עמוס עוז ז"ל (צילום: אילן אסייג)
עמוס עוז ז"ל (צילום: אילן אסייג)

בגבעת ברנר סופדים לעמוס עוז ז"ל, שלימד ספרות בתיכון המקומי: "זאת הייתה מתנה לחיים ללמוד ספרות מאדם כזה"

ביום בו הסופר ואיש הרוח עמוס עוז ז"ל מובא לקבורה בקיבוץ חולדה, נזכרים אנשי תיכון גבעת ברנר במורה לספרות הכריזמטי שתמיד מגנט אליו תלמידים ומורים

פורסם בתאריך: 31.12.18 11:58

-->

מאז שהסופר עמוס עוז הלך לעולמו ביום שישי, סופדים לו רבבות אנשים מכל רחבי העולם. לא רבים יודעים זאת, אך עוז שימש כמורה לספרות בתיכון בגבעת ברנר בשנות ה-80, וגם תלמידיו ותלמידותיו לשעבר מספרים עליו רק דברים חיוביים.

בזמנו, התיכון בגבעת ברנר קיבץ אליו תלמידים ממושבים וקיבוצים רבים, חלקם מרוחקים כמו צרעה וצובה, וחלקם קרובים כמו שילר ונצר סירני. בתיכון לימדו מורים ומורות שהתגוררו אף הם באותם קיבוצים ומושבים, ביניהם כאמור עמוס עוז שהתגורר עם משפחתו בקיבוץ חולדה. בני אותה התקופה מספרים שנוכחותו של עוז הייתה מורגשת ועוררה התפעלות בכיתות ובחדר המורים, כשתמיד התקבצו סביבו מורים ותלמידים.

"הוא היה כריזמטי, חכם, מרתק ויפה תואר", אומרים תלמידיו לשעבר. "במשך שנים הייתה לו השפעה גדולה על התלמידים והוא עיצב את אהבתם לספרים ולקריאה. השיעורים שלו היו ידועים בתיכון ברנר בייחודם. הוא הרבה ללמד ולהקריא מהספר 'תמול שלשום' של ש"י עגנון, סופר שהיה נערץ עליו".

שתיים מתלמידותיו לשעבר, בנות חמישים כיום, אמהות ובעלות קריירה מרשימה כל אחת בתחומה, נזכרות בשיעורים המרתקים עם המורה הנערץ עוז. השתיים, שלמדו בעבר באותה הכיתה, הן גלית אינברט, דוקטור למדיניות וממשל, ושלומית רשף, דוקטור לביוטכנולוגיה.

כולם מכירים את עמוס עוז בתור סופר ואיש רוח, איך הוא היה בתור מורה?

גלית: "הוא היה מגדלור כמורה, כמו בדברים אחרים. הוא הנחיל אהבה לסיפור בקרב תלמידיו. אילו רק יכולנו להקליט שיעור אחד שלו על 'תמול שלשום' של עגנון, או על אותלו של שייקספיר".

שלומית: "הוא היה מורה עם כריזמה. אף פעם לא הרים את הקול. האהבה שלו לספרות חלחלה גם אלינו. זאת הייתה מתנה לחיים ללמוד ספרות מאדם כזה".

איך התנהל השיעור עצמו?

שלומית: "היה לו ילקוט עור והוא היה נכנס לכיתה, מניח את הילקוט על השולחן, שולף מכיס החולצה את המשקפיים וכשלימד את אותלו היה מחלק תפקידים בין התלמידים. הכי אהבתי להיות דסדמונה כשהוא היה אותלו".

גלית: "הזיכרון מציף אותנו בתחושות של האהבה לשמוע אותו קורא ומדבר, בעיקר על עגנון. הוא לימד אותנו עגנונית. הדיבור שלו, יכולת הניסוח, השפה, כמו מנגינה. הבגרות לא הייתה חשובה לו, מה שהיה חשוב לו זה לספר, לקרוא, לשחק עם השפה".

שלומית: "אני בטוחה שכמונו, כל התלמידים שלו זוכרים אותו וכואבים את לכתו".

גלית: "הוא השאיר אחריו קוראי אמת ושוחרי ספרות".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר