דוקטור פיני קאסוטו
דוקטור פיני קאסוטו

איך מתמודדים עם הקשיים שעשויים להתעורר אצל ילדים עקב המצב הבטחוני

דוקטור פיני קאסוטו, פסיכולוג בכיר במערך האשפוז בקפלן: "אי אפשר לקחת ילד ולנתק אותו מתוך ההוויה שלו, כי אז כל מה שיקרה יכניס אותו להלם קרב"

פורסם בתאריך: 6.5.19 07:46

-->

המצב הבטחוני ששרר בארץ בימים האחרונים, ושהשפיע גם על תושבי רחובות והסביבה, עשוי לעורר קשיים אצל ילדים ולהעלות אצל ההורים את השאלה כיצד להתמודד עמם, שהרי גם הילדים וגם ההורים לא מורגלים במצב. דוקטור פיני קאסוטו, פסיכולוג בכיר במערך האשפוז במרכז הרפואי קפלן, פסיכוביולוג ופסיכולוג בעל קלינקה ומומחה לטיפול בהפרעות קשב, מציע כיצד להתמודד.

דוקטור קאסוטו, איך להתנהג עם ילדים במצבי הלחץ שאנו נתקלים בהם בימים כאלה?

"דבר ראשון, ילדים צריכים לדעת מה המצב. אם לא יסבירו להם וינסו לגונן עליהם, אז כל פעם שיהיה בום זה יהיה בום בהפתעה. אי אפשר לקחת ילד ולנתק אותו מתוך ההוויה שלו, כי אז כל מה שיקרה יכניס אותו להלם קרב. המטרה היא לייצר סוג של מדרגת ביניים בכדי למנוע טראומה. דבר שני, צריך להרחיק את הילדים מהטלוויזיה ומההצפה בשידורים שעוסקים במלחמה. השידורים רק מעלים את סף החרדה כיוון שהשפה לא מותאמת לגילאי הילדים, אז זה נשמע להם קטסטרופה".

איך אפשר להסביר לילדים את המצב?

"אפשר להגיד: 'תראו יש לנו עכשיו מלחמה מול עזה, הם מעיפים עלינו טילים, הטילים האלו יכולים לעשות נזק ולפגוע באנשים. אנחנו נמצאים היום רחוק מהטילים אבל עדיין צריך לדעת איך להתנהג, אם יש אזעקה אנחנו צריכים להיכנס לממ"ד'. אפשר גם להציע לסדר ביחד את הממ"ד ולשתף אותם בהיערכות. אם הם יהיו שותפים ייווצר עבורם סוג של סדר בתוך הכאוס".

דוקטור פיני קאסוטו

דוקטור פיני קאסוטו

 

אילו סימפטומים של חרדה אפשר לזהות אצל ילדים?

"בדרך כלל חרדה תוקפת בארבע חזיתות – מחשבות, גוף, רגש והתנהגות. ברמת המחשבה מופיעות מחשבות חודרניות על מוות, קטסטרופה. מחשבות חודרניות הן כאלו שאין עליהן שליטה. הן באות בצרורות. אם יקרה ככה אז יקרה ככה. זה מעגל שקשה מאוד לצאת ממנו. ברמה הרגשית מופיע מנעד של רגשות כמו עצב, חרדה, כעס, אשמה. ברמה הגופנית ישנה השטחת נשימה, לחץ דם גבוה, הזעה ובחילות. ברמה ההתנהגותית ישנה פטפטנות יתר, עשיית יתר, לפעמים הולכים להתחבא ולא רוצים לצאת".

האם החרדות הללו יכולות להפך למשהו חמור יותר?

חרדה לאורך זמן, אם לא מטופלת, עלולה להתפתח לדיכאון. המנגנון שעובד הוא כך: אני נכנס לחרדה, אני מצמצם את החיים שלי, אני מוותר על הנאות החיים, אני נכנס לדיכאון. זה לא דיכאון קליני אלא משהו שאפשר להתמודד איתו".

האם לנוכח המצב הרגשת עלייה בפניות?

"בקליניקה הפרטית כן. אנשים כל הזמן מתקשרים ומספרים על בעיות חרדה אצל הילדים. בבית החולים לא מורגשת עלייה כי לא מפנים לשם בשל בעיות חרדה, אלא אם זה פוסט טראומה".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר