איתמר וגנר (צילום: קבוצת סי צילום)
איתמר וגנר (צילום: קבוצת סי צילום)

איתמר וגנר, סטודנט לכלכלה מרחובות, עומד בראש עמותה שמנסה להפוך את צה"ל לצבא מקצועי

קבוצת צעירים מרחובות, בראשות הסטודנט לכלכלה איתמר וגנר, הקימה את עמותת "צבא מקצועי מיקוד", שמנסה להעלות לסדר היום את המעבר של צה"ל לצבא מקצועי. וגנר: "זה יחסוך בחיי אדם, את הסכום הדמיוני של 51 מיליארד שקל לשנה, ויעלה את התל"ג הלאומי לרמה הכי גבוהה בעולם"

פורסם בתאריך: 24.3.19 12:44

-->

"אין שום ברירה, חייבים להעלות לראש סדר היום את המעבר של צה"ל לצבא מקצועי, בדיוק כמו כמעט כל הצבאות במערב. זה יחסוך גם בחיי אדם וגם את הסכום הדמיוני של 51 מיליארד שקל לשנה, ויעלה את התל"ג הלאומי לרמה הכי גבוהה בעולם". כך קובע איתמר וגנר (28), סטודנט לכלכלה מרחובות ומי שהקים את העמותה "צבא מקצועי מיקוד".

באחרונה נערך באולם "חוויות רחובות החדשה" טקס ההשקה החגיגי של העמותה, בהשתתפות אנשים מכל הקשת הפוליטית ומכל שכבות העם. בין השאר בלט בדבריו רפאל מינס, שנמצא במקום השביעי במפלגת "זהות". מינס, איש שב"כ בעברו, ד"ר לפיזיקה ומרצה באוניברסיטת אריאל, שירת כלוחם ביחמ"ם 636 וכקצין במודיעין. בטקס ההשקה הוא ציין: "צריך לשנות את השיטה. אני זוכר שבזמן שירותי הצבאי, בזמן אימון, הצעתי למפקד הממונה עליי שיטות אחרות והתשובה שקיבלתי היא שזה מיותר. יום אחד הוא אמר לי אתה צודק'".

מוסי רז, איש מרץ, שגם נאם באירוע, אמר כי יש לשנות שיטות פעולה וציין כי יש פער בין רמת המקצועיות לבין דרישות התפקיד בפועל בחברה הישראלית. הוא הוסיף כי צה"ל צריך לחייב רופאים לשרת שנה בצבא וגם ללמד בבתי ספר.

דרור לביא מארגון "חזית", שדיבר אף הוא באירוע, אמר שחבל שצה"ל מכשיר אנשים מקסימום לשנתיים, אחרי ההכשרה והאימונים, ולא לעשרות שנים כמו בצבאות המקצועיים ברחבי העולם המערבי. לדבריו הדבר ימנע תקלות מבצעיות כפי שאירעו באחרונה, כאשר יהיה שכר הולם וכל חייל יידע במדויק את הייעוד שלו.

יקיר ישראל ידעי, בן 25, סטודנט למחשבים, פעיל ומקים דף הפייסבוק "צבא מקצועי הצבא של העם", סיפר על מערכת הרפואה בצה"ל: "הרפואה הצבאית כלל לא נתנה לי מענה רפואי. מבחינתם המסר היה ברור: 'תסבול בצה"ל' ולבסוף גם 'לך לקב״ן'. עברתי מסכת עינויים, לבסוף זה הגיע למקום של קבלת חוות דעת מרופאים פרטיים ופתיחה בנוהל התאבדות שהוביל לשחרור. הייתי שקוף, לא לקחו אותי ברצינות, לא ראו את המצוקה האמיתית שלי. גיוס החובה מגייס מלא כוח אדם מיותר וצעירים שלא מתאימים למסגרת. הם באים לרופא ולקב״ן ועושים הכל כדי לקבל קצת גימלים או לצאת מצה"ל, מה שמוביל כמובן לתוצאה הברורה של חוסר אמון מהמערכת הרפואית לחיילים – גם לכאלו שבאמת צריכים את זה. כבר שמענו לא פעם ולא פעמיים על חיילים שמתו או התאבדו מרשלנות רפואית. כל עוד גיוס החובה ימשיך, אין שום סיבה שזה ישתנה".

מייסד העמותה, איתמר וגנר, סיכם ואמר כי "צה"ל הוא כיום צבא חצי העם. "יותר מ-50 אחוז מכל מחזור גיוס אינם מתגייסים. הפיכת צה"ל לצבא מתנדבים מקצועי תחסוך למשק לפי המכון למחקרים אסטרטגיים ועבודות עומק שנערכו, כ-51 מיליארד שקל בשנה, שיוכלו להיות לעזר בנושאי רווחה וחינוך ויעלו את התל"ג הלאומי לרמה הגבוהה בעולם. צריך לפתח מודלים אלטרנטיביים של שירות שמתכתבים יותר עם ה-70 שנים הקרובות, ולא רק עם ה-70 שנה שחלפו. אני מאמין שבהידברות טובה ונכונה אפשר להגיע לכל מיני מודלים שיאפשרו לחברה הישראלית להיות מאוחדת והמסגרת מוסכמת על כולם. צבא מקצועי יחסוך בכסף ומה שאפילו חשוב יותר, בחיי אדם.

"המטרה שלנו היא להיות כמו תנועת התעוררות שלמעשה הביאה לחקיקת חוק 'השוויון בנטל. בוודאי כשהכנסת פוזרה בעקבות אי ההסכמה על נוסח החוק. הגיע הזמן להציע מודל אחר, מוצלח יותר. מדוע שכל המסלולים הנדרשים בצה"ל לא יקבלו משכורת מיום הגיוס הראשון? יהיה גיוס התנדבותי בדיוק כמו במשטרה ובשב"כ. כמובן שהמעבר צריך להיות הדרגתי, אבל חייבים לתכנן אותו כבר מעכשיו".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר