דימוי מאת ג'קי ירחי, מתוך 'רביד הזהב'
דימוי מאת ג'קי ירחי, מתוך 'רביד הזהב'

מיכל פז קלפ: "קומיקס אינו רק סוגה ראויה לעיסוק בשואה, אלא הוא הז'אנר המושלם לכך"

היום (שני) ייערך במוזיאון הקומיקס בחולון כנס שיוקדש לקומיקס בנושא השואה. את הכנס ארגנה ומנחה מיכל פז קלפ הרחובותית, שמסבירה מדוע דווקא הז'אנר הזה מותיר על הקורא רושם עז

פורסם בתאריך: 29.4.19 08:14

-->

היום (שני) יתקיים במוזיאון הקומיקס בחולון כנס "על עכברים ואנשים" שיוקדש לקומיקס בנושא השואה. את הכנס ארגנה ומנחה מיכל פז קלפ מרחובות, עורכת ספרי ילדים בהוצאת כנרת זמורה ביתן, ומי שנחשבת לאחת היוצרות המובילות בתחום ספרות הילדים בארץ וכמי שהביאה את הקומיקס למרכז הבמה. בין היתר מיכל ערכה את סדרת 'דוד אריה' והייתה אחראית על ספרים חשובים אחרים כמתרגמת. היא גם הייתה העורכת האחראית על המהדורה העברית של 'אנה פרנק – היומן הגרפי', ספר שיקבל השבוע את פרס המרכז להנצחת השואה במינכן, ושנבחר כמועמד לפרס אייזנר היוקרתי.

על הכנס בחולון מספרת מיכל: "ארבעה חוקרים מעולים ידברו על אספקטים שונים של קומיקס השואה: ד"ר בן ברוך בליך יפתח את הערב בהרצאה על יצירת המופת 'מאוס' מאת ארט ספיגלמן. אחריו תעלה ד"ר פנינה רוזנברג, שתציג מחקר חדש העוסק ביצירה 'יוסל' מאת ג'ו קיוברט. ההרצאה השלישית תוקדש לספרה החדשני של ד"ר יעקבה סצ'רדוטי, העוסק בשואה בקומיקס אמריקני בשנות ה-50. הערב יסתיים בהרצאתו של תום שפירא על היצירה השנויה במחלוקת 'הרפתקאותיו החדשות של היטלר', מאת גרנט מוריסון וסטיב יאוול. התערוכה 'מיליון וחצי – ילדות בשואה בראי הקומיקס' תלווה את הכנס ותהיה פתוחה למשתתפים".

קומיקס ושואה נשמע כמו שילוב שלא הולך ביחד. איך זה בכל זאת מסתדר?

"בניגוד למקובל לחשוב, קומיקס אינו רק סוגה ראויה לעיסוק בשואה, אלא הוא הז'אנר המושלם לכך. קריאה בקומיקס מחייבת את הקורא להיות פעיל ושותף במלאכת הסיפר (נרטיב). הוא מחליט על איזה פריים לשים דגש, מה לקרוא לעומק ועל מה לעבור בחטף. הוא מדמיין את הקולות ומשלים בדמיונו את הפערים בין הריבועים. כך הוא נעשה מעורב בסיפור המעשים ומזדהה בקלות רבה יותר עם הנעשה בו. מאפיין זה של הקומיקס מאפשר לנו לספר סיפורים אנושיים שייחקקו בזיכרונו של הקורא וייגעו ללבו. הפן החזותי מאפשר דיוק היסטורי והנצחה של אווירה, של מקומות ושל אירועים. התוצאה היא נרטיב נאמן מאוד למציאות שהוא מתאר, שמותיר על הקורא רושם עז ומאפשר לו להתקרב לסיפורים ולמידע שבמדיומים אחרים עלולים להרתיע אותו".

דימוי מאת ג'קי ירחי, מתוך 'רביד הזהב'

דימוי מאת ג'קי ירחי, מתוך 'רביד הזהב'

 

מה ההיסטוריה של קומיקס השואה בארץ ובעולם?

"קומיקס שואה החל לראות אור בישראל כבר בשנות ה-90, עם ניסיונות מהוססים של סיפורי מקור שנכתבו בבתי ספר לאיור, או קומיקסים בועטים של דודו גבע. בשנת 1990 ראתה אור בעברית המהדורה הראשונה של 'מאוס' מאת ארט ספיגלמן. אז הוא נקרא עכבר. בשנות האלפיים החלה פריחה בקומיקס שואה בארץ ובעולם".

את ידועה כמי שהביאה את קומיקס השואה למדפינו.

"לשמחתי הרבה הייתי מעורבת בהבאתם ארצה של שני רומנים גרפים נהדרים לילדים, שזכו שניהם בפרס יד ושם: 'המחבוא' מאת לואיק דוולייה ומארק ליזנו, שאותו בחרתי, ערכתי וליוויתי את הוצאתו לאור, ו'אנה פרנק – היומן הגרפי', שאותו תרגמתי והייתי העורכת האחראית על המהדורה העברית. בשני המקרים מדובר בעבודה מורכבת, עם הרבה אחריות, הן כלפי היצירה המקורית והן כלפי העובדות ההיסטוריות שמאחוריה. שלשום התבשרנו שאנה פרנק – היומן הגרפי יקבל השבוע את פרס המרכז להנצחת השואה במינכן ונבחר גם כמועמד לפרס אייזנר היוקרתי. זה מרגש ביותר ואני מחזיקה לו אצבעות".

הערב על עכברים ואנשים הוא שיאה של התערוכה 'מיליון וחצי – ילדות בשואה בראי הקומיקס', שמוצגת במוזיאון הישראלי לקומיקס בחולון מאז חודש אוקטובר. בתערוכה, שכוללת יצירות מוכרות ונדירות מהארץ ומהעולם, ביקרו עד היום עשרות אלפי מבקרים והיא פונה לילדים ולמבוגרים גם יחד. נתן לבקר בתערוכה עד תאריך הנעילה 11.5.19. הכנס יתקיים היום (שני) בשעות 17:00-20:00, במוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס, ויצמן 61, חולון.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר