פרפר נימפית החורשף (צילום: שלו ויסמן)
פרפר נימפית החורשף (צילום: שלו ויסמן)

"מיליארד פרפרים עברו בשעה אחת בישראל. הם עפו אלפי קילומטרים"

בסיור הפרפרים בתל גזר השתתפו כ-300 תושבי רחובות והסביבה. המדריך דובי בינימיני, יו"ר אגודת חובבי הפרפרים בישראל, סיפק עובדות מפתיעות על המעופפים שנודדים אלפי קילומטרים ועוברים בישראל

פורסם בתאריך: 24.3.19 07:49

-->

הפרפרים שנודדים בהמוניהם בימים אלו מדרום עד צפון הארץ, תופסים בכנפיהם הססגוניות את תשומת לבנו. בסוף השבוע נערך בתל גר סיור פרפרים בהדרכתו של גורו הפרפרים הישראלי דובי בנימיני, יו"ר אגודת חובבי הפרפרים בישראל והאיש שכתב את מגדיר הפרפרים הישראלי המפורסם. הסיור, שיצא בשבת בבוקר מכרמי יוסף, היה בתפוסה מלאה של כ-300 אנשים מרחובות והסביבה בני כל הגילאים, ביניהם ילדים, הורים וסבים. במהלך הסיור שארך למעלה משעתיים, ריתק בנימיני את המשתתפים בשלל עובדות מפתיעות על הפרפרים.

דובי בינימיני בסיור הפרפרים (צילום: טל מלוכנא)

 

בנימיני: "לפי נתוני הניטור של אגודת חובבי הפרפרים, מיליארד פרפרים עברו ב-21 בחודש בשעה אחת במדינת ישראל, בדרכם לקפריסין, ליוון ולסביבה. מה שאנחנו רואים זה את נימפית החורשף, הפרפר הנודד הרציני ביותר בעולם, לא רק בכמות הפרפרים הענקית אלא גם בטווחים שלהם. רוב הפרפרים שאנו רואים עכשיו יצאו מחצי האי ערב, מכוויית ומהמפרציות, ועפו אלפי קילומטרים עד אלינו בחיפוש אחר מזון. נדידה בהיקף כזה לא מתרחשת כל שנה, אלא תלויה בגשמים שיורדים במדבריות ובאתרי המזון לזחלים של הפרפרים לאורך מסלול הנדידה שלהם. נדידה בהיקף גדול שכזה הייתה בפעם הקודמת בשנת 2015".

פרפר נימפית החורשף (צילום: ירון משען)

 

בניגוד לאגדה הרווחת, חיי הפרפר לא חולפים ביום או בלילה אחד, אלא יכולים להימשך גם חצי שנה. בנימיני: "הפרפר לא כזה עדין והוא יכול לשרוד מסעות ורוחות ולהגיע לגבהים של בניין בן שמונה קומות. בעולם יש פרפרים שנודדים ברמה בין דורית. פרפר מתחיל את נדידתו במקום מסוים בארצות הברית ומסיים במקסיקו. הצאצא שלו חוזר כל הדרך 'הביתה' ממקסיקו אל אותו המקום בארצות הברית. כלומר, הפרפר הצאצא נולד עם ידע על לאן לעוף".

איך אנו יודעים מנין הגיעו אלינו נימפיות החורשף?

"אנחנו לא הורגים פרפרים ולא עושים מהם סדרות, כמו אספני בולים. אנחנו אוהבים אותם וחברים שלהם. אם מוצאים פרפר שכבר מת אנו שולחים אותו אל מרכז חובבי פרפרים בינלאומי באירופה. הוא נושא עמו יסוד כימי מהמקום שבו בקע, שהוא ייחודי למקום. לפיו ניתן לדעת מהיכן נדד".

ילדים בסיור עם מגדיר הפרפרים (צילום: טל מלוכנא)

בנימיני גילה במהלך הסיור עוד סודות על אופן ההתרבות של הפרפר: "פרפרים זכרים עפים אל ראשי גבעות ונלחמים ביניהם. אחרי שהקרב מוכרע עפות הנקבות והן יודעות שהן יזדווגו עם הזכר עם הגנים המובחרים".

בנימיני מגדל גינת פרפרים בחצר ביתו. לדבריו, מה שמביא את הפרפרים הם זרעי פרחי הבר שהוא מפזר. "גיליתי שלפרפרים ולחרקים בכלל יש אישיות והעדפות משלהם, והם לא זהים. יכול להיות לי פרפר בגינה שמעדיף צמח בר מסוים וכשאני אתן ממנו לטעום לפרפר לידו הוא יסרב ולא ייגע בו".

פרפר נימפית החורשף (צילום: שלו ויסמן)

פרפר נימפית החורשף (צילום: שלו ויסמן)


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר