אורן בן שבת (צילום: שניר כחלני, מגזין לה ג׳ורנל)
אורן בן שבת (צילום: שניר כחלני, מגזין לה ג׳ורנל)

אורן בן שבת, בעל מספרה מרחובות, הוא האיש העומד בחזית המאבק להצלת פרנסתם של מעצבי השיער בישראל

אורן בן שבת, בעל מספרה ברחובות ב-16 השנים האחרונות וראש איגוד מעצבי השיער הארצי, הכריז בשיתוף עם התאחדות בעלי המלאכה על מלחמה במה שהם רואים כגזל פרנסתם של בעלי המספרות. בן שבת: "כלו כל הקצין, אני צריך לעבוד כל היום רק בשביל לסגור את החובות"

פורסם בתאריך: 23.8.18 09:53

-->

בחצי השנה האחרונה איגוד מעצבי השער הארצי, בהנהגת אורן בן שבת, הכריז ביחד עם התאחדות בעלי המלאכה והתעשייה על מלחמה להצלת פרנסתם של מעצבי השיער. בן שבת, בן 44 ובעל מספרה ברחובות כבר 16 שנים, הוא אב לארבעה ילדים ולטענתו המשימה של לסגור את החודש הפכה עבורו ועבור בעלי מספרות אחרים לכמעט בלתי אפשרית. זאת בשל מעמסה של מכשלות מצד הרשויות המקומיות ומצד גורמים רשמיים שונים. בחזית אחת הם ניצבים מול הרשויות המקומיות, שלטענתם גובות מהם ארנונה מוגזמת, ובחזית אחרת הם ניצבים מול הפדרציה הישראלית לתקליטים וקלטות, שהחלה לגבות מהם בארבע השנים האחרונות תמלוגים על השמעת מוזיקה במספרות.

אז מה בעצם הבעיה של בעלי המספרות עם הארנונה, שכן כל בעל עסק משלם ארנונה. דנה להב, רכזת ענפים בהתאחדות המלאכה והתעשייה, מסבירה: "בעלי מספרות משלמים ארנונה שהיא פי שלוש ממה שהם אמורים לשלם כבעלי מלאכה. הם למעשה משלמים ארנונה של בית מסחר, שהיא גבוהה בהרבה משל בית מלאכה. זאת למרות שלפי חוק רישוי בעלי מלאכה, ספרים נכללים בקטגוריית בעלי מלאכה ולא בקטגוריית בתי מסחר".

את ההבדל בין בעלי מלאכה לבתי מסחר אורן בן שבת מכיר היטב על בשרו ויודע להסביר: "יש לנו זוג ידיים שגוזר וזהו. העבודה שלנו היא בעצם עבודת כפיים. גם אם ספר הוא הכי טוב בעולם והוא עומד כל היום על הרגליים הוא לא מסוגל לעשות יותר מ-15 ראשים ביום. אנחנו לא חנות שיכולה למכור 200 חולצות, ו-300 מכנסיים. זה מגוחך שאנו נשלם ארנונה כמו רשת קסטרו".

אורן בן שבת (צילום: שניר כחלני, מגזין לה ג׳ורנל)

 

אז אם לפי החוק אתם בעלי מלאכה שעובדים עבודת כפיים, איך הרשויות המקומיות גובות מכם עלויות ארנונה שונות?

דנה להב: "הרשויות מוצאות דרך לעקוף את החוק לטובתן, ועדיין להישאר בתחום החוקי. הרשויות מתרצות את זה בכך שיש מכירה של שמפו ומוצרי טיפוח לשיער במספרות, אבל זה תירוץ עלוב כי ספרים לא מתפרנסים ממוצרי טיפוח. הם לא סופר-פארם. הרווח שלהם שולי בערוץ הזה".

בן שבת מסביר את חלקם של חוקי העזר העירוניים שמשמשים את העיריות בנושא: "אנחנו בעלי מלאכה על פי הגדרה ממשלתית או הגדרה הגיונית, אבל רוב הרשויות לא מכבדות את זה ומכלילות אותנו כבתי מסחר לפי חוקי עזר עירוניים. בתי מסחר משלמים את הארנונה הכי גבוהה הקבועה בחוק".

החוק אומנם עומד לצד הספרים כמי שראויים לארנונה נמוכה יותר, גם לפי פסיקת בג"צ. בשנת 2011 בג"צ הכריע לטובת בעלי מספרות שדרשו מעיריית תל אביב ארנונה של בעלי מלאכה, ואף קבע שהעירייה תחזיר רטרוספקטיבית את תשלומי הארנונה אותם גבתה מבעלי מספרות. עיריית תל אביב החזירה בשעתו סכומים לא מבוטלים לבעלי המספרות, אבל אז מצאה דרך לעקוף גם את פסיקת בג"צ ועלויות הארנונה עלו בחזרה.

לנוכח הקשיים שבהם נתקלים בעלי המספרות מול הרשויות המקומיות, בן שבת ועמיתיו מעצבי השיער מכל רחבי הארץ החליטו לאחד כוחות. הם גיבשו לראשונה בתולדותיהם איגוד גג יחידי שמלכד תחתיו את כל בעלי המספרות בישראל, ובנוסף חברו כאמור לאיגוד בעלי המלאכה והתעשייה. ביחד הם פועלים בחצי השנה האחרונה מול רשויות מקומיות גדולות בארץ בצורה שיטתית ומסודרת. אחרי שערכו סדרת מפגשים עם עיריית תל אביב ועיריית רמת גן, הגיעה כעת תורה של רחובות. השבוע נפגשו לראשונה בן שבת ולהב עם מתן דיל, סגן ראש העירייה.

דנה להב: "אנחנו מקווים שרשויות גדולות כמו תל אביב ישתפו עמנו פעולה ויהוו ספינת דגל, ושרשויות אחרות ילכו בעקבותיהן".

לדברי להב ובן שבת ישנן רשויות מקומיות כמו הרצליה אשר מכבדות את מקומם של בעלי מספרות כבעלי מלאכה, ומשיתות עליהם ארנונה בהתאם, אבל רובן של העיריות לא עושות זאת מהסיבה הפשוטה שהן מרוויחות מכך. בן שבת מספר כי אין ניסיון מצד הרשויות להסתיר את האינטרסים הכלכליים שלהם: "בכל עירייה שאנו מגיעים אליה במטרה להסביר ולדבר, אומרים לנו 'אנחנו מבינים אתכם, אתם צודקים לגמרי, אבל אף עירייה לא תוותר על הכסף שלה'. מה שהם לא מבינים זה שזה לא בדיוק הכסף שלהם, אלא זה הכסף שלנו שהם לוקחים לנו. בעיריות אומרים לנו 'אם נחזיר לך ממי ניקח?', אבל אותנו זה לא אמור לעניין. אם הם צריכים תקציבים הם לא יכולים לקחת אותו מהכיס שלי, זה גזל".

מה הרגשתכם בעקבות הפגישה עם מתן דיל?

להב: "הוא היה אמפטי לבעיה. דיל אמר שילמד את הנושא לעומק ויחזור אלינו עם תשובות, אז אנחנו מחכים".

בן שבת: "דיל הגיב כמו שמגיבים בעיריות אחרות. 'אתם צודקים לחלוטין, אתם בעלי מלאכה נקודה'. אבל יש איזה חוק עזר עירוני. דיל הבטיח שיעשה שיעורי בית ויחזור אלינו, אז אנחנו מחכים".

בעלי המספרות ואיגוד בעלי המלאכה בהנהגתם של בן שבת ולהב ממתינים כרגע בסבלנות לתשובות העיריות, בתקווה שאלו יהיו חיוביות, אבל הם מזהירים מראש שסבלנותם לא תימשך לעד.

להב: "אנחנו מעדיפים לדבר ללב של הרשויות ולהשיג את שיתוף הפעולה שלהם, אבל אם לא נקבל תשובות חיוביות נלך לבית משפט. אנחנו לא מתכוונים לוותר ולא מפחדים".

לדברי בן שבת מכה נוספת שניחתה על בעלי המספרות הגיעה מטעם הפדרציה הישראלית לתקליטים וקלטות. הפדרציה מגינה על זכויות היוצרים של מוזיקאים ודואגת לדרוש תשלומים על ניגון יצירותיהם. לפני כארבע שנים הפדרציה החלה לגבות מבעלי מספרות תמלוגים על שמיעת שירים במספרות.

בן שבת מספר כיצד העניין התחיל: "הם שלחו סוכן סמוי בתור לקוח שהקליט בווידאו ותיעד את מה ששמעתי במספרה. אחר כך אמרו שאם לא אשלם הם יגישו תביעה לבית משפט ויש להם הוכחות. אני הראשון שמכבד את זכותו של יוצר לקבל תשלום, הרי גם אני סוג של אמן או יוצר, ובעצם על כך אני בעצמי נלחם. אני פשוט חושב שבמקרה שלנו הפדרציה מכוונת את המאבק שלה לא נכון. אין הגיון לגבות מאתנו תמלוגים על זה שאנחנו שומעים מוזיקה בעסק שלנו".

נכון לעכשיו אורן בן שבת ועמיתיו, בעלי המספרות שאותם הוא מייצג, מרגישים שהגיעו מים עד נפש. "כלו כל הקצין", הוא אומר בכאב. "אני צריך לעבוד כל היום רק בשביל לסגור את החובות".

מספרה (צילום אילוסטרציה)

צילום אילוסטרציה

 

תגובת עו"ד מוטי אמיתי, מנכ"ל הפדרציה הישראלית לתקליטים וקלטות בע"מ: "אלפי יוצרים, זמרות, זמרים, נגנים ועוד, זכאים על פי דין לקבל תגמול עבור השמעת היצירה שלהם בפומבי בפני הקהל הרחב. בעבור היוצרים התמלוגים מהווים חלק מפרנסתם, ולעיתים אף חלק עיקרי. אף בעל מספרה לא היה רוצה שיגיע לקוח, יצרוך את שירותיו וייעלם מבלי לשלם. התקנות והחוקים האלה קיימים בכל מדינות אירופה וגם במדינת ישראל. חשוב להדגיש כי מספרה משלמת בערך כ-3-4 שקלים ליום על השמעת מוזיקה עברית ובינלאומית. בדיוק כפי שהתארגנות מעצבי השיער דואגים לעסקים אותם הם מייצגים, כך יש גופים שתפקידם לדאוג לזכויותיהם של אמנים, יוצרים ומבצעים".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. אהר'לה הנדלסמן סדן

    אין דין דינה של "תספורת" ללבייב , דנקנר , פישמן ותשובה כדין דינה של "תספורת" לספר קשה יום או מספרה !!!
    אל תשלמו "תקצצו" . תעשו חרם על חברי וחברות הכנסת , על פקידים ופקודות ממשלתיים . שייסתפרו לבד ….ובאם מישהו במקרה ייתחכם וייתחזה לאחד האדם …לאזרח קשה יום מן השורה …תספרו לו את האוזן שאינה קשובה .

  2. אופיר מכבוש

    הסטטוס קוו הופר!!! העסקים הקטנים שלא עושים רווח מהשמעת מוסיקה מעולם לא נדרשו לתשלום תמלוגים! ויותר ממאה שנים קיים חוק זכויות יוצרים! אנו השופר של היוצרים ברחובות הערים לחשיפת חדשות ,סינגלים ופרסומות! הפדרציה לתקליטים ,מנהלת זכויות מפיקי הקלטות והתקליטים היחידה שדורשת מבעלי החנויות הקטנות בארץ סכומים דרקוניים וגרמה למהפך וסערה בארץ!! לא ננוח ולא נשקוט עד שהמצב לא יתאזן ! לטובת העסקים הקטנים וגם היוצרים!

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר