הטקס לזכר יהודי אתיופיה שנספו בדרכם מסודן ארצה
הטקס לזכר יהודי אתיופיה שנספו בדרכם מסודן ארצה

רחובות תתייחד עם זכר יהודי אתיופיה שנספו בדרכם מסודן ארצה

בני נוער יובילו ביום רביעי את הטקס העירוני בקרית משה ויספרו את סיפורו של המסע ארצה, במהלכו קיפחו את חייהם כ-4,000 מיהודי אתיופיה

פורסם בתאריך: 7.5.18 13:01

-->

בכ"ח באייר, יום שחרור ירושלים, מתייחדים מדינת ישראל ובני הקהילה האתיופית ברחבי הארץ עם זכרם של 4,000 איש שנספו בסודן בדרכם לירושלים.  ברחובות, הטקס העירוני לזכרם יתקיים ביום רביעי ה-9.5.18 בשעה 17:30, ב"כיכר מבצע משה" שבשכונת קרית משה (צומת הרחובות גבריאלוב והורוביץ). במסגרת הטקס יונחו זרים והמשתתפים יצעדו למתנ"ס קרית משה, שם ייערך הטקס המרכזי בהשתתפות בני נוער, תושבים והגורמים הקהילתיים השותפים לעבודה עם יוצאי אתיופיה בעיר. במקביל, מוקד הקליטה ברחובות יוציא שני אוטובוסים לטקס הממלכתי שיתקיים בהר הרצל בירושלים.

דוד אלעזר, מנהל מוקד הקליטה: "בתחילת שנות ה-80 יצאו קבוצות של יהודים מכפרים שונים בצפון אתיופיה והתחילה במסע רגלי לכיוון סודן. הם עברו דרך כואבת מאוד שאין כדוגמתה. יהודי אתיופיה שהו במחנות פליטים שבסודן, שילמו מחיר כבד של אובדן משפחות שלמות, אחים ואחיות שנפטרו ממחלות קשות, מרעב ומצימאון. בדרך נבזזו בני הקהילה על ידי השודדים שארבו להם בדרך, והפחד מחיות הרעות שטרפו, הנחשים והעקרבים שהכישו, החום ביום, הקור בלילה. בעקבות הצפיפות וההיגיינה הלקויה, חוסר תזונה וללא טיפול רפואי זמין ומתקדם, נגרמו מחלות זיהומיות קשות שהביא לתמותה בממדים גדולים בקרב הקהילה. מספרים שביום אחד נקברו עד 20 איש. המתים לא זכו לקבורה מכובדת, למשפחות לא הייתה אפשרות להתאבל בצורה מסודרת, בעיקר מחשש שיזהו את זהותם היהודית".

במסע ארצה קיפחו את חייהם כ-4,000 איש. למרות כל הקשיים יהודי אתיופיה לא ויתרו על הגשמת החלום והגעגועים לירושלים ולאחר 2,500 שנות גלות הגיעו לארץ ישראל במסגרת "מבצע משה", בשנים 1984/5. אנו זוכרים גם את האנשים שמתו במחנות מעבר שבאתיופיה באדיס אבבה ובגונדר ושלא זכו לעלות לארץ ישראל. מטובי בניה ובנותיה איבדה הקהילה בתוך מחנה סודן ובדרך לסודן. במותם ציווי לנו את הדרך, ברוחם ובכוחם אנחנו כאן בארץ ישראל ואותם לא נשכח לעולם".

הטקס לזכר יהודי אתיופיה שנספו בדרכם מסודן ארצה

הטקס לזכר יהודי אתיופיה שנספו בדרכם מסודן ארצה

גולן ביטון, מנהל תחום הנוער בחוויות: "כמדי שנה צוותי הנוער בקרית משה מכלל הגופים מובילים את הטקס במחשבה רבה והשקעה, כולל תערוכת למידה והסברה לקהל הרחב בהובלת בני הנוער. ישנה חשיבות רבה לכך שהדור הצעיר מוביל את הטקס, לומד וחוקר את סיפור המסע ומסייע להפצת סיפור הגבורה ואהבת הארץ – הסיפור על מסע מלא בייסורים וקשיים בלתי נתפסים, במטרה להגשים את חלומם הגדול של בני הקהילה לעלות לארץ ישראל. זוהי זכות גדולה להוביל מדי שנה את הטקס המרכזי בעיר רחובות לזכרם של הנספים".

מנהלות הטקס תמר טגניה ומיקה ברקת מצוות הנוער של חוויות קרית משה, הוסיפו: "השנה בחרנו לציין את טקס יום הזיכרון לעולי אתיופיה שנספו בדרכם לארץ בסימן מנהיגות. צוות של נערי ונערות השכונה למד את הנושא ובחר מספר דמויות שמייצגות מבחינתם מהי מנהיגות. מבחינתנו הנשים והגברים האמיצים האלו מייצגים קהילה שלמה עם הרבה עוצמה ומנהיגות פנימית, שמתוך החלום העתיק שלה בחרה לעלות לארץ ישראל. הטקס הוא פרי שיתוף פעולה של ארגונים רבין ומסגרות רבות שפועלות בשכונה. אנחנו שמחים לראות את הפירות היפים ששיתופי פעולה כאלה מולידים".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר