מכון ויצמן (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)
מכון ויצמן (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

70 עד כאן

לרגל חגיגות ה־70 למדינה, כתבי מערכת עיתון "ערים" בחרו 7 אייקונים מקומיים שהשפיעו על רחובות - עיר המדע והתרבות - בתחומים הללו

פורסם בתאריך: 20.4.18 07:34

-->

כתבי מערכת עיתון "ערים" בחרו 7 אייקונים מקומיים שבלעדיהם רחובות פשוט לא הייתה מה שהיא – עיר המדע והתרבות.

מכון ויצמן למדע

ניתן לומר שמכון ויצמן הוא גאוותה הגדולה ביותר של רחובות. שמה של העיר נקשר בשמו של המכון, שהפך אותה למוכרת כעיר המדע של ישראל ולאתר עלייה לרגל של מדענים מכל רחבי העולם.

מכון ויצמן למדע הוא מכון מחקר מדעי בסיסי ורב-תחומי, מהמובילים בעולם במדעי הטבע והמדעים המדויקים. המכון הוקם לראשונה כמכון דניאל זיו ב-1934, על ידי ישראל ורבקה זיו לזכר בנם. בשנת 1949 שם המכון שונה לכבודו של ד"ר חיים ויצמן, נשיאה הראשון של מדינת ישראל ומייסד המכון.

למכון ויצמן למדע היסטוריה עשירה של מחקר מדעי שהניב תגליות רבות ומסורת של מדע לטובת האנושות. בנוסף, הוא מכשיר את ההנהגה המדעית העתידית של מדינת ישראל ומקדם חינוך מדעי בקרב תלמידים והציבור הרחב. המכון מנוהל על ידי מועצה בינלאומית שבראשה עומד יושב ראש נבחר, וכן על ידי מועצת מנהלים שבראשה עומד יושב ראש נבחר. מועצת המנהלים בוחרת את נשיא המכון שממנה את סגן הנשיא, וכן סגן נשיא לפיתוח משאבים, סגן נשיא למנהל ולכספים, וסגן נשיא ליישומים טכנולוגיים.

מכון ויצמן כולל חמש פקולטות: ביולוגיה, כימיה, פיזיקה, מתמטיקה ומדעי המחשב, כאשר הפקולטות נחלקות ל-17 מחלקות מדעיות. לאלה נוספים מדרשת פיינברג, שהיא הגוף האוניברסיטאי של המכון, המכשיר תלמידי מחקר לתארים מתקדמים בלבד. חברת "ידע" של המכון הוקמה בשנת 1959 והיא עוסקת בקידום יישומים תעשייתיים על בסיס המצאותיהם של מדעני מכון ויצמן. מאז הקמתה הייתה מעורבת ברישום של מאות פטנטים.

מכון ויצמן (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

מכון ויצמן (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

 

פארק המדע

פארק המדע ברחובות, אשר נקרא "פארק ת.מ.ר", כולל תעשיות עתירות ידע וכמה מחברות ההיי טק המובילות בישראל ובעולם, כגון: HP, אפלייד מטיריאלס, ג'נרל אלקטריק, אלביט מערכות, Moovit, אימפרבה ועוד. יתרונו של הפארק הוא בקרבתו למוסדות אקדמיים-מחקריים כגון מכון ויצמן למדע, הפקולטה לחקלאות, מכון וולקני והמכון למחקר ביולוגי. כמו כן, פארק המדע נמצא בצמוד לתחנת הרכבת ברחובות ובשטחו אף הוקם בית המלון לאונרדו בוטיק.

בשנים האחרונות הפך המתחם לאזור בילויים מועדף בקרב רבים מתושבי רחובות והסביבה, כאשר קומות הקרקע של מבני משרדים רבים במתחם מאכלסות מסעדות, בתי קפה, פאבים ומרכזים מסחריים.

פארק המדע ברחובות

פארק המדע ברחובות

 

בית העם רחובות – היכל התרבות העירונית

בשנת 2014 נחנך מחדש בית העם רחובות והפך להיכל התרבות העירוני. ההיכל ניצב על בית העם ההיסטורי שהוקם בשנת 1912 והוזנח במשך עשרות שנים. זאת עד לשנת 2010, אז הודיע ראש העיר רחמים מלול כי ייערכו בשטח עבודות לשחזור בית העם והקמת היכל תרבות מפואר ומודרני על אבני היסוד המקוריים. בתום שלוש שנים של עבודת שיחזור ובינוי, נחנך מבנה ארכיטקטוני ייחודי המשלב את המורשת המפוארת של עיר המדע והתרבות, עם ציוד וטכנולוגיה מהמתקדמים בעולם ההיכלים. בהיכל 770 מקומות ולצדו אולם בימת הנוער הכולל 150 מקומות ישיבה.

בית העם - היכל התרבות העירוני רחובות (צילום: ג'ני גפטרשוטר)

בית העם – היכל התרבות העירוני רחובות (צילום: ג'ני גפטרשוטר)

 

פסטיבל הפסלים הבינלאומי

בעשור האחרון רחובות השיבה עטרה ליושנה והחזירה כמה מהפסטיבלים שהיו מזוהים עם העיר בראשית המאה הקודמת, לרבות פסטיבל "רוקדים אביב" שמתקיים בחג הפסח. יחד עם זאת, הפסטיבל שמציב את העיר מדי שנה על במת התרבות העולמית, ושמושך אליו מאות אלפי מבקרים מכל רחבי הארץ, הוא פסטיבל רחובות לפסלים חיים. הפסטיבל נוסד במטרה להביא לעיר חגיגה ייחודית שתפתח את אמנות הפסלים החיים בישראל. בכך, מדי שנה הפסטיבל זוכה להכרה בקרב אמנים ישראליים ובינלאומיים המבקשים ליטול בו חלק.

למעט מספר שנים שבהן התקיים הפסטיבל בגן המייסדים, בשל שיפוץ רחוב יעקב ההיסטורי, נערכת החגיגה ברחוב הראשון של העיר, רחוב יעקב, שעבר שימור ושדרוג.  במהלך שנות קיומו של הפסטיבל נוצרו בו מאות רבות של יצירות מקוריות של אנשי תיאטרון תנועה, מסכות ופסלים חיים, מתוכן מאות  יצירות של אמנים מחו"ל שהגיעו לעיר מכל רחבי הגלובוס. בכל שנה מייצר הפסטיבל מגוון דמויות ססגוניות ומרתקות אשר יוצרות שילוב בין דמיון למציאות, תוך יצירת חגיגה עממית, תרבותית, ואינטראקטיבית של מראות, צבעים וקולות. ההנאה מובטחת בקרב כלל הגילאים.

פסלים חיים (צילום יח"צ)

פסלים חיים (צילום יח"צ)

בימת הנוער

בימת הנוער של רחובות היא שם דבר בישראל ובוגריה פזורים בעשרות מופעים והצגות בימתיות וטלוויזיוניות ברחבי הארץ, במגוון תפקידים מאחורי הבמה ובקדמתה.

את בימת הנוער ייסדה איה לביא בשנת 1973,  כמיזם ייחודי שנועד להשתמש בטכניקות התיאטרון ובשיעורי משחק ככלי פדגוגי. בחזונה, לביא ראתה את הילדים שמשתתפים בפעילות בימת הנוער כילדים שמממשים את כישרונותיהם החבויים ומגלים את עצמם, ילדים סקרנים שמפתחים את ביטחונם העצמי, ילדים שיתרמו לחברה שבה הם חיים. בבסיס המודל שהגתה לביא עמדו שלושה עקרונות מנחים: העצמת הילד, תיאטרון מקצועי ותרומה לקהילה. היא הייתה נחושה לטפח את הילדים, להקשיב להם, לגלות את החזקות שלהם ולהעמיד אותם במרכז. יחד עם זאת היא דרשה איכות ומקצועיוּת. המופעים שנוצרו בבימת הנוער הועלו לא רק ברחובות, אלא גם ברחבי הארץ ובחו"ל, והם מקור לגאווה לילדים, למשפחותיהם ולכל העיר. בשנים האחרונות מועלות מדי שנה הפקות מקור מוצלחות במיוחד, ששיאם במחזות הזמר בחנוכה.

איה לביא

איה לביא

 

רשת חוויות

אין כמעט ילד או מבוגר שלא עבר באחת מתחנותיה של רשת חוויות רחובות, המציעה לקהילה מגוון רחב של פעילויות לשעות הפנאי. רשת חוויות, המהווה זרוע ביצועית של העירייה בתחום החינוך הבלתי פורמאלי, כוללת עשרות מרכזים הפרוסים בכל רחבי העיר, ובהם 16 מרכזים קהילתיים הכוללים חוגים, הצגות, הרצאות ומפגשים חברתיים, שני מרכזים ייחודיים לגיל הרך, 6 ספריות עשירות, בריכה הידרותרפית, ועוד. כמו כן, הרשת מתפעלת את אולם מופת שבו הופעות, הצגות ייחודיות, הרצאות ומופעי סטנד אפ. אגף צהרוני הגנים נותן מענה חינוכי לילדים בגילאי 3-5 בכל גני העירייה, ואגף המעונות והמשפחתונים נותן מענה חינוכי לילדים בגילאי 3 חודשים עד 3 שנים.

חוויות שוויץ רחובות החדשה (צילום: אלעד חיימוביץ')

חוויות שוויץ רחובות החדשה (צילום: אלעד חיימוביץ')

 

הפיכת רחובות ל"עיר חכמה"

בשנה החולפת רחובות הפכה לעיר הראשונה בישראל שבה מצלמות אבטחה, רמזורים, טלפוניה וכל תקשורת הנתונים עברו כולם לטכנולוגיה אלחוטית בפס רחב. זאת לאחר שהעיר רושתה בטכנולוגיה חדשנית, במסגרת פרויקט עליו עבדו במשך כשנה וחצי באגף הביטחון, החירום והתקשוב. מעתה, במקום להעביר את כל הנתונים תוך שימוש בסיבים אופטיים אשר מצריכים עבודות יקרות של בינוי ותשתיות, עוברים הנתונים בפס אלחוטי רחב.

הדבר התאפשר בעקבות אישור חדשני של משרד התקשורת, לשימוש בתדר מוניציפאלי בתחום ה-70 ג'יגהרץ. חברת SMBIT התקינה בעיר את הרשת האלחוטית, תוך חיסכון ניכר בעלויות וללא צורך בהוצאות גדולות עבור הנחת סיבים תת קרקעיים או פריסת סיבים עילאיים, וללא הפרעה לחיים השוטפים של התושבים בעיר. עמודי התאורה והרמזורים בעיר הם תשתית התקשורת לעיר החכמה, על ידי התקנת קופסאות תקשורת קטנות. בין היתר, רשת התקשורת מאפשרת חיבור מיידי של מאות מצלמות אבטחה לשימוש העירייה וכוחות השיטור, על מנת לתת מענה לכל אירוע בזמן אמת. ברחובות הותקנו מצלמות אבטחה עירוניות שחלקן אף ברמת K4 על עמודי התאורה ברחבי העיר, והן מקושרות למוקד השליטה העירוני באוויר.

יתרון נוסף: חיבור עיריית רחובות לטכנולוגיה החדשה הופכת את העירייה למעשה לספקית עצמאית של תשתית אינטרנט, וחוסכת את עלות התשתית ממקום למקום המשולמת לחברות ספקיות התשתית כפי שנעשה עד כה. וגולת הכותרת: הטכנולוגיה החדשה גם הביאה עמה אינטרנט חופשי וחינמי בחלקים נרחבים של העיר.

עיריית רחובות היא העיר הראשונה בישראל אשר בה מופעלת המערכת במלואה, והיא מצטרפת לשורת ערים בעולם: ניו יורק, סן פרנסיסקו, לונדון ועוד.

קופסאות התקשורת האלחוטית שפוזרו ברחובות

קופסאות התקשורת האלחוטית שפוזרו ברחובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר