מתנדבות עמותת ידיד לחינוך בספריות
מתנדבות עמותת ידיד לחינוך בספריות

ידידי החינוך מצילים כמה מספריות בתי הספר ברחובות

נחום נוימן, מתנדב עמותת ידיד לחינוך ברחובות, מספר על השילוב המופלא בין ידידי החינוך לספריות בתי הספר ברחובות

פורסם בתאריך: 27.6.19 06:23

-->

נחום נוימן, מתנדב עמותת ידיד לחינוך ברחובות: בעיר רחובות פועלות כיום 13 ספריות בית ספריות המופעלות על ידי מתנדבי עמותת "ידיד לחינוך" (גמלאים מתנדבים במערכת החינוך). בשלושה בתי ספר נוספים הספריות נמצאות בשלבי ארגון והקמה, גם הם על ידי מתנדבי ידיד לחינוך. במרבית בתי הספר חדר הספרייה מהווה את הלב הפועם של המקום, שכן בנוסף לקריאה והשאלת ספרים מתקיימות בו פעילויות מגוונות דוגמת מפגשי למידה, מסיבות ואירועים. בתי הספר וצוותי החינוך מבינים את החשיבות הרבה בהנגשה של מרחב מכיל ותרבותי כמו הספרייה לתלמידים ופועלים ללא הרף לייצר סביבה שמייצרת חיבור ואהבה למילים, לשיח תרבותי ולספרים. אפשר לומר שנכון להיום, בהעדר תקנים לאיוש תפקידים של ספרנים בבתי הספר היסודיים נוצרה תלות מלאה של הפעלת הספריות במתנדבי ידיד לחינוך, תוך שיתוף פעולה פורה והדוק עם הנהלות בתי הספר.

ביום ירושלים יצאתי יחד עם מירי רגירר, רכזת ידיד לחינוך רחובות, לשני בתי ספר המצויים בתהליך של הקמה, ארגון וחידוש של הספרייה כדי לראות מקרוב כיצד שיתוף פעולה בין המגזר הציבורי ומגזר החברתי מייצר WIN – WIN לכולם.

בית ספר "רמת אלון" – תראו מה ששתי מתנדבות ידיד לחינוך יכולות לעשות:

בבית ספר זה הייתה קיימת ספרייה, אך מאחר שלא היה מי שיטפל באופן שוטף ברישום, בקטלוג ובסידור הספרים, הופסקה השאלת הספרים והספרייה שימשה מעת לעת כחדר קריאה בלבד. בחודשים האחרונים הספרייה עוברת תהליך של התחדשות וריענון תחת ידיהן המסורות של המתנדבות ירדנה הובר וויקטוריה אזולאי. ירדנה היא ספרנית מוסמכת וותיקה, שטרם פרישתה לגמלאות עבדה שנים רבות בספרייה של אוניברסיטת חיפה ולאחר מכן במכון ויצמן. כיום היא מנסה להעביר את הניסיון והידע שצברה לבית הספר בו היא מתנדבת. היא חושבת גם על אפשרות לשיתופי פעולה בתחום בין בתי הספר ברחובות.

לויקטוריה אין רקע וניסיון בספרנות, אך התחום שבה את ליבה תוך כדי עיסוקה. היא נוהגת להקדים ולהגיע לספרייה ומוצאת עצמה מתנתקת מהיומיום תוך כדי נגיעה בספרים. היא מחכה בקוצר רוח להפעלת הספרייה, עת תוכל להיפגש עם תלמידים, לשמוע את מאוויהם ולהקריא סיפורים. ירדנה מתארת את תהליך הכנסת חיים חדשים לספרייה בעיניים נוצצות: "תחילה מחלקים את הספרים לשתי קטגוריות, האחת ספרים לגילאי א'-ג' והשנייה לגילאי ד'-ו'. את הספרים מארגנים על גבי מדפים לפי שמות הסופרים. כרגע יש בספרייה כ-800 ספרים, עוד טרם פנייה לקבלת ספרים חדשים. השלב הבא הוא להזין את פרטי הספרים לתוכנה ייעודית שהותקנה לאחרונה. שלב אחרי שלב ובסופו של תהליך יש מאין".

ירדנה וויקטוריה שמו להן כיעד להפעיל את הספרייה בתחילת שנת הלימודים הקרובה, תוך קבלת כל הסיוע הנדרש מהנהלת בית הספר. כדי לעמוד ביעד האתגרי הן מתכננות להמשיך את העבודה בספרייה גם בחופשת הקיץ. העשייה הערכית והמשמעותית נוטעת בשתיים מוטיבציה גבוהה ולא די בכך, הן כבר הכריזו על נכונותן להיכנס לפרויקט נוסף של ארגון הספרייה גם בבית הספר "שביט" (לשעבר "הדרים") שעבר למבנה חדש.

רונית מוסלר, מנהלת בית הספר: "אין לי מילים לתאר את מסירותן ותרומתן המהותית של מתנדבות ידיד לחינוך לבית הספר. עתה נטל ההוכחה עלינו לדאוג לכך שהתלמידים ישתמשו בספרייה שמקימים, והדבר דורש המשך חינוך והשפעה של המורים".

בית ספר "ע"ש שריד" – שמונה ידיים בספרייה אחת מחודשת:

גם בבית הספר ע"ש יוסי שריד, שר החינוך לשעבר, הספרייה היא למעשה ספרייה מתחדשת. התהליך כבר נמשך כשנתיים, עת הוציאה המנהלת קול קורא לתרום ספרים לספריית בית הספר. מרגע פרסום הפרויקט הספרים החלו לזרום. הם הגיעו ממקורות שונים – ממשפחות התלמידים, מספריות אחרות, מתלמידים וגם מעמותת "ידיד לחינוך".

לפני כחודש נחנכה הספרייה המשופצת במעמד בני משפחתו של יוסי שריד וזהר בלום, סגן ראש העיר המחזיק בתיק החינוך. נכון להיום כוללת הספרייה כ-2,000 כותרים, אך מאחר והספרים עדיין אינם מקוטלגים במחשב, לא ניתן עדיין להשאילם אלא רק לקרוא בחדר הספרייה. בבית הספר מקווים שמתחילת שנת הלימודים הקרובה גם מכשלה זו תבוא על פתרונה.

על פעולת הארגון של התחדשות הספרייה מנצחות ארבע מתנדבות ידיד לחינוך מסורות ונמרצות: דורה טפר – ספרנית מקצועית שטרם פרישתה לגמלאות עבדה כספרנית בבתי ספר ברחובות; תיקי לזרוב – ללא רקע בספרנות, שעבדה טרם פרישה ברשות המיסים וכיום מוצאת עניין בתחום; פנינה בלוך, שהחלה דרכה כטכנאית במכון הביולוגי וביצעה הסבה לקריירה שניה כספרנית בישיבת הדרום; ויפה ניסני, סבתא בבית הספר ומתנדבת מסורה.

מדובר בעבודת צוות במיטבה: פנינה ממיינת את הספרים לפי קבוצות הגיל, דורה מקטלגת את הספרים בתוכנת המחשב, תיקי ויפה מדביקות על הספרים את שמות הסופרים ומסדרות על גבי המדפים – פס יצור לתפארת.

ורד שגב, מנהלת בית הספר, בטוחה שהתלמידים ישתמשו בספרייה ויקראו ספרים ומסבירה שבית הספר מצידו מעודד קריאה ורבים מהתלמידים שואלים ספרים בספרייה העירונית.

להצטרפות: מירי רגירר בטל': 0506911515.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר