רחוב יעבץ
רחוב יעבץ

תושבי רחוב יעבץ נערכים למאבק נגד כריתת העצים ברחוב

בעיריית רחובות הודיעו כי כ-30 עצים ״חולים״ ייכרתו ברחוב יעבץ מתוך כוונה למנוע פגיעה בנפש וברכוש. תושבי הרחוב: "היד של פקיד היערות ברחובות מאוד קלה על ההדק. זו כריתה שרירותית שלמעשה מגלחת והורסת את כל הרחוב". העירייה: "ההחלטה התקבלה בלב כבד, מתוך אחריות לבטיחות התושבים. נציגי התושבים והמומחים מטעמם הוזמנו לפגישה"

פורסם בתאריך: 11.12.18 11:49

-->

אתמול (שני) פורסם ב"ערים" כי עיריית רחובות מתכוונת לכרות כ-30 עצים ותיקים מסוג גרווילאה חסונה ברחוב יעבץ בעיר, מחשש לנפילת העצים וגרימת נזק לנפש או לרכוש. בעירייה מסרו כי כמו כל העצים ברחבי העיר, גם העצים ביעבץ מצויים תחת מעקב צמוד של אגף גנים ועיצוב הסביבה, ובשל העובדה שהעצים ותיקים מאוד חלקם הגדול ״חולים״.

"במהלך השנים האחרונות נקטה העירייה במספר פעולות על מנת לנסות לשמר את העצים ולהימנע מכריתתם. במסגרת זו נערכו עבודות "אורתופדיה" וטיפול בעצים, וכן מעקב צמוד על ידי סיורים בשטח של אנשי אגף גנים ועיצוב הסביבה וגורמים מקצועיים נוספים, לרבות אגרונום מטעם משרד החקלאות ופיתוח הכפר. במסגרת סקר עצים עירוני אותו עורכת העירייה מעת לעת, התקבלו ההמלצות האגרונומיות לכריתת חלק מהעצים בשל מצבם. הריקבון ואפשרות לגרימת שברים ונפילות של עצים על הולכי רגל ומכוניות ברחוב, הביאו למסקנה כי אין מנוס מכריתת חלק מהעצים", נמסר מהעירייה.

מנהל אגף גנים ועיצוב הסביבה, יוסי כפיר, הוסיף: "לאור מצב העצים והמעקב שבוצע במהלך השנים האחרונות, הוחלט לאשר את הכריתה מתוך כוונה למנוע פגיעה בנפש וברכוש. זהו רחוב מרכזי בו מצויים הולכי רגל רבים ומצב העצים כיום מהווה סכנה. אנו נבצע את הכריתה של מספר העצים המינימלי ונעניק לעיר את הפיצוי הנופי החליפי המקסימלי שניתן לתת״.

עצים ברחוב יעבץ

 

פקיד היערות קבע בהחלטתו על מתן פיצוי נופי חליפי הולם על ידי נטיעת עצים בהיקף שהינו פי ארבע מכמות העצים שנכרתו. חלקם יינטעו לאורך רחוב יעבץ והיתר בשטחים ציבוריים ברחבי העיר, אך ל"ערים" נודע כי תושבי יעבץ הופתעו לגלות כי העצים ברחוב ייעקרו, ולדבריהם בכוונתם למחות כנגד ההחלטה.

אלי, תושב הרחוב וממובילי המחאה, מסביר: "הייתי המום כשראיתי את הפרסום ב"ערים". לא היה שום שיתוף של הציבור ואף אחד לא דיבר איתנו, תושבי הרחוב, לפני קבלת ההחלטה הזו. רק הבוקר (שלישי) חילקו לתושבים מודעות בתיבות הדואר בדבר עקירת העצים, אבל מכיוון שמדובר על מהלך שאמור לצאת לדרך ביום חמישי, זה לא ממש משאיר לנו יכולת להתנגד לכך בצורה מסודרת".

בעירייה הבהירו שההחלטה נובעת מתוך כוונה למנוע פגיעה ברכוש או בנפש.

"לתחושתנו היד של פקיד היערות ברחובות מאוד קלה על ההדק. זו כריתה שרירותית שלמעשה מגלחת והורסת את כל הרחוב, ולא מטפלת נקודתית בעץ כזה או אחר. בשבוע שעבר הייתה סופה מטורפת ברחובות, עצים קרסו בכל רחבי העיר וברוב יעבץ שום עץ לא קרס וכל העצים עומדים. הם רוצים למנוע נזקים? אפשר לטפל בעצים, לגזום ענפים מסוכנים אם ישנם כאלה, אבל למה לכרות את כל העצים ולהשאיר את הרחוב ערום? גם כך אנחנו גרים ברחוב מרכזי שעוברות בו בכל יום המון מכוניות, אז גם את המעט ירוק שיש כאן רוצים להרוס? בעקבות ההחלטה הזו ישאירו אותנו רק עם זיהום אוויר, רעש ושמש".

רחוב יעבץ

רחוב יעבץ

מה בכוונתכם לעשות?

"פתחנו בהתארגנות, קבוצה של תושבים, ואנחנו מתכוונים להגיע מחר בצהריים למחאה בעירייה. ננסה להיפגש עם ראש העיר ועם חברי מועצה, כדי שלפחות בשלב ראשון כריתת העצים המתוכננת ליום חמישי הקרוב תידחה. מעבר לזה, היום ב-20:00 בערב נקיים ברחוב יעבץ 19 פגישת תושבים בנושא ונעשה כל דבר שניתן כדי למנוע את המהלך. תושבים מוזמנים ליצור איתי קשר בטל': 0524345765".

הפיצוי הנופי שפקיד היערות קבע בהחלטתו, על ידי נטיעת עצים בהיקף שהינו פי ארבע מכמות העצים שנכרתו, לא יספק אתכם?

"אין מה להשוות בין עץ בוגר לעץ צעיר שנשתל במקומו. עץ בוגר מנקה לנו את האוויר, מספר צל, מקטין רעש ונותן שירותים לסביבה עשרות מונים לעומת עץ קטן שייקח לו עשרות שנים להגיע לאותם ממדים. זו מדיניות נוראית של העירייה. אם יתנו לנו זמן נרצה להביא מומחה מטעמנו שיאשר שהעצים אכן חולים, ושיגיד לנו האם לא ניתן לטפל בהם בדרך שאינה כוללת את כריתתם. אנחנו הולכים פה עכשיו על מהלך ציבורי רחב כדי לשנות את המדיניות הזו של כריתת העצים בכל העיר רחובות. בערים אחרות פקיד היערות ממש שומר על העצים ואנחנו רוצים שזה מה שיקרה גם כאן".

מעיריית רחובות נמסר בתגובה: "ההחלטה על כריתת העצים ברחוב יעבץ התקבלה בלב כבד. בשנים האחרונות נעשו מאמצים רבים להצילם ובוצעו פעולות אורתופדיות כגון יציקת בטון וחיזוק ביתדות ברזל, אולם ללא הועיל. אין מנוס מצעד זה בשל הסכנה בהותרת המצב על כנו ומתוך אחריות לבטיחות התושבים. בעצים אלה פשה ריקבון והם מהווים סכנה לעוברי אורח ולרכוש. רק העצים הבעייתיים ייכרתו, וכמובן שמתוכננת נטיעת עצים חדשים ברחוב. יחד עם זאת, עיריית רחובות קשובה לתושבים ולפיכך נציגי התושבים והמומחים מטעמם הוזמנו לפגישה מחר עם סגן ראש העיר ומחזיק תיק חזות העיר, עו״ד יניב מרקוביץ', עם מנכ"ל העירייה דורון מילברג ועם מנהל אגף הגנים ועיצוב הסביבה, יוסי כפיר. ראש העיר הסמיך את סגנו מרקוביץ' להיפגש עם התושבים ולטפל בנושא".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר