מימין: אור, חדווה, דן ויוסי מזרחי
מימין: אור, חדווה, דן ויוסי מזרחי

זוג סטודנטים כבדי שמיעה מקרית עקרון: "החרשות לא מגבילה אותנו, החברה היא שמגבילה אותנו"

חדווה ויוסי מזרחי, בני זוג מקרית עקרון שלפני כשנה החליטו להפוך לסטודנטים, מספרים כי השינויים שחלו לטובה במערכת החינוך בכל הנוגע לשילוב אנשים עם מוגבלויות, לא בהכרח מתקיימת בחיי היומיום של ישראל 2019: "הרבה פעמים שואלים אותנו אם הבנו משהו ואנו נאלצים להגיד שאולי אנחנו לא שומעים, אבל אנחנו לא מטומטמים"

פורסם בתאריך: 3.12.19 08:15

-->

חדווה ויוסי מזרחי מקרית עקרון נשואים 16 שנה. חדווה, בת 46, מתקשה למצוא עבודה בגלל החירשות ועובדת פעם בשבוע במתנ"ס. יוסי בן 49 ועובד במכון הווטרינרי בבית דגן. יש להם שני בנים בני 16 ו-11, אור ודן. אור נולד גם הוא כבד שמיעה ודן שומע רגיל. חדווה שמעה עד גיל שש, אך החירשות אצלה נובעת מפגם גנטי, כך שבמשך השנים השמיעה שלה הידרדרה לכדי חירשות. היא קוראת שפתיים ומדברת. יוסי, לעומתה, חירש מגיל חצי שנה בעקבות דלקת קרום המוח שחלה בה כתינוק.

לפני כשנה החליטו השניים להוסיף לעצמם גם את התואר "סטודנטים", כאשר החלו ללמוד יחד לתואר ראשון רב תחומי במסגרת התכנית 'להיות סטודנט', תכנית לימודים מותאמת אישית שהמכללה האקדמית 'אחוה' מובילה בשותפות 'ג'וינט ישראל – מעבר למוגבלות'. התכנית מאפשרת לאנשים עם מוגבלויות כניסה הדרגתית ללימודים, בסביבה תומכת ובליווי מקצועי ואישי, חונכות והתאמות נגישות ללמידה ולהיבחנות. הם כבר הספיקו לקחת קורסים בחינוך ופסיכולוגיה, אותם עברו בהצלחה.

"תמיד אהבתי ללמוד", משתף יוסי, "אבל לפני 30 שנה לא הייתה הנגשת לימודים גבוהים לחירשים במוסדות אקדמיים כמו שמתאפשר היום. נותרנו בשוליים".

לדברי בני הזוג, השינויים שחלו לטובה עם השנים במערכת החינוך בכל הנוגע לשילוב אנשים עם מוגבלויות, לא בהכרח מתקיימת בחיי היומיום של ישראל 2019. "ההתמודדות שלנו היא עם החברה שמתקשה לקבל ולהכיל, לא עם היותנו כבדי שמיעה", חדווה מספרת בעצב. "תמיד נלחמנו להרגיש שווים וסבלנו מסטיגמות שאדם שאינו שומע הוא מטומטם או חסר אינטליגנציה. אנשים כבדי שמיעה אינם מוגבלים, אנחנו פעילים וחרוצים, אינטליגנטיים ודווקא העדר השמיעה מחדד את החושים ברמה שאין לבני אדם "רגילים". זאת מיוחדות ולא מגבלה".

במסגרת לימודיהם הם גם מעבירים הרצאות לסטודנטים במכללה האקדמית 'אחוה' ומספרים את הסיפור האישי שלהם, בו הם חוזרים תמיד על מסר מאוד חזק: הרצון לנפץ את הסטיגמה ש"אם הם חירשים הם מטומטמים". חדווה נתקלה בסטיגמה הזו לא אחת כשניסתה להתקבל למקומות ונפסלה בשל מוגבלותה. "הרבה פעמים שואלים אותנו אם הבנו משהו ואנו נאלצים להגיד שאולי אנחנו לא שומעים, אבל אנחנו לא מטומטמים. דווקא בעידן של היום שבו כמעט לא מדברים יותר בטלפונים והכל מתנהל בתכתובות מיילים או ווטסאפ, הכל נעשה יותר קל גם עבורנו. אין סיבה שאדם כבד שמיעה לא יוכל לבצע שורה של תפקידים כמו כל אדם אחר. אנחנו מקווים שיגיע השינוי המתבקש ונוכל להיות שווים גם במקומות העבודה".

מיכל רביבו שטיינר, דיקן הסטודנטים במכללה האקדמית 'אחוה': "כחלק מתפיסת המכללה לאחריות חברתית והנגשת השכלה גבוהה לאוכלוסיות מגוונות בחברה הישראלית, בחרה המכללה לפעול בשותפות עם 'ג'וינט ישראל – מעבר לגבולות' להפעלת התכנית 'להיות סטודנט' כהמשך והרחבה לפרויקטים קיימים בתחום חשוב זה של שילוב אנשים עם מוגבלויות בהשכלה הגבוהה. אנחנו גאים לעדכן שבאחרונה התכנית אף אושרה כתכנית טרום שיקום ע"י ביטוח לאומי (כחלק מסל שיקום – מעבר משלב הפיילוט לשלב ההטמעה והכרה הממסדית) והמכללה זכתה במכרז לשנתיים נוספות. זוהי זכות עבורנו לפעול לקידום נגישות אנשים עם מוגבלויות ואנחנו נמשיך ליזום ולשאוף להיות פורצי דרך בתחום זה".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר