אנשי מטה המאבק נגד הקמת מפעל סוללות תדיראן בגבעת ברנר בהפגנה מול הוועדה המקומית בשורקות
אנשי מטה המאבק נגד הקמת מפעל סוללות תדיראן בגבעת ברנר בהפגנה מול הוועדה המקומית בשורקות

בית המשפט: תדיראן לא תוכל להקים מפעל סוללות בגבעת ברנר

בית המשפט המחוזי קיבל את עתירת התושבים וקבע: "אין ספק שהמפעל אינו עומד בהוראות לשמירה על איכות הסביבה, ולכן אסורה הקמתו במיקום זה". בכוונת תדיראן לערער על פסק הדין

פורסם בתאריך: 11.7.21 13:45

-->

בית המשפט המחוזי מרכז קבע כי החלטת ועדת הערר לתכנון ובנייה במחוז המרכז, לאשר ל"תדיראן סוללות בע"מ" להקים מפעל לייצור סוללות בגבעת ברנר – בטלה.

בית המשפט קיבל את העתירה שהגישו למעלה מ-500 תושבי גבעת ברנר והסביבה, באמצעות עורכי הדין אלי וילצ'יק ומירב ברנע ממשרד כהן, וילצ'יק ושות', וקבע כי מפעל לייצור סוללות נוגד את תוכנית בניין העיר שחלה במקום, שכן מדובר במבנים ש"אינם עומדים בהוראות לשמירה על איכות הסביבה". עתירה נוספת הוגשה על ידי המועצה האזורית ברנר, באמצעות עו"ד שחר בן עמי ממשרד שרקון, בן-עמי, אשר ושות' ועל ידי עו"ד מיכה גדרון ושחר בן עמי.

בעתירתם טענו התושבים כי מפעל הסוללות עתיד להוות מקור סיכון משמעותי לאוכלוסייה ובמיוחד לתושבי גבעת ברנר והסביבה, לאור סוג החומרים שעתידים להיות מאוחסנים בו וכמותם. חומר הגלם העיקרי שבו עתיד להיעשות שימוש במפעל, באופן שוטף ובהיקפים אדירים, הינו תיוניל כלוריד, חומר רעיל ביותר (המשמש בין היתר, לייצור גז עצבים מסוג VX) ונחשב לרעיל יותר מאמוניה. חשיפה לחומר זה, עלולה לגרום לפגיעה קשה, עד כדי מוות.

עוד טענו התושבים כי מפעל הסוללות, אשר מתוכנן לקום סמוך מאוד לבתיהם, מתוכנן לאחסן ולהשתמש באופן שוטף בכמויות אדירות של תיוניל כלוריד. בדיקת מומחה מטעם העותרים, שבוצעה בהתאם לתרחישי הסיכון המופיעים במדיניות מרחקי ההפרדה של המשרד להגנת הסביבה, הגיע למסקנה כי בתרחיש של דליפה חמורה טווחי הסיכון מהמפעל מגיעים ל-1.8 ק״מ. גם המשרד להגנת הסביבה קבע כבר ביולי 2020, כי מפעל הסוללות אינו עומד במדיניות מרחקי ההפרדה מרצפטורים ציבוריים, ועל כן לא אושר על ידו.

למרות קביעה זו קיבלה ועדת הערר לתכנון ולבניה את הערר שהגישה חברת תדיראן כנגד החלטת הוועדה המקומית שלא להוציא לה היתר, תוך התניית ההיתר בקבלת אישור של המשרד להגנת הסביבה.

בפסק דינו קיבל בית בית המשפט את עמדת התושבים והמועצה האזורית, וקבע שהקמתו של המפעל המתוכן במקום אסורה, וזאת לאור הוראות התב"ע שחלה במקום לפיה "לא תותר הקמת מבנים שאינם עומדים בהוראות ובדינים לשמירה על איכות הסביבה".

בית המשפט נסמך על קביעות המשרד להגנת הסביבה לפיהן לא ניתן לאשר את הקמת המפעל במיקום המוצע, מאחר שאינו עומד במדיניות מרחקי ההפרדה, הזכיר את חוות דעת המומחה שהוגשה מטעם העותרים לעניין טווחי הסיכון מהמפעל, וקבע כי "לא יכול להיות ספק בכך שהמפעל לייצור סוללות, המתוכנן לקום ע"י תדיראן, איננו עומד בהוראות לשמירה על איכות הסביבה, ולכן אסורה הקמתו במיקום זה".

מתוך דו"ח המומחה החדש בנוגע למפעל תדיראן סוללות, המצביע על שימושי קרקע ברדיוס של קילומטר מהמפעל המתוכנן

מתוך דו"ח המומחה החדש בנוגע למפעל תדיראן סוללות, המצביע על שימושי קרקע ברדיוס של קילומטר מהמפעל המתוכנן

בית המשפט קבע כי ועדת הערר לא הייתה רשאית לאשר את הבקשה להיתר בנייה, גם לא אישור "בכפוף לקבלת אישור המשרד להגנת הסביבה", שכן הבנייה והשימוש המבוקשים אינם מתאימים לתוכנית: "לא ייתכן לקבל החלטה המאשרת בקשת היתר, שהיא (כאמור) אסורה על פי התוכנית, ולהתנות את "מתן" ההיתר בקבלת אישור כזה או אחר. .. ההחלטה בשאלה האם ההיתר תואם תוכנית, אם לאו, היא החלטה "עקרונית", שהועדה המקומית או ועדת הערר צריכות לקבל בשלב של הדיון בבקשת ההיתר.

"ההחלטה האם לאשר בקשת היתר או לדחותה, היא לעולם החלטתה של הוועדה המקומית או ועדת הערר, ולא של המשרד להגנת הסביבה. כאשר מונחים בפני ועדת הערר הן חוזר מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה והן אישורים של גורמי המקצוע הבכירים במשרד להגנת הסביבה, ואשר לפיהם, לא ניתן לאשר הקמת המפעל במיקום המוצע, מאחר שאינו עומד במדיניות מרחקי הפרדה, חייבת הייתה ועדת הערר לדחות את בקשת ההיתר, בהיותה סותרת את התוכנית, שהרי התוכנית מחייבת עמידה ב"הוראות" לשמירה על איכות הסביבה, ובקשת ההיתר איננה עומדת ב"הוראות" הללו. אין צורך שהתנאים הקונקרטיים של המשרד להגנת הסביבה ייקבעו בתוכנית גופה. די בכך שהתוכנית אוסרת להקים מבנה שאינו עומד ב"הוראות" לשמירה על איכות הסביבה".

מחברת תדיראן נמסר בתגובה כי בכוונתם להגיש ערעור על פסק הדין.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר