יפעת חליו מצילה את החיוויאי בפלמחים (צילום: מיזם צבא ההגנה לטבע)
יפעת חליו מצילה את החיוויאי בפלמחים (צילום: מיזם צבא ההגנה לטבע)

צבא ההגנה לטבע: חיילים מבסיס פלמחים הצילו את חייו של חיוויאי

חיוויאי, עוף דורס מרשים במיוחד שכנפו נשברה, ניצל לאחר שמ"כית בחיל האוויר ראתה אותו בתוך גדר תלתלית במהלך סיור בבסיס. בתום טיפול הוא שוחרר לטבע בדיוק במקום בו נמצא

פורסם בתאריך: 20.5.19 08:32

-->

בזכות ערנות ומודעות ניצלו חייו של חיוויאי, עיט גדול ובהיר המתמחה באכילת נחשים, שנמצא בחולות שבבסיס פלמחים. חיילי הבסיס משתתפים בשנים האחרונות במיזם "צבא ההגנה לטבע – מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם", המובל על ידי חיל הטכנולוגיה והאחזקה בצה"ל, בשיתוף עם משרד הביטחון, החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים ורשות העתיקות. זאת במטרה להוביל מפקדים וחיילים לאחריות ומעורבות פעילה לשמירה על ערכי הטבע, הנוף והמורשת שבסביבתם.

בשעות הערב המוקדמות של יום רביעי ה-24.4.19, עלה דיווח בקבוצת ה"חי-בולנס" בעקבות עוף דורס שנמצא שרוע על הקרקע בחולות בסיס פלמחים של חיל האוויר. ברוך תמם, פקח מתגבר אזור פלמחים ברשות הטבע והגנים, נענה לקריאה והופתע לגלות שמצדה השני נמצאת יפעת חליו, מ"כית בחיל האוויר, שמספרת: "ראיתי אותו באמצע סיור בבסיס, מתהלך בצליעה ונשכב בתוך גדר תלתלית. עצרנו את האוטו, דיווחתי על המקרה בקבוצה ונסענו משם. כמה דקות לאחר מכן התקשר אליי הפקח של הגן הלאומי בפלמחים וביקש שנחזור, הסביר לי כיצד לתת לו טיפול ראשוני ובאיזה אופן להרים אותו. בתחילה חששתי, בגלל גודלו, אבל הוא הדגיש שאין ממה לפחד".

יפעת חליו מצילה את החיוויאי בפלמחים (צילום: מיזם צבא ההגנה לטבע)

 

תמם פגש את החיילים בכניסה לבסיס וקיבל לידיו את החיוויאי, בדק שאין לו פציעות חיצוניות והחליט לפנותו לבית החולים לחיות בר בספארי של רשות הטבע והגנים. שם התברר כי כנפו שבורה. מאז, טופל ושוקם וביום רביעי (15.5.19) שוחרר חזרה לטבע, בדיוק במקום בו נמצא.

לכבוד שחרורו קיים הבסיס טקס במקום, בו נכחו מפקד בסיס פלמחים תא״ל יואב עמירם, נציג רשות הטבע והגנים, פרופסור יוסי לשם, והצוות שמצא את החיוואי בבסיס.

יפעת חליו משחררת את החיוויאי בפלמחים לאחר ששוקם (צילום: דובר צה"ל)

 

"זוהי הוכחה נוספת לכך שביחידות בהן אנו פועלים, המודעות והערנות לטבע הישראלי עולים. חשוב מאוד שכל אחד מאיתנו ישמור על הטבע המקומי, קל וחומר כאשר מדובר בצבא שחולש על אזורים שאין לנו גישה אליהם", אומר גיא סלעי, מנהל מיזם "צבא ההגנה לטבע – מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם".

מפקד בסיס פלמחים, תא״ל יואב עמירם, אמר בטקס שחרורו של החיוואי: ״אני שמח על ההזדמנות שניתנה לנו. יפעת לקחה יוזמה והצילה את העוף הדורס. בעיניי זו המשמעות של לחיות בשמורת טבע. אנחנו מחויבים לערכי הטבע ורוצים שכל מי שיעבור בבסיס פלמחים יסגל לעצמו את המחויבות הזאת. במהות הכי חשוב שבסיס פלמחים, אנשיו ואורחיו ייקחו איתם את הדבר הזה".

בחברה להגנת הטבע מסבירים כי החיוויאי הוא מין של עיט גדול ובהיר המתמחה באכילת נחשים, שאחד ממאפייניו הבולטים הוא צבעו הבהיר של גופו ותחתית כנפיו, שעל רקע השמיים הופך אותו ל"רואה ואינו נראה" ומאפשר לו להפתיע את הטרף בצלילה מגובה רב. אצבעותיו הקצרות והמיובלות מאפשרות לו ללפות את גופם הגלילי והחלקלק של הנחשים ולקטול אותם. החיוויאי הוא אחד השכיחים שבעופות הדורסים של ישראל וגורלו שפר עליו בזכות דיאטת הזוחלים הייחודית שלו, בעוד שדורסים אחרים, הניזונים ממכרסמים ומפגרים, נפגעו קשה כתוצאה מהרעלות.

החיוויאים מגיעים לארץ בתחילת האביב ובימי החורף הקרים, עת הצפע והזעמן הישראלים רדומים במעבה האדמה, הם מבלים באפריקה החמה ונהנים מתפריט מגוון הכולל את הקוברה והממבה. החיוויאי מקנן בישראל בעיקר בחבל הים תיכוני של המדינה – בגליל, בגולן, בכרמל וביהודה ושומרון, עם ריכוז משמעותי בשפלת יהודה. בדרך כלל הוא מקנן על עצים ובחבל המדברי מקנן לעתים גם על מצוקים. אוכלוסייתו המקננת מונה 300-500 זוגות על פי הערכה.

שחרור החיוויאי בפלמחים לאחר ששוקם (צילום: דובר צה"ל)

 

ברשות הטבע והגנים מציינים כי "מיזם צבא הגנה לטבע" מהווה מכפיל כוח בשמירה על הטבע היפה והמיוחד של ישראל ומרגש כל פעם מחדש לראות את חיילי ומפקדי צה"ל לוקחים חלק פעיל, ערכי וחשוב מאוד בעשייה מבורכת זו.

יש לציין כי במסגרת מיזם "צבא ההגנה לטבע – מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם", הגיעו בחודש נובמבר האחרון לבסיס פלמחים חברי פורום מטכ״ל בראשות הרמטכ"ל דאז, רא"ל גדי איזנקוט, לאירוע הוקרה למיזם, במהלכו חנכו מגדל פיקוח ישן שהוסב למגדל תצפית אשר משקיף על בתי הגידול הסובבים את הבסיס. המיזם החל בשנת 2013 עם שני פרויקטים – אחד מהם בפלמחים – וכיום פועלים במסגרתו כ-60 מוקדי עשייה באוויר, בים וביבשה, מאצבע הגליל ועד אילת, מהשומרון ועד חופי הים התיכון.

לדברי תא"ל במיל' ברוך שפיגל, ממובילי המיזם, המטרה מושגת בכל אחד מהפרויקטים ונוצרת ערבות הדדית לחיזוק הקשר שבין האדם לארצו ולתבנית נוף מולדתו. "צה"ל, ככור היתוך לאוכלוסייה הישראלית המגוונת, הוא נקודת מפגש נפלאה לאנשים מכל קצוות הארץ, שבאמצעות הפעילויות הסביבתיות נוצרת בהם זיקה חזקה יותר לשמירת הטבע הישראלי, אהבת הארץ ושמירתה, אתריה, מורשתה ונכסיה".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר