המועצה הדתית ברחובות

אלדד גדסי: "מאז שהרב קוק נחלש מבחינה בריאותית, אנשים מחפשים לטרפד את מערך הכשרות ברחובות"

בחודשים האחרונים מתחוללת ברחובות "מלחמת פשקווילים" בין חצרות רבנים בנושא איכות הכשרות בעיר. בעלי עסקים מקווים שהמאבק יביא לכניסת כשרויות נוספות ולהורדת מחירים, אלא שבמועצה הדתית טוענים כי גם בוחנים חיצוניים לא מצאו ליקויים בתפקודם וכי בסך הכל מדובר בניסיונות ניגוח של בעלי אינטרסים. כל הפרטים

פורסם בתאריך: 14.6.18 07:00

-->

זה לא קורה במאה שערים, אלא ממש כאן, מתחת לאפינו בעיר רחובות. בחודשים האחרונים שוררת בעיר "מלחמת פשקווילים" בין חצרות רבנים בנושא הכשרות, מה שכבר גרם למנהל מערך הכשרות במועצה הדתית להגיש בקשה לסיים את תפקידו. האם בקרוב ייכנסו לרחובות כשרויות נוספות שיאפשרו לבעלי העסקים לבחור בכשרות שבה הם חפצים? לא אם זה תלוי במועצה הדתית ברחובות והעומד בראשה אלדד גדסי.

אז מהם אותם פשקווילים שנתלים בזה אחר זה בלוחות המודעות ברחובות? רבים מהם קוראים לציבור שלא לרכוש מוצרים המפוקחים על ידי מערך הכשרות של הרבנות ברחובות, בטענה כי נמצאו ליקויים חמורים, לכאורה, בתפקוד מערך הכשרויות. כך למשל, על אחד הפשקווילים היו חתומים רבנים מובילים בעיר, בהם דיינים מבית הדין הרבני, שהצטרפו לקריאה כנגד הרבנות.

במועצה הדתית טוענים כי לאור הפשקוויל המדובר מונה באופן חד פעמי משגיח חיצוני שבדק את הטענות, מצא כי הכל תקין וסיים את עבודתו. אלא שבכך לא תמה הסאגה, ומנגד הרב אברהם ישראל רובין, שהנו בעלים של מערך פרטי לכשרויות למהדרין, טען במכתב עליו הוא חתום כי אין לו קשר או אחריות על כשרות הרבנות ברחובות, והוסיף כי "בכינוס רבנים שנערך לאחרונה הוצגו עובדות ועדויות על ליקויים חמורים במערך הכשרות מהעת האחרונה, כולל במקומות הנקרים מהדרין".

מכתבו של הרב רובין

מכתבו של הרב רובין

 

השבוע שוחחנו עם ראש המועצה הדתית, אלדד גדסי, שהגיב לראשונה לדברים.

גדסי: "בעלי העסקים ממשיכים לעבוד מולנו ויש לנו כ-200 עסקים שממשיכים לקבל שירות. זה הכי חשוב. אנחנו לא מתייחסים לפשקווילים אנונימיים, אנחנו מחויבים לציבור. אם יש אנשים שמסתתרים מאחורי המקלדת ומדברים בצורה אנונימית, כנראה שיש להם מה להסתיר וכנראה שיש להם אינטרס. כמו שאמרתי, אנחנו ממשיכים לעבוד בשטח, לתת שירות לעסקים, ועושים את עבודתנו נאמנה".

היו גם פשקווילים פחות אנונימיים, עם שמות של רבנים.

"נכון, אחד הפשקווילים שיצאו כלל שמות של רבנים שטענו שהם לא אוכלים את הכשר הרבנות הדתית, אך אותם רבנים חזרו בהם מדעתם לאחר שבדקו את הדברים והוציאו בעקבות כך מכתב תמיכה במחלקת הכשרות".

אתה מודע לזה שיש אנשים שמכנים את מערך הכשרות "קרטל שמגלגל מיליוני שקלים בשנה"?

"אין שום קרטל, איזה קרטל? הכשרות מכניסה מאות אלפי שקלים, זה נכון, אבל אנחנו כפופים לביקורות של מבקר המדינה, של משרד הדתות. אנחנו לא גוף פרטי, אין קרטל ואין כלום, יש כשרות. לציבור אני פונה ואומר: אם יש למישהו שאלה או הערה על הכשרות, תמיד נשמח לשמוע ולתקן. הדלת אצלנו פתוחה לכולם".

אלדד גדסי

אלדד גדסי

 

מה תגובתך על כך שהרב יעקב לייזר, מנהל מערך הכשרות במועצה הדתית, הגיש את התפטרותו בעקבות כל המתחים בחודשים האחרונים?

"לעת עתה הרב לייזר נשאר איתנו. באותו מכתב שהוא הגיש הוא גם כתב במפורש שהוא נשאר איתנו כל זמן שנצטרך אותו. הוא לא קם ועוזב את המערכת. מדובר באדם שעובד כעשור בתפקיד, הוא התייעץ עם הרב שלו והרב אמר לו לעזוב, אך הכל נעשה בהסכמה. הוא יישאר במערכת בהסכמה ובהבנה".

יש מי שטוענים שהרב לייזר ביקש לעזוב משום שגיסך, הרב יוסף מלכיאל, אמור לקבל את התפקיד בהמשך.

"כשהרב לייזר יסיים את תפקידו, אם יסיים, יבוא במקומו מנהל חדש רק אחרי שייצא מכרז בצורה מסודרת. לתפקיד ייבחר בוודאי רב שאינו מתוך הרבנות".

מה קרה בחודשים האחרונים שנושא הכשרויות ברחובות עלה פתאום לסדר היום?

"מאז שהרב קוק נחלש מבחינה בריאותית, אנשים הפכו לצרי עין. אנשים מחפשים לטרפד את מערכת הכשרות, והאבסורד הגדול הוא לטעון שמדובר באנשים שאין להם עניין בדבר, אבל הרב קוק יתחזק בעזרת השם והכל יהיה בסדר. אנחנו נמשיך את מערכת הכשרות כפי שהייתה כל השנים, בברכתו והדרכתו של המרא דאתרא הרב קוק".

הרב קוק

הרב קוק

 

ראית את מכתבו של הרב רובין?

"כמו שאמרתי, רבנים הוציאו מכתב חיזוק ותמיכה במחלקת הכשרות ברחובות, לאחר שעשו בדיקה בשבועות האחרונים. הרב רובין צודק במכתבו שהוא לא אחראי על מחלקת הכשרות מזה עשור. אני אומר שכל רב שיש לו ביקורת על מחלקת הכשרות ושחושב שיש איזושהי בעיה עם מחלקת הכשרות, מוזמן להעביר אלינו את הביקורת ואם נצטרך לתקן אז נתקן.

"הרב הגאון רובין שליט"א, שיש לו מערכת כשרות פרטית, יודע שמערכת כשרות כל הזמן צריכה לבדוק את עצמה, כל יום ויום. הרי למה משגיח מגיע בכל יום לעסק? כי בכל יום צריך לבדוק. עובדה שלא קיבלנו משום רב עדות על איזושהי תקלה או מכשול. מחלקת הכשרות זה אנחנו ולא קיבלנו שום דבר. אני שוב קורא לכל אזרח שחושב שיש תקלה, גשו למחלקת הכשרות ותקבלו מענה להכל".

מקורבי הרב אברהם ישראל רובין אמרו השבוע: "הרב רובין ישב ממש לאחרונה גם עם הרב יוסף מלכיאל וגם עם אלדד גדסי, והתריע בפניהם כמה וכמה פעמים על בעיות כשרות חמורות. הוא הציג בפניהם עובדות כי במתכונת הקיימת אין אפשרות למערכת הרבנות ברחובות לפקח ולהגיע לרמת כשרות מינימאלית, לכאורה. אם לטענת הרבנות ברחובות הכל בסדר, אז מדוע הם ראו צורך להביא מפקח כשרות חיצוני שיערוך בדיקה?".

הרב רובין

הרב רובין

 

לעובדי המועצה הדתית ברחובות יש הרבה מה לומר על המאבק המתנהל בעיר בעת האחרונה, כשכולם כמובן תומכים בראש המועצה אלדד גדסי. אחד מהם אף תלה באחרונה שלטי חיזוק התומכים בגדסי.

"גורמים חיצוניים רוצים להשתלט על הכשרויות ברבנות רחובות", אומר אחד הגורמים במועצה הדתית ומוסיף: "בשבועות האחרונים נתלים פשקווילים נגד ובעד מערך הכשרויות בעיר. מעבר לזוהמה שזה יצר, זה פגע בעובדים ובשמם הטוב. זה לא נעים להגיע לעסקים ולשמוע ביקורות או מבטים עוינים בגלל הפשקווילים".

עובד נוסף במועצה הדתית אומר: "הפשקווילים פגעו בשם הטוב שלנו. הגענו למצב שאנחנו מגיעים לעסקים והם שואלים אותנו שאלות מביכות. המשגיחים עובדים קשה מאוד, ימים ולילות, אנחנו עוברים ביקורות של משרד הדתות וביקורות חיצוניות ואין עלינו שום תלונות. מי שרוצה לחסל את המערכת שיצביע על ליקויים, שיבוא ויגיד מצאתי הוכחה, אבל העניין הוא שאין בכלל תלונות. הכל קשור לאותם גורמים שמעוניינים לפרוץ אל מערך הכשרות בעיר, שמנוהל על ידי הרבנות רחובות בלבד במשך עשרות שנים. המלחמה שנעשית כאן היא על גבינו ופוגעת בשמינו הטוב ללא שום סיבה מוצדקת. אסור לשכוח שמי שעבד במשך שנים כרב הכשרויות ברחובות היה הרב רובין בעצמו. כשעזב הוא המשיך למקומות אחרים, אבל אולי עכשיו הוא מעונין לחזור לכאן בכובעו הפרטי. יכול להיות שזה אחד המניעים לכל הסיפור הזה, לכאורה".

מה קרה שדווקא עכשיו הסיפור הזה מתעצם?

"הכל בגלל שהרב קוק לא מרגיש טוב וקשה לו להגיע ולנהל את מערך הכשרות. למשל, הרב אמור לחתום לעסקים על חידוש הכשרות מדי חצי שנה. השנה, בגלל שהוא לא יכול להגיע עקב מצבו הבריאותי, הוא דחה פעמיים את החתימה והאריך את תוקף התעודות בפעם השנייה. בחג השבועות אישרה המועצה הארכה לכל העסקים עד לראש השנה. כמובן שזו רק חתימה, ובפועל המשגיחים ומערך הכשרות עובדים בשטח והמערכת משומנת היטב, אבל נוצר מצב שבשל היעדרותו של הרב גורמים מסוימים, בעלי אינטרס מובהק, מעוניינים להיכנס למערכת ולנצל את ההזדמנות.

"אני אומר זאת בצער, אבל לדעתי הרב יעקב לייזר לא מספיק חזק בכדי להילחם ברבנים הללו ובפשקווילים, ולכן במקום להילחם הוא מעדיף לפרוש מהתפקיד. הוא שאל את האדמו"ר שלו מחסידות צאנז והאדמו"ר אמר לו שיפרוש מהתפקיד ונתן לו את ברכת הדרך לאחר כמעט עשור שהוא בתפקיד. בקצב הזה ייכנסו לעיר מגוון כשרויות של חצרות ורבנים וכל המערכת תיפגע. בעיר יש קרוב ל-200 עסקים שמפרנסים את משגיחי הכשרות. כל שבועיים שלושה יוצא פשקוויל חדש, ואחריו פשקוויל של הכחשה או תגובה. בסופו של יום העובדים נפגעים ללא ספק. לעסקים גם טוב יותר שהרבנות תישאר כמו שהיא, משום שמערך הכשרות הוא טוב מאוד ולא בכדי הוא נחשב לאחד החזקים והקפדניים בארץ".

בעלי עסקים עצמם, שנחשפים למלחמת הפשקווילים, אמנם מעדיפים להגיב בעילום, אך גם להם יש הרבה מה לומר – בעיקר על מחירי הכשרויות בעיר.

אחד מבעלי העסקים מסביר: "המחירים שגובים ממני על תעודת כשרות מהדרין מחלוקת למספר תשלומים. התשלום השנתי עומד על כ-500 שקלים לשנה. בנוסף לכך משלם כל בעל עסק עוד 200 שקלים מדי חודש למועצה הדתית על המהדרין, ותשלום נוסף של 890 שקלים למשגיח כשרות שמגיע בהתאם לסיכום. בסיכומו של דבר אני משלם בכל חודש כ-1,100 שקלים רק עבור כשרות מהדרין. כדי לסבר את האוזן, בירושלים, שזו עיר יותר חרדית מרחובות, עולה כשרות מהדרין 500 שקלים בשנה ובנוסף יש 500 שקלים למשגיח. פער של כמעט 500 שקלים בחודש, כלומר פי שניים. אז נכון שמערך הכשרות ברבנות ברחובות נחשבת לבין הטובים בארץ, אבל עדיין המחירים מאוד גבוהים. רק מי שמגלגל סכום יפה יכול להתפרנס כך בכבוד".

בעל עסק נוסף אומר: "מערך הכשרות של העיר מחייב את כולנו לעבוד עם הרבנות רחובות. הם לא מאשרים להכניס שום כשרות חיצונית לעיר והם מגובים על ידי משרד הדתות. אחת מחנויות הפלאפל המוכרות ניסתה להכניס לעיר כשרות חיצונית. בעל החנות לא רצה לשלם לרבנות המקומית אפילו על כשרות רגילה, אבל הם הגיעו עד לבג"צ ובסופו של דבר בג"צ חייב אותו לשלם עבור כשרות רגילה. אם הוא ירצה להכניס כשרות אחרת אין לו בעיה, אבל בתנאי שתהיה לו הכשרות הרגילה של הרבנות. החוק לטובת המועצה הדתית וזה לא משנה את מי תביא ובאיזה מחיר. אם תכניס כשרות אחרת תקבל קנסות, יעשו לך שיימינג, יתלו נגדך מודעות שיתריעו בפני הציבור שלא לקנות אצלך ואתה גמור. זו הסיבה שאף אחד לא מתעסק איתם, כי כולם מפחדים שייקחו להם את תעודת הכשרות וכולם חוששים שבגלל זה עלולה להפגע להם הפרנסה בצורה קשה. היו לא מעט עסקים שקרסו רק מפני שהם לא היו כשרים. אולי אחרי המלחמה שנעשית כיום בין הרבנים השוק ייפתח וכשרויות מחוץ לעיר יוכלו להיכנס סוף סוף מבלי שיחייבו אותנו לעבוד רק עם הרבנות של רחובות".

מודעה על הפסקת השגחת כשרות ברחובות

מודעה על הפסקת השגחת כשרות ברחובות

 

במערך הכשרות של המועצה הדתית מסבירים את הסיבה למחירים הגבוהים: "כשרות רגילה עולה 500 שקלים בשנה, שאותם מחלקים ל-12 חודשים. המחיר הזה נקבע על ידי משרד הדתות ולא אצלנו. בנוסף, משלם בעל העסק כ-400 שקלים בחודש, וזה כולל את המשגיח. המחיר הוא סביר ביותר למתן כשרות רגילה לעסק. כך גם תוספת של 200 שקלים בחודש לכשרות מהדרין, שנקבעה גם היא על ידי משרד הדתות וזה לא כסף שמגיע לקופה שלנו. צריך להבין שהמחיר של כל משגיח הוא אינדיבידואלי, כי זה תלוי עם איזה עסק הוא עובד. למשל, בחנות שווארמה המשגיח נוכח בקבלת הסחורה, שוטף ירקות ולמעשה נוכח מעט, בערך חצי שעה ביום. לעומת זאת יש עסקים כמו אטליז ששם המשגיח נמצא מפתיחת העסק ועד לסגירתו, במיוחד כשטוחנים את הבשר".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    להרוס מערכת כשרות לשקם אותה הרבה יותר קשה

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר