חזרה עם סימנים כחולים הביתה. גם אם נלך על האפשרות הפחות גרועה, שמדובר באחיזה חזקה שהשאירה סימנים, אני עדיין שואלת איזו סיבה יש להחזיק תינוקת בת שבעה חודשים כל כך חזק עד שאתה משאיר עליה סימנים כחולים על הגוף. ואני לא מהאמהות שעוטפות את הילדים בצמר גפן. היא ילדה שלישית והיא נופלת והכל, אבל בחיים לא היו לה כאלו סימנים, וגם לא על הבנות האחרות, כלומר שיש פה משהו לא שגרתי ולא נורמאלי. אני כל הזמן חושבת – כמה זמן צריך להחזיק את התינוקת שלי כל כך חזק כדי להשאיר על הגוף שלה כאלה שטפי דם?".

אני שומע בקולך שזה עדיין מאוד משפיע עלייך מבחינה נפשית.

"כן. במשך יממה בכלל לא הצלחתי להוציא הגה מהפה, לישון או לאכול. רק ביום שלישי בערב יצאתי מההלם ונזכרתי שאני צריכה לקחת אותה לרופאה כדי שתגיד לי מה יש שם. התעוררתי מתוך בועה לסיוט. עד עכשיו אני עדיין בשוק".

מה המסר שתרצי להעביר?

"התחילו לפנות אליי הורים אבל אני מאוד נזהרת במה שאני אומרת ואני אפילו לא חושפת את שם המעון. המטרה מבחינתי היא לא לזרוע פחד, אל לייצר מודעות בקרב הורים כדי שיהיו יותר ערניים, ולהגביר מאוד את החשש בקרב האנשים שבאים במגע עם התינוקות של כולנו. אני בסך הכל רוצה לדברר את הבת שלי, כי אם לי היה קורה משהו כזה והייתי אילמת, חס וחלילה, הייתי רוצה שמישהו ישמיע את קולי ויילחם עליי בשיניים. זה לא פייר שבגלל שהילדה עדיין לא יכולה לדבר זה יעבור בשתיקה. השם נתן לי את הילדה הזו ואני אמורה לעשות כל שביכולתי במסגרת החוק כדי להגן עליה ולמצות את הנושא הזה".

הסימנים הכחולים על הפעוטה מרחובות

הסימנים הכחולים על הפעוטה מרחובות

יש לציין כי החל מספטמבר 2020, הצבת מצלמות תהפוך לחובה בכל המסגרות המיועדות לגיל הרך שבהן למעלה מ-7 פעוטות, ובכל מעונות היום השיקומיים.

החוק, שאושר אמש (שני) בקריאה שנייה ושלישית ברוב גדול של 50 ח"כים, יחייב התקנת מצלמות החל מספטמבר 2020 בכל מעונות היום והפעוטונים, וכן במעונות היום השיקומיים, למעט במסגרות הפועלות בשטחים המשמשים במקביל לצורכי מגורים או במסגרות שבהן יותר מ-70% מההורים מתנגדים לכך. בזכות התעקשותה של יו"ר הוועדה לזכויות הילד ויוזמת החוק, ח"כ שאשא ביטון, הצבת המצלמות תהפוך לחובה ולא תיעשה באופן וולונטארי כפי שהוצע בתחילה בוועדת השרים לחקיקה.

החוק להצבת מצלמות שהוגש לפני יותר משנתיים ע"י ח"כ שאשא ביטון במטרה לייצר אמצעי הרתעה ואכיפה ותיעוד שישמש כראיה בבית המשפט, קובע כי החומר שיוקלט יישלף אך ורק במקרה של חשד סביר לביצוע עבירה. משטרת ישראל, רשויות התביעה והמפקחים באגף למעונות היום המשרד העבודה והרווחה יורשו להשתמש בצילומים במקרה של חשד לפגיעה בשלומם הגופני והנפשי של הפעוטות במעון. גם במקרים בהם לא יתפתח התיק לכדי חקירה פלילית, אך נצפתה התנהגות שעלולה להביא לפגיעה בילדים, תדווח על כך המשטרה לממונה על אגף מעונות היום.

העונש על העתקת הצילומים, העברתם לאדם אחר ושימוש בהם או במידע שהתגלה מהם הינו מאסר של 6 חודשים. התיעוד במצלמות ייעשה במעגל סגור ויתבצע בכל השעות שבהן שוהים פעוטות במעון, בהקלטת וידאו ללא קול. המצלמות יתעדו את כל הנעשה בכיתות המעון, בחצר ובכל יתר המקומות שבהם ניתן חינוך וטיפול לפעוטות במעון, למעט חדרי רחצה ושירותים.

הוראות החוק ייכנסו לתוקף בספטמבר 2019, אך החובה להתקנת מצלמות תיכנס לתוקפה בספטמבר 2020. תקופת הביניים תהווה תקופת הסתגלות בה הוראות החוק יחולו על מי שיתקין מצלמות מיד לאחר פרסום החוק, ואולם במסגרות שבהן היו מצלמות לפני יום פרסום החוק יחולו הוראות חוק זה בתום תקופת הביניים, קרי בספטמבר 2020. בתקופת הביניים תתמרץ המדינה מסגרות שיבחרו להציב מצלמות בשטחיהם באמצעות מתן סבסוד שייקבע עפ"י חלוקה לאשכולות.

ח"כ שאשא ביטון, שיזמה גם את חוק הפיקוח על מעונות היום, אמרה: "חוק זה משלים את חוק הפיקוח, וביחד הם מתחילים תהליך הסדרה של שטח שהיה מופקר לחלוטין, כשהדגש בשלב ראשון הוא ביטחונם האישי של הפעוטות. זוהי רק תחילתה של מהפכה שנדרשת במסגרות לגיל הרך, שהן מסגרות חינוכיות לכל דבר ועניין וכך המדינה צריכה להתייחס אליהן. במשך למעלה משנתיים קיימתי מאבקים קשים לקידום חוקים אלה, אך לצערי רק לאחר מותה של התינוקת יסמין וינטה ז"ל, זכו החוקים הללו לתמיכת הגורמים המקצועיים וההורים וגם אז, נאלצנו להתגבר על מהמורות רבות. החוק שומר על האיזון העדין שבין חובתנו כחברה להגן על חסרי הישע לבין הצורך להגן על הפרטיות. הוא ישמור על ביטחונם האישי של התינוקות והפעוטות בישראל ויסייע בעקירת העשבים השוטים שמאפילים על מערכת שלמה של גננות וסייעות מסורות שעושות עבודת קודש. אני מודה לשרים משה כחלון, איילת שקד וחיים כץ, שאיפשרו את קידום המהלך החשוב הזה. אמשיך לשמור על הילדים בכל זירה אפשרית: בגנים, בבתי הספר, במסגרות הבלתי-פורמליות ובמרחב הווירטואלי".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    למה לא מפרסמים את שם המעון שתינו'ות נוספים לא יעברו התעללות?

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר