בית החולים קפלן (צילום: ניר שמול)
בית החולים קפלן (צילום: ניר שמול)

איחור משמעותי בביצוע ניתוח קיסרי הפך עובר בריא למשותק מוחין

תביעה נגד קפלן הגיעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב

פורסם בתאריך: 8.11.17 11:15

-->

לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה תביעה כנגד בית החולים 'קפלן', בגין איחור משמעותי בביצוע ניתוח קיסרי שהפך עובר בריא, לכאורה, למשותק מוחין. לדברי עו"ד יואב אלמגור, המייצג את המשפחה, האם הצעירה (21) הגיעה בשבוע ה-41 לבית החולים עם תלונות על קוצר נשימה, ואז גם אובחנה האטה משמעותית בדופק העוברי שברחמה. על פי הרשומות הרפואיות, הצוות הרפואי ביצע החייאה תוך רחמית בעובר וניתנה הוראה מפורשת לנטר את דופק העובר כעבור ארבע שעות. הוראה זו לא בוצעה והאחות הסתפקה בהאזנה לדופק העוברי. האם הוחזרה למחלקת היולדות ורק כשמונה שעות לאחר החייאת העובר נעשה לו ניטור נוסף שהצביע על האטה חמורה בקצב לבו. גם אז, כך על פי התביעה, התנהלו העניינים בעצלתיים והאם נשלחה לניתוח קיסרי רק כחצי שעה לאחר ניטור הדופק, ולא באופן מיידי.

לדברי ד"ר מריוס ברגר, מומחה במיילדות ובגניקולוגיה אשר חיווה את דעתו על המקרה במסגרת התביעה, פעולות הצוות הרפואי חרגו במקרה זה בצורה משמעותית מהפרקטיקה הנהוגה ברפואה. לדבריו, כאשר מאובחנת האטת דופק בעובר הדבר מחייב ניטור רצוף שלו בכל ארבע שעות, כפי שנרשם על ידי הרופא המטפל, ובייחוד לאחר ביצוע החייאה תוך רחמית – אך הוראה זו משום מה לא בוצעה. בנוסף טוען ד"ר ברגר כי על הצוות הרפואי היה להבין שהאטת הדופק לא ארעה באופן מקרי בזמן הבדיקה, וכי קיימת סבירות גבוהה לכך שמצב העובר ילך ויחמיר ככל שיתכפו הכיווצים הרחמיים במהלך הלידה. לדברי ד"ר ברגר, נהוג במקרים כאלה לעודד באופן יזום כיווצי רחם אצל היולדת, תוך בדיקת השפעתם על דופק העובר. כאשר נמצא קשר בין כיווצי הרחם לדופק העובר, יש להורות על ניתוח קיסרי מיידי.

 

"הרופא המנוסה חייב לחשוב שאם היה מאורע כזה, הרי שהיו עוד כאלה. על הרופא היה להמשיך לברר את המצב הנשימתי של העובר, על אחת כמה וכמה כשהאישה נמצאת בשבוע 41, בתוך בית חולים, בחדר לידה, עם תנאי צוואר מתאימים לניסיון גרימת לידה, ואין הוראה נגד גרימת לידה", נכתב בתביעה. "בפועל, הצוות הרפואי בקפלן לא ביצע ניטור לעובר, לא ביצע זירוז לידה לאישה וההוראה לביצוע ניתוח קיסרי בהול, תוך הרדמת היולדת, ניתנה רק כשמונה שעות וחצי לאחר שנמצא לראשונה כי העובר סובל מהאטה בקצב לבו".

מיד לאחר הלידה נאלץ הצוות הרפואי להחיות את היילוד, ובבדיקות שנעשו לו הוא זכה לציוני אפגר נמוכים באופן בולט מן הנורמה. כיום, בגיל שש, סובל הילד משיתוק מוחין קשה ומבעיות מוטוריות, מנטליות ונפשיות חמורות, ללא אופק לשיפור – תוך שהוא תלוי לחלוטין בהוריו ובסביבתו לאורך כל שעות היממה ולשארית חייו.

בימים אלה הגיש כאמור עו"ד אלמגור בשם הילד והוריו תביעת פיצויים במיליוני שקלים נגד בית החולים קפלן ונגד קופת החולים 'כללית' המפעילה אותו.

מבית החולים קפלן נמסר: "כתב התביעה טרם הגיע לבית החולים. כשיגיע יילמד על ידי היועצים המשפטיים ותגובתנו תימסר בערכאות המשפטית כנדרש".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר