גן ילדים (צילום אילוסטרציה: ASAP/INGIMAGE)
צילום אילוסטרציה: ASAP/INGIMAGE

תכנית "ניצנים" להוזלת עלויות הצהרונים הגיעה ברחובות למבוי סתום

במשרדי האוצר והחינוך לא עומדים בהתחייבויותיהם המקוריות, ההורים מבולבלים ואף אחד, כולל בעירייה, לא באמת יודע למה יהיו זכאים ילדי רחובות בשנה הבאה

פורסם בתאריך: 30.7.17 16:02

-->

ביום שלישי בשבוע שעבר שלח ראש העיר רחובות רחמים מלול מכתבים לשר האוצר משה כחלון ולשר החינוך נפתלי בנט, בדרישה שיעמדו בהתחייבויותיהם לסבסד את צהרוני רחובות על סך של 300 שקלים. זאת לאחר שבניגוד לפרסומים של משרד האוצר, שבהם נכללה רחובות באשכול למ"ס 6 שהרשויות הנכללות בו זוכות לסבסוד על סך 300 שקלים, משרד החינוך סיווג את העיר בין הרשויות הנכללות באשכול למ"ס 7, שהרשויות בו זוכות לסבסוד של 200 שקלים בלבד.

שר האוצר משה כחלון וראש העיר רחובות רחמים מלול (צילום: אלעד מלכה)

שר האוצר משה כחלון וראש העיר רחובות רחמים מלול (צילום: אלעד מלכה)

 

במכתבו ציין ראש העיר: "לפני כשלושה חודשים החלו משרד האוצר ומרכז השלטון המקומי בפרסום תכנית 'ניצנים', תכנית כלל ארצית של צהרונים בסבסוד משרד החינוך, שבבסיסה הארכת יום הלימודים לגילאי 3-8 במוסדות החינוך ברחבי הארץ. בכלל הפרסומים שיצאו בנושא ממשרד האוצר ומרכז השלטון המקומי בתקופה האחרונה נכתב כי העיר רחובות נמצאת באשכול למ"ס 6 שהרשויות שנכללות בו זוכות לסבסוד על סך של 300 שקלים. ואמנם, על סמך פרסומים אלה יצאה מטעמנו הודעה להורים על סבסוד של 300 שקלים. ואילו כעת, בעת הגשת ה'קול הקורא' להשתתפות בתכנית, גילינו כי בניגוד לפרסומים משרד החינוך סיווג את העיר בין הרשויות הנכללות באשכול למ"ס 7, שהרשויות הנכללות בו זוכות לסבסוד על סך של 200 שקלים בלבד. למיותר להדגיש עד כמה 100 שקלים לכאן או לכאן יכולים להקל או להכביד על כיסם של האזרחים. מכיוון שמדובר במקרה זה בהטעיית הציבור שייאלץ, בניגוד לפרסומים, לשלם 100 שקלים נוספים עבור השתתפות ילדיהם בצהרונים, ובהתחשב בכך שרחובות עלתה לאשכול למ"ס 7 רק באוקטובר האחרון, אני מפציר בכם להיצמד למה שנכתב בכלל הפרסומים שיצאו עד כה, למה שהובטח לתושבי רחובות ולהימנע מפגיעה בהם".

אלא שבלי קשר למכתבו של מלול ולהפרת ההבטחות של המשרדים הממשלתיים, ההורים ברחובות פשוט לא יודעים מה עתיד לקרות בשנת הלימודים הקרובה והבלבול גדול. משיחות רבות עם הורים מרחובות עולה כי הבעיה העיקרית לאו דווקא נעוצה ב-100 השקלים שלא יסובסדו על פי התחשיב החדש, אלא בתכנית "ניצנים" עצמה, שמרעה את תנאי התלמידים. לדברי לא מעט הורים, בתכנית המדוברת חסרים מרכיבים חיוניים שעליהם הם לא מוכנים לוותר.

אז מה בעצם הבעיה? הדקו חגורות והחזיקו מעמד, כי זה קצת מסובך להבין את שלל החוזרים והמסמכים הבירוקרטיים: תכנית "ניצנים" הבסיסית של משרד האוצר, להוזלת עלויות הצהרונים לכיתות א'-ב', מציעה צהרון בעלות 650, כשכל עיר מקבלת סבסוד בהתאם לדרוגה הכלכלי חברתי. יישוב במדד סוציואקונומי נמוך יקבל את מלוא הסבסוד, בעוד יישוב ממעמד גבוה יותר יזכה לסבסוד מופחת. הבעיה נעוצה בכך שהתכנית הבסיסית "דיאטטית" מאוד, וכוללת רק מדריך אחד לכל 25 ילדים במקום שניים. היא גם אינה כוללת שרותי אבטחה ויש בה רק חוג אחד במקום שניים. לזה תוסיפו את העובדה שהצהרון נסגר בשעה 16:00 במקום בשעה 17:00, ושכל ימי החופשה הארוכים, כולל פסח, לא כלולים בה. כלומר, על פי תכנית "ניצנים" בפסח הילדים בבית. כל זאת גורם להורים להעדיף את המתווה הישן בלי כל קשר לכך שכעת הורי רחובות ישלמו 100 שקלים יותר.

משה מנצ'ו, פעיל בהנהגה ההורית ברחובות, אמר השבוע: "תכנית שמסתיימת בשעה ארבע בצהריים לא משאירה זמן להורים לעבוד. תכנית ריאלית חייבת להסתיים בחמש".

עידן, הורה נוסף, אומר: "המתווה הנוכחי כולל בכיתות א'-ב' איש צוות אחד על 25 ילדים. עד עכשיו היו שני אנשי צוות".

ההורים חשים כי הקיצוץ בסייעת מסכן את בטחון ילדיהם, כפי שמסבירה נירית: "עוד חוג, פחות חוג, זה לא קריטי, אבל הקיצוץ בביטחון הילדים שבא לידי ביטוי בסייעת אחת פחות לא שווה את החיסכון".

יניב עבדי מסכים עם הדברים ואומר: "אפשר לוותר על עוד חוג, אבל לא על הביטחון".

ישנם הורים שחשבו לפתור את הבעיה באמצעות הוספת השירותים הללו בתשלום. בירור קצר מעלה כי סייעת נוספת עולה 155 שקלים לחודש, מאבטח עולה 25 שקלים לחודש, תוספת שעה כך שהילדים יסיימו ב-17:00 במקום ב-16:00 עולה 75 שקלים נוספים, ועל פעילות בימי חופשה ייאלצו להיפרד ההורים מעוד 105 שקלים. גם אם הם יוותרו על חוג נוסף, הסכום המצטבר כבר מגיע ל-1010 שקלים. אם נוריד מהסכום הזה את הסבסוד המדובר בגובה 200 שקלים, נישאר עם הוצאה של 810 שקלים במקום 950 שקלים ששילמנו עד היום.

נשמע טוב? אז זהו, שלא. לא כל ההורים מתלהבים מכך, וגם אלו שמתלהבים צפויים להיתקל במחסום. מסתבר שהתכנית של משרד האוצר לא מאפשרת שהעלויות על תוספות על מרכיביה השונים  (כלומר סייעת נוספת, מאבטח וכו') תעלה על סכום כולל של 935 שקלים. במילים אחרות, ההורים לא יכולים להוסיף את כל המרכיבים החיוניים הללו, מבחינתם, ועל חלקם הם ייאלצו לוותר.

יניב עבדי: "זה כמו השיטה של טיסות לואו קוסט. אתה מקבל טיסה זולה, אבל על כל דבר אתה מוסיף תשלום. על מזוודה תשלום נוסף, על מים תשלום נוסף, בסוף זה לא יוצא זול".

בינתיים כולם מבולבלים. בוועד ההורים העירוני ובעירייה עדיין לא יודעים מה לענות להורים, שפשוט לא יודעים מה ילדיהם יקבלו או לא יקבלו בשנה הבאה. רבים מהם כבר אומרים כי תכנית "ניצנים" פשוט לא מתאימה לכלל התושבים בעיר כמו רחובות, אלא מתאימה יותר לערים שבהם ההורים כן מוכנים להתפשר על האיכות בתמורה לעלויות נמוכות יותר.

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר