מרכז המבקרים של מרכז הבנייה הישראלי
מרכז המבקרים של מרכז הבנייה הישראלי

בית מהחלומות בלי לרושש את החשבונות

מאיר אביגל, יועץ ומרצה בכיר בבית השקוף של מרכז הבניה הישראלי, עם טיפים להוזלת עלויות הבניה כך שתוכלו לבנות את בית החלומות שלכם מבלי לרוקן את חשבון הבנק

פורסם בתאריך: 10.11.17 08:00

-->

רוצים לבנות את בית החלומות שלנו וגם להישאר עם כסף ביד? מאיר אביגל, יועץ ומרצה בכיר בבית השקוף של מרכז הבניה הישראלי מעניק מספר טיפים שמומלץ מאד לקחת בחשבון.

לפני התחלת הבניה חשוב ומומלץ לבצע אומדן עלויות, הן בתחילת הדרך והן בסיום התכנון הראשוני, לפני ההגשה לוועדה. 90 אחוז מהבונים חורגים מהתקציב עקב התנהלות לא נכונה. חריגות כספיות בתהליך הבנייה יכולות להצטבר לכדי סכומים גבוהים ולהגיע למאות אלפי שקלים. ברוב המקרים, החריגות אינן נובעות רק מהוצאה אחת גדולה מאוד שלא תכננו, אלא מהצטברות של חריגות קטנות רבות. התופעה הזו חוזרת על עצמה לעיתים קרובות ורבים מוצאים עצמם בחריגה תקציבית גדולה בהרבה מהמתוכנן. יש לקחת בחשבון כי קיימות הוצאות יזמיות (כ-30 אחוז) שלא קשורות לבנייה עצמה.

היערכות כלכלית: היערכות כלכלית מוקדמת טרם היציאה לפרויקט יכולה לחסוך לכם בעיות בהמשך. לכן, לפני שאתם מחליטים לצאת לדרך בדקו מהם מקורות המימון שלכם, כמה כסף זמין יש ברשותכם, כמה כסף תרצו לקבל מהבנק, בדקו אם יש ברשותכם חסכונות וקרנות שעתידים להשתחרר ואם ההורים יכולים לעזור. אל תכנסו לפרויקט שגדול על המידות שלכם.

מימון בנקאי: מומלץ לבדוק מראש מהו אחוז המימון שתוכלו לקבל מהבנק. אל תסתפקו בהצעה אחת, מומלץ לבצע השוואה בין הבנקים השונים ואף להיעזר לצורך כך ביועץ משכנתאות. תכנון נכון של המשכנתא יכול לחסוך עשרות אלפי שקלים.

תכנון אדריכלי ריאלי: קיימת חשיבות גבוהה לתכנון אדריכלי ריאלי של הפרויקט, התאמתו לאפשרויות הכלכליות העומדות לרשותכם ולתקציב הפרויקט. נכון, זה נחמד מאד לחלום על בית בגודל של 300 מ"ר בשלושה מפלסים, עם תקרות גבוהות, חלונות אינסופיים, גינה גדולה, בריכת שחיה וכו', אבל לפני שנסחפים בחלומות עדכנו את האדריכל שלכם על התקציב העומד לרשותכם ותכננו בהתאם.

גיבוש תקציב מפורט: בסיום שלב גיבוש תכניות הבנייה חשוב מאד להיעזר באיש מקצוע ולתכנן תקציב פרויקט מפורט, הכולל את כל הסעיפים הנדרשים. לא בערך, לא קרוב, לא לפי מה שנראה לנו ולא 'נחליט בהמשך'. רק בניית תקציב פרויקט מדוקדק מבטיחה שלא תחרגו מהתקציב אף לא בשקל אחד.

 

היזהרו ממלכודת ה'מחיר למ"ר': השיטה המוכרת של חישוב עלויות לפי מחיר למ"ר עלולה להטעות ולגרום לחריגות גדולות מתקציב הפרויקט. המחיר המדובר למ"ר (מקובל לדבר בסטנדרט ממוצע של 5,000-6,000 שקלים) לא כולל את המע"מ בסך של 17 אחוז, וכן משקלל בתוכו אך ורק את עלויות הבניה המשולמות לקבלנים השונים, ולא כולל את כלל עלויות הפרויקט. עלויות הבניה מהוות כ-70 אחוז מעלויות הפרויקט: עלויות הבניה הן מה שמשולם לקבלנים השונים, וכן מערכות ואביזרים שונים שמותקנים במהלך הבניה. בנוסף על כך יש להוסיף עלויות של אדריכל, מהנדס, מפקח בניה, אגרות, פיתוח, ריהוט, גופי תאורה, מזגנים ועוד ועוד. הקפידו לקחת בחשבון את כלל העלויות בתכנון התקציבי.

הימנעו מביצוע שינויים: שינויים במהלך הבניה עלולים להגדיל את ההוצאות, כך גם קבלת החלטות פזיזה וללא מחשבה. מומלץ לקיים חשיבה כמה שיותר זמן מראש, לתכנן ולהתייעץ עוד לפני שמתחילים בתהליך בכדי למנוע ביצוע של שינויים ותיקונים. כל שינוי או טעות יכולים להוביל להגדלת ההוצאות מעבר למתוכנן.

בחירה ריאלית של מוצרי גמר: הבדלי המחיר בין מוצרי הגמר השונים יכולים להסתכם בעשרות עד מאות אלפי שקלים. ניתן לבחור בריצוף שעולה 100 שקלים למ"ר, וניתן לבחור בריצוף ב-400 שקלים למ"ר. ברז יכול לעלות לכם 400 או 3,000 שקלים. בחרו במוצרים שעומדים בתקציב שתכננתם, השוו בין חנויות וספקים. גם במקרה הזה היערכות מוקדמת ותכנון מפורט יכולים לסייע לכם לחסוך בהוצאות.

הימנעו מגישת 'אם כבר אז כבר': החלטות רבות על רכישת מוצרים שונים במהלך הבניה מתקבלות מתוך מחשבה ש"אם אנחנו כבר בונים ומוציאים המון כסף, אז למה לנו לחסוך אלף שקל פה או שם? אם הבית גם כך עולה מיליונים אז למה שנרכוש דלת של 1,800 שקלים? אנו נרכוש דלת בעלות של 2,500 שקלים". קבלת החלטות בצורה הזו היא שגויה לגמרי. תסתכלו על כל התהליך ברמת המקרו, זכרו לאורך כל התהליך את התקציב שתכננתם מראש, זכרו שיש עוד המון רכישות וסעיפים. עם זאת, במידה וחסכתם כסף בסעיף מסוים, ניתן לשקול "ניוד" של הכסף שנחסך ולשדרג במקום אחר – כל עוד לא חורגים ממסגרת התקציב הכוללת.

הזול הוא היקר: אל תתפתו לקבלנים זולים, למבצעים נקודתיים, לחומרים 'חדשים' ולא מוכרים, או לתשלום מראש תמורת הנחה גדולה. כל אלה עלולים לפגום באיכות הבניה, לגרום לתקלות וליקויים ובסופו של דבר יובילו לחריגות משמעותיות. אל תעדיפו חיסכון במחיר על חשבון אמינות ואיכות.

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר