פסל התפוז זרוק בשטח (צילום: אושרת ניר)
פסל התפוז זרוק בשטח (צילום: אושרת ניר)

דוד גרשטיין: "אפשר לשקם ולהחזיר את פסל התפוז לחיים, אבל זה דורש השקעה"

פסל התפוז שעיטר את הכיכר הסמוכה לקניון רחובות שנים ארוכות, נמצא זרוק מזה חודשים בשטח סמוך למוזיאון איילון. שוחחנו עם יוצרו, דוד גרשטיין, על מצב הפסל ועל התחושות לאור ההתייחסות אליו

פורסם בתאריך: 14.11.18 07:50

-->

האמן הישראלי המצליח ובעל השם העולמי, דוד גרשטיין, יצר לפני שנים ארוכות בהזמנת עיריית רחובות פסל בשם "תפוז", שהוצב במשך שנים ברחבת הקניון בעיר. הפסל, שנוצר בהשראת סמליה של העיר וכלל גם ספר ומיקרוסקופ, ושעליו שילמה העירייה בזמנו במיטב כספה, הוצא ממקומו ובשנה האחרונה הוא נמצא זרוק בשטח הפתוח שליד מוזיאון איילון, במצב לא טוב כשהוא מעלה חלודה.

יצירותיו של גרשטיין מבוקשות ומוצגות במוזיאונים ובמקומות ציבוריים ברחבי ישראל והעולם. פסלי חוצות ענקיים שלו נמצאים בין היתר באוניברסיטת תל אביב, באוניברסיטה העברית, בערים נתניה, רמת גן ורמת השרון, וכן בלונדון, בסיאול ובסינגפור. גם לציבור הישראלי הרחב שאינו פוקד מוזאונים באופן קבוע עבודותיו של גרשטיין מוכרות, ופסליו המציגים רוכבי אופניים כבר הפכו לחלק מהנוף הישראלי. גרשטיין, שפיתח סגנון ייחודי של ציור בצבעים עזים על מגזרות מתכת רב שכבתיות, נמצא בימים אלו בפתיחת תערוכה שלו בבלגיה. שוחחנו עמו על תחושתו ביחס למצב פסל התפוז, שהוא כינה אותו 'התפוז המדעי' בשל הסמליות של העיר, ושמענו ממנו על ההבדל בין היחס לפסל כאן, לעומת היחס לעבודותיו בערים הגדולות בעולם.

דוד, מתי נודע לך שפסל התפוז נעקר ממקומו?

"לפני כמעט כשנה חברים סיפרו לי שהסירו את הפסל שלי".

איזשהו גורם רשמי דיבר איתך על כך לפני כן?

"לא התייעצו איתי ולא שאלו אותי. פתאום הפסל איננו. לא ייתכן שפסל כזה אייקוני, שהוא חלק מהעיר, ייזרק בלי שאיש ייתן על כך את הדעת. צלצלתי למחלקת הגנים בעירייה והם ענו בצורה מבולבלת שהם לא יודעים כלום ושהפסל הופקד בידי קבלן. מחלקת הגנים מסרה לי את מספר הטלפון של אותו הקבלן אבל לא הצלחתי לתפוס אותו. כבר לא ידעתי אחרי מי לרוץ ולשאול".

איך נודע לך על גורל הפסל, שהושלך למעשה בשטח?

"לפני שלושה חודשים חברה שלי שהיא אדריכלית סיפרה לי שהיא מצאה אותו זרוק ושלחה לי צילום שלו. כתבתי למבקר העירייה והתלוננתי גם על כך שהפסל זרוק וגם על כך שלא הודיעו לי דבר. המבקר אמר שידונו בנושא בעירייה ולאחר זמן אמר שהוחלט להעביר אותו לגן המייסדים. אני מקווה שיעמדו במילתם".

הכיכר בקניון רחובות (צילום: אסף לוי)

פסל התפוז במלוא תפארתו (צילום: אסף לוי)

 

פסל התפוז זרוק בשטח (צילום: אושרת ניר)

 

האם הפסל יוכל לחזור לעצמו אחרי שהחליד?

"אפשר לשקם אותו ולהחזיר אותו לחיים אם ירצו, אבל זה דורש השקעה, גם אם לא בשמיים. לפסל היה בסיס מאוד יפה ומושקע מבטון, שלו הכנתי את התבנית. כרגע הפסל נמצא בלי הבסיס. בראש הפסל היה עלה שהסתובב ברוח. כמו שזה נראה עכשיו העלה לא עובד".

בעירייה התייעצו איתך כיצד לחדש את הפסל?

"הם לא שאלו אותי ולא התייעצו איתי איך לשקם. בסינגפור יצרתי פסל של 18 מטרים וכל חמש שנים הם מזמינים אותי על חשבונם רק בשביל שאומר להם איך לשמר את הפסל ואיך לתחזק אותו. אם אני ממליץ, הם מבצעים. זה חשוב להם והם רואים בזה משהו שמייצג את העיר".

איך באמת היחס בשאר הערים בארץ לעבודות שלך לעומת היחס לעבודותיך בחו"ל?

"בארץ משקיעים בהקמה ואחר כך לא משקיעים כלום בתחזוקה, וצריך לתחזק. הפסל לא נשמר לעד, בעיקר בתנאי מזג האוויר שלנו. לצערי מה שקרה ברחובות קרה בעבר גם בתל אביב והשליכו פסל שלי. אני לא יעקב אגם שבא לתבוע עיריות ועושה חוזים דרקוניים. לכן היום אני כמעט לא משתתף במכרזים של עיריות בארץ. בחו"ל לעומת זאת תמיד מטפחים ומשמרים את הפסל, ואפילו דואגים לגינון. כאן אין יחס. אני שונא לעשות עבודות בארץ. אני חי וגר כאן ותמיד אחיה כאן, אבל אני יוצר עבודות בעיקר לחו"ל".

פסל של דוד גרשטיין בטייוואן (צילום: דוד גרשטיין)

 

בעקבות פוסט בפייסבוק שהעלה לדיון את מצבו של הפסל, ציינו בעיריית רחובות כי בקרוב הפסל יעבור למקומו הקבוע וכי הנושא בטיפול ובהכנת המקום על ידי הגורמים הרלבנטיים".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר