איציק עובדיה (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)
איציק עובדיה (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

איציק עובדיה: "זו רק שאלה של זמן עד שלרחובות תהיה קבוצה בליגת העל בכדורסל ובבכדורגל"

איציק עובדיה, מנהל אגף הספורט בעיריית רחובות, מדבר בריאיון בלעדי על תכנית החומש שמוביל האגף בהתאם למדיניות ראש העיר, שכוללת בין היתר את הכפלת מספר האולמות ואת בניית האצטדיון החדש בעיר, ומבהיר: "ככל שנתקדם עם תכנית המתקנים כך נתקדם ברמה המקצועית". רחמים מלול: "נעשה הכל על מנת לאחד בין שתי קבוצות הכדורגל הקיימות למרות משקעי העבר ביניהן. אם יהיה איחוד, נשקול בחיוב את הגדלת התקציב"

פורסם בתאריך: 8.3.18 07:08

-->

לפני כחודש איציק עובדיה, מנהל אגף הספורט בעיריית רחובות, עמד נרגש על בימת היכל התרבות בעיר כשנבחר להיות אחד מבין 24 מצטיינים במערכת החינוך העירונית לשנת תשע"ח. עובדיה קיבל אות הוקרה מיוחד על פועלו כמי שמוביל את הספורט ככלי חינוכי חברתי בעיר, ונותן מענה לאוכלוסייה רחבה, כולל שילוב ילדים ובני נוער בעלי צרכים מיוחדים. עוד נכתב בין נימוקי ההצטיינות כי עובדיה "מתמיד בפיתוח יוזמות והתחדשות בתחום החינוך והספורט, דוגמת ‘פרחי ספורט’ ו’שער שוויון’. איציק מגלה מחויבות גדולה ותרומתו יוצאת דופן. בעל יכולת להוביל צוותי עבודה ויצירת שיתופי פעולה לקידום המטרה. זמין בכל עת ומהווה אוזן קשבת. סייע בפיתוח מגמת הכדורסל בקרית החינוך דה שליט, יזם וקידם שיפוצים באולמות הספורט בבתי הספר תוך הבנה מקצועית של הצרכים".

בראיון בלעדי מספר עובדיה על הפרויקטים שהוביל האגף בראשותו, מתגאה בהישגים שגורפים ענפי הספורט בעיר בשנה האחרונה ושופך אור על התכניות העתידיות.

עובדיה (47), נשוי בשנית לדליה ואב לשלוש בנות – מאי בת ה־16 וחצי, עפרי בת 13, וליהיא בת שנה וחצי. הוא עצמו יליד העיר רחובות ומתגורר בה עד היום. בין היתר למד בצעירותו בבית הספר ויצמן ולאחר מכן בתיכון קציר. הוא בוגר תואר ראשון במנהל עסקים ובוגר קורס מאמני הפרו היוקרתי של אופ"א.

עובדיה שיחק בשנות ה־80 בקבוצה המקומית, מכבי שעריים, כמגן שמאלי, ומשם עבר למכבי הרצליה, הפועל ראשון לציון, סקציה נס ציונה, בית"ר רמלה ומכבי רחובות. בגיל צעיר נפצע ברצועה הצולבת ולכן פרש ממשחק ועבר לאימון. קריירת האימון שלו החלה בהפועל מרמורק בשנת 2000, תחילה כעוזר מאמן ואחר כך כמאמן ראשי במשך ארבע שנים. לאחר מכן שימש בתפקידי אימון שונים בהפועל רמת גן, עירוני בת ים, מכבי תל אביב, מ.ס אשדוד, הפועל רעננה, בני יהודה והפועל באר שבע. בין הערכים עליהם גדל עובדיה, חברות ולויאליות נמצאות גבוה ברשימה. מסיבה זו הוא ויתר על קריירת אימון במכבי תל אביב אחרי שאימן שם במשך ארבע שנים לצדו של אבי נמני. לאחר שנמני פוטר על ידי הבעלים מיץ’ גולדהר, הוצע לעובדיה חוזה ארוך טווח אך הוא בחר להתפטר בעקבות חברו ועד היום הוא נחשב לאחד האנשים הקרובים לנמני.

איציק, מי הדמויות הספורטיביות הרחובותיות שגדלת עליהן בצעירותך?

"בכדורגל היו אלה יהודה חדד ז״ל, גיגי כהן, שלמה קירט, מוטי חיימוביץ’, שלום רוקבן ויוסי שמריה. היו גם אלוני גמליאל, איתן מדמוני ומישה יוסיפוביץ’ מהכדוריד".

איציק עובדיה (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

נחשב לאחד האנשים הקרובים לאבי נמני. איציק עובדיה (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

 

"הספורט בעיר רחובות הוא משהו שורשי"

החיבור של עובדיה עם עיריית רחובות החל בשנת 2006, אז הקים בעיר בית ספר עירוני לכדורגל בצוותא עם גיגי כהן וניר לוין. היום, אגב, מונה בית הספר לכדורגל קרוב ל־900 ילדים.

עובדיה: "כילד שגדל והתחנך על קבוצות הספורט בעיר – מכבי והפועל רחובות בכדוריד, מכבי רחובות בכדורסל, מכבי שעריים והפועל מרמורק בכדורגל, ולימים גם לקחתי חלק כשחקן במכבי שעריים וכמאמן בהפועל מרמורק – תמיד היה לי ברור שהספורט בעיר רחובות הוא משהו שורשי וייצוגי. ספורט, מעבר להיותו משמעותי בהקניית אורח חיים בריא, מהווה גם חלק בלתי נפרד מהתרבות העירונית ברחובות ואף מהווה כלי חינוכי משמעותי בקרב הילדים ובני הנוער בעיר. יותר מזה, לדעתי הספורט אחראי במידה רבה על המורל בעיר. אנחנו רואים את התהליך המיוחד שעוברת קבוצת הכדורסל הבוגרת ואת רמת ההתעניינות של ציבור שוחרי הספורט בעיר בקבוצה. אנחנו מכירים את הכמיהה של אלפים מהתושבים לקבוצת כדורגל מצליחה. יש ערים בודדות שבמשחק דרבי מקומי, גם כשלא מדובר בליגה הראשונה, הן ימלאו את המגרשים באלפי צופים. בעניין הזה אני מאוד מעריך את מדיניות ראש העיר רחמים מלול, שמוביל השקעה חסרת תקדים בספורט".

יש אנשים שטוענים שהעירייה דווקא לא משקיעה מספיק משאבים בספורט. הנושא הזה אפילו עמד על הפרק לפני העברת התקציב העירוני לשנת 2018.

"צריך לעשות סדר בדברים. בחמש השנים האחרונות יש גידול של פי שמונה בהשקעה בספורט, עם עשרות מיליוני שקלים רק במתקנים. לפני ישיבות התקציב הופצו ידיעות בדבר בקשות להגדלת תקציב הספורט משלושה לשישה מיליון שקלים, אבל האמת היא שתקציב הספורט בעיר עומד על קרוב ל־19 מיליון שקלים ולא על שלושה מיליון שקלים כפי שניתן היה להבין. שלושה מיליון זה רק תקציב התמיכות והמענקים לאגודות הספורט. שתבין, בשנת 2011 הוקמה החברה העירונית לתרבות וספורט כאשר תקציב הספורט העירוני עמד בשנה זו על 2.4 מיליון שקלים בלבד. כעת הוא עומד על כ־19 מיליון שקלים כאמור, שזה פי שמונה. הגידול הכפיל את עצמו מספר פעמים בהיקפים חסרי תקדים וזו מגמה ברורה שהוביל ראש העיר".

מה המספרים הללו אומרים בפועל? לאן הולך כל הכסף הזה?

"ראש העיר מוביל מהפכה בתשתיות הספורט ולמעשה הכוונה היא להכפיל את אולמות הספורט בעיר מארבעה אולמות לשמונה אולמות חדשים ומאובזרים. עד לא מזמן היו ברחובות ארבעה אולמות בלבד – שזר, אוסי וזוהר, ברזילי ואמית. בשנים הקרובות יוכפל מספר האולמות עם השימוש באולמות החדשים של קציר ומדעים, והקמתם המתוכננת של האולמות ברון ארד ובבגין. כמו כן מתוכנן היכל ספורט עירוני לכדורסל בספורטק, הספורטק כולו יורחב בשכונת רחובות ההולנדית, לרבות מתקן טניס עירוני ייצוגי שעתיד להיבנות בקרוב, וכמובן האצטדיון העירוני לכדורגל שיוקם בצפון העיר כחלק מפארק תמר ב’. התכנית שלו נמצאת בימים אלה בשלבי גיבוש מתקדמים. בארבע השנים האחרונות משקיעה עיריית רחובות סכום חסר תקדים בפיתוח מתקני ספורט של כ־57 מיליון שקלים. הסכום הזה לא כולל את ההשקעה במתחם וייסגל ששוחזר והוקם מחדש לפני כשנתיים, ולא כולל כמובן את ההיכל העירוני לכדורסל ואת האצטדיון לכדורגל שעתידים לקום בשנים הקרובות. מעבר לכל זה ישנו גם גידול בתקציבי הספורט השוטפים, ובנוסף לכך נעשים מהלכים לקידום ספורט ילדות ונערות, במימון משותף עם פרויקט ‘אתנה’ לקידום ספורט נשים".

איציק עובדיה (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

"ראש העיר מוביל מהפכה בתשתיות הספורט". איציק עובדיה (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

 

הזכרת את האצטדיון העירוני. מתי אוהדי הספורט יזכו לשבת ביציעים החדשים?

"להערכתי מדובר על סדר גודל של שלוש שנים. זה יהיה אצטדיון מודרני וחדשני עם 3,000 מקומות ישיבה בשלב הראשון, כשבהמשך יהיה גידול במספר מקומות הישיבה. האצטדיון החדש יהווה מנוף משמעותי לקידום ענף הכדורגל בעיר, וייתן מענה ראוי לאוהדי קבוצות הכדורגל ולמחלקות הנוער. צריך לזכור מה קרה פה – נלחמנו על הקמת אצטדיון במשך כמה שנים. ראש העיר לא ויתר לאורך כל הדרך ובסוף טען באופן אישי מול הוועדה המחוזית כנגד כל ההתנגדויות שהוגשו על מנת להביא לאישור האצטדיון, וזה קרה".

הקמת האצטדיון היא חלק מתכנית האב של אגף הספורט?

"נכון. חזון ותכנון חשובים מאוד לאור התהליך שעובר הספורט בעיר בשנים האחרונות, ובעניין הזה ראש העיר רחמים מלול עוקב מקרוב אחר תהליך הכנת תכנית אב יישובית לספורט, שתשמש כתוכנית חומש לשנים הבאות לפיתוח הספורט ההישגי והעממי. אני אמנם מוביל את כתיבת התכנית, אך לצדי נמצאים גם דורון מילברג מנכ״ל העיריה, יוספה חליבה מנכ"לית החברה העירונית, ודורית נבון ממנהל הספורט. כולם חלק מצוות ההיגוי של תכנית האב לספורט".

מה החזון שמאחורי תכנית החומש?

"הכל חלק מיישום מדיניות ראש העיר בנושא הספורט, לקידום הילדים והנוער, והחינוך למצוינות ולתרבות באמצעות הספורט. הדגש יהיה על פיתוח תשתיות ספורט גם בהיבט הפיזי של מתקנים וגם בהיבט של התוכן – קרי פעילות מגילאי גן חובה ועד לקבוצות הנוער והבוגרים. הרחבת הפעילות של חוגי ספורט בענפי הספורט השונים לילדי העיר ובני הנוער, מתוך ידיעה שהספורט אינו רק מועיל בפן הפיזי, אלא יש לו משמעויות רחבות בהיבט החינוכי, המנטלי והערכי. מעבר לזה הספורט גם כמובן מהווה מקור לגאווה עירונית. אם היום אנחנו מדברים במסגרת תכנית האב על שמונה אולמות ספורט בנוסף להיכל עירוני עתידי עם 3,000 מקומות ישיבה ועוד אצטדיון כדורגל עירוני, הצפי הוא שכמות המשתתפים בפעילויות הספורט תוכפל. כיום משתתפים בפעילויות השונות כ־5,000 ילדים ובני נוער ותכנית המתקנים תאפשר את הגדלת כמות המשתתפים בחוגי הספורט. זה יהווה תשתית ראויה לספורט התחרותי בשנים הקרובות. ככל שנתקדם עם תכנית המתקנים כך נתקדם ברמה המקצועית וזו רק שאלה של זמן עד שלעיר רחובות תהיה קבוצה בליגת העל בכדורסל ובליגת העל בכדורגל, מעבר למחלקות נוער מצוינות ברמה הארצית".

ונראה לך שאנחנו בדרך לשם?

"בהחלט כן. בשנים האחרונות ישנם תהליכים רציניים מאוד בתחום קידום הספורט, לרבות פעילויות חוגים כתשתית לספורט התחרותי בהמשך הדרך. קח כדוגמה את מחלקת הנוער בכדורסל. לפני כשלוש שנים המערכת שם הייתה בקריסה ובחוסר תפקוד הן ברמה הניהולית והן ברמה המקצועית. מאז שהפעילות עברה לניהול עירוני, באמצעות אגף הספורט, חל תהליך הבראה מאוד משמעותי. כיום משתתפים בפעילות של מחלקת הנוער הזו כ־1,000 ילדים ובני נוער, החל מכיתה א’ עד כיתה י"ב. המערכת מנוהלת בצורה מקצועית וטובה, לרבות קבוצות הליגה שפעילות במסגרת איגוד הכדורסל וזוכות להישגים מרשימים. כך למשל קבוצת הנוער משחקת בליגה הראשונה, בדומה למגמת הכדורסל בבית הספר דה שליט, שהעפילה לגמר הארצי. זה הישג יוצא מהכלל. גם התהליך שעוברת הקבוצה הבוגרת, עם צוות הניהול של אגודת מכבי רחובות והיו"ר רון וורוטיצקי, זוכה להישגים מרשימים ויש לנו מועמדת לגיטימית לעלייה לליגת העל בכדורסל. היום היא ממוקמת במקום הראשון בליגה הלאומית.

"גם ענפי הספורט האישיים גורפים הצלחות. ענף ההיאבקות למשל זוכה להישגים מרשימים בזירה הארצית והבינלאומית, הודות לעבודה המקצועית שנעשית על ידי לובה צימקינד שמוביל את תחום ההאבקות בעיר הרבה שנים. ההישג האחרון, שבו המתאבק איליה צריוק זכה באליפות דנמרק הפתוחה לבוגרים, מרמז על הכלל. זו הצלחה למועדון ההאבקות של העיר, לחברה העירונית, לעיריית רחובות ולאיגוד ההיאבקות בישראל. ואי אפשר גם להתעלם מהפריחה המחודשת בענף השחייה בעיר, שכמעט ונכחד. ההתאוששות המרשימה של אגודת מכבי וייסגל הגיעה בין היתר בזכות הקמתה מחדש של בריכת וייסגל, וגם שם אנחנו זוכים להישגים מרשימים בשנה האחרונה. אלה רק חלק קטן מהדוגמאות, וגם בהתעמלות, בג’ודו, בטאיקוונדו, בקרטה, באו־שו ובעוד ענפים זכינו להישגים מעולים. כמובן שגם ההשקעה שלנו בבני הנוער בעלי הצרכים המיוחדים, בשיתוף עם הספיישל אולימפיקס, נושאת פרי והם מצליחים מאוד גם בזירה הבינלאומית".

איציק עובדיה (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

"יש לנו מועמדת לגיטימית לעלייה לליגת העל בכדורסל". איציק עובדיה (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

תושבי העיר שלא נמנים על קבוצות או אגודות ספורט אולי תוהים מה בעצם תפקידו של אגף הספורט.

"אגף הספורט אחראי על כל מתקני הספורט בעיר, על כל חוגי הספורט העירוניים ועל מערך החוגים בבתי הספר. מדובר על סדר גודל של כ־5,000 ילדים ובני נוער שלוקחים חלק בפעילויות הספורט. כמו כן האגף אחראי על הפקה של אירועי הספורט העירוניים, כמו צעדת רחובות, מסע האופניים ביום העצמאות, מרוץ השישה, וכו’. בשנים האחרונות אנחנו עדים לצמא של התושבים לאירועי הספורט העירוניים, וגם בעניין הזה ראש העיר מוביל מדיניות לפיה כל האירועים האלה יהיו נגישים וחינמיים לתושבי העיר. זאת למרות ההוצאות הכספיות הגדולות ולמרות שבלא מעט רשויות אחרות גובים תשלום עבור השתתפות באירועים מעין אלה".

ומה התפקיד שלך כמי שעומד בראש האגף?

"התפקיד שלי הוא להוציא אל הפועל את חזון ראש העיר לקידום הספורט: קידום תכנית המתקנים, עבודה מול משרדי ממשלה וקרן המתקנים והרחבת ההיצע בענפי הספורט השונים. אין ספק שהקמת חברה עירונית לתרבות וספורט קידמה בצורה משמעותית את המודעות לספורט ואת יישום מדיניות ראש העיר כאמור. לשמחתי, מנכ"ל העירייה דורון מילברג הוא איש ספורט עתיר ניסיון שעוזר לי להוביל ביחד עם מנכ"לית החברה העירונית יוספה חליבה כל יוזמה בתחום הספורט".

איך הרגשת כשנבחרת לקבל את פרס החינוך?

"התרגשתי מאוד. פרס החינוך מחמיא לי מאוד וזו הזדמנות נהדרת לומר תודה רבה על ההוקרה, אך מבחינתי הפרס מגיע לכל עובדי אגף הספורט על השקעתם ועל מוסר העבודה הגבוה של כל אחד ואחת מהם. וכמובן, מגיעה תודה גדולה לכל המדריכים, המאמנים והרכזים העוסקים בענף הספורט, אשר עושים עבודה מצוינת. לולא מקצועיותם ושליחותם לא היינו מגיעים להישגים שהגענו אליהם עד היום".

איציק עובדיה (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

"בשנים האחרונות אנחנו עדים לצמא של התושבים לאירועי הספורט העירוניים". איציק עובדיה (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

 

רחמים מלול: "אנחנו מאוד מעוניינים שתהיה קבוצת כדורגל אחת בעיר"

ראש עיריית רחובות רחמים מלול: ״תחום הספורט חשוב לעיריית רחובות וחשוב לתושבים שוחרי הספורט על ענפיו השונים. משום כך המדיניות שלי בשנים האחרונות הייתה הגדלה עקבית של תקציב הספורט. התחום עבר מהפיכה שקטה בשנים האחרונות: מספר אולמות הספורט הוכפל מ־4 ל־8, בנינו תשתיות ספורט חדשות, הכנו תכנית אב שקובעת כיצד יתפתח התחום בשנים הקרובות, אנחנו מתכננים בניית היכל ספורט עירוני בספורטק וסוף סוף אושרה התכנית לאצטדיון הכדורגל העירוני. הקפדנו להשקיע הן בפיתוח ענפי הספורט השונים והן בתשתיות, ובימים אלה אנו מתחילים לראות את הפירות. אנו עובדים על כך שהמכרז לבניית האצטדיון ייצא בקרוב מאוד. אין ספק כי תשתית ראויה תביא להמשך שגשוג ענף הכדורגל בעיר. אנחנו גם מאוד מעוניינים שתהיה קבוצת כדורגל אחת בעיר, ונעשה הכל על מנת לאחד בין שתי הקבוצות הקיימות, למרות משקעי העבר ביניהן. אם יהיה איחוד, נשקול בחיוב את הגדלת התקציב".

רחמים מלול (צילום: רון אוריאל)

בעד איחוד. רחמים מלול (צילום: רון אוריאל)

תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר