מעבדת סמים שנתפסה ברחוב הכרמל ברחובות (צילום: דוברות המשטרה)
מעבדת סמים שנתפסה ברחוב הכרמל ברחובות (צילום: דוברות המשטרה)

הכל על התרחבות תופעת גידול הסמים באזור רחובות והשפלה

בחודשים האחרונים פשטה המשטרה על בתים רבים ברחובות, בקרית עקרון, בנס ציונה, ביבנה, בראשון לציון ובישובים נוספים באזורנו, שם הוקמו מעבדות הידרו מתקדמות המספקות עשרות קילוגרמים של צמחי קנבוס. עו"ד אביחי חג'בי, המייצג שני אחים שנעצרו לאחר שהקימו מעבדה כזו ברחוב הכרמל ברחובות, אומר: "בתקופה האחרונה תיקי גידול הסמים הם שכיחים במשרדי". עו"ד ירון פורר: "במקום לטפל בפשיעה שבאמת פוגעת באזרח, מתעסקים בעבירות שאין בהן שום פגיעה בציבור הרחב"

פורסם בתאריך: 17.5.18 07:00

-->

בשנים האחרונות עסקי גידול המריחואנה והקנביס בישראל בכלל ובאזור השפלה בפרט עוברים פריחה, תרתי משמע. חדשות לבקרים המשטרה פושטת על בתים ברחובות, בקרית עקרון, בנס ציונה, ביבנה, בראשון לציון ובישובים נוספים באזורנו, ומגלה בהם מעבדות הידרו מתקדמות המספקות עשרות קילוגרמים של צמחי קנבוס. הרווח המהיר מגידול הסם, שמתבטא במקרים רבים בעשרות אלפי שקלים, מושך אליו לא מעט אנשים "נורמטיביים", ובהם גם צעירים שהופכים ל"מגדלים עצמאיים".

גורמים במשטרה מודים כי התופעה הפכה לרווחת, מה שגורם ליחידות המשטרה השונות להשקיע משאבים מודיעיניים ואחרים באיתור ובתפיסת המעבדות.

"כמעט כל אחד יכול לקנות היום זרעי קנביס בחו"ל, להביא אותם ארצה וללמוד כיצד לגדל אותם בתנאים אופטימליים", אומר גורם המעורה בפרטים. "במשטרה פושטים לעתים כבר על יבואני הזרעים בנתב"ג, אך עיקר הפשיטות מתבצעות על בתים פרטיים בכל רחבי האזור, שהוסבו למעבדות הידרו מתוחכמות שמספקות קילוגרמים של סמים".

כך למשל, חשפה משטרת ישראל לפני מספר חודשים מעבדת "הידרו" ובה 83 שתילי מריחואנה בדירת מגורים בקרית עקרון. בפעילות בלשי המשטרה למיגור הסחר בסמים נתפסה המעבדה ובה 25.3 קילו של חומר החשוד כסם מסוג מריחואנה. במעבדה טיפל חשוד בן 23 תושב תל אביב, ששכר את הדירה עם בת זוגתו בת ה 19. את המעבדה הוא בנה בקומה השנייה של הדירה.

מעבדת הידרו (צילום: דוברות המשטרה)

מעבדת הידרו (צילום: דוברות המשטרה)

 

בחודש ינואר, בפעילות יזומה של היחידה המרכזית במשטרה ישראל, נעצרו לאחר חקירה סמויה חמישה חשודים בגילאי 27-32 מראשון לציון, יבנה, רמלה ושילה, בחשד להקמת שתי מעבדות הידרו לגידול מריחואנה ברמת גן ובקרית גת. במסגרת הפעילות הגיעו הבלשים למבנה תעשייתי ברחוב ז'בוטינסקי ברמת גן, וחשפו במקום מעבדה בשלבי גידול מתקדמים עם צמחייה גבוהה ותפרחות סם. במקביל יצאו הבלשים לווילה ברחוב דוד המלך בקרית גת, שם נתפסה מעבדה נוספת בשלבי גידול מתקדמים.

לפני מספר שבועות מעבדה נוספת נתפסה, הפעם ברחוב הכרמל ברחובות. בפעילות ממוקדת של בלשי משטרת ישראל נחשפה המעבדה לגידול שתילי מריחואנה, ובחיפוש שערכו השוטרים בתוך הבית נמצא ציוד רב המשמש לגידול הסמים, אלפי שקלים במזומן ושתילי מריחואנה במשקל של למעלה מ-10 קילוגרם. החשודים בגידולם והחזקתם בני, 24 ו-27, הם תושבי שערי תקווה.

מעבדת סמים שנתפסה ברחוב הכרמל ברחובות (צילום: דוברות המשטרה)

מעבדת סמים שנתפסה ברחוב הכרמל ברחובות (צילום: דוברות המשטרה)

 

בכל המקרים הללו, שמהווים רק דוגמאות ספורות לשלל תפיסות דומות, מעורבים צעירים מהאזור ששוכרים דירות לגידול הסמים בערים מרוחקות, או צעירים מערים אחרות שמגיעים לאזורנו כדי לשכור דירה לגידול הסם.

עו"ד אביחי חג'בי (32), שעוסק בתחום הפלילי מזה 9 שנים, מודה כי גידול סמים והסחר בהם הפך לתופעה שכיחה שמושכת הרבה אנשים בארץ, לרבות אזרחים נורמטיביים מהשורה.

חג'בי: "הבעיה בתיקי הסמים נעוצה בהבדל בין היחס של הציבור הרחב לעבירות הללו, אל מול היחס של החוק לעבירות הסמים ולחומרתן. ההבדל הזה הוא אדיר. לעתים לקוחות שנכנסים למשרדי נדהמים לגלות שבסיטואציות מסוימות שהם מורגלים בהן יום יום, הם חשופים למעצר ולעונש חמור. ניקח למשל את "אחוות המשתמשים", כשחבר מספק לחברו סם כאשר החבר בחוסר. הם סבורים שמדובר בעניין של מה בכך, אבל החוק כמובן רואה את הדברים בצורה שונה וחמורה הרבה יותר.

"אני גם יכול להעיד על עצמי שבמהלך התקופה האחרונה תיקי גידול הסמים הם שכיחים במשרדי. יכול להיות שזה גם נובע מכך שהמשטרה מפעילה מערך מודיעיני חזק יותר, שבעזרתו היא גם מגלה בסופו של יום את מעבדות הגידולים ברוב המקרים".

תפיסת סמים (צילום: דוברות המשטרה)

תפיסת סמים (צילום: דוברות המשטרה)

 

איך ההרגשה לדעת שאתה אולי מגן על אדם שגידל עשרות קילוגרמים של סמים שהגיעו לציבור רחב של אנשים, כולל לצעירים?

"קודם כל חשוב להבין שאני אף פעם לא יודע מה היו מטרות הלקוח שלי. כל מה שאני רואה לנגד עיני זה את הראיות לתיק. משם אני מתחיל לעשות את הדרך על מנת לזכות, או לחילופין למזער נזקים ללקוח שלי. אני מתעלם מהשערות ומטיעונים שמתאימים לשיחות סלון ונצמד רק לראיות שיש בתיק. ברוב גדול של המקרים מי שמגדל סמים, והדבר יותר שכיח בסמים קלים, עושה זאת לצורך שימוש עצמי.

"עורך דין בתחום הפלילי זו שליחות והשליחות הזו היא עבודת נמלים שבסופה קוצרים הצלחות. לא בכדי נאמר כבר כי 'אלוקים נמצא בפרטים הקטנים'. ההבדל העצום בין כוחות המדינה – משטרת ישראל והמשאבים העצומים שלה, לבין האזרח הפשוט והקטן מושך אותי לאתגר. ההרגשה לאורך כל הדרך היא הרגשה של אנדרדוג ובסופו של יום, אם אתה מצליח לזכות לקוח או למנוע את שליחתו למאסר, זו הרגשה מאוד מספקת".

תן לי דוגמה לתיק שכזה שטיפלת בו באחרונה.

"היה לי לקוח שגידל עציצים של קנבוס במשקל של 16 קילוגרם. בחקירתו, עוד בטרם התייעצות איתי, הלקוח הודה שמדובר בסמים השייכים לו ושהוא גידל אותם. המחלוקת הייתה רק לגבי המשקל, כיוון שהעונש הוא בהתאם למשקל ולכמות. אני טענתי שהמשקל והכמות שצוינו בכתב האישום שגויים, מאחר שמשטרת ישראל שקלה את העציצים כאשר הם היו רטובים. במהלך המשפט, לבקשתי, הורה בית המשפט לשירות המטאורולוגי להנפיק נתוני כמות ירידת גשמים במקום גידול הסמים ומסתבר שבלילה שבטרם תפיסת העציצים ירד גשם רב במקום. מכיוון שלהחזיק מים זו לא עבירה, סברתי שעל המשטרה היה קודם לייבש את הסמים ורק אחר כך לשקול אותם. במשטרה הבינו שהם לא יוכלו להתמודד עם הטענה ולכן התיק הסתיים ללא מאסר. במקרים דומים אחרים אנשים נידונים על תפיסה כזו לחודשי מאסר רבים.

"במקרה אחר, במהלך השנה האחרונה הגיעו למשרדי הורים לצעיר נורמטיבי כבן 18 שגילו, לשיטת משטרת ישראל, שבנם הוא סוחר סמים בהיקף נרחב. הוגש כנגדו כתב אישום בגין סחר ב-32 עסקאות סמים. במהלך ניהול התיק הסברנו למשטרת ישראל שבסופו של יום אנחנו מדברים על סחר בין חברים. הציבור הרחב לא יודע כי מתן סם, אפילו לחבר, תמורת כסף או שלא תמורת כסף, זו עבירה חמורה של סחר בסמים ואספקת סמים שבשלה נידונים לעונשי מאסר בפועל. בסופו של דבר במקרה הזה בית המשפט קיבל את עמדתי שאין מדובר בסוחר סמים קלאסי, אלא בצעיר שהתדרדר מרמת שימוש יומיומית בסמים למצב של סחר בסמים על מנת לממן את שימושו האישי בסם. משטרת ישראל ביקשה להטיל על הלקוח שנתיים מאסר, אך בית המשפט גזר את דינו לחצי שנת עבודות שירות בלבד".

מחירון סמים על פי מידע שנאסף במשטרת ישראל

מחירון סמים על פי מידע שנאסף במשטרת ישראל

 

צריכת החשמל הגבוהה העלתה את חשד המשטרה – כאן מגדלים סמים

בימים אלה מטפל עו"ד חג'בי בתיק שעלה לכותרות ועניינו גידול סמים בדירה שבשכונת אחוזת הנשיא ברחובות. כתב האישום החמור מייחס לשני אחים גידול סמים במעבדת הידרו, כאשר במהלך פשיטת המשטרה נתפסו במקום למעלה מ-10 קילוגרם של סמים מסוג קנבוס וקרוב ל-20 אלף שקלים. האחים נתפסו לאחר שצריכת החשמל הגבוהה מהרגיל העלתה את חשדות המשטרה.

חג'בי: "לשיטת המשטרה מדובר בשני אחים ששכרו דירת מגורים למשך שנה, במיוחד לצורך גידול עציצי קנבוס. בהמשך לכך הם קנו חומרי דישון והחזיקו במערכת תאורה מיוחדת המשמשת לחימום המקום וגידול הסמים. יחד עם זאת אנחנו טוענים כי מדובר בשני אחים נורמטיביים בעלי עסק משגשג, שמטרתם הייתה אך ורק להוזיל את העלויות שנגרמו להם בשל שימוש אישי בסם, ועל כן הם ניסו לגדל סמים בעצמם".

עורך הדין אביחי חג'בי

עורך הדין אביחי חג'בי

עו"ד ירון פורר, מוותיקי עורכי הדין הפליליים ברחובות, נותן את ההסבר שלו להתרחבות התופעה: "הנושא הזה של גידול סמים הפך לתופעה נפוצה ביותר, בעיקר במרכז הארץ, ולדעתי זה נובע משתי סיבות. דבר ראשון, יש את קבוצת האנשים שמגדלים סמים לשימוש עצמי, בגלל יוקר המחיה. הם רוצים לחסוך בעלויות ואפילו להימנע מחיכוך עם גורמים עבריינים. הסיבה השנייה היא הכסף הגדול שמסתובב בענף הגידול. אנשים נשאבים לעניין הזה מתוך מניע כלכלי, כאשר הידע פתוח לכולם באמצעות האינטרנט ורשת הטלגראס מקלה על העניין עוד יותר".

עורך הדין ירון פורר (צילום: ניר שמול)

עורך הדין ירון פורר (צילום: ניר שמול)

 

אתה בעד הסדרה של השימוש בסמים קלים?

"אני בעד הסדרה חוקית של כל ענף השימוש במריחואנה. אינני סבור שמשטרת ישראל צריכה להקצות את משאביה המוגבלים והמצומצמים כדי לחפש את אותם אנשים נורמטיביים שעושים שימוש בסמים לצריכתם העצמית. יתרה מזו, הדבר מהווה עומס גם על בתי המשפט וגם על שירות המבחן, שבמקום להקדיש את זמנם ולטפל בפשיעה שבאמת פוגעת באזרח, הם מתעסקים בעבירות שאין בהן שום פגיעה בציבור הרחב. לכן אני מברך את השר גלעד ארדן ומברך אותו על יוזמתו שלא להכתים כל אדם שנתפס עם סמים בתיק פלילי. זה רק יזיק לעתידם ולאפשרויות התעסוקה שלהם. אני תמיד בעד מתן הזדמנות שנייה. ייצגתי נכד של דמות מוכרת בעיר רחובות, שהואשם והורשע בסחר בסמים. דובר על 6 עסקאות סמים מסוג מריחואנה שהוא מכר לקטינים אחרים. הדיון בבית המשפט נמשך מספר חודשים ובמהלכו, בעזרת המשפחה הנורמטיבית שלו, דאגנו לשלב את הקטין בהליך טיפולי. בסופו של תהליך, מאחר והוא היה מוצלח, בית המשפט הסיר את הרשעתו והוא לא הוענש".

ומה לגבי אלו שפותחים מעבדות בבתיהם? 

"ייצגתי את תושב העיר אשר גידל בביתו מעבדה משוכללת ביותר, שכללה מאוורים, מפוחים, אמצעי דישון, מערכות השקיה מתקדמות. נתפסו אצלו חמישה קילוגרם של מריחואנה, אך לאחר הליך משפטי ותסקיר חיובי הוא סיים בעבודות שירות. החוכמה בסמים היא להגיע לשיקום.

"היה לי גם מקרה עם בחור שהואשם בשלוש עסקאות של סחר בסמים, כולל מכירה לשוטר סמוי. היו נגדו חמישה מעצרים מותנים, אך מאחר והנאשם סיים הליך טיפולי שיקומי זה סייע לו בעונש והוא קיבל עבודות שירות למשך חצי שנה. בתחילה השופטת שירלי דקל נווה מבית משפט השלום בראשון לציון קבעה לשלוח אותו ל-30 חודשי מאסר, תוך קביעה שניתנו לנאשם פעם אחר פעם הזדמנויות מרובות אך הוא חזר לסורו. בערעור שהגשנו אל בית המשפט המחוזי קבע ההרכב בראשות נשיא בית המשפט, השופט אברהם טל, לבטל את עונש המאסר לחלוטין, מתוך שיקול דעת שיש לתת לו הזדמנות נוספת לשקם את חייו. זה ממש צעד נדיר וחריג שבית משפט המחוזי מבטל לגמרי פסק דין של בית משפט השלום".

סמים שנתפסו במעבדה (צילום: דוברות המשטרה)

סמים שנתפסו במעבדה (צילום: דוברות המשטרה)

תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר