מחשב צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

"בפיד הפרטי של בן אדם שירשום מה שהוא רוצה, אבל כשמדובר בקבוצה יש איזו אחריות"

מונה אלקסלסי-זוהר, מנהלת קבוצת הפייסבוק 'איך אתה יודע שאתה רחובותי', היא אחת האחראיות לכך שהשיח הפוליטי ברשת החברתית לא גולש לפסים אלימים ופוגעניים. בריאיון ל"ערים" היא אומרת: "הבמה בקבוצה היא חופשית לכל דעה, אבל בשום אופן אין חופש לבייש, להתבטא בגזענות או להכפיש"

פורסם בתאריך: 26.10.18 10:48

-->

לקראת הבחירות המקומיות השיח הפוליטי מתחמם ובאופן טבעי גם הרשתות החברתיות מתמלאות בהשמצות, הכפשות ונאצות. בקבוצת הפייסבוק 'איך אתה יודע שאתה רחובותי', אשר כוללת כ-17 אלף חברים, האצבע לעתים קלה על המקלדת, אבל יש מי שדואג לסנן את ההתבטאויות החורגות מגבול הטעם הטוב. שבוע לפני הבחירות שוחחה כתבת 'ערים' עם מנהלת הקבוצה מונה אלקסלסי-זוהר, כדי לשמוע על תחושת האחריות שהיא נושאת בימים אלו במיוחד.

קצת רקע: מונה הפכה למנהלת הקבוצה לפני כשנתיים אחרי שמייסדת הקבוצה, אודליה דהן, ביקשה ממנה לסייע. מאז היא הפכה למעשה לאחת הנשים המשפיעות בשיח המקומי, גם אם זה קורה מאחורי הקלעים. מונה עצמה כמעט ולא מפרסמת את דעותיה האישיות, אך מספרת כיצד התגלגלו הדברים באופן טבעי עד שהפכה למנהלת הקבוצה: "אודליה הוסיפה אותי כמנהלת אחרי שהיא שמה לב שאני מדווחת לה במדויק על אנשים שדוחפים את הפרסומות שלהם, בעיקר בשעות שהמנהל לא באינטרנט והמודעה מתנוססת לה באין מפריע. ולא משנה אם זה מעצב שיער, ציפורניים, אינסטלטור או רופא שיניים. בהתחלה הייתי על תקן משגיח כשרות לעסקים. הייתי עולה עליהם מהר מאוד. אחר כך החלו לפנות אליי אנשים על כל מני ליקויים ברמת השיח והפכתי להיות אחראית גם על התחום הזה".

ועכשיו בתקופת הבחירות, באילו אמירות נתקלת שצונזרו או הוסרו על ידך?

"יש התבטאויות פוגעניות מגוונות. זה יכול לבוא לידי ביטוי בקללות מכוערות כמו 'איזה קקה מועמד איקס, או באופן שבו קראו לתושבים שפעילים במחאת הזבל 'חבורת הזבל'. היה למשל מישהו שקרא לחרדים 'חראדים', ובאותה נשימה כינה את הציבור שיש לו לטעמו עמדות פוליטיות שנוטות יותר שמאלה 'תומכי טרור'. חלק מהאמירות הן כאילו עקיפות ומתחכמות, אבל לא פחות חמורות. היה מישהו שכתב 'לא התכוונתי לצאת לבחור בכלל, אבל כשאני רואה את התגובות של צאצאי הקוזקים אז כנראה שבכל זאת אלך לבחור'. כידוע הקוזקים הם אלו שעשו פוגרמים ביהודים, אז זה בעצם לקרוא לאנשים אחרים עם דעות שונות משלו צוררים או רוצחים.

פוסטים ותגובות שצונזרו על ידי מונה

פוסטים ותגובות שצונזרו על ידי מונה

 

פוסטים ותגובות שצונזרו על ידי מונה

פוסטים ותגובות שצונזרו על ידי מונה

 

"מעבר לזה יש פוסטים ותגובות לא תקינים, שנמצאים תחת קטגוריית 'האשמות קיצוניות ולא מבוססות'. ישנן התבטאויות שכוללות האשמות קשות שאין להן שום בסיס. מישהי למשל האשימה נבחר ציבור, ולא משנה כרגע מי, בשחיתות ובשוחד. בקבוצה ציבורית אי אפשר לצאת בהאשמות כאלה בלי שיהיו לכך תימוכין בשום מקום. יש מקומות מתאימים לטפל בחשדות כאלו, וזה לא הפייסבוק. בפיד הפרטי של בן אדם שירשום מה שהוא רוצה, אבל כשמדובר בקבוצה יש איזו אחריות".

יש כאלו שתוקפים אותך ישירות בגלל "הצנזורה"?

"יש גם כאלו שתוקפים אותי ישירות. פעם מישהי שלחה לי את המחמאה 'טיפשה'".

יש מגזר או אוכלוסייה שאת מזהה כפעילה יותר בקבוצה מהבחינה השלילית?

"לא באופן גורף. יש את הכוכבים מכל גווני הקשת הפוליטית ומכל סוגי האוכלוסיות. אין קבוצה שאפשר לזהות כיותר קלוקלת".

אילו נושאים נחשבים לנפיצים?

"אפשר לזהות שאנשים יורדים נמוך כשנוגעים במה שמאוד אכפת להם ממנו, כמו למשל שנוגעים להם בבית הספר. יש כמובן גם את התומכים בראש העירייה, שמספיק שמישהו מתלונן על משהו בעיר והם ישר נעמדים על הרגליים האחוריות. הבעיה היא שמרוב שאכפת להם הם מאבדים את הראש. הנושא של ראש העיר נפיץ משני הכיוונים, גם מכיוון המתנגדים וגם מכיוון התומכים.

"עוד עניין שמתדרדר לפעמים הוא כל הנושא של הדתה או כפייה דתית, ונושאים נפיצים אחרים הם הארנונה, החניה וכל העניין של האשפה ומחאת הזבל. אלה נושאים שבוערים באנשים ומוציאים מהם גם דברים לא קשורים ולא יפים".

פוסטים ותגובות שצונזרו על ידי מונה

פוסטים ותגובות שצונזרו על ידי מונה

מה בדיוק את עושה כשאת רואה ביטויים לא תקינים בפוסטים או בתגובות?

"יש כאלו שחסר להם תשומי והם מעלים פוסט מתגרה שהולך ויורד נמוך יותר ויותר. לעומת זאת יש פוסטים שמתחילים בשאלות לגיטימיות, כמו למה אין עוד מועמד לראשות העיר או מה המצע של כל רשימה', אבל לפעמים התגובות לפוסטים האלו מתדרדרות. בכל המקרים הללו אני מוחקת אותם".

איך את יודעת שעולים פוסטים או תגובות בעייתיים?

"ברוב הפעמים אני מעודכנת על האמירות הללו דרך הכפתור של 'דווח למנהל הקבוצה'. היו אנשים שבאופן חוזר הכפישו והשמיצו פוסט אחרי פוסט כאילו זה בדמם לקלל, אז האנשים הללו פשוט עפו. מחקתי את מה שהם כתבו וחסמתי אותם".

השאלה האם זה לגיטימי למחוק פוסטים ולהעיף אנשים מהקבוצה. מה עם חופש הדיבור?

"זו גם המדיניות של פייסבוק ולא רק שלי. מנהלת קבוצה לא יכולה לאפשר או להתעלם מביטויי שיימיניג, העלבות, גזענות וביטויים פוגעניים".

פוסטים ותגובות שצונזרו על ידי מונה

פוסטים ותגובות שצונזרו על ידי מונה

 

את יכולה להיות שקטה במאה אחוז שהשיח בקבוצה נקי?

"אני לא יכולה להיות בטוחה שהכל נקי, כי אני לא יושבת עם זכוכית מגדלת וקבוצה ציבורית היא באופן טבעי דבר מאוד דינמי. אבל ככל שזה תלוי בי אני מנקה את כל מה שאינו תקין".

בטח יש אנשים שחושדים בכך שיש לך נטייה למחוק ביטויים שפחות משקפים את העמדות הפרטיות שלך, ולהעלים עין מביטויים שיותר מתאימים להשקפתך.

"היו ששאלו אותי למה אני מסירה פוסט וטענו שבטח יש לי אג'נדה. ברור שאין שום קשר בין הדעות האישיות שלי לבין מה שאני מוחקת או לא. אני מוחקת פוסטים שהם משפילים, מבזים ומביישים. זאת הסיבה שבגללה אני שומרת צילומי מסך של כל מה שמחקתי. אם מישהו בא אלי בטענות אני יכולה להראות לו מה הוא כתב".

קורה שאת נפגעת ברמה האישית?

"ממש לא, אבל לפעמים אני מרגישה גננת. יש אנשים שחושבים שמה שיש להם להגיד הוא הדבר הכי חשוב בעולם ובכל מחיר. לכי תסבירי להם שזה כפוף לכללים מסוימים של הגינות ושל תרבות, וגם של חוק. הבמה בקבוצה היא חופשית לכל דעה, אבל בשום אופן אין חופש לבייש, להתבטא בגזענות או להכפיש".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    האישה הזאת פשוט רעה.. רוע טהור
    המעמד הזה של להיות מנהלת קבוצה ובלחיצה על המקלדת לחסום אנשים פשוט גורם לה לתענוג

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר