מיקי מודלבסקי על רקע המיניבוס של מיזם ההסעות לרכבת
מיקי מודלבסקי על רקע המיניבוס של מיזם ההסעות לרכבת

"אתה מקבל הסעה במיניבוס מהבית עד לתחנת הרכבת עם שירות של טקסי ספיישל במחיר של אוטובוס"

מיקי מודלבסקי, האיש שעומד מאחורי iiz, המיזם הקהילתי המקורי הראשון מסוגו בעולם שיצא לדרך ברחובות, שמספק שירות הסעות לתחנת הרכבת, מסביר איך זה בדיוק עובד ולמה זה טוב

פורסם בתאריך: 8.10.18 12:21

-->

רבים ממשתמשי הרכבת ברחובות חווים סרבול וקשיים בהגעה לתחנה, עם המאבק בפקקים בדרך והיעדר החניה בשטח הרכבת עצמה, בעיקר בשעות העומס. כל זה קורה דווקא כשרוצים לנסוע בתחבורה הציבורית שנועדה לפטור אותנו מהשימוש ברכבים הפרטיים על כל המשתמע מכך, עם הזמן המבוזבז בכבישים, העלויות והעצבים המתלווים לנהיגה בשעות העומס.

בדיוק לשם כך החל לפעול ברחובות שירות ההסעות של iiz, מיזם קהילתי ותחבורתי ראשון מסוגו בעולם. היזם והמפעיל של השירות, מיקי מודלבסקי, מפרט ל"ערים" כיצד זה עובד: "כל אחד יכול להיכנס לאתר שבנינו, לרשום את השעה שבה הרכבת שלו יוצאת מתחנת רחובות ואת השעה שבה הרכבת חוזרת. משאירים דוא"ל וטלפון ואנחנו חוזרים במייל לשאול מה הכתובת. למחרת מחכה מיניבוס ולוקח אותך לרכבת. בערב הוא מחזיר אותך מהרכבת הביתה וזהו. הכי קל".

אין חשש שאנשים יפספסו את הרכבת? קשה לסמוך על מישהו אחר.

"בנינו מערכת שמחשבת את זמן הנסיעה לפי המסלול ושעות העומס. אנחנו מזינים את הכתובת שהמשתמש נותן ואת השעה שהרכבת יוצאת, והמערכת כבר יודעת לחשב מתי המשתמש צריך לצאת מהבית בשביל להספיק להגיע בצורה רגועה, לעמוד בתור לבידוק הביטחוני, לקנות כרטיס ואפילו נשאר זמן לשתות קפה".

רכבת ישראל

רכבת ישראל

 

אבל המיניבוס לא מסיע רק אדם אחד, הוא אוסף בדרכו עד 20 נוסעים שאת כולם צריך לאסוף ממקומות שונים.

"המערכת מכניסה את נתוני הכתובות והפרטים של כל מי שנרשם ויוצרת מסלול איסוף יעיל. המיניבוס עושה עיקופים קטנים והנסיעה אורכת כמעט כמו ברכב פרטי, רק שלא צריך לדאוג לחניה ולא צריך לנהוג".

מה ההבדל לעומת אוטובוס?

"המינובוס שלiiz  מתאים מסלול לאנשים ולא האנשים מתאימים את עצמם למסלול. אוספים כל אחד מאיפה שהוא רוצה ולא מאיפה שהקו עובר מאז שהוא נקבע לפני 20 שנה, כשמישהו תכנן את מתווה הקווים ברחובות. המיניבוס שלiiz  לא באמת נכנס למשבצת של האוטובוס והם לא מהווים תחליף אחד של השני, הם יותר בגדר משלימים אחד את השני. אנחנו מעודדים נסיעה באוטובוסים, הליכה ברגל ורכיבה על אופניים. המיזם לא מיועד לאנשים שתחבורה ציבורית נוחה להם וזמינה להם. המיזם גם לא מיועד לאלו שנוסעים באופניים או הולכים ברגל. המיזם מיועד לכמות האנשים העצומה שמגיעה לרכבת ברכב פרטי, שהם רוב הנוסעים ברכבת. אתה מקבל הסעה במיניבוס מהבית עד לתחנה עם שירות של טקסי ספיישל ובמחיר של אוטובוס".

כמה עולה השירות?

"משלמים 7 שקלים להסעה לכל כיוון. כל אחד משלם מתי שמתאים לו ואיך שמתאים לו. אפשר לשלם כשמגיעים לתחנה או בסוף השבוע, במזומן על המקום או אחר כך, בפייפל, בפייבוקס או בפפר פיי. אנחנו לא מגבילים אף אחד, לא בדרך התשלום ולא בזמן של מתי לשלם".

אתה לא דואג מאותו אדם שפשוט לא ישלם?

"אז הוא לא ישלם. אנחנו מיזם חברתי לא עסק כלכלי. אנחנו סומכים על אנשים, זה לטובת כולנו ואם השכן שלי החליט לא לשלם אז הוא לא ישלם. אני לא הולך להתעסק בזה מעבר ללומר שהנסיעה עולה 7 שקלים. בהמשך, כשיהיו יותר נרשמים, המחיר יירד לבערך 5 שקלים".

כמו הרבה רעיונות יצירתיים, גם המיזם של מיקי הגיע מהצורך לפתור בעיה. מיקי, בן 29, נולד בקיבוץ בר-עם למשפחה עם חמישה אחים ואחיות. הוריו עדיין מתגוררים בקיבוץ והוא מתגורר בכפר הנגיד. הוא סטודנט למדעי המחשב באוניברסיטת תל אביב, אחרי שרק לאחרונה השתחרר משירותו כלוחם בצבא קבע. לדבריו, גם כקצין וגם כסטודנט הוא תמיד העדיף להשתמש ברכבת וכיום הוא נוסע לרחובות החדשה ברכב פרטי ומשם לוקח את השירות שהוא עצמו יצר.

"אני לא אוהב לנהוג. כשאני יכול אני תמיד אקח רכבת, אבל זה אבסורד שאתה בוחר בתחבורה ציבורית ואז היא הופכת להיות בעיה בפני עצמה, כי אין לך איך להגיע. או שאתה נכנס לרכב שלך, או שמישהו מקפיץ אותך. ככה מבזבזים זמן וכסף של שני אנשים שעסוקים בלהגיע לרכבת. אני לא אוהב לחכות למישהו שיעשה משהו, אני פשוט עושה".

מיקי מודלבסקי

 

לאורך חצי השנה האחרונה שבה מיקי פיתח והוציא את הרעיון המקורי שלו לפועל, הצטרפו אליו עוד מספר אנשים שהתלהבו גם הם מהרעיון. "בשלבים הראשונים עזר לי עם הצד המתמטי דוקטור למחשבים מאוניברסיטת תל אביב. אנשים ששמעו על הרעיון ואהבו אותו עוזרים בלוגיסטיקה ובתפעול. רובם עובדים בהייטק אז הזמן שלהם מוגבל. כל אחד תורם מזמנו ומכשרונו כמה שהוא יכול".

השבוע הושק המיזם רשמית ומיקי כמובן נרגש. "זה ממש מרגש ומשמח. עד עכשיו היו רק פיילוטים. עשינו ניסוי קצר בן יומיים באוגוסט, בשביל לבדוק שמה שחשבנו עליו קונספטואלית הוא גם נכון ברמה הפרקטית. כבר לפיילוט הייתה היענות מרשימה מאוד ותוך פחות משבוע היו כ-100 נרשמים וכולם הגיעו בזמן לרכבת".

בני קינן שהשתתף בפיילוט מעיד: "זהו פתרון מאוד נוח וזמין. אין לי מילים, זה פשוט מצוין".

שי חדד, שהשתתף גם הוא בפיילוט, מספר על החוויה: "אני מגיע לרכבת משכונת אפריים. בדרך כלל זו נהיגה של עשר דקות בפקקים, או שלפעמים אני מגיע ואז מחפש חניה חצי שעה. כששמעתי על הרעיון שלiiz  זה היה בעיני הגשמת חלום".

מיקי מספר שבעקבות הפיילוט גם בעלי עסקים מקומיים מרחובות נדבקו בהתלהבות ורצו לעזור ולקחת בו חלק. אחד מהם הוא אורן פלאח, הבעלים של רשת דפני'ס בעיר. "אורן פנה אלי בעצמו ואמר לי שהוא שמע על הרעיון ושהוא רוצה להיפגש ולראות איך הוא יכול לעזור. אורן פתח את הלב הרחב שלו ומימן את יום הנסיעות הראשון. גם חברת המיניבוסים עובדים איתנו במחיר נמוך שהם לא מאפשרים לשאר הלקוחות שלהם. הם בעיקר חבר'ה שמאמינים ב-iiz וחושבים שכיף לעבוד איתה".

יש כבר פניות מערים נוספות?

"פנו אלי מראשון לציון, אשקלון ואשדוד בבקשה לעזור בפתרון הבעיה שקיימת גם אצלם. אני לא יודע לאן זה ייקח אותי אם המיזם ימשיך להתפתח לערים נוספות מעבר לרחובות או לרמה הארצית. כרגע izz מספקת הסעות ברחובות והמיקוד שלנו הוא לעבור את היום הראשון הכי טוב שאפשר".

נכון להיום נרשמו למיזם דרך האתר 300 משתתפים, כאשר שני מיניבוסים ערוכים להסיעם במקביל. מיקי מקווה שהמיזם יצבור יותר ויותר נרשמים, בכדי שיוכל להיות כמה שיותר אפקטיבי עבור כמה שיותר אנשים.

"שמנו לעצמינו יעד להגיע ל2,000 נרשמים. כך נוכל לתת שירות ליישובים נוספים שמשתמשים ברכבת של רחובות. ממזכרת בתיה וקרית עקרון נרשמו כמה אנשים. אבל בינתיים מעטים מדי מכדי לשלוח הסעה. מנס ציונה נרשמו יחסית הרבה. צריך להבין שהתועלת בכך היא לא רק לאלו שנרשמו וייהנו מההסעות, אלא לכל מי שנמצא על הכביש. מיניבוס אחד של 20 מקומות מוריד 20 רכבים מהכביש. שני מיניבוסים מפחיתים 40 רכבים מהכביש וכן הלאה. ברמת החזון אנחנו נפחית את הגודש בכבישים, את זיהום האוויר ואת תאונות הדרכים. אנחנו נשמור על איכות הסביבה".

פקקי התנועה שנוצרו ברחוב הרצל

פקקי תנועה ברחוב הרצל

עוד לא ניסה להתלבש עליך פוליטיקאי? אנחנו בדיוק לפני בחירות.

"אנחנו לא רוצים להטריח אף אחד שרוצה להיבחר ולהיות פוליטיקאי. האג'נדה שלנו היא מאוד חברתית וככה אנחנו רוצים שהיא תישאר. ככה היא גם תחזיק מעמד. בתחנת הרכבת בבנימינה יש קטסטרופה של חניה, מגיעים לשם אנשים עם רכבים פרטיים מכל האזור. אנשים הולכים איזה עשר דקות בבוץ בחורף ובחום בקיץ בחום. שם הם ניסו לטפל בבעיה בצינורות המקובלים של הרשויות המקומיות. אנשים זעקו לרשויות והקימו מחאה, אז הרשויות העלו את המיסים בכדי לממן את ההסעות ועדיין ההסעות אורכות הרבה זמן והן איטיות ולא פותרות את כל הבעיה. בנוסף, ההסדר שכבר הגיעו אליו תלוי במי יושב במועצה. אנחנו מודעים לכך שאפשר לצאת במאבקים אבל אנחנו מעדיפים לפעול בדרך של שיתופיות וקהילה ושכל אחד יתרום כמה שהוא יכול".

מה תגיד לאנשים שחוששים מדברים חדשים?

"זוהי מערכת תחבורה חדשה שלא קיימת בעולם ולוקח זמן להסביר אותה ולהבין מה היא. כשאני אומר מונית כולם כבר יודעים על מה מדובר. יודעים שיש מונה, כמה זה עולה ואיך מזמינים, אבל אם היה מגיע מישהו מהחלל החיצון הוא לא היה יודע איך משתמשים במונית ומה זה אומר. הדברים האלו לא היו מובנים לו מאליהם והיה לוקח לו זמן להבין וללמוד. גם לנו ב-izz יש המון סבלנות ואני קורא לאנשים לפנות אלינו דרך הפייסבוק, האתר או המייל. לא להתבייש לשאול ולא לחשוש להירשם, כי אפשר גם לבטל. אנחנו ביחד".

אין ספק שהרבה אנשים תוהים עכשיו מה יוצא לך מזה?

מיקי מגיב בצחוק משוחרר, כאילו התשובה מובנת מאליה, ואומר: "זה כיף לי. לא הכל בחיים זה סטאטוס ומעמד וקידום וקריירה".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר