אסף אל-בר (צילום: מירב פלברג)
אסף אל-בר (צילום: מירב פלברג)

"הגיע העת להשיב למורים את האוטונומיה ולא להסתפק בציון 65 במיצ"ב בעיר המדע"

אסף אל-בר, מרצה וחוקר חינוך הממוקם במקום ה-2 ברשימת 'רחובות חופשית – מרצ', מספר על גישות חדשניות שיאפשרו, לדבריו, להביא לשינוי במערכת החינוך

פורסם בתאריך: 22.10.18 13:14

-->

אסף אל-בר, מספר 2 ברשימת 'רחובות חופשית-מרצ', הפיץ באחרונה סרטון שזכה לחשיפה רבה ברשת. בסרטון טוען אל-בר: "מערכת החינוך של רחובות חייבת להיות מצוינת. היא חייבת להיות משובחת. יש לנו בעיר את מכון ויצמן, פארק המדע ובית החולים קפלן, אז איך יכול להיות שציון המיצ"ב שלנו הוא רק 65? יש לבנות תכנית אסטרטגית לטווח הרחוק, לא להניח פלסטרים על נקודות כואבות אלא לעשות טיפול שורש של ממש בעיר המדע".

אל-בר, שמתגורר בשכונת חבצלת ונשוי ואב ל-4 ילדים, כיהן במשך שנים כסגן יו"ר הנהגת ההורים בבית הספר הפתוח – "השיטה". הוא אף כיהן בעבר כמנכ"ל המרכז לפיתוח קהילות ובימים אלו מסיים דוקטורט בחינוך ומשמש כמרצה ומדריך פדגוגי. לדבריו הוא נכנס למרוץ המוניציפלי מתוך רצון להעמיק את העשייה החינוכית ולהוביל מהפכה בגישה, עם חדשנות פדגוגית ואנשי מקצוע מובילים בתחום.

"הדרך היחידה להיחלץ מבינוניות בחינוך היא על ידי יוזמה, חזון ותכנון אסטרטגי. נדרשת מקצוענות בחינוך ואנחנו רואים שכאשר עיר מרימה את המושכות היא יכולה להצליח ליצור שינוי חינוכי דרמטי. אנחנו מאמינים שיש צורך ליצור רצף חינוכי והסתכלות רחבה מהבוקר ועד הערב ולכן יש צורך ליצור חיבור בין החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי. להוביל את נושא החדשנות ושינוי תפיסת הלימוד המסורתית במרחבי החינוך הפיזיים ובפדגוגיה".

אסף אל-בר (צילום: מירב פלברג)

אסף אל-בר (צילום: מירב פלברג)

 

שיתוף הציבור הוא חלק מרכזי מהמצע של "רחובות חופשית – מרצ", ומאותה סיבה היא דוגלת גם בשיתוף ההורים שצריכים להפוך לשותפי אמת בתהליך החינוכי. לדברי אל-בר, "רק מעורבות אמתית של ההורים במערכת יכולה לעשות את ההבדל. אנו רואים את המהלך הזה משגשג בכל מדינות אירופה, שם מוענקת לקהילה האפשרות להשפיע על תכנית הלימודים ועל התפיסה החינוכית. הרעיון לפיו כל ההחלטות צריכות להתקבל במשרד החינוך הוא מיושן לחלוטין ולא מוכיח את עצמו כבר שנים. הדו"ח האחרון של ה-OECD מצביע על כך באופן בולט.

"להורים יש מה להגיד בנושא החינוך, הם מודעים לצרכים של הילדים שלהם ושותפות אמת איתם תיצור אווירה של שיתוף פעולה והשקעה גם בקרב הילדים שלהם. לא מדובר בהתערבות, אלא במעורבות חכמה ויש לכך מודלים מצוינים. כרגע המצב הוא שאין דיאלוג אמיתי, ואני כסגן יו"ר הנהגת הורים לשעבר בבית הספר השיטה רואה כיצד אין הבנה שתפקידה של העירייה לייצג את ההורים והקהילה".

מה עוד צריך להשתנות לתפיסתך במערכת החינוך?

"אין לנו מחסור במורים ומורות ואין מחסור בשעות. למעשה, מספר שעות ההוראה עלה בישראל בשנת 2017, אבל נשאלת השאלה מהם התנאים בהם לומדים ואיזה תהליך חינוכי יכול להתרחש כשלומדים כל כך הרבה שעות במבנים צפופים ורועשים. השעות הזמינות חייבות לשמש ללמידה אחרת שמדגישה פחות הרכשה של ידע ויותר הקנייה של מיומנויות למידה ועבודה. הכלים הפדגוגיים שמאפשרים זאת זמינים בארץ, צריך רק לדעת להשתמש בהם ולא להירתע מקשיים שמתעוררים בדרך".

"צריך גם להתייחס לעובדה שמצב התחזוקה והבינוי בבתי ספר על הפנים. תראו למשל את מבנה בית הספר "תחכמוני", או המבנה של דה שליט שקיים כבר למעלה מ-100 שנה. התנאים ומצב המבנים הללו לא ראויים לתלמידים בעידן של היום, שלא לדבר על כך שילדים בעלי מוגבלות נאלצים לוותר על מוסד הלימודים "בדה שליט" משום אין נגישות. כבר לפני שנים היה צורך לקחת את דה שליט כפרויקט שיפוץ המביא לידי ביטוי את הישן והחדש – מבנה לשימור מחד ומאידך בניית קומות נוספות לאותם תלמידים העתידיים להגיע מהשכונות הסמוכות. לזה אני מתכוון, לחשוב על  העתיד לא בטווח הקצר של מחר, אלא לטווח של עוד 10-20 שנה.

"יש לנו ברחובות אנשי ונשות חינוך מצוינים.  אם רק יתנו להם את החופש ללמד ולחנך, להיות יצירתיים ולפרוש כנפיים, נראה תוצאות. אם הקהילה תהיה שותפה בתהליכי קבלת ההחלטות ובמימושן, תמונת החינוך בעיר עשויה להשתנות מקצה לקצה".

בעניין הכנסת עמותות דתיות לבתי הספר אומר אל-בר: "אנו חייבים להשיב את האוטונומיה למורים. מורים הוכשרו ללמד מקצוע וגם להעביר שיעור מורשת. אין כלל ועיקר צורך בהכנסת עמותות דתיות לבתי ספר  על תקן "מומחי מורשת" כי עד היום עשו זאת יפה המורים".

מה התכנון ליום שאחרי הבחירות?

"מיד לאחר הבחירות בכוונתי להקים צוות פעולה שיבנה תכנית אסטרטגית לתחום החינוך. צוות כזה צריך להיות שותפות של צוותים חינוכיים, משרד החינוך והעיר, יחד עם מומחים בתחום. חייבת להיות בו שותפות של ההורים ונציגויות ההורים. עוד לפני יישום התכנית נעמול להעמקה והרחבה של המגוון החינוכי בעיר – הן מבחינת מגוון בתי הספר: פתוחים, דמוקרטיים, אנתרופוסופיים, ירוקים וכו'; והן מבחינת הרחבת מגמות הלימוד, בדגש על תגבור לימודי האמנויות בעיר. נפעל גם להעלאת המודעות וליצירת תנאים מתאימים לילדים ולהורים הזקוקים להנגשות שונות במסגרת החינוכית ובפעילויות".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר