אגוזים צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

"הילד שלי לא יכול ללכת לצהרון כי הוא אלרגי לאגוזים"

תושבת רחובות טוענת כי בניגוד להחלטת בג"ץ בנה מופלה בשל היותו אלרגי לאגוזים. ברשת חוויות מסבירים: "בשלב זה לא קיימים נוהל או הנחייה גורפת המחייבת מורה, גננת או כל איש חינוך אחר לבצע הזרקות"

פורסם בתאריך: 18.10.18 09:48

-->

אסתי, תושבת רחוב הכרמל ברחובות, טוענת כי בנה אינו יכול להגיע לצהרון מתחילת שנת הלימודים מכיוון שהוא סובל מאלרגיה חמורה לאגוזים, על אף שהחלטת בג"צ קבעה כי חלה על צהרונים חובה לקלוט ילדים אלרגיים.

אסתי: "הבן שלי, יונתן, בן 5 וחצי והוא בגן חובה. ליונתן אלרגיה מסכנת חיים לאגוזים (פיסטוק וקשיו) ויש לו סייעת צמודה בגן. עד כה לא אישרו לו להירשם ללא סייעת, מאחר ומגישים ארוחת צהריים שעלולה להכיל אגוזים. השנה, לראשונה, רשמתי אותו לצהרון תודות להחלטת בג"ץ ועדכון חוזר מנכ"ל, אשר קובעים כי חלה חובה על צהרונים לקלוט ילדים אלרגיים, לספק להם סביבה בטוחה ונקיה מהאלרגן, ארוחות מותאמות וכן נקבע כי כל אנשי הצוות בצהרון מחויבים לעבור הדרכה הכוללת מניעה וטיפול במקרה הצורך – הזרקת אפיפן. למרות ההוראות המעודכנות, ההרשמה לצהרון אושרה רק לאחר שהסכמתי להביא לילד ארוחת צהריים מהבית. בתחילת שנת הלימודים נודע לי, להפתעתי הרבה, כי מובילת הצהרון מסרבת לעבור הדרכה. לדבריה, יש לה בעיה עם כל הנושא ולטענתה אף אחד לא שאל אותה אם היא יכולה לקבל אחריות על ילד אלרגי בצהרון. בחוסר רגישות, היא דיברה איתי בנוכחות בני. בדיעבד מסתבר שהיא מפחדת מאוד מזריקות ולא יכולה להתמודד עם הנושא. היא הוסיפה ואמרה לי באותה השיחה שהיא מציעה לי, "כאמא אל אמא, לחשוב על פתרון יצירתי אחר לילד".

"פניתי לרכזת הצהרונים ברשת חוויות, האחראית על הגברת, והיא הבטיחה שיבדקו את הנושא. לאחר מספר ימים בהם אני נאלצת לוותר על עבודה ונאלצת לקחת את הילד הביתה בשעה 14:00, היא הודיעה לי כי הוחלט להעביר את המובילה לגן אחר ולהביא מישהי אחרת במקומה אחרי ראש השנה. ביצעתי את ההיערכות המתאימה ועדכנתי את הילד על הבשורה, רק כדי לגלות לאחר החג שהמובילה המדוברת עדיין שם ולא ידוע לה דבר על כל שינוי במעמדה. פניתי שוב לרכזת שענתה לי ש"נכון לכרגע אין שינוי של הצוות". בשיחה מאוחרת יותר שיזמה מנהלת אגף הצהרונים, עודכנתי שהנושא בבדיקה. היא הציעה לי לא לעשות רעש תקשורתי או לפנות הלאה עם הנושא. לדבריה, מבירור עם האחראית על תחום הבריאות במשרד החינוך, אין כל הוראה כתובה או חוק מפורש המחייב אנשי חינוך להזריק במקרה הצורך. לדעתה לא כדאי לפתוח חזית מול ארגוני המורים, בגלל כוחם, מאחר והחוק הוא בעייתי וכדאי לנסות לראות איך פותרים את הבעיה הספציפית שלי. זהו מחדל של המערכת וביזיון מעורר השתאות. דווקא היום, כשהמודעות לבעיית הילדים האלרגיים היא כה גבוהה. ברמה האישית מדובר באפליה של ילד אלרגי, שלא זוכה להיות עם חבריו במסגרת חינוכית (מיותר לציין את עוגמת הנפש שלו מכל הסיפור), זאת לאחר תשלום ואישור ההרשמה. מדובר גם בפגיעה בחופש העיסוק שלי וכמובן בהתנהלות לא מקצועית ולא אחראית של המערכת. מדוע לא נערכו בעוד מועד לקליטת הילד? מדוע לא בוצעה ההדרכה לפני תחילת שנת הלימודים ומדוע לא נבדקו אנשי הצוות ומידת התאמתם? אגב, למרות שהילד לא היה אפילו יום אחד בצהרון, רשת חוויות ממשיכה לגבות מאתנו תשלומים חודשיים.

"ברמה הציבורית, במזכר מנכ"ל מפורטת החובה של הצוות לעבור הדרכה וללמוד על דרכי מניעה וטיפול במקרה הצורך. האם ייתכן שניתן לפרש מכך כי מדובר בלימוד תיאורטי בלבד אבל בפועל פטורים אנשי החינוך מטיפול במקרה חירום? האם אני, כאמא לילד קטן, לא אוכל לעולם להיות בטוחה בזמן שבני נמצא במסגרת של חינוך חובה? הרי מדובר בשניות ספורות מרגע קבלת התקף אלרגיה ועד לרגע הזרקת האפיפן, שנועד להציל חיים. לא פחות".

מרשת חוויות נמסר: "המקרה האמור טופל במסירות רבה ונבחנו כל הטענות והפתרונות האפשריים. יש לציין כי רשת חוויות מספקת מנות אוכל לילדים אלרגיים והם אוכלים בגן עם כלל הילדים ומשולבים במסגרות ככל הילדים. כמו כן, לטובת ההורים שלמרות זאת מעדיפים להביא אוכל מהבית, נרכש מיקרוגל חדש לחימום המזון. באשר לביצוע הזרקה על ידי הצוות החינוכי, דבר משמעותי במקרה האמור, הנושא נבדק לעומק מול הפיקוח במשרד החינוך בירושלים. עולה כי נכון להיום הוקמה ועדה בין משרדית ארצית בשיתוף השלטון המקומי למתן פתרון בנושא, וכי בשלב זה לא קיימים נוהל או הנחייה גורפת המחייבת מורה, גננת או כל איש חינוך אחר לבצע הזרקות. עוד נמסר כי על פי עמדת משרד החינוך נכון להיום, לא ניתן להכריח אף אחד מהגורמים האמורים לבצע הזרקה בניגוד לרצונו. עוד עלה כי בהתאם לכך, לא ניתן להעסיק איש צוות על פי הסכמתו או התנגדותו לבצע הזרקות".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר