הרב אפרים זלמנוביץ'
הרב אפרים זלמנוביץ'

"ללא אמונה, קיום מצוות ושוויון – אין חוק הלאום מחזיק מים"

הרב הראשי של מזכרת בתיה, אפרים זלמנוביץ': חוק הלאום אינו מגדיר מיהו יהודי, מהי יהדות ומהם גבולות ארץ ישראל. למאמין באלוהי ישראל הדברים פשוטים"

פורסם בתאריך: 9.8.18 07:51

-->

חוק הלאום אינו מגדיר מיהו יהודי, מהי יהדות ומהם גבולות ארץ ישראל. למאמין באלוהי ישראל הדברים פשוטים ואין הוא נדרש לחוק לאום שיבהיר לו את חוקת התורה: ארץ ישראל שייכת לעם ישראל על פי תורת ישראל. אנחנו מאמינים באלוהי ישראל, בתורת משה עבדו. חיים של יהודים משמעותם קיום תרי"ג מצוות, הלכה למעשה. גבולות הארץ הרי גם הם כתובים מפורשות בתורה הקדושה (במדבר ל"ד): "זאת הארץ אשר תיפול לכם בנחלה ארץ כנען לגבולותיה; והיה לכם פאת נגב…". חוק הלאום אינו מבאר לנו באיזה תנאים תתקיים הארץ בידי העם היהודי ובאילו תנאים העם היהודי יתקיים בארצו.

האגדה מספרת על דבר פגישה שהתקיימה בין ראש הרשות הפלשתינאית אבו מאזן עם שרת החוץ של ישראל. זו ביקשה ממנו להכיר במדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. שאל אותה: גבירתי, את שומרת שבת? ענתה: לא, אבל… כשרות? לא, אבל… בכיפור את צמה והולכת לבית הכנסת? לא, אבל… אמר לה ראש הרשות הפלסטינאית: אז מה את רוצה ממני?!

לחוקק חוק לאום בו נאמר "ארץ ישראל היא מולדתו ההיסטורית של העם היהודי שבה הוקמה מדינת ישראל" זה מחייב כל אזרח יהודי החי בארץ ישראל להוכיח כלפי אדם ואלוהים, יום יום, שעה שעה, שהוא מתנהג כמו שיהודי צריך להתנהג, בקדושה וטהרה כיאה לחיים בארץ הקדושה. יסוד היסודות – הענקת שוויון מלא לאזרח ולגר הגר בקרבך וליתום ולאלמנה.

אמרה התורה: "והיה עקב תשמעון את המשפטים האלה ושמרתם ועשיתם אותם ושמר ה' אלוהיך לך את הברית ואת החסד… על האדמה אשר נשבע לאבותיך לתת לך. ברוך תהיה מכל העמים…" (דברים עקב ז' י"ב). אחז"ל שכיבוש הארץ ניתן לנו בלא כל תנאי. בכל אופן, שוב ישוב העם היהודי מהגלות בזכות אבותינו, להם נשבע ה' לתת את ארץ ישראל. ועינינו הרואות את הנסים הגלויים עם שוב היהודים מהגלות הארוכה דווקא לארץ הקודש.

"וידעת כי ה' אלוהיך הוא האלוהים האל הנאמן שומר הברית והחסד לאוהביו ולשומרי מצוותיו לאלף דור" (שם ז' ט'). החזקוני מבאר שה' מלווה את בני ישראל לאורך הגלות ותמיד מחפש את הדור הראוי לקיום ההבטחה ולהביאו אל ארץ ישראל. הרשב"ם מבאר שה' שומר הבטחתו אפילו עד לאלף דור ויותר ולקיימו בדור כשר. מן הסתם אנחנו בני הדור שזכאים להגדרה עצמית כאן בארץ. בעל אור החיים הקדוש (המאה ה-18) מזהיר; אמנם בזכות השבועה שנשבע ה' לאבותינו נזכה בארץ ישראל ותנאי היה בדבר, אם ישמרו ויעשו המצוות, ישמור ה' את המתנה הזו בידם לעולם ועד אבל אם לא ישמרו על התורה והמצוות "לא יחזיקו מעמד בארץ וישלחם לנפשם", חלילה וחס.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר