גבי גאון
גבי גאון

גבי גאון: "אנחנו מנהיגות שמתעסקת בתושב, בקהילה, מנהיגות שמדברת על 'אנחנו' ולא על 'אני'"

ראש מועצת מזכרת בתיה, גבי גאון, בריאיון חגיגי לפסח: "מבחינתי 100 אחוז מהתושבים בחרו בנו, כל התושבים שלשמם אנחנו כאן"

פורסם בתאריך: 19.4.19 06:39

-->

"מזכרת בתיה היא סוג של סטארט-אפ ציוני ייחודי. היא היישוב החמישי שהוקם במדינה מבחינה כרונולוגית, אבל למה היא ייחודית? כי לקחו 11 חקלאיים חרדיים שעסקו במסחר, בממון, והפכו אותם לעובדי אדמה. באמצעות חיבור עם הברון רוטשיליד הם רכשו אדמות והחלו לפתח את היישוב".

כך פותח ראש מועצת מזכרת בתיה, גבי גאון, את הריאיון החגיגי שערכנו איתו רגע לפני חג הפסח.

גאון, בן בכור לארבעה אחים, מגיע ממשפחה דתית ציונית. ב-1972 עלה עם משפחתו ארצה ולמזכרת בתיה הגיע בשנת 2004.

גאון: "ההורים של אשתי הם מבלגיה. כל המשפחה של אבא שלה. אמרנו 'בואו נעשה סיבוב בין אשדוד לקרית אונו'. נכנסנו למזכרת בתיה, כי היה לי חבר מהצבא שגר כאן. זה היה בשבת בשעה 11:00 בבוקר והתקשרתי לגדי לוין שהחזיק פה קרקעות. עברתי סוג של ועדת קבלה, הוא חקר אותי קצת על מה אני עושה בצבא וסיכמנו עקרונית שאנחנו יוצאים לדרך. אמרתי לו שבשבת אני לא עושה עסקאות וסיכמנו בלחיצת יד. רכשתי קרקע, בנינו בית ובשנת 2006 עברנו לגור כאן".

קצת יותר מעשור אחרי שעבר להתגורר ביישוב, הפך גאון לזה שמוביל אותו, עם ניצחון בבחירות המקומיות על ראש המועצה הקודם, מאיר דהן. לדבריו, האופן שבו הוא ממלא את התפקיד שם את התושבים במרכז.

"אנחנו מנהיגות שמתעסקת בתושב, בקהילה, מנהיגות שמדברת על 'אנחנו' ולא על 'אני'. זה בא לידי ביטוי קודם כל בשקיפות. להבין להיכן הכסף שלנו הולך. במהלך ישיבות המועצה אני מסביר לציבור על המהלכים שנעשים, על מה שקורה עם הכסף שלהם. הרי אנחנו נאמני הציבור בשלושה פרמטרים: האחד הוא כספי הציבור, השני הוא הנכסים הציבוריים והשלישי הוא הערכים של הקהילתיות שלנו. אצלנו קודם כל החינוך בראש, עם רוח של לכידות וחיבור קהילתי. מבחינתי 100 אחוז מהתושבים בחרו בנו, כל התושבים שלשמם אנחנו כאן".

גבי גאון

"מזכרת בתיה היא סוג של סטארט-אפ ציוני ייחודי". גבי גאון

 

ביישוב קהילתי כמו מזכרת בתיה אתה מקבל פניות ישירות מהתושבים?

"בימי ראשון אני מקבל קהל, בדרך כלל בין 15:00 ל-18:00. אני נפגש עם התושבים לצד נציגת ציבור וחברת מועצה. חשוב להבהיר שאני לא יושב עם קבלנים ולא עם אף אחד לבד, פרט למקרים מאוד ייחודיים, כי הרעיון שלי הוא לפתור את הבעיה בצורה הטובה ביותר, והכל גם מטעמי שקיפות. אין כאן פגישות עם בעלי ענין או קבלנים וגם מי שבא לקדם נושאים עסקיים יידע שאני לא אשב איתו לבד, אלא רק עם אנשי מקצוע, עם יועץ משפטי. זו מהפיכה במזכרת בתיה. מדובר פה באמת במהלך שבו התושבים מרגישים שהם חלק מהדבר הזה שנקרא מועצת מזכרת בתיה. זה הרי לא עסק פרטי של אף אחד, זו מועצה של התושבים. זו דרך חיים שאני מאמין בה כאיש ציבור. אני לא מסתיר את העובדה שאני ילד שגדל על תורת ז'בוטינסקי ובעניין הזה אני מאוד מקפיד לתת כבוד. אני מתמודד עם חצים רבים של יריבים, ואפילו רוע, אבל התמודדנו ונמשיך להתמודד עם זה".

אילו תלונות את שומע למשל מתושבים?

"אני יכול להגיד לך שחלק לא מבוטל מהזמן שלי אני מקדיש להתעסקות בנושא הניקיון. אנשים פונים אליי עם כל מיני בעיות ואני עושה הכל כדי לעזור להם, למרות שאני קורא גם מכאן לתושבים לא לוותר על פניות למוקד, כי הווצאפ של ראש המועצה הוא לא המוקד ואנחנו בני אדם ועלולים לשכוח משהו בגלל עומס העבודה או כל מיני דברים אחרים. ברגע שזה מגיע למוקד זה נמצא בתוך המערכת, באופן מסודר, ואפשר גם לטפל בזה באופן מסודר. אגב, ישב אצלי מנהל אגף שפ"ע ושאלתי אותו כמה תקציב הוא רוצה. הוא הוסיף למעלה משני מיליון שקלים".

בשנים האחרונות יש לא מעט טענות על תחושת הביטחון ביישוב, בשל גלי פריצות לבתים ורכבים.

"שים לב לדוגמה איך אפשר לעשות יותר מבחינת השמירה. כשאתה מכין את התקציב אתה בוחן מה אתה יכול לעשות באותו הכסף או בהגדלת התקציב. לגבי השמירה, כל מי שנכנס ליישוב שלנו ראה שומר שעומד בכניסה וסייר אחד רכוב. ההתלבטות הייתה בין שני סיירים ניידים לשומר בכניסה. היום ישנם שני סיירים ניידים, שעושים הפסקות בכניסה לשערים ורואים אותם. הסיירים האלה הם אמנם לא מה שבאמת ימנעו את הפריצות למזכרת בתיה, אבל הרעיון הוא קודם כל לייצר כוח תגובה נייד ראשוני. האירועים האלו מגיעים למוקד והמוקד יודע לשלוח ניידת בזמן תגובה מהיר. בנוסף, בשבועות הראשונים אחרי כניסתי לתפקיד הובלתי פרויקט והקמנו מערכות מצלמות ביישוב. זה מוכיח את עצמו ונמשיך להתקין מצלמות במקומות נוספים.

"מאחר וכולנו עוסקים בתחום שאי אפשר למדוד אותו, אלא רק לאחר מעשה, אני מעריך שהפעולות שנקטנו, בשילוב עם המשטרה שעושה פה כל שביכולתה, יביאו לתוצאות בכיוון החיובי. יחד עם זאת צריך להבין שכל נושא הבטחון הוא לא רק מרכיב של הסיירים, או של פעולה כזו או אחרת שלנו, אלא מדובר בשילוב. אני ממליץ לציבור שכל מי שיכול להיערך כראוי יעשה זאת. גם אליי פרצו הביתה לפני כמה שנים וגנבו לאשתי את הרכב. לכן הרכבתי מערכות מיגון עם מצלמות וכו'".

מה לגבי פרויקטים של תמ"א ביישוב? זה נושא שמעורר לא מעט מחלוקות.

"כשנכנסתי לתפקיד ראש המועצה, התחלתי לעסוק בתוכנית תמ"א. אחד הדברים שנתקלתי בהם הוא התנגדות של תושבים, שבעיקר באים בטענות על מחסור בחניות וצפיפות. אני אומר דבר כזה: אם בניינים מתנגדים אחד לשני, בוא נאחד את כולם למתחם אחד כך שכולם יהיו מרוצים. הרי אם נוסיף כ-200 משפחות חדשות יש פה היבטים רחבים מאוד מבחינה ציבורית, של תשתיות, מוסדות חינוך ועוד. אני טוען שהמועצה היא זו שצריכה להוביל את התוכניות מתוך אחריות, ולכן כל הניסיונות לתקוף אותי מתוך ראייה פוליטית היא לא נכונה והמהלך הזה נגדי לא ילך. אני רואה אך ורק את טובת הציבור ואני חושב שהאמון בנו, במועצה, הוא גדול מאוד. ראינו את זה גם בבחירות".

מה מצבה הכלכלי של המועצה?

"המצב הכלכלי מורכב ומאתגר, בשל גירעון מצטבר של קרוב ל-15 מיליון שקלים בנוסף לעומס מלוות של 12 מיליון שקלים. יחד עם זאת, אחד הדברים הראשונים שעסקתי בהם הוא קודם כל לעצור את מגמת העלייה של הארנונה. ירדנו לפרטים הקטנים, נגעתי בכל אחד מהסעיפים בתקציב ופתאום אני מגלה, למשל, שלניצולי השואה, לחד הוריות, לקשישים ולנכים חתכו 20 אחוזי הנחה. החישוב העלה שמדובר בכשלושה מיליון שקלים. עליהם חוסכים את הסכום הזה?".

מאיפה יגיע הכסף לכיסוי הגירעונות?

"באמצעות עבודה ניהולית נכונה. אפשר לראות את חגיגות פורים כדוגמה. בניגוד לשנים עברו לא גבינו כסף, אבל עם עבודה ניהולית נכונה חסכנו בעלויות ויצרנו אירוע הרבה יותר מושקע ויפה. מנכ"לית המועצה יוספה חליבה, שהגיעה מעיר גדולה כמו רחובות, היא שהביאה את התוכנית.

"ניקח למשל גם את הסיפור של שכונת בר-לב. ביום הראשון כשנכנסתי לתפקיד קראתי לבעלי הקרקע ואמרתי להם שאני לא אתן יד לכך שיבנה כאן גן אירועים. הם הבינו את המסר. אמרתי להם שהחזון שלי הוא פארק טכנולוגי, פארק הייטק. והנה, אנחנו כבר מתחילים לראות ניצנים ובוועדת זמורה כבר מתחילה התעניינות. הפארק יכלול 170 אלף מטר שיתרמו לתעסוקה וכמובן שהפארק גם יהווה מקור הכנסה.

"החלטתי לפתח את שכונת בר-לב, ואני מביא את זה לישיבת המועצה הקרובה למרות שלא קיבלתי את כספי הפיתוח. המועצה לוקחת הלוואה לשם כך, כי אי אפשר להשאיר את התושבים ללא מדרכות וכבישים".

במה עוד צפויים התושבים להתחדש?

"המועצה יוצאת במכרז לפתיחת בית קפה למוזיאון. זו בשורה חגיגית ואני מאחל שנזכה לפתח את מזכרת בתיה בצורה מלבלבת ומשגשגת, כי היא עטרת ראשנו".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר