חצר עמותת "אנוש" בשכונת חבצלת לאחר זריקת בקבוק התבערה (צילום: רותי ורד)
חצר עמותת "אנוש" בשכונת חבצלת לאחר זריקת בקבוק התבערה (צילום: רותי ורד)

כחודש לאחר השלכת בקבוק התבערה להוסטל "הבית המאזן" בשכונת חבצלת, המקום נפתח לפעילות

"הבית המאזן" נפתח היום בטקס חגיגי בשכונת חבצלת, לאחר העיכוב שנגרם בשל ניסיון ההצתה של אלמוניים. מנכ"לית עמותת אנוש, ד"ר הלה הדס, ל"ערים": "אנחנו לא נבהלים ולא יכולים לתת לאלימות או להתנהגות אנטי חברתית לנהל אותנו"

פורסם בתאריך: 26.2.19 14:53

-->

כחודש לאחר שאלמונים השליכו בקבוק תבערה להוסטל "הבית המאזן" לבריאות הנפש בשכונת חבצלת, נפתח היום (שלישי) המקום בחגיגיות בנוכחות מנכ"לית עמותת אנוש המפעילה את המקום ד"ר הלה הדס, מנהל וסגן מנהל בית החולים קפלן, מנהל המחלקה הפסיכיאטרית בקפלן ד"ר דידי ישראלי, ד"ר טל ברגמן ראש שירותי בריאות הנפש של משרד הבריאות, בני משפחה של עופר זכאי ז"ל, שתרמו להקמת הבית, ראש עיריית רחובות רחמים מלול, מנכ"ל העירייה דורון מילברג, נציגי שכונת חבצלת שהפגינו תמיכה בבית לאחר התקרית האלימה, ובראשם עו"ד שמואל דאנזאן, מחזיק תיק הרווחה והשירותים החברתיים בעיריית רחובות, ואחרים.

משמאל: רחמים מלול, דורון מילברג, ד"ר הלה הדס ושמואל דאנזאן

 

יעל אלמוג זכאי ובנה, שתרמו את הבית. אחיה של יעל, עופר ז"ל, היה מתמודד נפש שנפטר והמשפחה הקימה קרן על שמו

 

עם פתיחתו הרשמית של הבית המאזן לחוסים מאותגרים רגשית, הופכת רחובות למובילה בתחום החברתי-רפואי של צורת טיפול ייחודית זו, מאחר ומדובר בבית ראשון מסוגו של עמותת אנוש.

רגע לפני הפתיחה הרשמית של המקום, מנכ"לית עמותת אנוש, ד"ר הלה הדס, שוחחה עם "ערים" על פריצת הדרך שבפתיחת הבית המאזן ועל חשיבותה של הגישה הטיפולית לריפוי שעומדת מאחוריו.

ד"ר הדס: "הבית המאזן מעניק לאנשים שהיו אמורים להתאשפז במחלקה פסיכיאטרית חלופה לאשפוז. אותם אנשים יגרו בבית ויקבלו סביבה מכילה עם כל אנשי המקצוע המתאימים במטרה להשתלב חזרה לתפקוד בקהילה. הבית המאזן יפעל בשיתוף פעולה מקצועי עם בית החולים קפלן וילווה על יד ראש המחלקה הפסיכיאטרית, ד"ר דידי ישראלי".

למה בעצם להימנע מאשפוז?

"חוויית האשפוז עלולה להיות קשה כשלעצמה ולהעמיס על הקושי הרגשי. מחקרים בעולם מראים שהמודל של בתים מאזנים מפחית בצורה משמעותית את כמות המאושפזים במחלקות ואת מספר הפעמים שהם מתאשפזים".

מה מייחד את הבית ברחובות?

"בעמותת אנוש פועלים הוסטלים שבהם גרים אנשים שכבר אושפזו ושוחררו, וזאת בשונה מהבית המאזן שבו יגורו אנשים שלא אושפזו. אותם ההוסטלים הביאו להפחתה בכמות המתאשפזים במחלקות פסיכיאטריות בארץ ובמספר האשפוזים. המטרה של הבית המאזן היא לפרוץ את הדרך לצמצום מספר האנשים שנכנסים לאשפוז בבית החולים ולהביא לכך שיוכלו להתאשפז בקהילה לטיפול קצר ותומך, מתוך תקווה שלא יגיעו לאשפוז".

עד כמה זריקת בקבוק התבערה עיכבה את פתיחת הבית המאזן בשכונת חבצלת?

"מאוד עיכבה. היינו אמורים לפתוח לפני יותר מחודש. השיפוץ של המקום ארך הרבה זמן ועלה הרבה כסף".

חצר עמותת "אנוש" בשכונת חבצלת לאחר זריקת בקבוק התבערה (צילום: רותי ורד)

חצר עמותת "אנוש" בשכונת חבצלת לאחר זריקת בקבוק התבערה (צילום: רותי ורד)

מה אתם אומרים לאותם אנשים שלא רוצים או מפחדים שיהיה בשכונתם בית שבו גרים אנשים עם קשיים רגשיים?

"החברה הישראלית צריכה לעבור שינוי גישה ולפתח את ההבנה שכל האנשים, עם כל המוגבלויות, צריכים לחיות בחברה כאחד האדם ובכבוד".

אתם מפחדים מהישנות המקרה?

"אנחנו לא נבהלים מהתייחסות אנטי חברתית ואנטי מכילה. מבחינתנו זה המקום וכאן נפעל. אנחנו לא יכולים לתת לאלימות או להתנהגות אנטי חברתית לנהל אותנו. אנחנו לא מפחדים כי אנחנו יודעים שיש לנו את הכלים המקצועיים לשקם את האנשים ולהתמודד עם כל קושי, מבלי לגרום איזושהי אי נוחות לקהילה מסביב. הבית המאזן בחבצלת הוא אומנם הראשון מסוגו אבל עמותת אנוש מפעילה הרבה מסגרות טיפוליות והיא משלבת ומשקמת 2,500 איש בכל הארץ".

לידיעתך המשטרה מצאה את האשמים בהצתה?

"המשטרה לא מעדכנת אותנו ואנחנו לא יודעים האם החקירה עוד מתנהלת".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר