אנה גולדברט (צילום: אופיר לוי, בית החולים קפלן)
אנה גולדברט (צילום: אופיר לוי, בית החולים קפלן)

כך תחזקו את הביטחון העצמי של ילדיכם

האם מחמאה לילדינו היא תמיד חיובית? אנה גולדברט, פסיכולוגית חינוכית ורפואית מומחית במרכז הרפואי קפלן מקבוצת כללית, מציעה להורים כמה טיפים בנושא

פורסם בתאריך: 7.10.18 11:03

-->

החופש הגדול מאחורינו, וגם החופשים של חגי תשרי. הילדים שלנו חזרו לתקופה רציפה של לימודים במוסדות החינוך ואינטראקציה עם המורים וילדי הכיתה. הורים רבים תוהים ובצדק – איך לחזק את הביטחון העצמי של הילדים שלנו. אנה גולדברט, פסיכולוגית חינוכית ורפואית מומחית במרכז הרפואי קפלן מקבוצת כללית, מציעה להורים כמה טיפים בנושא:

בטחון עצמי ותחושת מסוגלות נבנים מהצבת אתגרים והתגברות על מכשולים. כאשר ילד חווה קושי ומצליח להתמודד עמו, הוא חווה תחושה של הצלחה ומסוגלות. כהורים יותר קל לנו, נפשית ומעשית, להציל את הילדים שלנו מכל קושי, למנוע ממנו תסכול וכאב, אבל כשאנחנו עושים את זה אנחנו מונעים מהם את החוויה שתעצים אותם.

האם מחמאות וחיזוקים תמיד מביאים לתוצאה הרצויה? ללא ספק כולם, ילדים כמבוגרים, צריכים לשמוע מילה טובה ולהרגיש שמאמינים בהם, אולם בני אדם לא אובייקטיביים לגבי עצמם ואף יותר מכך לגבי ילדיהם. לא מספיק להגיד להם כמה אתם גאים, הם צריכים להרגיש גאה בעצמם ולא תמיד הדברים שאנחנו גאים בהם הם הדברים שמעוררים אצלם גאווה. כמו שקורה בשיחה שכל הורה מכיר, כשאתם אומרים להם כמה אתם גאים שהצליחו במבחן והם מיד אומרים שזה היה מבחן קל ודבילי.

אז איך עושים את זה? תנו להם להתמודד עם סיטואציות. תנו להם להתמודד עם קשיים. אם מלכתחילה הכל קל להם הם לא יצמחו ויתפתחו, אבל אם הם יתמודדו בעצמם ויפתרו בעצמם סיטואציות מורכבות, החוויות יהפכו לחוויה משמעותית עבורם עם ערך וגאווה עצמית.

לפני מצב מורכב חברתית או פסיכולוגית, אפשר להכין אותם באמצעות כלים המוכרים להם שיעזרו להם להתמודד ולאחר החוויה ניתן לשאול אותם מה עזר להם יותר ומה פחות ומכך ניתן להסיק על דרכי ההתמודדות לקראת הפעמים הבאות.

יש לחזק את הדרך להצלחה ולא רק את התוצאה. כאשר אנחנו אומרים לילד שלנו שהוא צייר מדהים, זמר מחונן או רקדן מוכשר, גם אם הדבר נכון בהחלט, אנו לא מכינים אותו לאכזבות צפויות ולא מגדילים את החוסן הנפשי שלו לשאת מצבי תסכול וכישלון. לכן, לא מספיק להגיד לו כמה הוא מדהים, אלא לחזק את הדרך. "כמה מרגש אותי לראות שישבת שעות לצייר את הציור והשקעת מחשבה". "תראה איך אימון הזריקות לסל סייע לך לקלוע גם במשחק הכדורסל". כך בונים חוסן נפשי להתאושש גם מכישלונות.

במקום לשאול אותם "איך היה בבית הספר?" והם יענו "בסדר", תבקשו מהם לספר לכם 3 דברים שקרו להם היום – הטוב, הרע והלא נורא. כך גם יהיה להם יותר קל לספר לכם חוויות וגם תאפשרו להם להרגיש ולחוות את קשת הרגשות הרחבה בלי בושה או שיפוטיות.

בקשו מהם לספר לכם מה הם עשו היום שהם גאים בו. זה יעזור להם לפתח קול פנימי שמטיב איתם ויאפשר לכם להבין מה חשוב להם, מה מחזק אותם, ומה מעצים ומעורר בהם תחושת גאווה.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר