אופניים חשמליים שהיו מעורבים בתאונה (צילום אילוסטרציה)
צילום אילוסטרציה

"כשהגעתי לאמצע מעבר החציה הגיח לפתע רוכב אופניים חשמליים והתנגש בי בעוצמה. נפלתי על הכביש ולא יכולתי לזוז"

ציונה פולק, תושבת רחובות כבת 68, סובלת מעצם בריח שנשברה בצורה חמורה המצריכה ניתוח, שתי צלעות שבורות, שפשופים, מכות יבשות ונפיחויות. כל זאת בעקבות רוכב אופניים חשמליים שדרס אותה ברחוב הרצל ונמלט מהמקום. כעת היא מבקשת את עזרת הציבור שהיה עד לאירוע

פורסם בתאריך: 2.8.18 07:31

-->

ביום שלישי בשבוע שעבר ציונה פולק, תושבת רחובות כבת 68, חצתה במעבר חציה ברחוב הרצל בעיר, כשלפתע הגיח רוכב אופניים חשמליים ודרס אותה.

פולק, שנפגעה בצורה חמורה ואושפזה בבית החולים קפלן עם שברים, שפשופים ומכות יבשות, שחזרה השבוע את התאונה: "זה קרה בשלישי שעבר בשעה 14:30. חציתי מעבר חציה ברחוב הרצל 181 בזמן שהיה אור ירוק להולכי הרגל. כשהגעתי לאמצע מעבר החציה הגיח לפתע רוכב אופניים חשמליים והתנגש בי בעוצמה. הוא עלה עליי עם האופניים, נפלתי על הכביש ולא יכולתי לזוז. אנשים התקהלו סביבי וסייעו לי לקום ולשבת על המדרכה. אחד מבעלי החנויות הסמוכות הכניס אותי אל החנות שלו והמתנתי בתוך החנות עד להגעת אמבולנס של מגן דוד אדום".

הבנת מה פגע בך באותם רגעים?

"בשארית כוחותיי שלפתי את המכשיר הנייד שלי כדי לצלם את רוכב האופניים. הוא בתגובה איים עליי ואמר: 'בחיים לא ינסו לצלם אותי, כי זה לא ייגמר טוב'. מיד לאחר האיום הוא ברח מהמקום. לאחר מכן הגיע האמבולנס של מגן דוד אדום. גם שוטרים של תחנת רחובות הגיעו ולקחו ממני פרטים. לאחר שקיבלתי טיפול רפואי מקומי הם פינו אותי אל בית החולים קפלן".

מה אמרו בבית החולים?

"עברתי צילומים ובדיקות כלליות. נפצעתי בצורה חמורה. עצם הבריח נשברה בצורה חמורה והרופאים אמרו לי שעלי לעבור ניתוח ולאחר מכן צפויה לי תקופת החלמה ארוכה. בנוסף, נשברו לי שתי צלעות וכל הצד השמאלי בגופי משופשף – הרגל, היד. אני סובלת ממכות יבשות ומנפיחויות מקומיות גם היום, שבוע לאחר המקרה. לאחר יומיים של אשפוז במחלקה הכירורגית קיבלתי שחרור אל ביתי וכעת אני ממתינה לאשפוז מחדש ולניתוח בעצם הבריח".

פנית לתחנת המשטרה להגשת תלונה מסודרת?

"ביום ראשון, לאחר טיפה מנוחה מהכאבים העזים שאני סובלת מהם, ניגשתי אל תחנת המשטרה כפי שביקשו השוטרים. הגשתי תלונה על המקרה ובתחנה נאמר שהמקרה שלי מטופל ושהם ייצרו איתנו קשר ברגע שתהיה התפתחות בחקירה".

משטרת רחובות (צילום: אלעד חיימוביץ')

משטרת רחובות (צילום: אלעד חיימוביץ')

 

אותו רוכב אופניים יצר איתכם מאז קשר?

"לא יצר איתי קשר וגם לא ניגש למשטרה. עובדי החנויות הסמוכות אמנם ראו את הרוכב החשוד, אבל העדיפו לטפל בי מאשר לנסות לתפוס אותו. אני מקווה שהמשטרה תבצע את עבודתה ובהזדמנות זו אני פונה לתושבים שעברו במקום באותם רגעים: מי שראה ודאי יידע לזהות את הרוכב. אם יש כאלה שראו את המקרה ויוכלו למסור עדויות במשטרה שיסייעו למהלך החקירה נעריך את זה. אני לא מחפשת נקמה אלא שהמשטרה תמצה איתו את הדין. אותו נער צריך להבין שנגרם פה נזק בלתי הפיך".

בנה של ציונה, חן, סיפר השבוע על המקרה מנקודת מבטו: "על המקרה שמעתי כשאחת העובדות מהחנויות הסמוכות נתנה לאמי את הטלפון ואמא סיפרה לי שהיא עברה תאונה, שמישהו התנגש בה ושהיא מפונה באמבולנס אל בית החולים קפלן. אמי היא אישה מבוגרת והמכה שהיא קיבלה לא פגעה רק בה, אלא בכל המשפחה. אנחנו לא מאחלים לאף אחד לעבור מה שהיא עוברת כרגע, ועוד צפויה לצערי לעבור. כמו שזה קרה לנו זה יכול לקרות לכל אחד אחר וחשוב שבמשטרה יטפלו בתופעת תאונות האופניים החשמליים שכל אדם במדינה מכיר. חשוב למנוע את המקרה הבא ויפה שעה אחת קודם. אני מודה מראש לכל אחד שיפנה למשטרה וישפוך אור על החקירה המתנהלת".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "עם קבלת הדיווח על התאונה נפתחה חקירה שעודנה מתנהלת. משטרת ישראל מבצעת בשגרה אכיפה על עבירות תנועה, ובכללם כאלה הקשורות לאופניים חשמליים".

מצפצפים על החוק

תופעת האופניים החשמליים והסכנות המתלוות אליהם אינה חדשה ואינה זרה לאיש. על פי נתוני עמותת אור ירוק, בארבעת החודשים הראשונים של שנת 2018 נהרגו שבעה רוכבי אופניים חשמליים – מספר זהה למספר הרוכבים שנהרגו בשנת 2017 כולה. 697 בני אדם אושפזו בבתי החולים בשנת 2017 לאחר שהיו מעורבים בתאונת דרכים במעורבות אופניים חשמליים, שני מאושפזים בכל יום בממוצע. נתונים נוספים מצביעים על כך שאחד מכל ארבעה (28%) מאושפזים בבית החולים לאחר תאונת אופניים חשמליים הוא ילד/נער מתחת לגיל 16, גיל האסור לרכיבה. 175 ילדים ובני נוער מתחת לגיל 16 אושפזו בשנת 2017 לאחר שהיו מעורבים בתאונת אופניים חשמליים. 13.6% מהמאושפזים בבתי החולים לאחר תאונת אופניים חשמליים בשנת 2017 סבלו מפגיעת ראש קשה.

לפני פתיחת החופש הגדול, בדקו מתנדבי עמותת אור ירוק האם רוכבי האופניים החשמליים בישראל רוכבים בניגוד לחוקים שנועדו לשמור עליהם ועל סביבתם. המתנדבים ערכו את התצפיות ב-114 רשויות ובמהלכן נצפו למעלה מ-3,200 רוכבי אופניים חשמליים. הפרמטרים שנבדקו: האם הרוכבים חבשו קסדה, האם הרוכבים רכבו על המדרכה בניגוד לחוק, האם הרוכבים התעסקו בטלפון הנייד בעת הרכיבה, האם הרוכבים צייתו לרמזורים ולתמרורים, והימצאות שביל המיועד לרכיבת אופניים במקום. בין המקומות בהם נעשתה התצפית נבחנה גם העיר רחובות, ובה עלה כי 100% מהרוכבים לא חבשו קסדה, 3% מהרוכבים התעסקו בנייד תוך כדי רכיבה, 3% מהרוכבים רכבו על המדרכה ו-18% מהרוכבים לא צייתו לתמרורים ורמזורים. במקומות בהם נעשו תצפיות לא נצפו שבילי אופניים כלל.

רוכב אופניים חשמליים ללא קסדה (צילום: עמותת אור ירוק)

רוכב אופניים חשמליים ללא קסדה. למצולם אין קשר לאירוע הדריסה ברחובות (צילום: עמותת אור ירוק)

 

בעיריית רחובות יצאו בחודש מאי אשתקד במיזם שיעורי נהיגה על אופניים חשמליים בבתי הספר בעיר. בעירייה הסבירו כי האופניים החשמליים הפכו לכלי תחבורה שימושי במיוחד בקרב בני הנוער, שלא תמיד מכירים או מצייתים לחוקי התנועה. למרות החוק הקיים שנועד להגביל את גיל הרוכב, בפועל, כפי שמתברר, הוא כמעט ואינו נאכף. יתרה מכך, המדינה לא מחייבת את הרוכב בתיאוריה או בקבלת רישיון. בעיריית רחובות החליטו להילחם בתופעה המסוכנת ובאמצעות מחלקת הילדים והנוער ויחד עם אגף החינוך, החלה העירייה להקנות לרוכבים הצעירים ידע, מידע והתנסות מעשית. הפרויקט פעל בשלב הראשון ב-9 כיתות י"א בתיכון 'קציר' בעיר, כאשר כל כיתה עברה שעת הדרכה עיונית ושעת הדרכה מעשית ברכיבה. הדגשים שהועברו למשתתפים היו: חוקי תנועה, הכרת התמרורים, יציבות, בטיחות, חבישת קסדה ועוד. בהמשך נערך הפרויקט לכל שכבת י"א בבית ספר 'דה שליט' בעיר, כאשר המטרה היא להרחיבו לכלל התיכונים ברחובות.

מעבר ליוזמת העירייה, ישנם מנהלים שנקטו ביוזמות אישיות, דוגמת מנהלת בית הספר קציר א' מרסל שמואלי. בעקבות תאונת אופניים החשמליים שבה היה מעורב תלמיד בית הספר בחודש אפריל השנה, החליטה שמואלי לנקוט בצעדים יצירתיים למניעת השימוש באופניים חשמליים בהגה לבית הספר. ראשית היא פנתה לאמצעים הסברתיים: "עברתי בכל כיתות ט', ששם בעיקר קיימת הבעיה, והסברתי להם שאני אפעיל את המשטרה אם יש צורך. זאת לא חלילה בכדי לפגוע בהם, נהפוך הוא, אלא בכדי לשמור על חייהם שחשובים לי יותר מכל. הסברתי להם שאם הם לא יחדלו מלהגיע עם אופניים חשמליים לבית הספר, אאכוף את החוק דרך המשטרה, למען חייהם".

בהמשך להסברה בכיתות, ישבה שמואלי לשוחח באווירה חברית עם התלמידים גם בהפסקות: "במהלך השיחות בהפסקות התלמידים פנו אלי בחופשיות ואמרו: 'אנחנו אוהבים את האופניים החשמליים, זה הכיף שלנו, מה את לא אוהבת אותנו?'. עניתי להם: 'אני מאוד אוהבת אתכם ודווקא בשל כך אני אקפיד על הנוהל'. התלמידים קיבלו זאת בהבנה, לא היו כעס או טרוניות".

לאחר השיחות הפורמליות והבלתי פורמליות, נקטה שמואלי באמצעים משמעתיים בשטח: "צוות הנהלה שלי עמד בשער ורשם את שמו של כל תלמיד שהגיע עם אופניים חשמליים. מיד לאחר מכן מחנכות הכיתות התקשרו להורים. הסברנו לתלמידים שאם מחר הם יגיעו שוב עם אופניים חשמליים, הם ייאלצו לקשור אותם מחוץ לשער בית הספר ואנו לא אחראיים להם או לגנבתם. התרענו כי בשלב הבא, באם התופעה תישנה, נזמן את ההורים לשיחה. כבר למחרת תלמידים לא הגיעו עם אופניים חשמליים לבית הספר. אפילו לא הייתי זקוקה ליום נוסף או להמשך התהליך. לשמחתי לא נאלצתי לזמן הורים לשיחות כלשהן או לפנות למשטרה".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

10 תגובות
  1. אור

    תופעת האופניים החשמליים חייבת להעלם..זה פשע לתת לנערים או לכאלו שאין להם רשיון נהיגה לרכבעל האופניים..

  2. יצחק בר-לב.

    איפה מערכת אכיפת החוק,איפה המשטרה,אנרכיה תעבורתית נפשעת.

    "….שהגעתי לאמצע מעבר החציה הגיח לפתע רוכב אופניים חשמליים והתנגש בי בעוצמה. נפלתי על הכביש ולא יכולתי לזוז"…"

  3. אופיר.ג . רחובות

    אני מאוד מעוניין לעזור!,הבעיה שלא מפרסמים את התמונה של אותו בחור. קשה לדעת מי זה,יש גל לא קטן של נוער שמשתוללים במדרכות ובכבישים. אני מסתובב באופן קבוע באזורים הללו…, אשמח אם תפרסמו את התמונה שלו כדי שאוכל לעזור לכם., מה שכן היה אופניים חשמליות שראיתי יום יום חונות באזור גורדון,ועכשיו הם לא נמצאים. אני לא יודע אם זה קשור לבחור שרוכב בהם ולמה הם פתאום נעלמו . ,יכול להיות שהוא קשור אבל בלי תמונה קשה לדעת. רפואה שלמה לציונה פולק. ומאחל לך שתבריאי מהר והמון בריאות. ,מסכנה שצריכה לעבור דבר כזה בגלל שאותו בחור שלא לקח אחריות. תבנו שמי שפוגע בסוף משלם!,מוקדם או מאוחר בסוף הוא ייתפס!,אני מאמין שיש כבר תמונה שלו במערכת המצלמות שצילמו אותו. המשטרה יש לה דרכים להשיג כל מה שצריך. אם אתם לא יכולים תנו לאחרים לקחת חלק בזה !,יש פה אנשים עם מוטיבציה ורצון לתת לזה סוף , היום הבחור הזה חופשי מסתובב,אל תתנו לבא להיות קורבן נוסף.

  4. חיים

    איש לא אשם מאלה אשר פוגעים באנשים.רק מדינת ישראל שלא מענישה כמו שצריך וכולם מצפצפים.יאלה אנשים תתעוררו!!!

  5. של

    כמה פעמים ראיתי רוכבי אופניים חשמליים נוסעים באדום במהירות חולפים סנטימטרים מהולכי רגל שחוצים בירוק. קיבינימט איתם…

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר